Maatregelen kerk ivm coronavirus

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Ik snap niet dat men nog niet oproept tot alleen online kerkdiensten.

De PKN gaf vanmiddag dit advies:

Alhoewel gemeenten binnen de PKN over hun eigen beleid beslissen, adviseert het moderamen van de Protestantse Kerk gemeenten de voorkeur te geven aan online kerkdiensten of met zo min mogelijk mensen samen te komen. Alvast een gezegende zondag gewenst!

Wat een verstandig advies. Ik hoop dat alle andere kerken dit voorbeeld volgen! Totaal onverantwoord om nog samen te komen met bijv 100 man. Ik had graag gezien dat dit arbitraire aantal nooit genoemd was
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Er is ook nog zoiets als rechtszekerheid. Natuurlijk is het goed om bij uitdrukkelijke verboden een aantal te noemen.

Hoe zou je het vinden als iedere agent ter plaatse bekeuringen kan uitdelen omdat zijns inziens 41 km/uur gezien alle omstandigheden van het geval geen optimale snelheid was?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Er is ook nog zoiets als rechtszekerheid. Natuurlijk is het goed om bij uitdrukkelijke verboden een aantal te noemen.

Hoe zou je het vinden als iedere agent ter plaatse bekeuringen kan uitdelen omdat zijns inziens 41 km/uur gezien alle omstandigheden van het geval geen optimale snelheid was?
De snelheidsbeperkingen zijn gebaseerd op empirisch onderzoek. In een woonwijk iemand met 30 km per uur aanrijden loopt vaak nog goed af. Althans, de remweg behorend bij deze limiet is passend voor een woonwijk. Daarom rijd je daar bijv geen 50 km per uur.

Het getal 100 in deze Corona crisis is volledig arbitrair. Daarom alleen al gaat de vergelijking niet op.

Daarnaast: het is een feit dat het getal 100 genoemd is als richtlijn. Maar waarom zouden we ons verstand niet gaan gebruiken? Grapperhaus gaf ook aan dat dat de letter der wet is. De geest der wet is: blijf alsjeblieft zoveel mogelijk thuis. Dan ga je, zeker als kerkelijke gemeente, niet de grenzen opzoeken.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

Kijk daarnaast eens wat er in Oud Beijerland gaande is....

Blijkbaar moet dit eerst gebeuren voordat de deuren sluiten, GG Oud Beijerland komt nu niet meer samen. Als het kalf verdronken is, dempt men de put
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik denk dat de maatregelen bij Corona meer op empirisch onderzoek zijn gebaseerd dan de maximumsnelheden, de recente stikstofdiscussie daargelaten.

Ik vind óók niet dat je grenzen moet opzoeken. Ik vind dat zelfs achterlijk. Maar om te handhaven, moeten er toch heldere normen zijn. Anders krijg je voortdurend discussies.

En je houdt altijd dat er mensen zijn die zich weinig van de normen aantrekken. Naar mijn indruk zijn dat vooral pubers en senioren. En enkele kerkenraden, maar dat is echt uitzonderlijk.

Ik ben ook benieuwd wat er in Oud Beijerland is gebeurd. Het heeft er wel de schijn van dat men daar een beetje heeft zitten slapen.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

GerGem Woerden:
Kerkdiensten
De afgelopen zondag waren er ’s morgens ruim 60 mensen in de kerk en ’s
middags ruim 50. Dat is dus ruim beneden de 100. We vervolgen deze
werkwijze waarbij we de ‘lettergroepen’ zo samenstellen dat het aantal eerder
nog kleiner zal zijn dan groter.
Let u er verder op dat u op tenminste anderhalve meter afstand van elkaar
zit. Dat is in onze grote kerk heel eenvoudig mogelijk. Leden van één gezin
kunnen wel bij elkaar gaan zitten. De banken worden om en om gebruikt. Dat
wordt duidelijk gemaakt door het neerleggen van een aanwijzing in de
betreffende banken.

In navolging van veel andere gemeenten gaan we – zolang deze situatie duurt
- de diensten ook uitzenden met beeld. Dat brengt het zeker voor de kinderen
wat dichterbij en het maakt het wat makkelijker om de dienst te volgen.
Als een predikant bezwaar heeft, zenden we geen beeld uit, maar alleen
geluid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef:
mcgk schreef:
Posthoorn schreef:Ik heb woensdag ds. Zondag gehoord/gezien via YouTube, maar het 'zien' had voor mij niet echt meerwaarde.
Hier juist hele goede ervaringen in mijn "half bewaar het pand gemeente". Vooral voor de ernstig zieken vanaf 50 jaar (en die zijn er steeds meer helaas) een ontzettend fijne ervaring. Ze geven aan zichzelf daarmee meer aan de gemeente verbonden te voelen. Ook voor de jeugd is dit nu echt een uitkomst, die zijn gewend aan beelden en vinden alleen audio maar moeilijk concentreren.
De jeugd is te generaliserend. Mijn kinderen luisterden zondag echt zonder moeite, zonder beelden. Ik denk dat ze dat eerder afleidend dan ondersteunend vinden.
Hier ook. En beeld dat gaat geheid afleiding geven. Reden geven voor allerlei op en aanmerkingen vanuit de pubergeledingen. :)
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

JvW schreef:
ejvl schreef:Youtube Livestream kan ook gewoon op lage kwaliteit.
Audiostream vergt zo'n 150 kbps, Youtube 480P (laagste beeldkwaliteit) zo'n 2000, dus met buffer heb je aan zo'n 6mbps uploadsnelheid genoeg.
De meeste verbindingen hebben wel meer dan dit aangaande uploadsnelheid.

Dat het niet zou kunnen via de kerkomroep zou kunnen maar via Youtube moet het zeker wel mogelijk zijn.
Tja, dan heb ik hier met m'n telefoonlijntje toch echt een probleem: Op jouw adres is de maximale internetsnelheid: 23 Mbit/s download- en 3 Mbit/s uploadsnelheid. En ik kan me zomaar voorstellen dat dat dus in de woonplaats van Jantje hetzelfde verhaal is....
Dan een 4g router. Abonnement van 30 per maand en klaar.
Mits er 4g dekking is natuurlijk.
Of als het binnen de bebouwde kom is, Ziggo.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

De kerk staat buiten het dorp.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door JvW »

Jantje schreef:De kerk staat buiten het dorp.
Maar kan wel een aansluiting krijgen via Zeelandnet (Ziggo kan niet hier in het Zeeuwsche). Zo buiten het dorp is het ook weer niet...
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

JvW schreef:
Jantje schreef:De kerk staat buiten het dorp.
Maar kan wel een aansluiting krijgen via Zeelandnet (Ziggo kan niet hier in het Zeeuwsche). Zo buiten het dorp is het ook weer niet...
Ik heb geen idee.

Aan de rand van het dorp dan. Je hebt wel enigszins gelijk, tegenover de kerk is er de laatste jaren een ware woonwijk uit de grond gestampt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
JvW schreef:
Jantje schreef:De kerk staat buiten het dorp.
Maar kan wel een aansluiting krijgen via Zeelandnet (Ziggo kan niet hier in het Zeeuwsche). Zo buiten het dorp is het ook weer niet...
Ik heb geen idee.

Aan de rand van het dorp dan. Je hebt wel enigszins gelijk, tegenover de kerk is er de laatste jaren een ware woonwijk uit de grond gestampt.
4G router is zo geïnstalleerd, binnen een kwartier.
Aanschaf en abonnement hooguit een uurtje.
Laten we het ruim nemen, binnen 2 uur een werkende videoverbinding via YouTube.

Even voorleggen aan de kerkenraad. Afbeelding
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Kan deze technische discussie elders gehouden worden?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:
Jantje schreef:De kerk staat buiten het dorp.
Maar kan wel een aansluiting krijgen via Zeelandnet (Ziggo kan niet hier in het Zeeuwsche). Zo buiten het dorp is het ook weer niet...
Ik heb geen idee.

Aan de rand van het dorp dan. Je hebt wel enigszins gelijk, tegenover de kerk is er de laatste jaren een ware woonwijk uit de grond gestampt.
4G router is zo geïnstalleerd, binnen een kwartier.
Aanschaf en abonnement hooguit een uurtje.
Laten we het ruim nemen, binnen 2 uur een werkende videoverbinding via YouTube.

Even voorleggen aan de kerkenraad. Afbeelding
Ik laat het maar aan hen over. Er zit een hele goede ouderling met ICT-kennis in de kerkenraad, dus ze zullen wel goed geïnformeerd zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

refo schreef:Kan deze technische discussie elders gehouden worden?
:garde
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie