Maatregelen kerk ivm coronavirus

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
Herman schreef:
Jantje schreef:Er zijn nog steeds gemeenten waar er 30 mensen zijn in de dienst.
Drie, vier?
Ik denk meerdere. Zelf ken ik diverse gemeenten die nog met precies 30 leden samenkomen.
Laten we het houden op enkele tientallen.

In een kerk met 1500 zitplaatsen lijkt het me trouwens ook geen enkel probleem.
De gemeenten die ik ken zijn juist de gemeenten met kleine kerkgebouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Als ik het goed begrijp dan kan je een blijvend beroep blijven doen op de vrijheid van godsdienst of welke wet dat ook precies is. Dus als ik morgen een kerkdienst wil beleggen met 400 man, dan heeft de overheid uiteindelijk niet het definitieve recht in handen. Zij kan dan alsnog de boel uit elkaar jagen en boetes opleggen, maar als je die boetes dan rechtsgeldig kan aanvechten op grond van bepalingen in de grondwet, dan is het dus vooral een dreigmaatregel en zijn noodverordeningen een papieren tijger.

(Dit even los van de vraag of je dit zou willen).
Nee, je kunt niet een bijeenkomst beleggen met 400 mensen. En de vrijheid van godsdienst is niet onbeperkt, dat staat ook zo omschreven in artikel 6 van de grondwet.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
Herman schreef:
Jantje schreef:Er zijn nog steeds gemeenten waar er 30 mensen zijn in de dienst.
Drie, vier?
Ik denk meerdere. Zelf ken ik diverse gemeenten die nog met precies 30 leden samenkomen.
Laten we het houden op enkele tientallen.

In een kerk met 1500 zitplaatsen lijkt het me trouwens ook geen enkel probleem.
Als men 1 voor 1 de kerk verlaat en er geen ophopingen zijn rond de garderobes is dat idd zo.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: In een kerk met 1500 zitplaatsen lijkt het me trouwens ook geen enkel probleem.
Het is geen probleem om dan voldoende afstand te houden. De vraag is echter wat voor maatschappelijk signaal daar van uitgaat.

Het zou mij niet verbazen als kerkdiensten een rol hebben gespeeld in het relatief aantal hoge besmettingen in de Biblebelt.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Nee, je kunt niet een bijeenkomst beleggen met 400 mensen. En de vrijheid van godsdienst is niet onbeperkt, dat staat ook zo omschreven in artikel 6 van de grondwet.
Eens, de overheid heeft wel iets over buiten maar niks over binnen het gebouw te zeggen. Aboutaleb is natuurlijk niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen:
artikel 6
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2.
De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Overigens pleit ik niet voor oprekking van de regels, dus daar hoef je me niet op aan te vallen. Dit keer dan.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Overigens pleit ik niet voor oprekking van de regels, dus daar hoef je me niet op aan te vallen. Dit keer dan.
Doe ik ook niet. En de bijdrage in het RD gaat ook helemaal niet over oprekking van de regels, maar is juist een toelichting op het feit waarom religieuze bijeenkomsten zich onderscheiden van bijeenkomsten van de postduivenvereniging.

Neemt niet weg dat ik het onverstandig blijf vinden dat kerken nog bijeenkomsten organiseren met meer dan een minimale bezetting van predikant, kerkenraadslid en organist. Zeker bij grote gemeentes voegt dit helemaal niets toe. Dan zit nog steeds 98% of meer van de gemeente thuis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Overigens pleit ik niet voor oprekking van de regels, dus daar hoef je me niet op aan te vallen. Dit keer dan.
Doe ik ook niet. En de bijdrage in het RD gaat ook helemaal niet over oprekking van de regels, maar is juist een toelichting op het feit waarom religieuze bijeenkomsten zich onderscheiden van bijeenkomsten van de postduivenvereniging.

Neemt niet weg dat ik het onverstandig blijf vinden dat kerken nog bijeenkomsten organiseren met meer dan een minimale bezetting van predikant, kerkenraadslid en organist. Zeker bij grote gemeentes voegt dit helemaal niets toe. Dan zit nog steeds 98% of meer van de gemeente thuis.
Dat ben ik met jou eens. Ken in onze omgeving trouwens geen kerken die tot 30 personen gaan. Bijna al de kerken in onze omgeving zitten op max 10 personen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Overigens pleit ik niet voor oprekking van de regels, dus daar hoef je me niet op aan te vallen. Dit keer dan.
Doe ik ook niet. En de bijdrage in het RD gaat ook helemaal niet over oprekking van de regels, maar is juist een toelichting op het feit waarom religieuze bijeenkomsten zich onderscheiden van bijeenkomsten van de postduivenvereniging.

Neemt niet weg dat ik het onverstandig blijf vinden dat kerken nog bijeenkomsten organiseren met meer dan een minimale bezetting van predikant, kerkenraadslid en organist. Zeker bij grote gemeentes voegt dit helemaal niets toe. Dan zit nog steeds 98% of meer van de gemeente thuis.
Dat ben ik met jou eens. Ken in onze omgeving trouwens geen kerken die tot 30 personen gaan. Bijna al de kerken in onze omgeving zitten op max 10 personen.
Eens. Ik ken er ook geen. Gisteren nog iemand gesproken waarvan ik nog gedacht zou hebben dat hij wel naar de kerk zou gaan. Maar zij hadden helemaal géén dienst gehouden...
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Update uit de nieuwsbrief:

- Samen met de gemeenten van Capelle-West en Krimpen worden er de komende dagen bloemetjes gebracht bij alle bewoners en personeel van zorgcentrum d'Amandelhof. Verder krijgen alle leden van 70+ een bloemetje van de gezamenlijke kerkenraden.
- Rouwdienst morgen van een oude zuster uit de gemeente is zonder publiek. Condoleren is er ook niet bij.
- Morgenavond wordt het orgel weer bespeeld. Iedereen mag een verzoeknummer (christelijk lied/Psalm) opgeven.

Informatie over de predikant mag ik hier niet geven, maar het bericht dat hij zou zijn overleden (wat gisteren door Refo-Nederland ging) is onjuist.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Jongere schreef:
crossmountain schreef:Volgens Trouw vooral veel besmettingen op de Biblebelt door kerkgang:

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b7dc7d01/
Volgens adjunct ND ligt dat wat anders:
https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 3731795968
Inmiddels publiceert het rd hier ook over, alleen neemt zij kanttekeningen en duiding van Gilissen niet over (in de krant althans).

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ho ... -1.1647969

Volgens mij is er wel een duidelijk verband met biddag en de zondag ervoor. Ook HHK Opheusden zouden de huidige besmettingen samenvallen met de fysieke plek in de kerk (zelfde bank en ervoor))
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ke ... -1.1648059

Hier dus een rd artikel van de hoofdredacteur waar de hoofdvraag wel behandeld wordt.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Gritje »

Herman schreef:
Jongere schreef:
crossmountain schreef:Volgens Trouw vooral veel besmettingen op de Biblebelt door kerkgang:

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b7dc7d01/
Volgens adjunct ND ligt dat wat anders:
https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 3731795968
Inmiddels publiceert het rd hier ook over, alleen neemt zij kanttekeningen en duiding van Gilissen niet over (in de krant althans).

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ho ... -1.1647969

Volgens mij is er wel een duidelijk verband met biddag en de zondag ervoor. Ook HHK Opheusden zouden de huidige besmettingen samenvallen met de fysieke plek in de kerk (zelfde bank en ervoor))
Maar in Hasselt is een huisarts door een patient besmet en heeft daarna zelf veel mensen besmet. Dus absoluut niet kerkgerelateerd. Ook een predikant was besmet en heeft waarschijnlijk anderen besmet.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1491
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bourdon16 »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Overigens pleit ik niet voor oprekking van de regels, dus daar hoef je me niet op aan te vallen. Dit keer dan.
Doe ik ook niet. En de bijdrage in het RD gaat ook helemaal niet over oprekking van de regels, maar is juist een toelichting op het feit waarom religieuze bijeenkomsten zich onderscheiden van bijeenkomsten van de postduivenvereniging.

Neemt niet weg dat ik het onverstandig blijf vinden dat kerken nog bijeenkomsten organiseren met meer dan een minimale bezetting van predikant, kerkenraadslid en organist. Zeker bij grote gemeentes voegt dit helemaal niets toe. Dan zit nog steeds 98% of meer van de gemeente thuis.
Dat ben ik met jou eens. Ken in onze omgeving trouwens geen kerken die tot 30 personen gaan. Bijna al de kerken in onze omgeving zitten op max 10 personen.
HHK Montfoort gaat nog wel door met diensten tot 30 mensen aldus een artikel in Trouw van vandaag.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Bij ons in de kerk zijn het denk ik wel meer dan 10 man (wij hebben normaal gesproken een bandje, met wat voorzangers), maar ik denk dat iedereen die iedereen die aanwezig is beneden de 60 is en de meesten beneden de 30. Dat gaat ook allemaal best.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ke ... -1.1648059

Hier dus een rd artikel van de hoofdredacteur waar de hoofdvraag wel behandeld wordt.
Net zomin als je kunt zeggen dat kerkdiensten geen bijdrage hebben geleverd aan verdere verspreiding van het virus, kun je het omgekeerde beweren. We weten het niet, het is niet onderzocht. De hoofdredacteur kletst dus een beetje uit zijn nek.
Plaats reactie