Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Juist tijdens het autorijden vind ik dit heel fijn. Het is geen vervanging, maar een toevoeging.
Jij hoeft geen hoed op. ;)

Maar ik vind het dan meten met twee maten worden. Als je zegt dat je een preek luistert terwijl je een werkje doet, maar op zondag moet je ineens een hoed opzetten.
Je knoopt na het eten ook geen hoofddoekje om.
Of als je in bed ligt bijvoorbeeld.
Laten we nu alsjeblieft niet gaan overdrijven.
Als het over 1 of 2 zondagen gaat zou ik er niet over nadenken. Maar als we wekenlang thuis kerkdiensten moeten houden vind ik wel dat ik moet overwegen wat ik ga doen. Dan doe ik het liever vanaf het begin dan dat ik halverwege het roer moet omgooien. Dat is in het gezin ook wat lastiger uit te leggen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Juist tijdens het autorijden vind ik dit heel fijn. Het is geen vervanging, maar een toevoeging.
Jij hoeft geen hoed op. ;)

Maar ik vind het dan meten met twee maten worden. Als je zegt dat je een preek luistert terwijl je een werkje doet, maar op zondag moet je ineens een hoed opzetten.
Je knoopt na het eten ook geen hoofddoekje om.
Of als je in bed ligt bijvoorbeeld.
Laten we nu alsjeblieft niet gaan overdrijven.
Als het over 1 of 2 zondagen gaat zou ik er niet over nadenken. Maar als we wekenlang thuis kerkdiensten moeten houden vind ik wel dat ik moet overwegen wat ik ga doen. Dan doe ik het liever vanaf het begin dan dat ik halverwege het roer moet omgooien. Dat is in het gezin ook wat lastiger uit te leggen.
Als je van mening bent dat je dit moet doen dan doe je dit.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik ben het met Lilian1975 eens dat het er op lijkt dat kerkdiensten nauwelijks een rol spelen bij de verspreiding van het virus. En het zou goed zijn als daar wat specifieker beleid op zou komen.

Maar dat economische belangen hier de voorrang hebben, is echt onzin. Het virus treft vooral zwakkeren in de samenleving, dus het zou veel geld besparen om die zonder afdoende medische zorg te laten overlijden. Ik zie juist een duidelijke invloed van het christendom in het beleid. Het gaat volkomen in tegen de evolutieleer om hier zulke maatregelen te nemen om de zwakken te beschermen.

Ik denk dat het RIVM en veel beleidsmakers gewoon geen goede voorbereiding hebben en dat vooral topambtenaren geen idee hebben waarover zij besluiten. En dat maatschappelijk draagvlak nodig werd geacht voordat er stevige maatregelen werden genomen. Maar in de huidige toestand zou het mijns inziens onverantwoord zijn om zonder nader onderzoek gewoon kerkdiensten te organiseren alsof er niets aan de hand is.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jongere »

Lilian1975 schreef:Dan had dat allang in het RD gestaan. Was dat allang rondgegaan. Waren er ziekmeldingen op scholen. Had allang op het forum iemand met bewijs gekomen.

En als er inderdaad zoveel meer besmet zijn. En je kijkt wat er nu op ic ligt. Het aantal (hóe triest ook) sterfgevallen) is het anders dan ny gesuggereerd wordt. Daarnaast blijft staan dat als je hygiëne in acht neemt. Kans op besmetting klein is. Zeker in een kerk waar geen handen worden gegeven. De zieken en zwakken thuis blijven...
Er was een medewerker van de PThU besmet, stond al ruim een week geleden in het RD. Dat zijn doorgaans ook kerkelijke mensen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

helma schreef: Als het over 1 of 2 zondagen gaat zou ik er niet over nadenken. Maar als we wekenlang thuis kerkdiensten moeten houden vind ik wel dat ik moet overwegen wat ik ga doen. Dan doe ik het liever vanaf het begin dan dat ik halverwege het roer moet omgooien. Dat is in het gezin ook wat lastiger uit te leggen.
Ik begrijp je tweespalt wel hoor. Maar die zul je houden dan. Want wat doe je dan als je op een dinsdagmiddag in juli een preek gaat beluisteren? Of je zit in je eentje bij de computer?
Omdat ik uit een gezin van (tijdelijke)thuislezers kom, kwam ik ook in contact met andere gezinnen. Maar geen van de vrouwen deed een hoofdbedekking op. Ook niet tijdens het lezen van preken van bijv. ds Rustige, ds Mieras of Du MvVoorthuysen.

En m.i. is het argument ter verdediging dat het geen openbare bijeenkomst is, maar een gezinssituatie. En daar gelden toch andere regels?
Het wordt anders als jullie nog 2 gezinnen uitnodigen om in jullie huiskamer te komen luisteren, dan is er m.i. wel sprake van een thuisgemeente.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik doel op de tentjes bij Ziekenhuizen waar mensen van oudere leeftijd zonder beademingsapparatuur buiten moeten verblijven omdat er geen plek is op de intensive care. Op de NOS maar ook in andere media zijn daar voorbeelden van genoemd. Maar een ziekenhuisbed zonder beademingsapparatuur als je die wel nodig hebt, is niet veel beter.
Dus waar je anderen beschuldigd van ‘klinklare nonsens’, gooi je er zelf ook een paar zware termen in? Ik heb die tenten ook gezien. Maar die apparatuur was er wel. Het is natuurlijk zeer de vraag of alle IC apparatuur nodig is per persoon of dat alleen bv de beademing afdoende is. Ik heb helaas ook een aantal keer op de IC moeten verkeren en die zijn zeer goed uitgerust. Volgens mij moet de MC een deel van deze patiënten gaan overpakken. Wat ongetwijfeld ook zal gebeuren.
Er is wel degelijk discussie over de medische apparatuur. Ik hoorde het pas van een zeer ter zake deskundige apotheker. Duitsland bestelt grote aantallen. Dat komt zomaar niet uit de lucht vallen. In Italie is er te weinig beademingsapparatuur. Dat hoef ik toch zeker niet met linkjes te bewijzen??? Als je dat niet weet, ben je gewoon niet op de hoogte.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parel »

Zeeuw schreef:
parel schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik doel op de tentjes bij Ziekenhuizen waar mensen van oudere leeftijd zonder beademingsapparatuur buiten moeten verblijven omdat er geen plek is op de intensive care. Op de NOS maar ook in andere media zijn daar voorbeelden van genoemd. Maar een ziekenhuisbed zonder beademingsapparatuur als je die wel nodig hebt, is niet veel beter.
Dus waar je anderen beschuldigd van ‘klinklare nonsens’, gooi je er zelf ook een paar zware termen in? Ik heb die tenten ook gezien. Maar die apparatuur was er wel. Het is natuurlijk zeer de vraag of alle IC apparatuur nodig is per persoon of dat alleen bv de beademing afdoende is. Ik heb helaas ook een aantal keer op de IC moeten verkeren en die zijn zeer goed uitgerust. Volgens mij moet de MC een deel van deze patiënten gaan overpakken. Wat ongetwijfeld ook zal gebeuren.
Als we gaan volgens de curve in Italië, waar het nu op lijkt, hebben we in heel Nederland niet genoeg hart longmachines en gaan we dus moeten kiezen tussen patiënten, waardoor mensen (onnodig) komen te overlijden. Ik werk in een ziekenhuis en de voorbereidingen zijn een oorlogsverklaring. Zoveel mogelijk thuis blijven is zeker geen overbodige maatregel.

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
Met dat laatste ben ik het volledig eens. Waarom moet iemand overigens aan een hart-long machine ipv beademing?
Mijn post was meer gericht op het feitelijk blijven weergeven van de situatie, het is al heftig genoeg nl.
Ik ben geen arts, maar volgens mij is dat voor de meest septische patiënten (bloedvergiftiging dus). De kans is groot dat meerdere organen gaan uitvallen, dus ook het hart wordt ondersteund.

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Jongere schreef:
Lilian1975 schreef:Dan had dat allang in het RD gestaan. Was dat allang rondgegaan. Waren er ziekmeldingen op scholen. Had allang op het forum iemand met bewijs gekomen.

En als er inderdaad zoveel meer besmet zijn. En je kijkt wat er nu op ic ligt. Het aantal (hóe triest ook) sterfgevallen) is het anders dan ny gesuggereerd wordt. Daarnaast blijft staan dat als je hygiëne in acht neemt. Kans op besmetting klein is. Zeker in een kerk waar geen handen worden gegeven. De zieken en zwakken thuis blijven...
Er was een medewerker van de PThU besmet, stond al ruim een week geleden in het RD. Dat zijn doorgaans ook kerkelijke mensen.
Overigens bleek kort daarna al dat het bericht niet klopte :-) (Lag niet aan het RD)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Ik doel op de tentjes bij Ziekenhuizen waar mensen van oudere leeftijd zonder beademingsapparatuur buiten moeten verblijven omdat er geen plek is op de intensive care. Op de NOS maar ook in andere media zijn daar voorbeelden van genoemd. Maar een ziekenhuisbed zonder beademingsapparatuur als je die wel nodig hebt, is niet veel beter.
Dus waar je anderen beschuldigd van ‘klinklare nonsens’, gooi je er zelf ook een paar zware termen in? Ik heb die tenten ook gezien. Maar die apparatuur was er wel. Het is natuurlijk zeer de vraag of alle IC apparatuur nodig is per persoon of dat alleen bv de beademing afdoende is. Ik heb helaas ook een aantal keer op de IC moeten verkeren en die zijn zeer goed uitgerust. Volgens mij moet de MC een deel van deze patiënten gaan overpakken. Wat ongetwijfeld ook zal gebeuren.
Er is wel degelijk discussie over de medische apparatuur. Ik hoorde het pas van een zeer ter zake deskundige apotheker. Duitsland bestelt grote aantallen. Dat komt zomaar niet uit de lucht vallen. In Italie is er te weinig beademingsapparatuur. Dat hoef ik toch zeker niet met linkjes te bewijzen??? Als je dat niet weet, ben je gewoon niet op de hoogte.
Er is inderdaad te weinig beademingsapparatuur, ook in Nederland. Maar @Zeeuw heeft wel gelijk dat het ook goed mogelijk is om met voldoende apparatuur mensen op de Medium Care te leggen. Volgens mij is dat prima te doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Nathanaël schreef:
Jongere schreef:
Lilian1975 schreef:Dan had dat allang in het RD gestaan. Was dat allang rondgegaan. Waren er ziekmeldingen op scholen. Had allang op het forum iemand met bewijs gekomen.

En als er inderdaad zoveel meer besmet zijn. En je kijkt wat er nu op ic ligt. Het aantal (hóe triest ook) sterfgevallen) is het anders dan ny gesuggereerd wordt. Daarnaast blijft staan dat als je hygiëne in acht neemt. Kans op besmetting klein is. Zeker in een kerk waar geen handen worden gegeven. De zieken en zwakken thuis blijven...
Er was een medewerker van de PThU besmet, stond al ruim een week geleden in het RD. Dat zijn doorgaans ook kerkelijke mensen.
Overigens bleek kort daarna al dat het bericht niet klopte :-) (Lag niet aan het RD)
Dus....:)
Zou je misschien kunnen concluderen dat bij reizen, bepaalde openbare gelegenheden en manieren van samenkomen kans op besmetting groter is. Dan een samenkomst waar men doorgaans stil in de bank zit. Het schoon is. En waar de hygiënische maatregelen in acht genomen worden en waar zieken wegblijven. En dat gaat het mij niet om dat iemand kerkelijk is en dan niet ziek wordt. Ik heb het gevoel dat dat in mijn mond gelegd wordt. Maar ik heb het over de wijze van samenkomen.
Wie weet hoeveel maanden dit nog gaat duren...?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

En dan nog, áls er toch kerken vollopen en er alsnog onder het kerkvolk een grote uitbraak komt, dan wordt om onzentwil Gods Naam gelasterd. Zou dat vruchten afwerpen, denk je?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Jantje schreef:En dan nog, áls er toch kerken vollopen en er alsnog onder het kerkvolk een grote uitbraak komt, dan wordt om onzentwil Gods Naam gelasterd. Zou dat vruchten afwerpen, denk je?
Dan komt dat alsnog niet dóór de kerkdiensten met alles erom heen. Maar omdat we het virus eerder ergens anders oplopen.

En ja ik begrijp dat een christen niet wil dat er ook maar met een vinger naar God gewezen wordt. Maar waar heeft er ook maar enig kritisch geluid vanuit de kerken geklonken voordat ment tot deze drastische maatregel kwam? (Het was een advues he? Geen wet) Terwijl nb de kerken al maatregelen namen....

Nee. De overheid zei dit. Dus we deden dat....
Mee in de hele angstsfeer...
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Lilian1975 schreef:
Jantje schreef:En dan nog, áls er toch kerken vollopen en er alsnog onder het kerkvolk een grote uitbraak komt, dan wordt om onzentwil Gods Naam gelasterd. Zou dat vruchten afwerpen, denk je?
Dan komt dat alsnog niet dóór de kerkdiensten met alles erom heen. Maar omdat we het virus eerder ergens anders oplopen.

En ja ik begrijp dat een christen niet wil dat er ook maar met een vinger naar God gewezen wordt. Maar waar heeft er ook maar enig kritisch geluid vanuit de kerken geklonken voordat ment tot deze drastische maatregel kwam? (Het was een advues he? Geen wet) Terwijl nb de kerken al maatregelen namen....

Nee. De overheid zei dit. Dus we deden dat....
Mee in de hele angstsfeer...
Tegen zoveel naïviteit kan niemand op... :bobo ::please
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:
Jantje schreef:En dan nog, áls er toch kerken vollopen en er alsnog onder het kerkvolk een grote uitbraak komt, dan wordt om onzentwil Gods Naam gelasterd. Zou dat vruchten afwerpen, denk je?
Dan komt dat alsnog niet dóór de kerkdiensten met alles erom heen. Maar omdat we het virus eerder ergens anders oplopen.

En ja ik begrijp dat een christen niet wil dat er ook maar met een vinger naar God gewezen wordt. Maar waar heeft er ook maar enig kritisch geluid vanuit de kerken geklonken voordat ment tot deze drastische maatregel kwam? (Het was een advues he? Geen wet) Terwijl nb de kerken al maatregelen namen....

Nee. De overheid zei dit. Dus we deden dat....
Mee in de hele angstsfeer...
Je oordeelt op een zeer oppervlakkige wijze. Bah.
Plaats reactie