Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: En zo is het. Dan regeert niet God maar het RIVM. En die kant moeten we echt niet op. En nogmaals, ik neem het RIVM uiterst serieus en dat is ook onze plicht.
Misschien is het RIVM wel een instrument dat God gebruikt. De tegenstelling die jij denkt op te merken, bestaat wellicht enkel in jouw hoofd, maar niet voor God.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

dacosta schreef:Waarom niet de kerk voor een aantal weken sluiten. We hebben genoeg materiaal in huis, we kunnen on-line luisteren en trouwens we weten alles al over de noodzaak van van bekering en wedergeboorte. Herkauw dat gewoon in je thuissituatie!
Kerkdiensten zijn er niet uit jouw misverstane eigenbelang. Maar ter ere van God. Ik geloof dat je dat even over het hoofd ziet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: En zo is het. Dan regeert niet God maar het RIVM. En die kant moeten we echt niet op. En nogmaals, ik neem het RIVM uiterst serieus en dat is ook onze plicht.
Misschien is het RIVM wel een instrument dat God gebruikt. De tegenstelling die jij denkt op te merken, bestaat wellicht enkel in jouw hoofd, maar niet voor God.
Ik denk geen tegenstelling op te merken. Ik hoor een minister die een nuchter antwoord geeft en duiding geeft aan afspraken en ik zie mogelijke verwijten over onvoorzichtigheid door een te strakke (wellicht) uit angst geboren interpretatie van richtlijnen van het RIVM. En daar reageer ik op. Met de aanvulling dat Gods hand ook het Coronavirus omspant.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik lees in het plaatselijke parochieblad een oproep tot gebed van de bisschoppen. Het is een mooi gebed, en het gebed is een van de belangrijkste maatregelen die een kerk kan nemen, dus daarom deel ik het hier:

God, toevlucht in onze nood,

-knip-

Amen.

Ik vind delen van het gebed best mooi. Ik zie dat er ook gebeden wordt voor overledenen. Dat past niet bij de forumregels. Vandaar vind ik het plaatsen hier onverstandig. Mvg Ad Anker
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:We leven als kerk niet in angst, dus hoeven we ook de voorzichtigheid van de samenleving niet over te nemen. En dan bedoel ik niet de voorzichtigheid die door de overheid in regels is gevat, maar de voorzichtigheid die gebaseerd is op angst.
En zo is het. Dan regeert niet God maar het RIVM. En die kant moeten we echt niet op. En nogmaals, ik neem het RIVM uiterst serieus en dat is ook onze plicht.
Ik weet niet of jullie dit bedoelden als reactie op wat ik schreef; het gaat in ieder geval niet in op mijn punt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:We leven als kerk niet in angst, dus hoeven we ook de voorzichtigheid van de samenleving niet over te nemen. En dan bedoel ik niet de voorzichtigheid die door de overheid in regels is gevat, maar de voorzichtigheid die gebaseerd is op angst.
En zo is het. Dan regeert niet God maar het RIVM. En die kant moeten we echt niet op. En nogmaals, ik neem het RIVM uiterst serieus en dat is ook onze plicht.
Ik weet niet of jullie dit bedoelden als reactie op wat ik schreef; het gaat in ieder geval niet in op mijn punt.
Ja Jongere, maar als we ons aan gaan passen aan de opinie van het grote publiek op onze voorzichtige kerkgang, krijg ik het moeilijk. Het grote publiek leeft bij hun interpretatie van wat het RIVM vindt, terwijl kerken worstelen hoe we in deze tijd omgaan met het samenkomen als gemeente, naar Gods gebod.

Ik respecteer en waardeer gemeenten die hier zo mee omgaan dat fysiek samenkomen uitgesloten wordt, ik respecteer ook dat kerkenraden een andere keuze maken. Zoals bij ons. Een gebouw met 1000 plaatsen, ruime kerkzaal, waar zo'n 90 mensen verspreid in zitten. De koster zet alle deuren open, je hoeft nergens aan te zitten. Volgens mij ook een prima optie.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Volgens mij is het zelfs een veel betere optie, want hoorders van het woord zijn essentieel in de kerk. Al zijn de mensen thuis ook hoorders van het woord, de publieke gestalte daarvan is beperkt.

Het gebed voor de overledenen was mij niet opgevallen, want ik wist dat dit juist in kerken waar men erg de nadruk legt op Gods eeuwige onveranderlijke besluiten erg gevoelig ligt.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

Als ik het zo bekijk op Kerkdienstgemist.nl is GGiN Gouda ook bezig een videoverbinding te verzorgen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

J.C. Philpot schreef:Willem Ouweneel denkt er het zijne van:
https://cip.nl/cip+/78510-waarom-de-cor ... EE4dchcXEQ
Tja, deze man heeft wel meer vreemde uitspraken waar we totaal niet achter staan.

Bij gewone griep besmet 1 persoon gemiddeld 1,3 andere personen. Bij covid19 is dat minimaal 2,5. Mortaliteit gewone griep is 0,1, covid19 is dat nu gemiddeld 4,17% Dus covid19 is dubbel zo besmettelijk en ruim 40x dodelijker. Daarnaast is er tegen de gewone griep een vaccin en tegen covid19 niet. Dus iedereen die de ernst van deze ziekte nu nog bagatelliseert neem ik niet serieus.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Posthoorn »

Marion schreef:Als ik het zo bekijk op Kerkdienstgemist.nl is GGiN Gouda ook bezig een videoverbinding te verzorgen.
Klopt.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Klavart »

Jeremiah schreef:
J.C. Philpot schreef:Willem Ouweneel denkt er het zijne van:
https://cip.nl/cip+/78510-waarom-de-cor ... EE4dchcXEQ
Tja, deze man heeft wel meer vreemde uitspraken waar we totaal niet achter staan.

Bij gewone griep besmet 1 persoon gemiddeld 1,3 andere personen. Bij covid19 is dat minimaal 2,5. Mortaliteit gewone griep is 0,1, covid19 is dat nu gemiddeld 4,17% Dus covid19 is dubbel zo besmettelijk en ruim 40x dodelijker. Daarnaast is er tegen de gewone griep een vaccin en tegen covid19 niet. Dus iedereen die de ernst van deze ziekte nu nog bagatelliseert neem ik niet serieus.
Waar komt die 4,17% vandaan?
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

GerGem heeft striktere instructies:
https://www.gergeminfo.nl/nieuws/berich ... oronavirus

Wij adviseren kerkenraden die diensten hebben waarbij ook gewone leden aanwezig zijn, hun verantwoordelijkheid in deze te (her)overwegen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Gergem hier ter plaatse last voorlopig ook alles af.
Ogg nog steeds niets.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Klavart schreef:
Jeremiah schreef:
J.C. Philpot schreef:Willem Ouweneel denkt er het zijne van:
https://cip.nl/cip+/78510-waarom-de-cor ... EE4dchcXEQ
Tja, deze man heeft wel meer vreemde uitspraken waar we totaal niet achter staan.

Bij gewone griep besmet 1 persoon gemiddeld 1,3 andere personen. Bij covid19 is dat minimaal 2,5. Mortaliteit gewone griep is 0,1, covid19 is dat nu gemiddeld 4,17% Dus covid19 is dubbel zo besmettelijk en ruim 40x dodelijker. Daarnaast is er tegen de gewone griep een vaccin en tegen covid19 niet. Dus iedereen die de ernst van deze ziekte nu nog bagatelliseert neem ik niet serieus.
Waar komt die 4,17% vandaan?
https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%8 ... s_pandemic
Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Piet Puk »

Posthoorn schreef:
Marion schreef:Als ik het zo bekijk op Kerkdienstgemist.nl is GGiN Gouda ook bezig een videoverbinding te verzorgen.
Klopt.
Mooie achtertuin van de kerk :D
Plaats reactie