Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

John Flavel merkt n.a.v Zacharia 13 vers 7 op dat het alleen de Heere Jezus is die volledig is afgesloten geweest van de gezelschap en troost van zijn vrienden. Dat vond ik in deze moeilijke tijden zinvolle woorden. Daarbij merkte hij vervolgens op dat de Heere ook Zijn kinderen in andere tijden de verkwikking en vertroosting van het onderlinge gezelschap onthoudt. Het lijkt me dat dit nu aan de orde is. Dat is zeker een punt van zorg en alle huidige communicatiemiddelen zullen dat punt niet wegnemen, hooguit verzachten.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Bakker schreef: Sorry dat ik reageer terwijl ik normaal nooit meedoe aan discussies.
Ik kan dit geen zegen noemen maar ik denk dat het een oordeel is dat we niet met de hele gemeente op kunnen gaan naar Gods huis. Dat zou ons toch moeten brengen in de binnenkamer ipv zulke diensten te organiseren. De HEERE wil toch dat we opgaan naar Gods huis. Dat zijn Zijn inzettingen en daar geeft de HEERE zijn zegen over, dat dat nu niet kan zou ons op de knieën moeten brengen. We vinden het nu een zegen dat we via internet diensten kunnen luisteren, maar het is niet normaal. De HEERE wil dat we in de schuld komen en ons bekeren. Persoonlijk maar ook in de kerk.
Dus omdat het een oordeel is dat we niet meer naar de kerk mogen, mag de kerk geen diensten meer organiseren? Vreemde redenatie. Je zet zaken tegenover elkaar waarbij dat helemaal niet hoeft. Genoeg momenten op deze (thuiswerk)dagen waarbij we onze knieën zouden kunnen buigen. Mooi dat er op andere momenten door de kerk alsnog diensten worden georganiseerd. Zie dat los van elkaar en wees dankbaar voor de online mogelijkheden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

We vragen de Heere wel eens om in Zijn toorn aan ontferming te denken.
Daar ligt geen tegenstelling. Ik zie in deze gebeurtenissen zeker Gods hand die slaat als gevolg van onze zonden. Het wekenlang niet samen naar de kerk kunnen, vind ik iets heel aangrijpends.
En tegelijk zie ik in dit soort technische mogelijkheden iets van genade liggen. Ik vind het een wonder dat dit op deze manier kan. Daarmee zijn we niet voorbij de schuldvraag, die overigens ook in de preek heel duidelijk aan de orde kwam. Inderdaad is het een gevaar dat we zo vaardig zijn in het vinden van oplossingen, dat we "slagen niet meer voelen". Hetzelfde zou overigens een gevaar zijn als de beperkende maatregelen worden opgeheven.
Maar laten we minstens zo beducht zijn voor het gevaar om aan Gods goedheid voorbij te zien, om niet te erkennen wat Hij nog geeft.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Jongere schreef:We vragen de Heere wel eens om in Zijn toorn aan ontferming te denken.
Daar ligt geen tegenstelling. Ik zie in deze gebeurtenissen zeker Gods hand die slaat als gevolg van onze zonden. Het wekenlang niet samen naar de kerk kunnen, vind ik iets heel aangrijpends.
En tegelijk zie ik in dit soort technische mogelijkheden iets van genade liggen. Ik vind het een wonder dat dit op deze manier kan. Daarmee zijn we niet voorbij de schuldvraag, die overigens ook in de preek heel duidelijk aan de orde kwam. Inderdaad is het een gevaar dat we zo vaardig zijn in het vinden van oplossingen, dat we "slagen niet meer voelen". Hetzelfde zou overigens een gevaar zijn als de beperkende maatregelen worden opgeheven.
Maar laten we minstens zo beducht zijn voor het gevaar om aan Gods goedheid voorbij te zien, om niet te erkennen wat Hij nog geeft.
Inderdaad!
En wat ik zo treffend vond is waar ds. Zondag de preek mee begon.
We moeten niet doen alsof het normaal is als alles goed gaan, als iets waar we recht op hebben.
God heeft ons niet beloofd dat het hier makkelijk zou zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Ondanks alles is het een zegenrijke tijd.

Er is meer tijd voor verdieping en stille tijd. Dat merkte ds. De Heer ook op afgelopen dinsdag.
Er wordt veel aangeboden aan meditaties/preken/overdenkingen.

Kreeg ook dit filmpje doorgestuurd: https://www.youtube.com/watch?v=BXC0GZy ... e=youtu.be
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Note:
Strikte punten handhaven omdat het nu eenmaal altijd zo was, is niet mijn drijfveer. Dan zouden we op de farizeese toer gaan.
Anderzijds de bakens verzetten om de situatie (waar we zo voor open liggen) lijkt me ook gevaarlijk.
Dus wat is dan wel de juiste werkwijze?
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef:Ondanks alles is het een zegenrijke tijd.

Er is meer tijd voor verdieping en stille tijd. Dat merkte ds. De Heer ook op afgelopen dinsdag.
Er wordt veel aangeboden aan meditaties/preken/overdenkingen.

Kreeg ook dit filmpje doorgestuurd: https://www.youtube.com/watch?v=BXC0GZy ... e=youtu.be
Ja, ondanks enorm druk met thuiswerken, kinderen thuis enz. ook gewoon meer tijd samen. Samen ontbijt, middageten en avondeten. Dat lukt normaal vaak niet. Tijd nemen voor de Bijbellezing etc.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Bakker schreef:
Bezorgd schreef: Gisteren de dienst van ds Zondag: 11.000 devices die meekeken. Veel met meerdere personen erachter.
Misschien wel 15.000 -20.000 luisteraars / meekijkers met zo'n bidstond!

Dat is toch een zegen te noemen?
Sorry dat ik reageer terwijl ik normaal nooit meedoe aan discussies.
Ik kan dit geen zegen noemen maar ik denk dat het een oordeel is dat we niet met de hele gemeente op kunnen gaan naar Gods huis. Dat zou ons toch moeten brengen in de binnenkamer ipv zulke diensten te organiseren. De HEERE wil toch dat we opgaan naar Gods huis. Dat zijn Zijn inzettingen en daar geeft de HEERE zijn zegen over, dat dat nu niet kan zou ons op de knieën moeten brengen. We vinden het nu een zegen dat we via internet diensten kunnen luisteren, maar het is niet normaal. De HEERE wil dat we in de schuld komen en ons bekeren. Persoonlijk maar ook in de kerk.
Het een sluit het ander niet uit.
Gisteren schreef iemand op Twitter nav deze dienst: "De schapen hebben honger, verlangen naar solide, Bijbels voedsel. Waar de Heere centraal staat."
Ik waardeer het liever op die manier.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar anderzijds vraag ik me wel af of er ook 11.000 unieke divices waren geweest als deze preek 4 weken geleden was gehouden...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Bakker schreef:
Bezorgd schreef: Gisteren de dienst van ds Zondag: 11.000 devices die meekeken. Veel met meerdere personen erachter.
Misschien wel 15.000 -20.000 luisteraars / meekijkers met zo'n bidstond!

Dat is toch een zegen te noemen?
Sorry dat ik reageer terwijl ik normaal nooit meedoe aan discussies.
Ik kan dit geen zegen noemen maar ik denk dat het een oordeel is dat we niet met de hele gemeente op kunnen gaan naar Gods huis. Dat zou ons toch moeten brengen in de binnenkamer ipv zulke diensten te organiseren. De HEERE wil toch dat we opgaan naar Gods huis. Dat zijn Zijn inzettingen en daar geeft de HEERE zijn zegen over, dat dat nu niet kan zou ons op de knieën moeten brengen. We vinden het nu een zegen dat we via internet diensten kunnen luisteren, maar het is niet normaal. De HEERE wil dat we in de schuld komen en ons bekeren. Persoonlijk maar ook in de kerk.
Het een sluit het ander niet uit.
Gisteren schreef iemand op Twitter nav deze dienst: "De schapen hebben honger, verlangen naar solide, Bijbels voedsel. Waar de Heere centraal staat."
Ik waardeer het liever op die manier.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar anderzijds vraag ik me wel af of er ook 11.000 unieke divices waren geweest als deze preek 4 weken geleden was gehouden...
Dat denk ik niet. Maar in tijden van verwarring zoeken mensen toch houvast.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Toch zit daar een haper. Ik ken een grote gemeente in Zeeland, in weekdiensten zit er vaak maar 10% van het aantal leden in de kerk. En van die 10% is er ook nog eens meer dan de helft afkomstig van omliggende gemeenten. Waarom is er dán geen honger naar het Woord en zondags wel? Of waarom zouden de mensen nu wél willen luisteren naar Gods Woord, maar dán niet?

Is het geen aanklacht, als we in nood verkeren dat we opeens meerdere avonden per week luisteren naar Gods Woord, en als alles voor de wind gaat we zo makkelijk voortleven? En daar betrek ik ook alle 'preekappjes' maar even bij, die ik dag en ure krijg doorgestuurd.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 mar 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Toch zit daar een haper. Ik ken een grote gemeente in Zeeland, in weekdiensten zit er vaak maar 1% van het aantal leden in de kerk. En van die 1% is er ook nog eens meer dan de helft afkomstig van omliggende gemeenten. Waarom is er dán geen honger naar het Woord en zondags wel? Of waarom zouden de mensen nu wél willen luisteren naar Gods Woord, maar dán niet?

Is het geen aanklacht, als we in nood verkeren dat we opeens meerdere avonden per week luisteren naar Gods Woord, en als alles voor de wind gaat we zo makkelijk voortleven? En daar betrek ik ook alle 'preekappjes' maar even bij, die ik dag en ure krijg doorgestuurd.
Omdat dit zo werkt.
Dat lees je al in de Bijbel in richteren bijvoorbeeld.
In tijden van nood weet men de kerk te vinden, in tijden van voorspoed ook maar is het normaal, standaard.

Dat zag je ook in de tweede wereldoorlog en de bevrijding of de cuba-crisis.

Ik denk dat in normale tijden er geen 11000 devices verbonden waren aan deze preek.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Jantje schreef:Toch zit daar een haper. Ik ken een grote gemeente in Zeeland, in weekdiensten zit er vaak maar 1% van het aantal leden in de kerk. En van die 1% is er ook nog eens meer dan de helft afkomstig van omliggende gemeenten. Waarom is er dán geen honger naar het Woord en zondags wel? Of waarom zouden de mensen nu wél willen luisteren naar Gods Woord, maar dán niet?

Is het geen aanklacht, als we in nood verkeren dat we opeens meerdere avonden per week luisteren naar Gods Woord, en als alles voor de wind gaat we zo makkelijk voortleven? En daar betrek ik ook alle 'preekappjes' maar even bij, die ik dag en ure krijg doorgestuurd.
Dit is op zich waar, maar als we nu hopen dat juist deze crisis ons wat te zeggen heeft en we ons tot de Heere wenden dan mag je daar toch blij mee zijn?
Stel dat er nu nog geen animo zou zijn, dat is pas erg....
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik vind dat verschil niet zo erg. Normaal gesproken zijn er allerlei kerkelijke activiteiten die nu geen doorgang vinden. Geen bijbelkring, geen studievereniging, etc. Dus dan kunnen mensen wat eerder meekijken. Ik heb er ook de tijd voor genomen omdat ik de dag ervoor tot laat had gewerkt en toch gordijnhaakjes in een gordijn moest zien te krijgen. Zo zullen er allerlei mensen zijn die achterstallige taken thuis uitvoeren en ondertussen meeluisteren en meedoen. En er zullen mensen zijn geweest die met het hele gezin de tijd hebben genomen om een kerkdienst op afstand mee te maken.

Daarnaast is dit een dominee die goed kan preken, en dat scheelt ook in de belangstelling.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

ejvl schreef:
Jantje schreef:Toch zit daar een haper. Ik ken een grote gemeente in Zeeland, in weekdiensten zit er vaak maar 1% van het aantal leden in de kerk. En van die 1% is er ook nog eens meer dan de helft afkomstig van omliggende gemeenten. Waarom is er dán geen honger naar het Woord en zondags wel? Of waarom zouden de mensen nu wél willen luisteren naar Gods Woord, maar dán niet?

Is het geen aanklacht, als we in nood verkeren dat we opeens meerdere avonden per week luisteren naar Gods Woord, en als alles voor de wind gaat we zo makkelijk voortleven? En daar betrek ik ook alle 'preekappjes' maar even bij, die ik dag en ure krijg doorgestuurd.
Omdat dit zo werkt.
Dat lees je al in de Bijbel in richteren bijvoorbeeld.
In tijden van nood weet men de kerk te vinden, in tijden van voorspoed ook maar is het normaal, standaard.

Dat zag je ook in de tweede wereldoorlog en de bevrijding of de cuba-crisis.

Ik denk dat in normale tijden er geen 11000 devices verbonden waren aan deze preek.
Eens.
In tijden van crisis worden mensen bij hun nietigheid bepaald.
En ja het zou in andere tijden ook zo moeten. Laten we bidden of het wat uitwerkt.
Momenteel heeft de preek die nog steeds online staat, 45.000 views.

https://www.youtube.com/watch?v=jHQmloZoVjA

45.000 voor een preek. Ik vind het bijzonder.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Jantje schreef:Toch zit daar een haper. Ik ken een grote gemeente in Zeeland, in weekdiensten zit er vaak maar 1% van het aantal leden in de kerk. En van die 1% is er ook nog eens meer dan de helft afkomstig van omliggende gemeenten. Waarom is er dán geen honger naar het Woord en zondags wel? Of waarom zouden de mensen nu wél willen luisteren naar Gods Woord, maar dán niet?

Is het geen aanklacht, als we in nood verkeren dat we opeens meerdere avonden per week luisteren naar Gods Woord, en als alles voor de wind gaat we zo makkelijk voortleven? En daar betrek ik ook alle 'preekappjes' maar even bij, die ik dag en ure krijg doorgestuurd.
Grote gemeente: stel 2500 leden. Weekdienst wordt door 13 leden + 12 buitenstaanders bezocht. Lijkt me sterk.

En misschien is er wel honger naar het Woord, maar verwacht men niet dat in de weekdienst gestild te krijgen.
Plaats reactie