Maatregelen kerk ivm coronavirus

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

Piet Puk schreef:
Posthoorn schreef:
Marion schreef:Als ik het zo bekijk op Kerkdienstgemist.nl is GGiN Gouda ook bezig een videoverbinding te verzorgen.
Klopt.
Mooie achtertuin van de kerk :D
Zij richten zich op degenen die buiten zijn.... :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Orchidee schreef:Gergem hier ter plaatse last voorlopig ook alles af.
Tot nader orde, zeker? :OO3
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Hoezo de OGG niet? Organiseert die gewoon een kerkdienst?

Het verbaast mij verder niet. De gemeente heeft wat Staphorster trekjes, in theologisch en in sociaal-maatschappelijk opzicht.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Tot nader order idd

Hier lijkt de ogg iig niet op Staphorsters hoor @DDD

Maar véél leden nemen hun eigen verantwoording
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik had juist wel dat idee. Een goede vriendin van mijn oma was daar lid. Ze bespraken op maandagmorgen altijd de zondagen en ook de huidige voorganger zou toch prima in Staphorst passen?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:Gergem hier ter plaatse last voorlopig ook alles af.
Ogg nog steeds niets.
Als het een kleine kerk is..
Maar ik vind wel dat kerken zich moeten houden aan de regel van minimaal 2 meter afstand.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik had juist wel dat idee. Een goede vriendin van mijn oma was daar lid. Ze bespraken op maandagmorgen altijd de zondagen en ook de huidige voorganger zou toch prima in Staphorst passen?
Ja, in alle Gekrookte Riet gemeenten wel.
Vind zijn preken nog best fijn. Niet dat ik er veel naar luister, 1x een preek over de Kroon die de uitverkorenen mogen dragen + loopbaan.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

De huidige voorganger is een aardige man en schijnt pastoraal goed werk te doen...
Zijn preektrant vind ik verschrikkelijk

Ik heb weleens gehoord dat er nog maar 1/3 mensen in de kerk zit inmiddels.
De galerij is ook al jaren gesloten.
In de "glorietijd" onder ds Mieras waren de 12/1300 zitplaatsen meestal bezet.
Misschien dat er nu nog 400 man zit......
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef:
Jongere schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:We leven als kerk niet in angst, dus hoeven we ook de voorzichtigheid van de samenleving niet over te nemen. En dan bedoel ik niet de voorzichtigheid die door de overheid in regels is gevat, maar de voorzichtigheid die gebaseerd is op angst.
En zo is het. Dan regeert niet God maar het RIVM. En die kant moeten we echt niet op. En nogmaals, ik neem het RIVM uiterst serieus en dat is ook onze plicht.
Ik weet niet of jullie dit bedoelden als reactie op wat ik schreef; het gaat in ieder geval niet in op mijn punt.
Ja Jongere, maar als we ons aan gaan passen aan de opinie van het grote publiek op onze voorzichtige kerkgang, krijg ik het moeilijk. Het grote publiek leeft bij hun interpretatie van wat het RIVM vindt, terwijl kerken worstelen hoe we in deze tijd omgaan met het samenkomen als gemeente, naar Gods gebod.

Ik respecteer en waardeer gemeenten die hier zo mee omgaan dat fysiek samenkomen uitgesloten wordt, ik respecteer ook dat kerkenraden een andere keuze maken. Zoals bij ons. Een gebouw met 1000 plaatsen, ruime kerkzaal, waar zo'n 90 mensen verspreid in zitten. De koster zet alle deuren open, je hoeft nergens aan te zitten. Volgens mij ook een prima optie.
Ik zou je kunnen volgen wanneer de optie naast het fysiek samenkomen betekent dat je dan verstoken blijft van de eredienst. Maar -zonder af te willen doen aan het grote gemis van het fysiek samenkomen als gemeente- dat is m.i. nu gewoon niet aan de orde. Door alle technische mogelijkheden kunnen we thuis nog heel veel krijgen.
Dat betekent voor mij dat de afweging wat je als kerk communiceert naar buiten toe, wel degelijk relevant is. Een stuk relevanter in ieder geval dan wanneer we daadwerkelijk verstoken zouden zijn van de prediking op zondag.
Maar goed, we waarderen dat (een klein beetje) anders, denk ik. Waar ik in ieder geval wel moeite mee heb, is een voorstelling waarbij gemeenten die striktere maatregelen nemen dan wellicht voorgeschreven zich door angst ("net als de wereld") laten leiden, en gemeenten die voor fysiek samenkomen kiezen, vanuit vertrouwen handelen. Ik zeg niet dat jij dat zegt, maar de gedachte ligt af en toe wel op de loer in het topic, heb ik het idee.
Eerder las ik op het forum ook al de gedachte dat kerken die (inmiddels 1,5 week geleden) massaal de RIVM-richtlijnen volgden, weinig "afhankelijkheid" vertoonden. Ik denk: we leven allemaal in een crisistijd met ongekende impact. Laten we dan niet te snel vragen stellen bij de geestelijke motieven rond keuzes die worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:Ik denk: we leven allemaal in een crisistijd met ongekende impact. Laten we dan niet te snel vragen stellen bij de geestelijke motieven rond keuzes die worden gemaakt
.
Heel erg eens!
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:De huidige voorganger is een aardige man en schijnt pastoraal goed werk te doen...
Zijn preektrant vind ik verschrikkelijk Afbeelding

Ik heb weleens gehoord dat er nog maar 1/3 mensen in de kerk zit inmiddels.
De galerij is ook al jaren gesloten.
In de "glorietijd" onder ds Mieras waren de 12/1300 zitplaatsen meestal bezet.
Misschien dat er nu nog 400 man zit......
Wat erg. Waar zijn al die mensen gebleven, vraag ik mij dan af. Allemaal doorgestroomd of vertrokken?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

DDD schreef:
Orchidee schreef:De huidige voorganger is een aardige man en schijnt pastoraal goed werk te doen...
Zijn preektrant vind ik verschrikkelijk Afbeelding

Ik heb weleens gehoord dat er nog maar 1/3 mensen in de kerk zit inmiddels.
De galerij is ook al jaren gesloten.
In de "glorietijd" onder ds Mieras waren de 12/1300 zitplaatsen meestal bezet.
Misschien dat er nu nog 400 man zit......
Wat erg. Waar zijn al die mensen gebleven, vraag ik mij dan af. Allemaal doorgestroomd of vertrokken?
Vertrokken naar gg, gginned, pkn, cgk, hhk én er zijn mensen gestopt met naar de kerk gaanAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Ook GG Werkendam gaat gewoon nog door, precies op het lijntje:
https://www.gg-werkendam.nl/sites/defau ... ument1.pdf

Ik begrijp dat echt niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Bij ons geen diensten meer. Alles digitaal (met beeld) behalve een enkeling.
Morgen hoopt Kand JC Pronk voor te gaan.
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Ook GG Werkendam gaat gewoon nog door, precies op het lijntje:
https://www.gg-werkendam.nl/sites/defau ... ument1.pdf

Ik begrijp dat echt niet.
De dominee was arts. Dus hij zal er toch wel enig vertrouwen in hebben? Anders nam hij vast wel een dag vrij.
Plaats reactie