Maatregelen kerk ivm coronavirus

MvD5
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door MvD5 »

De Protestante Kerk Nederland heeft op twitter geschreven dat zij alle gemeenten aanraden om alle bijeenkomsten van meer dan 100 personen niet door te laten gaan, ook als het over kerkdiensten gaat.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Floppy schreef:Een school wordt minder als probleem gezien omdat kinderen weerbaarder zijn.
Maar er lag nog een andere reden onder ten grondslag - men heeft de ouders te hard nodig...

Als die kinderen ziek thuis komen besmetten ze hun ouders die hard nodig zijn...
Het is niet zo dat jongeren het niet krijgen. Wel minder heftig. Toch?
Daarnaast begrijp ik de spagaat. Want de andere kant is inderdaad. Niet naar school dan moet papa dokter en mama zuster hun kind thuis opvangen...
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 12 mar 2020, 17:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Floppy schreef:Als je ouders je een advies geven, is het in lijn met het 5e gebod dat je dat in ieder geval serieus neemt. Dat gevoel ontbreekt hier een beetje.
Men moet God meer gehoorzaam zijn dan de mensen. Op dat snijvlak denken we na. Dat geeft de betrekkelijkheid van het vijfde gebod aan. Als mijn geweten me dus voorschrijft toch kerkdiensten te beleggen, dan houdt geen overheid mij tegen.


Alleen kerkdiensten kunnen altijd doorgaan als het minder massaal is. ( trouwens dat bepleit ook dat gemeenten uberhaupt niet te groot moeten zijn. Dan is het ook gemakkelijker om in dit soort situaties praktische oplossingen te bieden) Dat moet in deze tijd van technische middelen geen probleem zijn. Naast bijvoorbeeld in gedeeltes op laten komen. Helaas dan misschien geen twee kerkdiensten samen.
En het is maar tijdelijk. Stel dat het zo uit de hand loopt allemaal. Dan hebben de beperkingen ook geen zin toch? Het gaat mij inderdaad tever dat uit angst de Woordverkondiging zou stoppen. Dat is precies wat de Satan wil en doet. Chaos en angst zaaien. Om zo mensen weg te houden van het Woord. Dus ondanks dat staat en ke r k gescheiden zijn. Kan het nie tg zo zijn dat angst de Woordverkondiging mag blokkeren. Maar zoek naar wegen dat het op een of andere manier door kan gaan... op een verstandige en eerbiedige wijze. Laten we hen die raad hierin moeten geven maar opdragen in het gebed.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 12 mar 2020, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:
Floppy schreef:
Valcke schreef:Een advies kan natuurlijk gevolgd worden als het rationeel is. Waar het om gaat is dat zoiets nooit door de overheid opgelegd zou mogen worden. De kerk besluit zelf hoe zij samenkomt, niet de overheid.
Het lijkt me niet dat je op deze wijze een land kan regeren. Als iedereen pas doet wat de overheid vraagt als hij/zij het rationeel vindt, dan kan daar nog wel eens wat verschil van mening over gaan ontstaan.
Iedereen???

De kerk heeft grondwettelijke vrijheden. Er is scheiding van kerk en staat.
Ik vind dit een beetje een rare discussie. De overheid ontraadt mogelijk kerkdiensten met het oog op besmetting. Dan heeft de kerk zich gewoon aan de regels van de staat te houden, want dat heeft niets met geloofsvervolging of dergelijke te maken. Onder Israël moesten melaatsen en andere cultisch onreinen overigens ook afgescheiden van de gemeente blijven. Vergelijk het daar dan mee. En het gaat idd. niet uitsluitend om je eigen veiligheid, maar ook om mogelijke besmettingen verder in de keten.
De discussie ontstond ook nav de vraag wat te doen wanneer de overheid in het kader van corona kerkdiensten geheel of gedeeltelijk verbiedt (zoals in Italië meen ik gebeurd is).

En ik ben volstrekt niet met je eens dat we ons dan aan de voorschriften van de overheid moeten houden. De kerk besluit hier zelf over.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:En ik ben volstrekt niet met je eens dat we ons dan aan de voorschriften van de overheid moeten houden. De kerk besluit hier zelf over.
Absoluut niet mee eens. In dat geval zijn wij gewoon burgers die een bijeenkomst van meer dan 100 personen moeten mijden uit gezondheidsoverwegingen. Niet alleen met het oog op ons zelf, maar ook op alle andere burgers in het land.
Er is geen enkele reden om dat gebod te overtreden. Iets anders zou het zijn als de oorzaak in iets van het geloof zelf gelegen zou zijn, dán moet je Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef:Daarnaast begrijp ik de splagaat...
Het is geen splagaat, maar spagaat.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3051
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef:Daarnaast begrijp ik de splagaat...
Het is geen splagaat, maar spagaat.
Yep. :super
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:En ik ben volstrekt niet met je eens dat we ons dan aan de voorschriften van de overheid moeten houden. De kerk besluit hier zelf over.
Absoluut niet mee eens. In dat geval zijn wij gewoon burgers die een bijeenkomst van meer dan 100 personen moeten mijden uit gezondheidsoverwegingen. Niet alleen met het oog op ons zelf, maar ook op alle andere burgers in het land.
Er is geen enkele reden om dat gebod te overtreden. Iets anders zou het zijn als de oorzaak in iets van het geloof zelf gelegen zou zijn, dán moet je Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen.
Gelukkig begrijpt Rutte het beter, want die houdt het op een advies en treedt niet in de grondrechten van kerkgenootschappen. :)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

MvD5 schreef:De Protestante Kerk Nederland heeft op twitter geschreven dat zij alle gemeenten aanraden om alle bijeenkomsten van meer dan 100 personen niet door te laten gaan, ook als het over kerkdiensten gaat.
Wij zijn protestants, maar geen PKN, en 's zondags zitten er bij on een kleine 2.000 mensen in de kerk....

Ik kan me niet voorstellen dat dit ooit in de geschiedenis voorgekomen is...
En die boetepreek van ds. Hoogerland was toch wel, zoals iemand hier opmerkte "een zeer droevige preek"
Aan dergelijke opmerkingen kunnen we ook wel zien hoe ver we van het pad af zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Gelukkig begrijpt Rutte het beter, want die houdt het op een advies en treedt niet in de grondrechten van kerkgenootschappen. :)
Een advies van de brandweer bijv. moet de kerk toch ook opvolgen? Dan zeg je toch ook niet: scheiding tussen kerk en staat? Of voorschriften betreffende de deugdelijkheid van een kerkgebouw?
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Gelukkig begrijpt Rutte het beter, want die houdt het op een advies en treedt niet in de grondrechten van kerkgenootschappen. :)
Een advies van de brandweer bijv. moet de kerk toch ook opvolgen? Dan zeg je toch ook niet: scheiding tussen kerk en staat? Of voorschriften betreffende de deugdelijkheid van een kerkgebouw?
Dat is toch echt iets heel anders. Met een maximum aantal deelnemers wordt het samenkomen van de gemeente regelrecht beperkt. Wat het motief ook is, de kerk zelf moet de afweging maken. De overheid zou niet verder mogen gaan dan een advies. (En gelukkig gaat men nu ook niet verder dan dat.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 mar 2020, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Gelukkig begrijpt Rutte het beter, want die houdt het op een advies en treedt niet in de grondrechten van kerkgenootschappen. :)
Een advies van de brandweer bijv. moet de kerk toch ook opvolgen? Dan zeg je toch ook niet: scheiding tussen kerk en staat? Of voorschriften betreffende de deugdelijkheid van een kerkgebouw?
Dat is toch echt iets heel anders. Met een maximum aantal deelnemers wordt het samenkomen van de gemeente regelrecht beperkt. Wat het motief ook is, de kerk zelf moet de afweging maken. De overheid zou niet verder mogen gaan dan een advies.
We worden het niet eens, denk ik.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:
Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Gelukkig begrijpt Rutte het beter, want die houdt het op een advies en treedt niet in de grondrechten van kerkgenootschappen. :)
Een advies van de brandweer bijv. moet de kerk toch ook opvolgen? Dan zeg je toch ook niet: scheiding tussen kerk en staat? Of voorschriften betreffende de deugdelijkheid van een kerkgebouw?
Dat is toch echt iets heel anders. Met een maximum aantal deelnemers wordt het samenkomen van de gemeente regelrecht beperkt. Wat het motief ook is, de kerk zelf moet de afweging maken. De overheid zou niet verder mogen gaan dan een advies.
We worden het niet eens, denk ik.
Inderdaad. Want met jouw opvatting en die van Floppy verkwansel je elementaire bevoegdheden die op het terrein van de kerk liggen.

De overheid zou het bv sowieso wel gezonder en veiliger kunnen vinden wanneer er maximaal 100 of 200 mensen samenkomen. En dat zou zelfs wetenschappelijk bewezen kunnen worden dat het zo is. Maar de kerk houdt haar eigen rechten.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Waarom zou je het niet opvolgen? Ben je 'geestelijker' als je ondanks de waarschuwingen toch de kerkdienst bezoekt?
Persoonlijk denk ik dat de Heere het afkeurt als je de overheid die over je gesteld is niet serieus neemt. Verbieden doen ze niet nee, hoe zou dat ook kunnen? Bij elke kerk politie of zo? Daarom doet de overheid een beroep op je gezonde verstand en juist gelovigen zouden hier gehoor aan moeten geven.
Dit heeft niets te maken met God meer gehoorzamen dan de mensen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Terri schreef:Waarom zou je het niet opvolgen? Ben je 'geestelijker' als je ondanks de waarschuwingen toch de kerkdienst bezoekt?
Persoonlijk denk ik dat de Heere het afkeurt als je de overheid die over je gesteld is niet serieus neemt. Verbieden doen ze niet nee, hoe zou dat ook kunnen? Bij elke kerk politie of zo? Daarom doet de overheid een beroep op je gezonde verstand en juist gelovigen zouden hier gehoor aan moeten geven.
Dit heeft niets te maken met God meer gehoorzamen dan de mensen.
niets ?
Ik denk dat het moet wezen : Dit heeft te maken met...
Plaats reactie