Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

Lilian1975 schreef: Ik huil van binnen. Omdat de dienst van de Heere zo opzij is gezet door de omstandigheden. Alleen omdat er gezegd is. Gs er op verstandige wijze mee om. Als advies.
Dit vind ik echt een onjuiste voorstelling van zaken. De "dienst van de Heere" is nergens opzij gezet. In heel veel gemeenten vindt er een daadwerkelijke eredienst plaats (waar twee of drie in Mijn Naam...), maar luistert een groot deel van de gemeente thuis mee. De dienst van de Heere vindt doorgang. Misschien is juist verwondering over de technische mogelijkheden die ons gegeven zijn waarmee dit binnen enkele dagen kan, ook wel op zijn plek. Dat we onderling niet kunnen bijeenkomen is een groot gemis, maar zien we ook de voorrechten? Veel gemeenten zullen alsnog "samen" zijn rond hetzelfde Woord, dezelfde Schriftlezing, dezelfde psalmen, dezelfde voorbede en dankzegging. Dát is de dienst van de Heere.

En dan ook nog: "de dienst van de Heere opzij gezet", iedereen volgt "als makke schappen". Moet dit nu echt zo? Het is heel makkelijk om beslissingen in crisistijd te framen vanuit de leunstoel met dit soort grote woorden. Ik zie kerken zoeken naar hun verantwoordelijkheid en die ook nemen, op basis van adviezen van de overheid en gezondheidswetenschappers.

Talloze mensen hebben in deze dagen teleurstellingen te verwerken, of nog erger. Ik hoorde van afgelaste bruiloften, musici lopen hun noodzakelijke inkomsten mis, van zzp'ers staat mogelijk hun bedrijf op het spel door de maatregelen. Als kerken kunnen we vooral heel veel nog wél, zoals ik hierboven schreef. Het Woord van de Heere is niet gebonden. De overheid vraagt ons een aanpassing van enkele weken.
En is dit dan het moment om als kerk op "de strepen" te gaan staan, een overheidsadvies naast ons neer te leggen, en elkaar te beschuldigen "makke schapen" te zijn? Het spijt me, ik kan dat niet meemaken en vind het eerlijk gezegd ook ongepast.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

Valcke schreef:Ik kan Lilian eveneens heel goed volgen. Ik ben hier een van degenen geweest die al vele weken geleden gewaarschuwd heb dat dit virus niet te onderschatten is, dus het argument is niet: het valt wel mee! Maar ik verbaas mij er ook zeer over dat in gevaren men zo snel toegeeft aan een advies van de overheid. Gisteren liepen in onze woonplaats een paar honderd mensen tegelijk door de supermarkt, niemand die ervoor waarschuwde; maar wanneer je ordelijk een kerkgebouw zou binnengaan.en je plaats innemen, bega je bijna een misdaad. Natuurlijk vind ik ook dat er verstandig gehandeld moet worden. En kwetsbare groepen mogen zich zeker ontzien. Maar het lichtvaardig en bijna willoos prijsgeven van de mogelijkheid om samen te komen, verrast en bedroeft mij. Ik denk dat dit iets ook iets zegt over de bereidheid tot het lijden wanneer de Heere ons daar werkelijk toe roepen zou.
Kerkenraden "geven niet toe" aan een advies van de overheid, maar volgen het op. Er is geen sprake van belemmering van de godsdienstvrijheid, maar van het enkele weken (en mogelijk langer) het nemen van voorzorgsmaatregelen en onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ik vind dat echt een verschil en heb moeite met de voorstelling alsof we hiermee zomaar gewillig onze rechten uit handen zouden geven, omdat het ons niet weegt ofzo. Integendeel. Het enige dat de kerk doet is mede verantwoordelijkheid nemen. Nogmaals: met in onze tijd ongekende mogelijkheden om alsnog "rond het Woord" te zijn.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Ik kan Lilian eveneens heel goed volgen. Ik ben hier een van degenen geweest die al vele weken geleden gewaarschuwd heb dat dit virus niet te onderschatten is, dus het argument is niet: het valt wel mee! Maar ik verbaas mij er ook zeer over dat in gevaren men zo snel toegeeft aan een advies van de overheid. Gisteren liepen in onze woonplaats een paar honderd mensen tegelijk door de supermarkt, niemand die ervoor waarschuwde; maar wanneer je ordelijk een kerkgebouw zou binnengaan.en je plaats innemen, bega je bijna een misdaad. Natuurlijk vind ik ook dat er verstandig gehandeld moet worden. En kwetsbare groepen mogen zich zeker ontzien. Maar het lichtvaardig en bijna willoos prijsgeven van de mogelijkheid om samen te komen, verrast en bedroeft mij. Ik denk dat dit iets ook iets zegt over de bereidheid tot het lijden wanneer de Heere ons daar werkelijk toe roepen zou.
Ik ben het hiermee wel eens. Daarom schreef ik eerder dat ik hoop dat het CIO in overleg gaat over een meer genuanceerd en op de kerken toegesneden advies. Maar ik geloof heus niet dat de duivel er baat bij zou hebben als de kerkdiensten op een andere locatie plaatsvinden. Er zijn zoveel christenen in de wereld die in het geheim samen moeten komen, en dat -voor zover ik weet- ook nog eens zonder online verbinding met een voorganger.

Ik ben het overigens vooralsnog niet met Jongere eens als hij zegt dat de eredienst niet thuis ook plaats zou vinden. Ik zie geen enkele reden om dat zo te zien. De eredienst vindt verspreid op verschillende locaties plaats. Maar het is dezelfde dienst, of je nu thuis aan tafel zit te kijken of luisteren of in de bank in de kerk.

Maar verder wel. Als je trouwt op dit moment, is dat heel sneu. Een kerkdienst op afstand houden, daar valt prima overheen te komen, denk ik, voor de meeste mensen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:En dat vind ik veel geloviger dan de versie van Jantje.
Leg dat dan maar eens uit. Ik ben zeer benieuwd.
Het is heel flink om te zeggen: we zijn onze overheid gehoorzaam, terecht dat we morgen niet zoals gebruikelijk 's Heeren opdracht navolgen om samen te komen maar: de Heere is machtig, Hij staat er boven.

Veel flinker (en geloviger) vind ik om te zeggen: De overheid geeft adviezen, wij achten de opdracht van de Heere belangrijker en stellen ons vertrouwen op de machtige Heere: Hij staat er boven!

Ik zie nu dat Valcke er ook wijze dingen over zegt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

DDD schreef: Ik ben het overigens vooralsnog niet met Jongere eens als hij zegt dat de eredienst niet thuis ook plaats zou vinden. Ik zie geen enkele reden om dat zo te zien. De eredienst vindt verspreid op verschillende locaties plaats. Maar het is dezelfde dienst, of je nu thuis aan tafel zit te kijken of luisteren of in de bank in de kerk.
Je draait mijn punt precies om, dit is nu juist wat ik wil benadrukken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

De woorden van @vriend-en-metgezel en van @Jongere zou ik van harte willen onderstrepen. Geheel eens. Zo ervaar ik het ook.

Hoe zie jij de visie van @Jongere, @Ad Anker? Wat hij schrijft deel ik ten volle.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Afbeelding
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Welkom terug! Fijn dat je er weer bent!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Jongere schreef:
DDD schreef: Ik ben het overigens vooralsnog niet met Jongere eens als hij zegt dat de eredienst niet thuis ook plaats zou vinden. Ik zie geen enkele reden om dat zo te zien. De eredienst vindt verspreid op verschillende locaties plaats. Maar het is dezelfde dienst, of je nu thuis aan tafel zit te kijken of luisteren of in de bank in de kerk.
Je draait mijn punt precies om, dit is nu juist wat ik wil benadrukken.
O. Dat is dan een kwestie van formulering. Het woordje 'maar' is dan zeker niet op zijn plek geweest:
In heel veel gemeenten vindt er een daadwerkelijke eredienst plaats (waar twee of drie in Mijn Naam...), maar luistert een groot deel van de gemeente thuis mee.
Het gaat niet om thuis meeluisteren alleen, maar het is daadwerkelijk het bijwonen van de eredienst op technische manier. Maar goed. Ik hoor het zo ook wel eens in het gebed. Ik ben daar niet zo over te spreken. Maar het is wellicht een detail. De zogenaamde luisteraars thuis participeren evenzeer in de eredienst als de mensen die in het gebouw aanwezig zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Heel mooi dat ze een gebedsdag willen doen, maar waarom doet dan de SGP niet mee ?
Of krijgen we ook een eigen reformatorische ?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:De woorden van @vriend-en-metgezel en van @Jongere zou ik van harte willen onderstrepen. Geheel eens. Zo ervaar ik het ook.

Hoe zie jij de visie van @Jongere, @Ad Anker?
Heel braaf, heel begrijpelijk. Maar ik vind 'em wel ergens wat schuren. Waar dat schuren zit, moet ik nog bij mezelf ontdekken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

We hebben dat vorige week al gehad.

Sorry, dat was enigszins allergisch
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Ik begrijp deze discussie echt niet. Juist nu er vele technische mogelijkheden zijn om de dienst thuis te volgen is het toch helemaal geen opgave?
Ik heb nog geen enkele manier gemerkt dat er momenteel op een andere manier naar kerken wordt gekeken.


En met alle respect Valcke, deze uitspraak begrijp ik al helemaal niet:
Valcke schreef:Maar ik verbaas mij er ook zeer over dat in gevaren men zo snel toegeeft aan een advies van de overheid.
Eerst klaag je in verschillende postings over de te laat reagerende overheid, en nu dit.
Lijkt een beetje tegenstrijdig.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Lieve mensen
Allereerst hand in mijn eigen boezem, ik heb Lilian ook persoonlijk aangesproken, excuses Lilian als ik je gekwetst hebt.
Maar ik zie nu dat we elkaar gaan bekritiseren op elkaars geloof, dat moeten we niet doen.
In deze ernstige tijd elkaar bestoken met 'scherpe' woorden, dat is idd wat de duivel wil. Nog meer chaos, nog meer wrevel.
Nogmaals sorry als ik mee deed ( wellicht ergens, weet niet zo goed meer waar.....)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:De woorden van @vriend-en-metgezel en van @Jongere zou ik van harte willen onderstrepen. Geheel eens. Zo ervaar ik het ook.

Hoe zie jij de visie van @Jongere, @Ad Anker?
Heel braaf, heel begrijpelijk. Maar ik vind 'em wel ergens wat schuren. Waar dat schuren zit, moet ik nog bij mezelf ontdekken.
Braaf... :barbare
Plaats reactie