Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Dopen dient (kerkrechtelijk) ten spoedigste gebeuren. Het kan niet zo zijn dat je dus een jaartje afziet van kinderen dopen.
Ik zie niet in waarom. Het gaat er nu niet om dat mensen even geen zin hebben, er is sprake van een noodsituatie waarom het niet verstandig is om te dopen omdat er dan niet voldoende afstand tussen mensen in acht kan worden genomen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef: Ok als je het zo door wil trekken:
1. Dan moeten ouders die zo denken ook zo principieel zijn dat ze hun kinderen in deze tijd niet naar een opvangmoeder brengen.
2. Dan moet na de bevalling geen kraamhulp in huis genomen worden, maar dan moeten vader en moeder samen hun kind verzorgen en de vader het huishouden doen.
3. Dan moeten de huisartsen alle niet spoedeisende afspraken afzeggen, want ze mogen geen lichamelijk contact meer hebben met hun patiënten.
Enzovoort.

::please
Met je 1e punt ben ik het eens.
In het 2e en 3e geval ga ik ervan uit, en zo doet mijn huisarts dit ook, dat de zorgprofessionals de juiste voorzorgen treffen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

@Hollander:
Er zijn geen medische redenen voor het sluiten van de scholen, dus daar kun je geen conclusies aan verbinden.

Verder denk ik dat het risico van een doopbediening vooral of alleen zit in de gasten die in de dienst aanwezig zijn. Maar dat zou een leuke vraag zijn voor een deskundige.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:Bovendien komt er vaak ook familie naar de kerkdienst.
Ik zeg niet dat er geen reden is voor uitstel.
Maar het argument dat de ds geen 1,5m afstand houdt tot het kind, vind ik echt beneden niveau.

Jeremiah: het gaat erom dat personen die geen enkel ziekteverschijnsel hebben, in bepaalde situaties best binnen de 1,5 meter grens mogen komen. Huisartsen nemen nu ook de bloeddruk op binnen 1,5 meter van de patiënten, ook zonder mondkapje. Zou dan een gezonde ds niet mogen dopen vanwege de 1,5 meter? Ik hoop toch echt dat dit niet serieus bedoeld was...

Dat staat dus wel los van andere redenen tot uitstel die wél valide kunnen zijn.
55% van het aantal besmettingen komt van mensen die geen symptomen hebben. Ik ben zeker serieus.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Isala »

Herman schreef: Het uitstellen van dopen voor pak en beet vier weken stuit inderdaad niet op onoverkomelijke praktische bezwaren. Maar wie garandeert er dat we over vier weken wel kunnen dopen?

Dopen dient (kerkrechtelijk) ten spoedigste gebeuren. Het kan niet zo zijn dat je dus een jaartje afziet van kinderen dopen.

Terecht merk je op dat de doopbediening een zelfstandige waarde behoudt ten opzichte van het verbond. Maar dopen is veel meer dan opnemen in alleen het verbond. Die redenering geldt dus alleen in zoverre de kinderen voor de doop komen te overlijden, maar de argumentatie is wat mij betreft niet universeel toepasbaar onder alle moeilijke omstandigheden.

Mijn persoonlijke standpunt is dat het dopen van ernstig zieke kinderen onder supervisie van de kerkenraad zou moeten doorgaan, bijvoorbeeld in het ziekenhuis. Die afweging moet je dan weer afzetten tegen het argument dat de doop altijd binnen de christelijke gemeente moet plaatsen. In lijn met deze gedachten zou ik dus doopsbedieningen in de nabije toekomst laten doorgaan, maar niet binnen een samenkomst van een gemeente met > x aanwezigen, maar gewoon met kerkenraad en predikant.

Het risico van besmetting moet je dan op individuele basis beoordelen. Een predikant met verkoudheidsklachten of eentje met een onverminderd hoog aantal pastorale contacten, zou dit dus niet moeten doen.
Als ik je post zo lees, is het net of we weer terug zijn bij RKK traditie, zie het dikgedrukte.
Ik ben hier oprecht verbaast over. Zo komen we weer uit bij de nooddoop.
Hora est!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Valcke schreef:Luther prima voor de toehoorders, maar het ging nu om contact tussen ds en kind en het aanreiken van het kind.

En wanneer er geen uitzonderingen zijn, dan neem ik dus ook aan dat kinderen niet bij een opvangmoeder mogen komen en dat we de kraamhulp niet langer aannemen dan nodig, omdat ook de vader deze taken (grotendeels) kan overnemen.

Verder ben je kennelijk niet goed op de hoogte van de overdracht van het virus van en naar het kind, dergelijke gevallen zijn namelijk zeer zeldzaam.
Zo min mogelijk contact.
En inderdaad: geen uitzonderingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Sorry voor de grap, bij nader inzien eens met Jantje en Eilander; ik heb de bewuste berichten verwijderd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Sorry voor de grap, bij nader inzien eens met Jantje en Eilander; ik heb de bewuste berichten verwijderd.
Dank!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Tot 1 juni alle samenkomsten verboden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Alle samenkomsten zijn per heden verboden. Er geldt geen maximum meer van 100.

Begrafenissen en trouwbijeenkomsten geldt een beperkte uitzondering.

Handhaving is nu van kracht met noodverordeningen voor locaties, groepsvorming en openbaar vervoer.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mannetje »

Jeremiah schreef:Tot 1 juni alle samenkomsten verboden.
Is een predikant en een ouderling samen een samenkomst?
-
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:
Jeremiah schreef:Tot 1 juni alle samenkomsten verboden.
Is een predikant en een ouderling samen een samenkomst?
Nee maar dus geen mensen meer in de kerk.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Luther schreef:
Valcke schreef:Luther prima voor de toehoorders, maar het ging nu om contact tussen ds en kind en het aanreiken van het kind.

En wanneer er geen uitzonderingen zijn, dan neem ik dus ook aan dat kinderen niet bij een opvangmoeder mogen komen en dat we de kraamhulp niet langer aannemen dan nodig, omdat ook de vader deze taken (grotendeels) kan overnemen.

Verder ben je kennelijk niet goed op de hoogte van de overdracht van het virus van en naar het kind, dergelijke gevallen zijn namelijk zeer zeldzaam.
Zo min mogelijk contact.
En inderdaad: geen uitzonderingen.
Helemaal mee eens. Vandaag heb ik een begrafenis gehad. Tijdens de dienst werkte de 1.5 m prima. Er waren maar 25p in een grote kerk. Rondom het graf was het lastiger. Daar stonden wij toch dichter bij elkaar. Daarna ging iedereen weer snel naar huis.

Doopdiensten kunnen makkelijk uitgesteld worden. Voor het ' behoud' maakt het echt niet uit of je gedoopt wordt met 2 mnd, 6 mnd, 12 mnd etc.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:
Mannetje schreef:
Jeremiah schreef:Tot 1 juni alle samenkomsten verboden.
Is een predikant en een ouderling samen een samenkomst?
Nee maar dus geen mensen meer in de kerk.
Even voor alle duidelijkheid: een dominee, een ouderling (of bij leesdienst: twee ouderlingen) en een diaken die zorgen dat de eredienst toch doorgang kan vinden, is toch nog gewoon toegestaan?

Overigens heeft @Muurbloem nu ook direct een geldend antwoord gekregen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
ejvl schreef:
Mannetje schreef:
Jeremiah schreef:Tot 1 juni alle samenkomsten verboden.
Is een predikant en een ouderling samen een samenkomst?
Nee maar dus geen mensen meer in de kerk.
Even voor alle duidelijkheid: een dominee, een ouderling (of bij leesdienst: twee ouderlingen) en een diaken die zorgen dat de eredienst toch doorgang kan vinden, is toch nog gewoon toegestaan?

Overigens heeft @Muurbloem nu ook direct een geldend antwoord gekregen.
Ja een dominee met ouderling en diakenen is in principe een ere dienst.
Ambtsbroeders zijn net als anderen ook lid van de gemeente.
Plaats reactie