Maatregelen kerk ivm coronavirus

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

In het rijtje van uitzonderingen noemt het departement ook „een doop of Bar Mitswa.”
(Voor een ieder die vóór 19:30 het dopen tot de onmogelijkheden rekende.)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Het is wat mij betreft dan ook niet kil, bitter of oordelend. Dit is toch van een heel ander niveau als de keuze tussen koffie en thee? Als het ene op is, neem je het andere, zo gaat dat van zaken van minder belang. Maar het gaat hier om de openbare kerkdienst.
Het komt wel kil, bitter en oordelend over, met name de zin: "Een kerkdienst op afstand is geen kerkdienst." Zelfs kerkordelijk wordt het aangemerkt als eredienst. Onze predikant wees er juist nog op dat ongeveer álles in Nederland stil ligt, en de kerk? De kerk mag open gaan, het Woord mag klinken. Het Evangelie is méér bereikbaar dan ooit via beeld en geluid. Ik vind het een schrale vorm en mis de gemeenteleden, ik mis de gezamenlijke kerkdienst, maar ook nú zijn er zegenrijke mogelijkheden om toch sámen geloofsgemeenschap te zijn. Als dat wordt weggezet met de woorden "...is geen kerkdienst", dan doet dat pijn. Het raakt me oprecht.

Iets dat ik serieuzer neem dan Wikipedia is de volgende theologische visie met betrekking tot ekklèsia:
- In het gewone Grieks is ekklèsia: Bijeenkomst van burgers van een stad.
- In het OT-Joodse taalgebruik is ekklèsia: Bijeengeroepen vergadering.
- In de Grieks-Romeinse betekenis is ekklèsia: Een volksvergadering die op een bepaald moment samenkomt.

In 1 Kor. 14:23 is ekklèsia subject, het woord heeft dan al de betekenis vóórdat de mensen in ekklèsia bijeenkomen. Mensen die bijeenkomen zijn dan al ekklèsia, voordat ze in een ekklèsia bijeenkomen en blijven achteraf ook een ekklèsia. Bij Paulus is elke afzonderlijke gemeente een manifestatie van het eschatologische Godsvolk. Hij gebruikt immers ekklèsia (van God) voor de hele christenheid, voor huisgroepen en voor de plaatselijke gemeente of in het meervoud voor de regionale gemeente. Volgens Paulus representeert elke plaatselijke gemeente de gehele kerk. Paulus bedoelt met ekklèsia een geloofsgemeenschap. Paulus benadrukt de eenheid van de plaatselijke gemeenten, die de gehele kerk verbind.
Laatst gewijzigd door Hollander op 23 mar 2020, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
In het rijtje van uitzonderingen noemt het departement ook „een doop of Bar Mitswa.”
(Voor een ieder die vóór 19:30 het dopen tot de onmogelijkheden rekende.)
En dus kunnen de doopdiensten in @Muurbloems woonplaats toch doorgang vinden. 5 kindertjes + 10 doopouders + dominee + ouderling + diaken + organist = 19 personen. Dat betekent ook geen familie meer.

De vraag is of je dat moet willen.

Zie verder: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ke ... -1.1644403
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Herman, ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt.
Toch is dat teveel van je gevoel uitgaan misschien? Gemeenschap der heiligen kan bijvoorbeeld ook terwijl je elkaar niet lijfelijk ontmoet toch?
Het is een verschrikkelijke noodoplossing zo, toch ben ik heel erg dankbaar voor de mogelijkheid die we hebben!
Ik heb me zondag erg verbonden geweten met onze gemeente. Juist vanwege het gemis.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Precies. Ik ook. Ik was al ongerust dat het helemaal niet meer kon.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Herman heeft natuurlijk helemaal gelijk dat het heel erg is dat we niet meer fysiek bij elkaar kunnen komen. Het virus dat rondgaat is een oordeel, dat ook de kerk raakt. Het kan niet anders dan tot een ootmoedige schuldbelijdenis leiden. Het bepaalt ons er ook bij hoe bijzonder de wekelijkse kerkgang is. We hebben het misschien vaak onnadenkend meegebeden, dat het een wonder is dat we bij elkaar mogen komen. Maar dat is het dus echt!

Tegelijkertijd is het een geweldige zegen dat er technische middelen zijn, waardoor er nog Woordverkondiging kan plaatsvinden. Generaties vóór ons hadden dat niet. Daar ben ik toch dankbaar voor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
Herman schreef:
In het rijtje van uitzonderingen noemt het departement ook „een doop of Bar Mitswa.”
(Voor een ieder die vóór 19:30 het dopen tot de onmogelijkheden rekende.)
En dus kunnen de doopdiensten in @Muurbloems woonplaats toch doorgang vinden. 5 kindertjes + 10 doopouders + dominee + ouderling + diaken + organist = 19 personen. Dat betekent ook geen familie meer.

De vraag is of je dat moet willen.

Zie verder: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ke ... -1.1644403
Of je het moet willen of doen, is een zaak van kerkenraden.

In ieder geval is hiermee het buiten alle twijfel dat overheid en RIVM-beleid geen bezwaar kennen tegen de doop op zich onder omstandigheden en dat het hele 1,5 meter gebeuren van ds tot kind of tot ouders hierin geen rol speelt - althans niet voor de overheid. Het wel of niet doorgaan van de doop is dus een keus van kerkenraden; de overheid geeft hieraan ruimte!
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door 2011 »

Jantje schreef:
2011 schreef:
windorgel schreef:Weet iemand of er een GGiN is waar live meeluisteren nu mogelijk is zonder login?
Ggin-alblaserdam.net
Daar zit geen enkel leven in deze link, ook niet als ik het met 2 keer een s probeer.

http://www.ggin-alblasserdam.net/

jawel. probeer dinsdagavond en anders zondags.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:De overheid vergeet toch een ding, en dat is een kardinaal punt: Er wordt niet opgeroepen tot verootmoediging en gebed. Denkt men dat men het in eigen hand kan houden? Dan zijn we niet veel beter, nee, erger dan bv. Noord-Korea of China.
Dat ben ik met je eens DIA,
Maar ik stel de vraag ook naar mijzelf: Heb ik wel voor de overheid gebeden?
Heb ik voor de vorm voor de overheid gebeden ?,
Of was het van harte?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door 2011 »

windorgel schreef:Weet iemand of er een GGiN is waar live meeluisteren nu mogelijk is zonder login?
http://www.ggin-alblasserdam.net/


werkt prima. probeer op dinsdagavond anders op zondag.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

2011 schreef:
windorgel schreef:Weet iemand of er een GGiN is waar live meeluisteren nu mogelijk is zonder login?
http://www.ggin-alblasserdam.net/


werkt prima. probeer op dinsdagavond anders op zondag.
Op kerkdienstgemist kan je ook luisteren naar Krimpen ad Ijssel
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

2011 schreef:
windorgel schreef:Weet iemand of er een GGiN is waar live meeluisteren nu mogelijk is zonder login?
http://www.ggin-alblasserdam.net/


werkt prima. probeer op dinsdagavond anders op zondag.
Rijssen misschien? Die zendt niet uit via de scanner, maar volgens mij wel via internet. En volgens mij blijven de preken enige tijd online staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:
In het rijtje van uitzonderingen noemt het departement ook „een doop of Bar Mitswa.”
(Voor een ieder die vóór 19:30 het dopen tot de onmogelijkheden rekende.)
En dus kunnen de doopdiensten in @Muurbloems woonplaats toch doorgang vinden. 5 kindertjes + 10 doopouders + dominee + ouderling + diaken + organist = 19 personen. Dat betekent ook geen familie meer.

De vraag is of je dat moet willen.

Zie verder: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ke ... -1.1644403
Of je het moet willen of doen, is een zaak van kerkenraden.

In ieder geval is hiermee het buiten alle twijfel dat overheid en RIVM-beleid geen bezwaar kennen tegen de doop op zich onder omstandigheden en dat het hele 1,5 meter gebeuren van ds tot kind of tot ouders hierin geen rol speelt - althans niet voor de overheid. Het wel of niet doorgaan van de doop is dus een keus van kerkenraden; de overheid geeft hieraan ruimte!
Overigens gaat mijn vrouw ervan uit dat de doop op voorspraak van onze Roomse vrienden blijft aangemerkt als iets dat doorgang kan vinden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Luther schreef:Herman heeft natuurlijk helemaal gelijk dat het heel erg is dat we niet meer fysiek bij elkaar kunnen komen.
Maar dat zal hoop ik niemand ontkennen. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
2011 schreef:
windorgel schreef:Weet iemand of er een GGiN is waar live meeluisteren nu mogelijk is zonder login?
http://www.ggin-alblasserdam.net/


werkt prima. probeer op dinsdagavond anders op zondag.
Rijssen misschien? Die zendt niet uit via de scanner, maar volgens mij wel via internet. En volgens mij blijven de preken enige tijd online staan.
Bruinisse kun je ook live volgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie