Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Toeval?
Sherlock Holms was er niets bij
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:Inmiddels heb ik vermoedelijk bij toeval ontdekt welke gemeente het betreft. Als ik @Muurbloem was, zou ik toch nog eens met de dominee overleggen. Ik denk dat hij het toch wel begrijpen zal.
Toeval bestaat niet, toch? :bobo
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Herman schreef:De reden is dat de kerk een geestelijke taak heeft. Grapperhaus heeft erkend en weergegeven dat predikanten en vitale functie binnen de maatschappij bekleden. Die snapt het dus wel. Daarbij tekent hij vervolgens aan dat het dan gaat om stervensbegeleiding en dergelijke zaken meer.
Maar een kerk die werkelijk zijn roeping verstaat, verleent die zorg niet omdat zij een hand van iemand willen vasthouden in de laatste ogenblikken, maar omdat zij het geloof wil laten ontbranden, voeden of versterken. Een sacrament en ook een eredienst zijn dus in dat licht zeer noodzakelijke zaken die wat mij betreft van voldoende belang zijn om de overheidsmaatregelen niet kritiekloos over te nemen. Uiteraard pleit ik dan niet voor blindelings negeren van maatregelen, maar het gaat mij om het goed doordenken van deze dingen.
!
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Nathanaël schreef:Er worden wel heel grote woorden gebruikt. De minister die verantwoordelijk is voor de erediensten, Grapperhaus, heeft nadrukkelijk aangegeven dat je nog steeds met 100 mensen in een kerkgebouw samen mag komen, als de andere maatregelen daar maar in acht genomen kunnen worden. Dus als mensen voldoende verspreid kunnen zitten en de ruimte goed geventileerd is, is het heel goed mogelijk.
Klopt, maar lijkt me lastig dopen op 1,5 meter afstand. Misschien een gastpredikant met lange armen vragen dan. ;)
Ik slaap ook niet op meer dan 1,5m van mijn vrouw. En we eten in het gezin ook niet op afstanden van meer dan 1,5m. Wanneer niemand verkouden is of hoest, is dat volledig verantwoord. Buiten houd ik wel die 1,5 meter aan, maar om dit ook op de doop toe te passen vind ik wel heel bijzonder. En ongeestelijk.

Ik kan mij andere argumenten voorstellen voor uitstel. Maar dit argument niet.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 mar 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Toeval?
Sherlock Holms was er niets bij Afbeelding
:mdr
Dodo schreef:
Jantje schreef:Inmiddels heb ik vermoedelijk bij toeval ontdekt welke gemeente het betreft. Als ik @Muurbloem was, zou ik toch nog eens met de dominee overleggen. Ik denk dat hij het toch wel begrijpen zal.
Toeval bestaat niet, toch? :bobo
Er kunnen natuurlijk meer bonte koeien zijn, maar ik kreeg vanochtend vroeg een tip voor preek doorgestuurd. Die preek heb ik ook beluisterd en ja hoor, ze gaven aan het eind diverse zaken af, die hiermee in verband staan, denk ik althans.

Ik zal geen namen noemen (ook niet via pb!).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Herman schreef:De reden is dat de kerk een geestelijke taak heeft. Grapperhaus heeft erkend en weergegeven dat predikanten en vitale functie binnen de maatschappij bekleden. Die snapt het dus wel. Daarbij tekent hij vervolgens aan dat het dan gaat om stervensbegeleiding en dergelijke zaken meer.
Maar een kerk die werkelijk zijn roeping verstaat, verleend die zorg niet omdat zij een hand van iemand willen vasthouden in de laatste ogenblikken, maar omdat zij het geloof wil laten ontbranden, voeden of versterken.

Een sacrament en ook een eredienst zijn dus in dat licht zeer noodzakelijke zaken die wat mij betreft van voldoende belang zijn om de overheidsmaatregelen niet kritiekloos over te nemen. Uiteraard pleit ik dan niet voor blindelings negeren van maatregelen, maar het gaat mij om het goed doordenken van deze dingen.
Grapperhaus begrijpt heel goed dat de kerk niet gesloten kan worden of hoeft te worden. Voor zover ik weet heeft geen enkele kerk uit de gereformeerde gezindte in de afgelopen week helemaal géén dienst gehad. In dat opzicht wegen kerken de geestelijke en maatschappelijke belangen dus goed af.

In veel (zo niet inmiddels alle?) gemeenten is het Heilig Avondmaal tot nader order uitgesteld. De bediening van de doop valt onder dezelfde noemer. Uitstel van de doop in déze situatie is geen onnodig uitstel, het is een geoorloofd uitstel. En vanuit een Bijbelse verbondsvisie is (ook bij geoorloofd uitstel) het kind, zoals Jan Vogel terecht aangeeft, reeds in het verbond opgenomen (zie DL). Dat maakt de doopsbediening niet krachteloos, maar in deze situatie geeft dat wel rust voor een geforceerde bediening tegen adviezen van RIVM en CIO in.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Nathanaël schreef:Er worden wel heel grote woorden gebruikt. De minister die verantwoordelijk is voor de erediensten, Grapperhaus, heeft nadrukkelijk aangegeven dat je nog steeds met 100 mensen in een kerkgebouw samen mag komen, als de andere maatregelen daar maar in acht genomen kunnen worden. Dus als mensen voldoende verspreid kunnen zitten en de ruimte goed geventileerd is, is het heel goed mogelijk.
Klopt, maar lijkt me lastig dopen op 1,5 meter afstand. Misschien een gastpredikant met lange armen vragen dan. ;)
Ik slaap ook niet op meer dan 1,5m van mijn vrouw. En we eten in het gezin ook niet op afstanden van meer dan 1,5m. Wanneer niemand verkouden is of hoest, is dat volledig verantwoord. Buiten houd ik wel die 1,5 meter aan, maar om dit ook op de doop toe te passen vind ik wel heel bijzonder. En ongeestelijk.

Ik kan mij andere argumenten voorstellen voor uitstel. Maar dit argument niet.
Deze begrijp ik even niet. De ds doopt toch niet iemand van zn eigen gezin? En het virus is overdraagbaar zonder dat je daar zelf er in hebt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Bovendien komt er vaak ook familie naar de kerkdienst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Hollander schreef:Grapperhaus begrijpt heel goed dat de kerk niet gesloten kan worden of hoeft te worden. Voor zover ik weet heeft geen enkele kerk uit de gereformeerde gezindte in de afgelopen week helemaal géén dienst gehad. In dat opzicht wegen kerken de geestelijke en maatschappelijke belangen dus goed af.

In veel (zo niet inmiddels alle?) gemeenten is het Heilig Avondmaal tot nader order uitgesteld. De bediening van de doop valt onder dezelfde noemer. Uitstel van de doop in déze situatie is geen onnodig uitstel, het is een geoorloofd uitstel. En vanuit een Bijbelse verbondsvisie is (ook bij geoorloofd uitstel) het kind, zoals Jan Vogel terecht aangeeft, reeds in het verbond opgenomen (zie DL). Dat maakt de doopsbediening niet krachteloos, maar in deze situatie geeft dat wel rust voor een geforceerde bediening tegen adviezen van RIVM en CIO in.
Het uitstellen van dopen voor pak en beet vier weken stuit inderdaad niet op onoverkomelijke praktische bezwaren. Maar wie garandeert er dat we over vier weken wel kunnen dopen?

Dopen dient (kerkrechtelijk) ten spoedigste gebeuren. Het kan niet zo zijn dat je dus een jaartje afziet van kinderen dopen.

Terecht merk je op dat de doopbediening een zelfstandige waarde behoudt ten opzichte van het verbond. Maar dopen is veel meer dan opnemen in alleen het verbond. Die redenering geldt dus alleen in zoverre de kinderen voor de doop komen te overlijden, maar de argumentatie is wat mij betreft niet universeel toepasbaar onder alle moeilijke omstandigheden.

Mijn persoonlijke standpunt is dat het dopen van ernstig zieke kinderen onder supervisie van de kerkenraad zou moeten doorgaan, bijvoorbeeld in het ziekenhuis. Die afweging moet je dan weer afzetten tegen het argument dat de doop altijd binnen de christelijke gemeente moet plaatsen. In lijn met deze gedachten zou ik dus doopsbedieningen in de nabije toekomst laten doorgaan, maar niet binnen een samenkomst van een gemeente met > x aanwezigen, maar gewoon met kerkenraad en predikant.

Het risico van besmetting moet je dan op individuele basis beoordelen. Een predikant met verkoudheidsklachten of eentje met een onverminderd hoog aantal pastorale contacten, zou dit dus niet moeten doen.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:Bovendien komt er vaak ook familie naar de kerkdienst.
Ik zeg niet dat er geen reden is voor uitstel.
Maar het argument dat de ds geen 1,5m afstand houdt tot het kind, vind ik echt beneden niveau.

Jeremiah: het gaat erom dat personen die geen enkel ziekteverschijnsel hebben, in bepaalde situaties best binnen de 1,5 meter grens mogen komen. Huisartsen nemen nu ook de bloeddruk op binnen 1,5 meter van de patiënten, ook zonder mondkapje. Zou dan een gezonde ds niet mogen dopen vanwege de 1,5 meter? Ik hoop toch echt dat dit niet serieus bedoeld was...

Dat staat dus wel los van andere redenen tot uitstel die wél valide kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Hoe wordt in uw/jouw gemeente op dit moment de collecte gehouden? Afzonderlijk voor kerk, diaconie, andere kerkelijke kassen, goede doelen? Of...?
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mannetje »

Hollander schreef:Hoe wordt in uw/jouw gemeente op dit moment de collecte gehouden? Afzonderlijk voor kerk, diaconie, andere kerkelijke kassen, goede doelen? Of...?
Bij de "collectezang" worden de collectes aangeprezen, voor kerk, diaconie en schulddelging. En eens per twee weken is er ook nog een extra collecte.

Geld kan apart gelegd worden en later worden ingeleverd of worden overgemaakt. Niet per app, maar gewoon per bank.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:Bovendien komt er vaak ook familie naar de kerkdienst.
Ik zeg niet dat er geen reden is voor uitstel.
Ik wel, omdat het aantal sociale contacten dan teveel en onnodig toeneemt.
Valcke schreef:Maar het argument dat de ds geen 1,5m afstand houdt tot het kind, vind ik echt beneden niveau.
Serieus?? Hier hamert de overheid de laatste dagen enorm op, tot NLAlert toe en al, en jij wilt dat gewoon aan je laars lappen?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:
Tiberius schreef:Bovendien komt er vaak ook familie naar de kerkdienst.
Ik zeg niet dat er geen reden is voor uitstel.
Ik wel, omdat het aantal sociale contacten dan teveel en onnodig toeneemt.
Volgens mij zeggen we niet iets heel verschillends. Maar ik vind wel dat er nog een andere dimensie is, zie de recente posting van Herman.
Valcke schreef:Maar het argument dat de ds geen 1,5m afstand houdt tot het kind, vind ik echt beneden niveau.
Serieus?? Hier hamert de overheid de laatste dagen enorm op, tot NLAlert toe en al, en jij wilt dat gewoon aan je laars lappen?
Ja serieus. Als je geen ziekteverschijnselen hebt, niet verkouden, niet hoesten, geen grieperig gevoel, is er met zo’n contactmoment niets mis. Als huisartsen en verpleegsters ook binnen 1,5 meter van mensen mogen komen, idem de kraamzuster, enzovoort, waarom de ds. niet?

Ik lap overigens niets aan mijn laars, voor alle duidelijkheid.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Hollander schreef:Hoe wordt in uw/jouw gemeente op dit moment de collecte gehouden? Afzonderlijk voor kerk, diaconie, andere kerkelijke kassen, goede doelen? Of...?
Wij kregen afgelopen zondag bij de liturgie ook een betaalverzoek. Dit was 1 betaalverzoek voor alle collecten. De diaconie weet de verdeling.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie