Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Dan heeft de organist niet goed zitten opletten. Die had een stuk sneller moeten spelen, want dit is een algemeen bekend fenomeen.

In onze ochtenddienst ging dat in ieder geval goed. Overigens heb ik in de avond meegekeken met Bodegraven, en daar hield de organist er wel rekening mee, vermoed ik. Al zingen ze daar sowieso niet enorm traag.
Mijn ervaring als organist zondagmorgen was dat men de eerste psalmen wat afwachtend zong. De mensen (ongeveer 60 personen) zaten allen verspreid door de kerk en hadden met het zingen weinig steun aan elkaar. Het was als organist ook een beetje zoeken naar volume en tempo. In de kerk viel het zingen zeker niet tegen. Het lijkt met niet goed om opeens veel sneller te spelen. Wel om een vlot tempo strak te hanteren, zodat het geen 'slepen' wordt.

's Middags heb ik thuis meegeluisterd. De geluidsapparatuur laat het zingen niet bepaald duidelijk de huiskamer in komen. Bij ons wat zacht en wisselend van volume. Ik had de Ipad aangesloten op de geluidsinstallatie in de kamer. Het zingen ging best goed, thuis. Alleen was ik vaak te snel met de inzet... maar over de inzet kunnen we wel een apart draadje vullen ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/co ... -1.1641491

Een ingrijpende zaak.

Toch rest mij één vraag. Ik heb op Refoweb eens gelezen dat er pas samengewoond kan worden als er én voor de wet én voor Gods aangezicht een ja-woord is gegeven. Overigens ging dat om een stel wat de ene dag op het stadhuis een ja-woord gaf, en de andere dag in de kerk.

Los van de vraag waarom of de huwelijksdienst niet met enkele personen kan doorgaan, vraag ik me af of dit geoorloofd is. Hoe moeten wij daarmee omgaan (in deze tijd)?
In de jaren 50-60 van de vorige eeuw (en ik heb dat zelf ook nog meegemaakt in de jaren 80) trouwde niet iedereen in de kerk. Dat was 'alleen voor Gods volk'. Heb je dat nog nooit gehoord, Jantje?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Dan heeft de organist niet goed zitten opletten. Die had een stuk sneller moeten spelen, want dit is een algemeen bekend fenomeen.

In onze ochtenddienst ging dat in ieder geval goed. Overigens heb ik in de avond meegekeken met Bodegraven, en daar hield de organist er wel rekening mee, vermoed ik. Al zingen ze daar sowieso niet enorm traag.
Mijn ervaring als organist zondagmorgen was dat men de eerste psalmen wat afwachtend zong. De mensen (ongeveer 60 personen) zaten allen verspreid door de kerk en hadden met het zingen weinig steun aan elkaar. Het was als organist ook een beetje zoeken naar volume en tempo. In de kerk viel het zingen zeker niet tegen. Het lijkt met niet goed om opeens veel sneller te spelen. Wel om een vlot tempo strak te hanteren, zodat het geen 'slepen' wordt.

's Middags heb ik thuis meegeluisterd. De geluidsapparatuur laat het zingen niet bepaald duidelijk de huiskamer in komen. Bij ons wat zacht en wisselend van volume. Ik had de Ipad aangesloten op de geluidsinstallatie in de kamer. Het zingen ging best goed, thuis. Alleen was ik vaak te snel met de inzet... maar over de inzet kunnen we wel een apart draadje vullen ;)
De psychologie van gemeentezangbegeleiding is (o.a.) dat je bij een klein gezelschap niet te zacht moet gaan spelen, want dan zingen ze niet meer. Mensen hebben een zekere schroom om zichzelf te horen zingen. Bied voldoende steun, wees duidelijk en doortastend, neem het initiatief. Begeleiden betekent in dit soort omstandigheden ook: leiden.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Stof »

Hendrikus schreef:De psychologie van gemeentezangbegeleiding is (o.a.) dat je bij een klein gezelschap niet te zacht moet gaan spelen, want dan zingen ze niet meer. Mensen hebben een zekere schroom om zichzelf te horen zingen. Bied voldoende steun, wees duidelijk en doortastend, neem het initiatief. Begeleiden betekent in dit soort omstandigheden ook: leiden.
Interessant. :tilt
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Dan heeft de organist niet goed zitten opletten. Die had een stuk sneller moeten spelen, want dit is een algemeen bekend fenomeen.

In onze ochtenddienst ging dat in ieder geval goed. Overigens heb ik in de avond meegekeken met Bodegraven, en daar hield de organist er wel rekening mee, vermoed ik. Al zingen ze daar sowieso niet enorm traag.
Mijn ervaring als organist zondagmorgen was dat men de eerste psalmen wat afwachtend zong. De mensen (ongeveer 60 personen) zaten allen verspreid door de kerk en hadden met het zingen weinig steun aan elkaar. Het was als organist ook een beetje zoeken naar volume en tempo. In de kerk viel het zingen zeker niet tegen. Het lijkt met niet goed om opeens veel sneller te spelen. Wel om een vlot tempo strak te hanteren, zodat het geen 'slepen' wordt.

's Middags heb ik thuis meegeluisterd. De geluidsapparatuur laat het zingen niet bepaald duidelijk de huiskamer in komen. Bij ons wat zacht en wisselend van volume. Ik had de Ipad aangesloten op de geluidsinstallatie in de kamer. Het zingen ging best goed, thuis. Alleen was ik vaak te snel met de inzet... maar over de inzet kunnen we wel een apart draadje vullen ;)
De psychologie van gemeentezangbegeleiding is (o.a.) dat je bij een klein gezelschap niet te zacht moet gaan spelen, want dan zingen ze niet meer. Mensen hebben een zekere schroom om zichzelf te horen zingen. Bied voldoende steun, wees duidelijk en doortastend, neem het initiatief. Begeleiden betekent in dit soort omstandigheden ook: leiden.
Inderdaad, dat heb ik gemerkt. Men heeft veel behoefte aan duidelijkheid. Dank voor de tips.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

refo schreef:In Gouda konden we al via Youtube meeluisteren. De voorbereidingen zijn er dus al.
In GG Apeldoorn is ook met beeld uitgezonden via YouTube afgelopen zondag.

Zoals het er nu naar uitziet komt er geen totale lockdown. We kunnen a.s. zondag dus weer in groepen van 100 naar de kerk.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Stof »

Erskinees schreef:
refo schreef:In Gouda konden we al via Youtube meeluisteren. De voorbereidingen zijn er dus al.
In GG Apeldoorn is ook met beeld uitgezonden via YouTube afgelopen zondag.

Zoals het er nu naar uitziet komt er geen totale lockdown. We kunnen a.s. zondag dus weer in groepen van 100 naar de kerk.
Daar ben ik nog niet zo zeker van, dat laatste. Ik hoor van steeds meer plekken waar men adviseert om met max 5 a 10 mensen in één ruimte te zijn.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

Erskinees schreef:
refo schreef:In Gouda konden we al via Youtube meeluisteren. De voorbereidingen zijn er dus al.
In GG Apeldoorn is ook met beeld uitgezonden via YouTube afgelopen zondag.

Zoals het er nu naar uitziet komt er geen totale lockdown. We kunnen a.s. zondag dus weer in groepen van 100 naar de kerk.
Moet iets expliciet verboden worden om ons verstandig te gaan gedragen? Of trekken we zelf conclusies? Gezien alle omstandigheden (kinderen niet naar school, horeca dicht etc.), lijkt het mij uiterst onverstandig om met 100 mensen in een kerkgebouw te gaan zitten. Twee belangrijke redenen:
1) Door gebruik van toiletten, deurklink, hoesten etc. is er toch een aanzienlijk besmettingsgevaar
2) Maar misschien nog wel belangrijker: welk signaal geven we hiermee af aan de buitenwereld? Nota bene moskeeën nemen al hun verantwoordelijkheid, zouden wij dat als christenen dan niet doen?

Zondag zou mijn wijk aan de beurt zijn om naar de kerk te gaan, ik ga echter niet. Er zijn thuis voldoende mogelijkheden. Ik hoop dat onze kerkenraad zo verstandig is om weer nieuw beleid te formuleren. Die 100 man waar jij aan refereert, heeft te maken met het afgelasten van evenementen met meer dan 100 mensen. Dat was vorige week donderdag. Afgelopen zondag zijn er echter weer geheel andere maatregelen getroffen. Dat zou betekenen dat een restaurant met bijv. 40 man dicht moet en wij doodleuk met 100 man naar de kerk gaan?

Ik hoop dat we verstandiger zijn.....
Laatst gewijzigd door Amstelodamense op 17 mar 2020, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

Stof schreef:
Erskinees schreef:
refo schreef:In Gouda konden we al via Youtube meeluisteren. De voorbereidingen zijn er dus al.
In GG Apeldoorn is ook met beeld uitgezonden via YouTube afgelopen zondag.

Zoals het er nu naar uitziet komt er geen totale lockdown. We kunnen a.s. zondag dus weer in groepen van 100 naar de kerk.
Daar ben ik nog niet zo zeker van, dat laatste. Ik hoor van steeds meer plekken waar men adviseert om met max 5 a 10 mensen in één ruimte te zijn.
Exact, wat ook heel verstandig is.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Amstelodamense schreef:
Erskinees schreef:
refo schreef:In Gouda konden we al via Youtube meeluisteren. De voorbereidingen zijn er dus al.
In GG Apeldoorn is ook met beeld uitgezonden via YouTube afgelopen zondag.

Zoals het er nu naar uitziet komt er geen totale lockdown. We kunnen a.s. zondag dus weer in groepen van 100 naar de kerk.
Moet iets expliciet verboden worden om ons verstandig te gaan gedragen? Of trekken we zelf conclusies? Gezien alle omstandigheden (kinderen niet naar school, horeca dicht etc.), lijkt het mij uiterst onverstandig om met 100 mensen in een kerkgebouw te gaan zitten. Twee belangrijke redenen:
1) Door gebruik van toiletten, deurklink, hoesten etc. is er toch een aanzienlijk besmettingsgevaar
2) Maar misschien nog wel belangrijker: welk signaal geven we hiermee af aan de buitenwereld? Nota bene moskeeën nemen al hun verantwoordelijkheid, zouden wij dat als christenen dan niet doen?

Zondag zou mijn wijk aan de beurt zijn om naar de kerk te gaan, ik ga echter. Er zijn thuis voldoende mogelijkheden. Ik hoop dat onze kerkenraad zo verstandig is om weer nieuw beleid te formuleren. Die 100 man waar jij aan refereert, heeft te maken met het afgelasten van evenementen met meer dan 100 mensen. Dat was vorige week donderdag. Afgelopen zondag zijn er echter weer geheel andere maatregelen getroffen. Dat zou betekenen dat een restaurant met bijv. 40 man dicht moet en wij doodleuk met 100 man naar de kerk gaan?

Ik hoop dat we verstandiger zijn.....
Ik zou van dat laatste helaas maar niet uit gaan. Mensen zijn in algemene zin erg hardnekkig.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Stof »

Zeeuw schreef:
Amstelodamense schreef:Ik hoop dat we verstandiger zijn.....
Ik zou van dat laatste helaas maar niet uit gaan. Mensen zijn in algemene zin erg hardnekkig.
Ik heb het gevoel dat je bij sommige kerkmensen niet zozeer van onverstand kunt spreken maar dat er bij hen een oprechte strijd is tussen verstand en geloof.
Ik geloof dat er mensen zijn die zo verknocht zijn aan hun kerkgang dat ze in alle oprechtheid menen niet anders te kunnen, dan naar de kerk te gaan. Zolang het mag. Ik durf het toch niet als onverstand te typeren.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Amstelodamense »

Stof schreef:
Zeeuw schreef:
Amstelodamense schreef:Ik hoop dat we verstandiger zijn.....
Ik zou van dat laatste helaas maar niet uit gaan. Mensen zijn in algemene zin erg hardnekkig.
Ik heb het gevoel dat je bij sommige kerkmensen niet zozeer van onverstand kunt spreken maar dat er bij hen een oprechte strijd is tussen verstand en geloof.
Ik geloof dat er mensen zijn die zo verknocht zijn aan hun kerkgang dat ze in alle oprechtheid menen niet anders te kunnen, dan naar de kerk te gaan. Zolang het mag. Ik durf het toch niet als onverstand te typeren.
Ik ga ook heel graag naar de kerk, maar dan nog moet je je verstand gebruiken.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Het ligt ook aan de grootte van je kerkgebouw. Van de uitgenodigde 100 personen komen er in praktijk (bij ons afgelopen zondag dan) zo'n 60 a 70 opdagen. Die zitten ontzettend ver verspreid in het kerkgebouw. In de middagdienst zaten de wc's bij ons op slot, we hoefden geen deurklink aan te raken. Omdat het personenaantal zo laag is, komt iedereen automatisch erg verspreid qua tijd en zie je eigenlijk niemand in de hal. Mijns inziens levert het daarom bijna geen gevaar op. In kleine kerkgebouwen is ligt dat weer anders, dat weet ik. Vooralsnog zie ik geen grote risico's die ervoor zouden zorgen nu te stoppen met de 100 personen regeling.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Toch was ik zondagmorgen in de kerk wel ontroerd. Ondanks alle technische middelen vind ik het als gelovigen samenkomen erg waardevol. Dan gaat het me nu even niet om het precieze aantal mensen, maar wel om het samen zijn. Als kerk, als bruidskerk samen met de Bruidegom. Ik mis in alle praktische afwegingen die notie.

Nogmaals: samen kan ook in kleine groepen, thuis, of waar dan ook. Maar ik ben overtuigd van de meerwaarde van samenkomen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Stof schreef:
Zeeuw schreef:
Amstelodamense schreef:Ik hoop dat we verstandiger zijn.....
Ik zou van dat laatste helaas maar niet uit gaan. Mensen zijn in algemene zin erg hardnekkig.
Ik heb het gevoel dat je bij sommige kerkmensen niet zozeer van onverstand kunt spreken maar dat er bij hen een oprechte strijd is tussen verstand en geloof.
Ik geloof dat er mensen zijn die zo verknocht zijn aan hun kerkgang dat ze in alle oprechtheid menen niet anders te kunnen, dan naar de kerk te gaan. Zolang het mag. Ik durf het toch niet als onverstand te typeren.
Ik evenmin!

Ik las ook een artikel in het RD over de Spaanse griep. Toen werden ook alle culturele samenkomsten verboden, maar kerkgang werd niet belemmerd. Er was toen zelfs bij de overheid nog het besef dat de kerkelijke samenkomsten een speciale "categorie" zijn en niet vergelijkbaar met concerten, wedstrijden, feestjes. En bij de kerkgangers was dit besef er ook veel meer dan nu. Waarbij ik natuurlijk niets afdoe aan het feit dat met digitale hulpmiddelen er nu alternatieven zijn die er 100 jaar geleden niet waren.
Plaats reactie