Maatregelen kerk ivm coronavirus

Muurbloem
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2020, 06:39

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Muurbloem »

Goedemorgen,

ik lees al heel lang mee, heb hier veel geleerd, waarvoor dank.
Nu zit ik in een situatie, waarin ik graag advies zou willen hebben. In onze gemeente is besloten toch te dopen. Ik vind het niet goed voelen, maar als ik ons kindje niet laat dopen, doet een ander het. (Er zijn 20 kinderen geboren, er worden er nu 5 gedoopt per week) Eigenlijk maakt het dus niet uit, want het plan is dat het sowieso doorgaat. Familie mag aanwezig zijn, ze hopen dat het onder de 100 aanwezigen blijft. Hoe zit het met het zichtbaar zijn van het dopen? Als verder de gemeente meeluistert?

Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen denken.

Alvast hartelijk dank.

Groet, een bezorgde, jonge moeder.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Ik zou adviseren: uitstellen; dat is in de geest van de RIVM maatregelen.
Wat een ander doet, is niet jouw verantwoordelijkheid. Er zijn altijd idioten die alles aan hun laars lappen, binnen en buiten de kerk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Je zou de consulent hier ook nog bij kunnen betrekken.

Uitstellen is inderdaad de enige juiste optie. Dit is werkelijk alle verantwoordelijkheid overboord slaan.

In onze gemeente is besloten om alleen nog één ouderling (als er een predikant of student voorgaat) of twee ouderlingen (bij leesdiensten) en één diaken in de kerk toe te laten, samen met de organist. Mijns inziens is dat een verstandig besluit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Er worden wel heel grote woorden gebruikt. De minister die verantwoordelijk is voor de erediensten, Grapperhaus, heeft nadrukkelijk aangegeven dat je nog steeds met 100 mensen in een kerkgebouw samen mag komen, als de andere maatregelen daar maar in acht genomen kunnen worden. Dus als mensen voldoende verspreid kunnen zitten en de ruimte goed geventileerd is, is het heel goed mogelijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Ik zou adviseren: uitstellen; dat is in de geest van de RIVM maatregelen.
Wat een ander doet, is niet jouw verantwoordelijkheid. Er zijn altijd idioten die alles aan hun laars lappen, binnen en buiten de kerk.
Afhankelijk van de woonplaats zou ik diverse mogelijkheden overwegen. Maar dit lijkt me een gemeente met zeer veel leden (20 geboorten / 5 per keer dopen) dat ik voorlopige tot uitstel zal overgaan, mits de maatregelen tot eind april duren en niet veel langer.

Anders zou ik zeker voor dopen naar alternatieven zoeken.

Verder vind ik het niet noodzakelijk dat een doopplechtigheid door familie bezocht kan worden. Dus dat is mijn wisselgeld om dat toch door te laten gaan, maar dan zonder familie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:Er worden wel heel grote woorden gebruikt. De minister die verantwoordelijk is voor de erediensten, Grapperhaus, heeft nadrukkelijk aangegeven dat je nog steeds met 100 mensen in een kerkgebouw samen mag komen, als de andere maatregelen daar maar in acht genomen kunnen worden. Dus als mensen voldoende verspreid kunnen zitten en de ruimte goed geventileerd is, is het heel goed mogelijk.
Zeker.

Maar het sacrament van de Heilige Doop is alereerst een zichtbaar Evangelie. Daarnaast is het mijns inziens is te risicovol om een baby'tje te dopen op dit moment. Dat gaat bovendien ook niet met inachtneming van de regel dat er 1,5 meter afstand gehouden moet worden. Verder eens met @Herman.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Nathanaël schreef:Er worden wel heel grote woorden gebruikt. De minister die verantwoordelijk is voor de erediensten, Grapperhaus, heeft nadrukkelijk aangegeven dat je nog steeds met 100 mensen in een kerkgebouw samen mag komen, als de andere maatregelen daar maar in acht genomen kunnen worden. Dus als mensen voldoende verspreid kunnen zitten en de ruimte goed geventileerd is, is het heel goed mogelijk.
Klopt, maar lijkt me lastig dopen op 1,5 meter afstand. Misschien een gastpredikant met lange armen vragen dan. ;)
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jan Vogel »

De doop is een het teken en zegel van Gods verbond. Op grond van dit genadeverbond dienen onze kinderen gedoopt te worden. Indien dat nu nog niet kan, maken ze wel deel uit van het genadeverbond dat God met de gelovigen heeft opgericht. We mogen geloven dat, nu de doop niet kan plaatsvinden, ze in de komende maanden in goede Handen zijn en blijven. (zie ook DL hfd. 1,17)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Volgens mij kan je niet dopen met 1,5 meter afstand.
Het lijkt mij niet verantwoord nu te dopen. Overigens ook niet 'in de geest' van de adviezen van het RIVM en het CIO.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er nog steeds kerken zijn die geen blijk geven de overheid te willen gehoorzamen én de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van de gemeenteleden te dragen én de ernst van de totale situatie in te zien.

Verder geldt de nuchterheid en rijkdom die @Jan Vogel hierboven schrijft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

De reden is dat de kerk een geestelijke taak heeft. Grapperhaus heeft erkend en weergegeven dat predikanten en vitale functie binnen de maatschappij bekleden. Die snapt het dus wel. Daarbij tekent hij vervolgens aan dat het dan gaat om stervensbegeleiding en dergelijke zaken meer.
Maar een kerk die werkelijk zijn roeping verstaat, verleend die zorg niet omdat zij een hand van iemand willen vasthouden in de laatste ogenblikken, maar omdat zij het geloof wil laten ontbranden, voeden of versterken.

Een sacrament en ook een eredienst zijn dus in dat licht zeer noodzakelijke zaken die wat mij betreft van voldoende belang zijn om de overheidsmaatregelen niet kritiekloos over te nemen. Uiteraard pleit ik dan niet voor blindelings negeren van maatregelen, maar het gaat mij om het goed doordenken van deze dingen.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Nathanaël schreef:Er worden wel heel grote woorden gebruikt. De minister die verantwoordelijk is voor de erediensten, Grapperhaus, heeft nadrukkelijk aangegeven dat je nog steeds met 100 mensen in een kerkgebouw samen mag komen, als de andere maatregelen daar maar in acht genomen kunnen worden. Dus als mensen voldoende verspreid kunnen zitten en de ruimte goed geventileerd is, is het heel goed mogelijk.
Klopt, maar lijkt me lastig dopen op 1,5 meter afstand. Misschien een gastpredikant met lange armen vragen dan. ;)
Of zo'n mooi pak aan, zoals in de zorg bij patiënten. De predikant dan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Nathanaël schreef:Er worden wel heel grote woorden gebruikt. De minister die verantwoordelijk is voor de erediensten, Grapperhaus, heeft nadrukkelijk aangegeven dat je nog steeds met 100 mensen in een kerkgebouw samen mag komen, als de andere maatregelen daar maar in acht genomen kunnen worden. Dus als mensen voldoende verspreid kunnen zitten en de ruimte goed geventileerd is, is het heel goed mogelijk.
Klopt, maar lijkt me lastig dopen op 1,5 meter afstand. Misschien een gastpredikant met lange armen vragen dan. ;)
Of zo'n mooi pak aan, zoals in de zorg bij patiënten. De predikant dan.
Ik weet niet of ze die in zwart hebben.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Tiberius schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Nathanaël schreef:Er worden wel heel grote woorden gebruikt. De minister die verantwoordelijk is voor de erediensten, Grapperhaus, heeft nadrukkelijk aangegeven dat je nog steeds met 100 mensen in een kerkgebouw samen mag komen, als de andere maatregelen daar maar in acht genomen kunnen worden. Dus als mensen voldoende verspreid kunnen zitten en de ruimte goed geventileerd is, is het heel goed mogelijk.
Klopt, maar lijkt me lastig dopen op 1,5 meter afstand. Misschien een gastpredikant met lange armen vragen dan. ;)
Of zo'n mooi pak aan, zoals in de zorg bij patiënten. De predikant dan.
Ik weet niet of ze die in zwart hebben.
Dat kunnen ze vast wel realiseren :-p En dan meteen een logo van de kerkelijke gemeente erop, dan is het aftrekbaar van de belasting!
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik verwacht dat er geen inspecteur zal zijn die beweert dat je zoiets ook wel in het dagelijks leven kunt gebruiken. Zelfs met carnaval zou dat erg ongepast zijn.

Dus zonder logo is het ook goed.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Inmiddels heb ik vermoedelijk bij toeval ontdekt welke gemeente het betreft. Als ik @Muurbloem was, zou ik toch nog eens met de dominee overleggen. Ik denk dat hij het toch wel begrijpen zal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie