Maatregelen kerk ivm coronavirus

Online
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:Ja serieus. Als je geen ziekteverschijnselen hebt, niet verkouden, niet hoesten, geen grieperig gevoel, is er met zo’n contactmoment niets mis. Als huisartsen en verpleegsters ook binnen 1,5 meter van mensen mogen komen, idem de kraamzuster, enzovoort, waarom de ds. niet?
Omdat het voor huisartsen en verpleegsters noodzakelijk is, voor een predikant niet: de doop kan twee weken uitgesteld worden, de maatregelen gelden t/m 6 april.
Maar het ligt toch niet voor de hand dat er binnen twee maanden voldoende ziekenhuiscapaciteit is? Op dit moment raden ziekenhuizen naar ik begreep behandeling geregeld af, maar het is de vraag of dat ook het advies blijft als in het buitenland mensen genezen van de ziekte.

Ik kan mij niet voorstellen dat deze problemen binnen twee maanden voldoende zijn opgelost. Hooguit is iedereen dan meer aan het risico gewend. Maar als men inderdaad probeert om boven de rivieren het virus uit te roeien, wat ik hoop, omdat alle moeite van China anders voor niets is geweest en Nederland zelf verantwoordelijk is voor het beleid tot nu toe, dan zal daar nog wel minstens een paar maanden voor nodig zijn.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Zeeuw schreef:
parsifal schreef:
Maar belangrijker is dat uitstellen van sacramenten echt een gigantische stap is. Ook bij het avondmaal. De manier waarop kan aangepast worden, maar het hele sacrament uitstellen is voor mij echt een stap te ver.
Want? Als we volgende week een complete lockdown hebben, kan het dan wel?
Dan heb je weinig keus, net als wanneer predikant of ouder of kind ziek is. Maar de sacramenten zijn zo'n belangrijk deel van wat we van God hebben gekregen dat een tijdelijke stop hierop echt een heel grote stap moet zijn en op het moment is de reden er nog niet.
Tot het woord 'zijn' ben ik het helemaal met je eens.
Ik denk dat je over dat laatste van mening kan verschillen. En ik vind dat de grote woorden die hier gebruikt worden, niet door jou overigens, daar geen pas in hebben.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:Deze denkwijze vind ik echt bizar, maar ik stop er mee.
Bizar of niet, het is één van de door de overheid ingestelde maatregelen voor iedereen: Mijd sociaal contact. Dat geldt ook voor gezonde mensen.
Wat is er dan bizar aan om twee weken te wachten met dopen? Of zo nodig twee maanden?
Dit zijn verschillende dingen. Ik bestrijd niet dat er redenen zijn om uit te stellen. Maar de reden dat de ds dichter dan 1,5 meter bij het kind komt, is geen reden. Ook voor het RIVM en onze overheid niet. Social distancing geldt sowieso niet voor kinderen volgens de virologen omdat voor hen de risico’s minimaal zijn. Kinderen mogen ook gewoon spelen en hun verzorgers aanraken en andersom. En dat zijn niet alleen de ouders.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:Deze denkwijze vind ik echt bizar, maar ik stop er mee.
Bizar of niet, het is één van de door de overheid ingestelde maatregelen voor iedereen: Mijd sociaal contact. Dat geldt ook voor gezonde mensen.
Wat is er dan bizar aan om twee weken te wachten met dopen? Of zo nodig twee maanden?
Dit zijn verschillende dingen. Ik bestrijd niet dat er redenen zijn om uit te stellen. Maar de reden dat de ds dichter dan 1,5 meter bij het kind komt, is geen reden. Ook voor het RIVM en onze overheid niet. Social distancing geldt sowieso niet voor kinderen volgens de virologen omdat voor hen de risico’s minimaal zijn. Kinderen mogen ook gewoon spelen en hun verzorgers aanraken en andersom. En dat zijn niet alleen de ouders.
De maatregel 'Mijd sociaal contact' geldt voor iedereen, ook kinderen. De risico's voor de kinderen mogen minimaal zijn (volgens sommige virologen dan), maar ze blijken het virus wel over te kunnen dragen.
Ik weet ook niet of de voorgeschreven maatregelen juist zijn, daar kan ik niet over oordelen. Maar ik ga er van uit, dat de overheid voldoende experts in dienst heeft. En ik volg hun voorschrift op.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:Deze denkwijze vind ik echt bizar, maar ik stop er mee.
Bizar of niet, het is één van de door de overheid ingestelde maatregelen voor iedereen: Mijd sociaal contact. Dat geldt ook voor gezonde mensen.
Wat is er dan bizar aan om twee weken te wachten met dopen? Of zo nodig twee maanden?
Dit zijn verschillende dingen. Ik bestrijd niet dat er redenen zijn om uit te stellen. Maar de reden dat de ds dichter dan 1,5 meter bij het kind komt, is geen reden. Ook voor het RIVM en onze overheid niet. Social distancing geldt sowieso niet voor kinderen volgens de virologen omdat voor hen de risico’s minimaal zijn. Kinderen mogen ook gewoon spelen en hun verzorgers aanraken en andersom. En dat zijn niet alleen de ouders.
Leggen ouders hun kind dan ergens neer, zodat er tussen hen en de dominee wel 1,5 meter afstand blijft? Of moeten ze allen, 100% zeker, gezond zijn?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:Deze denkwijze vind ik echt bizar, maar ik stop er mee.
Bizar of niet, het is één van de door de overheid ingestelde maatregelen voor iedereen: Mijd sociaal contact. Dat geldt ook voor gezonde mensen.
Wat is er dan bizar aan om twee weken te wachten met dopen? Of zo nodig twee maanden?
Dit zijn verschillende dingen. Ik bestrijd niet dat er redenen zijn om uit te stellen. Maar de reden dat de ds dichter dan 1,5 meter bij het kind komt, is geen reden. Ook voor het RIVM en onze overheid niet. Social distancing geldt sowieso niet voor kinderen volgens de virologen omdat voor hen de risico’s minimaal zijn. Kinderen mogen ook gewoon spelen en hun verzorgers aanraken en andersom. En dat zijn niet alleen de ouders.
Leggen ouders hun kind dan ergens neer, zodat er tussen hen en de dominee wel 1,5 meter afstand blijft? Of moeten ze allen, 100% zeker, gezond zijn?
Als ouders en de ds gezond zijn, dan kunnen ze het kind gewoon overgeven. De 1,5 meter is geen dogma, maar geldt als basisregel. Functioneel dichter dan 1,5 meter van elkaar zijn, is altijd mogelijk en ook niet verboden zoals sommigen denken. Eerste voorwaarde is wel dat er niemand ziek of verkouden is.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:Deze denkwijze vind ik echt bizar, maar ik stop er mee.
Bizar of niet, het is één van de door de overheid ingestelde maatregelen voor iedereen: Mijd sociaal contact. Dat geldt ook voor gezonde mensen.
Wat is er dan bizar aan om twee weken te wachten met dopen? Of zo nodig twee maanden?
Dit zijn verschillende dingen. Ik bestrijd niet dat er redenen zijn om uit te stellen. Maar de reden dat de ds dichter dan 1,5 meter bij het kind komt, is geen reden. Ook voor het RIVM en onze overheid niet. Social distancing geldt sowieso niet voor kinderen volgens de virologen omdat voor hen de risico’s minimaal zijn. Kinderen mogen ook gewoon spelen en hun verzorgers aanraken en andersom. En dat zijn niet alleen de ouders.
De maatregel 'Mijd sociaal contact' geldt voor iedereen, ook kinderen. De risico's voor de kinderen mogen minimaal zijn (volgens sommige virologen dan), maar ze blijken het virus wel over te kunnen dragen.
Ik weet ook niet of de voorgeschreven maatregelen juist zijn, daar kan ik niet over oordelen. Maar ik ga er van uit, dat de overheid voldoende experts in dienst heeft. En ik volg hun voorschrift op.
Het is geen voorschrift maar een basisregel. Officieel is advies trouwens 1 à 2 meter. En voor kinderen is in praktische zin toegelicht dat dit hen niet geldt. Hoewel ze natuurlijk niet te veel anderen kort na elkaar of onnodig moeten aanraken.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 mar 2020, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef: Als ouders en de ds gezond zijn, dan kunnen ze het kind gewoon overgeven. De 1,5 meter is geen dogma, maar geldt als basisregel. Functioneel dichter dan 1,5 meter van elkaar zijn, is altijd mogelijk en ook niet verboden zoals sommigen denken. Eerste voorwaarde is wel dat er niemand ziek of verkouden is.
Tsja, overal, bv in supermarkten/markten/OV etc. wordt de 1,5 meter als richtlijn gebruikt. Ik begrijp niet goed wat er dan in dit verband ineens bizar en anders aan is.
Maar goed, je hebt recht op je eigen mening. Ik denk er net iets anders over.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef: Als ouders en de ds gezond zijn, dan kunnen ze het kind gewoon laten dopen. De 1,5 meter is geen dogma, maar geldt als basisregel. Functioneel dichter dan 1,5 meter van elkaar zijn, is altijd mogelijk en ook niet verboden zoals sommigen denken. Eerste voorwaarde is wel dat er niemand ziek of verkouden is.
Tsja, overal, bv in supermarkten/markten/OV etc. wordt de 1,5 meter als richtlijn gebruikt. Ik begrijp niet goed wat er dan in dit verband ineens bizar en anders aan is.
Maar goed, je hebt recht op je eigen mening. Ik denk er net iets anders over.
Begrijp je niet dat er verschil is tussen iemand toevallig ontmoeten en een contact dat een bijzondere functie heeft?
De overheid heeft ook nergens gezegd dat 1,5 meter niet geldt voor huisartsen, gehandicaptenzorg, kinderopvang enzovoort. En toch is er niemand in die sectoren die niet snapt dat die 1,5 meter voor hen niet naar de letter geldt omdat sprake is van een functioneel contact. Je kunt nu eenmaal niet op een klein kind passen en tegen dat kind zeggen: blijf op 1,5 meter afstand. Dat kun je ook niet wanneer je iemands temperatuur of bloeddruk opneemt. Of wanneer een kind gewogen wordt door de kraamhulp. Dat snapt iedereen. Maar wanneer een ds een kind zou dopen, dan snappen we het ineens niet meer.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 mar 2020, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:Het is geen voorschrift maar een basisregel. Officieel is advies trouwens 1 à 2 meter. En voor kinderen is in praktische zin toegelicht dat dit hen niet geldt. Hoewel ze natuurlijk niet te veel anderen kort na elkaar of onnodig moeten aanraken.
Vandaar dat scholen gesloten zijn. Examenzalen nu worden ingericht met meters afstand van elkaar. Kinderdagverblijven soms open zijn onder strikte voorwaarden. Geadviseerd wordt om het 'thuiswerk' van kinderen te doen door afstand van elkaar te houden. Het in de buitenlucht wordt afgeraden om kinderen lijfelijk contact met elkaar te laten zoeken bij het buitenspelen. De parkeerterreinen bij sommige stranden gesloten zijn omdat mensen zich niet aan de 1,5 meter afstand hielden, inclusief de kinderen. Etc.
Dit alles geldt dus óók voor kinderen, want weliswaar is duidelijk benadrukt dat zij niet in de risicogroep vallen (vandaar dat eerst de scholen openbleven), maar later wel werd aangegeven dat kinderen/jongeren een verspreidingsbron kunnen zijn.

Daarbij geldt dat ook gezonde mensen het virus bij zich kunnen dragen, niet iedereen heeft kenmerken van het virus. Het is goed om als gezonde mensen niet té krampachtig te worden in het vermijden van contact, maar de overheid, het RIVM (en ook kerkelijk het CIO) roepen toch nadrukkelijk op de voorschriften in acht te nemen. Dat geldt vanzelfsprekend óók voor de bediening van de Doop en het Heilig Avondmaal. Aangezien we in de huidige situatie in Nederland níet te maken hebben met specifiek anti-kerkelijke of anti-religieuze maatregelen, maar te maken hebben met het belang van de volksgezondheid, zouden kerken hierin een voorbeeld moeten zijn voor anderen in de samenleving.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
Valcke schreef: Als ouders en de ds gezond zijn, dan kunnen ze het kind gewoon overgeven. De 1,5 meter is geen dogma, maar geldt als basisregel. Functioneel dichter dan 1,5 meter van elkaar zijn, is altijd mogelijk en ook niet verboden zoals sommigen denken. Eerste voorwaarde is wel dat er niemand ziek of verkouden is.
Tsja, overal, bv in supermarkten/markten/OV etc. wordt de 1,5 meter als richtlijn gebruikt. Ik begrijp niet goed wat er dan in dit verband ineens bizar en anders aan is.
Maar goed, je hebt recht op je eigen mening. Ik denk er net iets anders over.
Begrijp je niet dat er verschil is tussen iemand toevallig ontmoeten en een contact dat een bijzondere functie heeft?
Begrijp jij niet dat dat voor een virus totaal niet uitmaakt?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Isala »

Muurbloem schreef:Goedemorgen,

ik lees al heel lang mee, heb hier veel geleerd, waarvoor dank.
Nu zit ik in een situatie, waarin ik graag advies zou willen hebben. In onze gemeente is besloten toch te dopen. Ik vind het niet goed voelen, maar als ik ons kindje niet laat dopen, doet een ander het. (Er zijn 20 kinderen geboren, er worden er nu 5 gedoopt per week) Eigenlijk maakt het dus niet uit, want het plan is dat het sowieso doorgaat. Familie mag aanwezig zijn, ze hopen dat het onder de 100 aanwezigen blijft. Hoe zit het met het zichtbaar zijn van het dopen? Als verder de gemeente meeluistert?

Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen denken.

Alvast hartelijk dank.

Groet, een bezorgde, jonge moeder.
@Muurbloem,
Heerlijk dat we niet Rooms Katholiek zijn, waarbij de doop zo snel mogelijk plaats moet vinden!
In deze wetenschap zou ik de rust en tijd nemen!
Hora est!
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
Valcke schreef: Als ouders en de ds gezond zijn, dan kunnen ze het kind gewoon laten dopen. De 1,5 meter is geen dogma, maar geldt als basisregel. Functioneel dichter dan 1,5 meter van elkaar zijn, is altijd mogelijk en ook niet verboden zoals sommigen denken. Eerste voorwaarde is wel dat er niemand ziek of verkouden is.
Tsja, overal, bv in supermarkten/markten/OV etc. wordt de 1,5 meter als richtlijn gebruikt. Ik begrijp niet goed wat er dan in dit verband ineens bizar en anders aan is.
Maar goed, je hebt recht op je eigen mening. Ik denk er net iets anders over.
Begrijp je niet dat er verschil is tussen iemand toevallig ontmoeten en een contact dat een bijzondere functie heeft?
Begrijp jij niet dat dat voor een virus totaal niet uitmaakt?
Ok als je het zo door wil trekken:
1. Dan moeten ouders die zo denken ook zo principieel zijn dat ze hun kinderen in deze tijd niet naar een opvangmoeder brengen.
2. Dan moet na de bevalling geen kraamhulp in huis genomen worden, maar dan moeten vader en moeder samen hun kind verzorgen en de vader het huishouden doen.
3. Dan moeten de huisartsen alle niet spoedeisende afspraken afzeggen, want ze mogen geen lichamelijk contact meer hebben met hun patiënten.
Enzovoort.

::please
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 mar 2020, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
Valcke schreef: Als ouders en de ds gezond zijn, dan kunnen ze het kind gewoon overgeven. De 1,5 meter is geen dogma, maar geldt als basisregel. Functioneel dichter dan 1,5 meter van elkaar zijn, is altijd mogelijk en ook niet verboden zoals sommigen denken. Eerste voorwaarde is wel dat er niemand ziek of verkouden is.
Tsja, overal, bv in supermarkten/markten/OV etc. wordt de 1,5 meter als richtlijn gebruikt. Ik begrijp niet goed wat er dan in dit verband ineens bizar en anders aan is.
Maar goed, je hebt recht op je eigen mening. Ik denk er net iets anders over.
Begrijp je niet dat er verschil is tussen iemand toevallig ontmoeten en een contact dat een bijzondere functie heeft?
De overheid heeft ook nergens gezegd dat 1,5 meter niet geldt voor huisartsen, gehandicaptenzorg, kinderopvang enzovoort. En toch is er niemand in die sectoren die niet snapt dat die 1,5 meter voor hen niet naar de letter geldt omdat sprake is van een functioneel contact. Je kunt nu eenmaal niet op een klein kind passen en tegen dat kind zeggen: blijf op 1,5 meter afstand. Dat kun je ook niet wanneer je iemands temperatuur of bloeddruk opneemt. Of wanneer een kind gewogen wordt door de kraamhulp. Dat snapt iedereen. Maar wanneer een ds een kind zou dopen, dan snappen we het ineens niet meer.
Dit is echt niet juist.
Het virus is enorm besmettelijk. Anderhalve meter is anderhalve meter. Daarvoor zijn geen uitzonderingen. Daarom absoluut geen doopdiensten meer doen. Beter om kerkdiensten ook met zo min mogelijk mensen, en dan uitzenden met geluid (en evt. beeld). Je onderschat het virus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Luther prima voor de toehoorders, maar het ging nu om contact tussen ds en kind en het aanreiken van het kind.

En wanneer er geen uitzonderingen zijn, dan neem ik dus ook aan dat kinderen niet bij een opvangmoeder mogen komen en dat we de kraamhulp niet langer aannemen dan nodig, omdat ook de vader deze taken (grotendeels) kan overnemen.

Verder ben je kennelijk niet goed op de hoogte van de overdracht van het virus van en naar het kind, dergelijke gevallen zijn namelijk zeer zeldzaam.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 mar 2020, 18:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie