Maatregelen kerk ivm coronavirus

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat het verstandiger is om via online audiovisuele hulpmiddelen de dienst mee te beleven dan het advies te negeren.
Natuurlijk is het verstandig. Maar moet je in deze huidige tijd dan het lichaam boven de ziel laten gaan?
Je zegt zelf dat je thuis kunt luisteren.
En om je ziel af te laten hangen van 2 kerkdiensten...
Sorry hoor...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:Overigens is zo’n verbod wel afgevaardigd in sommige andere landen, waaronder Italië. Hier moet dus wel een houding bepaald worden of hieraan gehoorzaamd mag worden of niet. Ik denk persoonlijk van niet.
Naar mijn mening wel, omdat het de volksgezondheid betreft. Oftewel: het is voor ons eigen bestwil.
Als een zelfde verbod uitgevaardigd zou worden vanwege geloofsvervolging of zo, dan hoeven we niet te gehoorzamen.

Bovendien heb je in de huidige maatschappij wel wat uit te leggen als je ondanks het dringende advies (het is geen verbod) samenkomsten van meer dan 100 personen door laat gaan. Niet dat dat argument doorslaggevend is natuurlijk.

Verder is het wat Geytenbeekje al zegt: je kan ook thuis de diensten meebeleven.
Of je zou als kerkelijke gemeente kunnen zeggen: 's morgens 100 bezoekers, 's middags 100 bezoekers en 's avonds 100 bezoekers. En volgende week andere bezoekers. De overigen kunnen thuis meeluisteren.

Dan geef je als christen in ieder geval het signaal af dat je de voorschriften van de overheid in acht neemt.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat het verstandiger is om via online audiovisuele hulpmiddelen de dienst mee te beleven dan het advies te negeren.
Natuurlijk is het verstandig. Maar moet je in deze huidige tijd dan het lichaam boven de ziel laten gaan?
Dit vind ik een rare vraag, er zijn toch audiovisuele hulpmiddelen, dus je ziel hoeft hier niets onder te lijden? Je stelt het lichaam dan niet boven de ziel?
Predikant kan achter een camera een preek houden waar alle mensen naar kunnen luisteren of misschien zelfs kijken.
Ja, het is niet hetzelfde als in een kerk met de verbondenheid maar de boodschap is wel hetzelfde. Daarom vind ik het een rare vraag aangezien je het lichaam niet boven de ziel laat gaan.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

"Kunnen mensen nog wel naar kerken?", vraagt iemand. Rutte zegt dit over te laten aan de kerkgemeenschappen zelf. Hij roept kerken op creatief te zijn door bijvoorbeeld een videoscherm neer te zetten. Het advies van het kabinet en het RIVM is namelijk om niet samen te komen in groepen groter dan honderd personen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

ejvl schreef:Dit vind ik een rare vraag, er zijn toch audiovisuele hulpmiddelen, dus je ziel hoeft hier niets onder te lijden? Je stelt het lichaam dan niet boven de ziel?
Het beleggen van een kerkdienst heeft veel meer in zich dan alleen de woordverkondiging. Je komt bij elkaar als het lichaam van Christus.

Het tweede is dat in mijn beleving een belangrijk disbalans optreedt tussen het geloof in Gods voorzienigheid en het nemen van verantwoorde maatregelen.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
ejvl schreef:Dit vind ik een rare vraag, er zijn toch audiovisuele hulpmiddelen, dus je ziel hoeft hier niets onder te lijden? Je stelt het lichaam dan niet boven de ziel?
Het beleggen van een kerkdienst heeft veel meer in zich dan alleen de woordverkondiging. Je komt bij elkaar als het lichaam van Christus.

Het tweede is dat in mijn beleving een belangrijk disbalans optreedt tussen het geloof in Gods voorzienigheid en het nemen van verantwoorde maatregelen.
Ik denk dat Herman, qua vertrouwen en geloof, hier een goede vraag stelt. Waarbij we vast niet allemaal dezelfde afweging zullen (en kunnen) maken. Maar het is wel erg goed erover na te denken.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Onze gemeente wacht af wat de landelijke HHK zegt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Onze gemeente wacht af wat de landelijke HHK zegt.
De landelijke kerk is tot nu toe de grote afwezige, dus ik verwacht daar niet veel van.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Onze gemeente wacht af wat de landelijke HHK zegt.
De landelijke kerk is tot nu toe de grote afwezige, dus ik verwacht daar niet veel van.
Alleen ik las dan weer dat gemeenten het zelf moeten weten....
nou ja goed....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:Noem dat maar een dag niet gelachen: kerkdiensten met meer dan 100 bezoekers worden in heel Nederland afgelast tot eind deze maand.
Is dat zo? Kerkdiensten worden niet genoemd. Scholen met meer dan 100 kinderen draaien ook gewoon door.
Er is wel degelijk iets over kerkdiensten genoemd. Ook die worden afgeraden boven de 100 personen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Ik hoop eigenlijk toch dat de diensten gewoon doorgaan. Dat ouderen en kwetsbaren worden opgeroepen om thuis te blijven. En wellicht in vakken de kerk verlaten, zodat niet iedereen tegelijk opgepropt in de hal staat. Ook kunnen er drie diensten gehouden worden om de drukkere morgendiensten wat meer te spreiden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erasmiaan »

Laten we in deze tijden juist naar de kerk gaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Eens hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Nou ja goed wat er dan kan is dat een gemeente besluit om 4 diensten te organiseren.
Alleen het probleem is is dat je niet weet wie er naar toe gaan...
Je weet niet de verdeling ervan...
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 12 mar 2020, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:Overigens is zo’n verbod wel afgevaardigd in sommige andere landen, waaronder Italië. Hier moet dus wel een houding bepaald worden of hieraan gehoorzaamd mag worden of niet. Ik denk persoonlijk van niet.
Naar mijn mening wel, omdat het de volksgezondheid betreft. Oftewel: het is voor ons eigen bestwil.
Als een zelfde verbod uitgevaardigd zou worden vanwege geloofsvervolging of zo, dan hoeven we niet te gehoorzamen.

Bovendien heb je in de huidige maatschappij wel wat uit te leggen als je ondanks het dringende advies (het is geen verbod) samenkomsten van meer dan 100 personen door laat gaan. Niet dat dat argument doorslaggevend is natuurlijk.

Verder is het wat Geytenbeekje al zegt: je kan ook thuis de diensten meebeleven.
Of je zou als kerkelijke gemeente kunnen zeggen: 's morgens 100 bezoekers, 's middags 100 bezoekers en 's avonds 100 bezoekers. En volgende week andere bezoekers. De overigen kunnen thuis meeluisteren.

Dan geef je als christen in ieder geval het signaal af dat je de voorschriften van de overheid in acht neemt.
Als het om de pest of ebola gaat, zou ik het waarschijnlijk met je eens zijn. Maar nu niet. Voor risicopersonen kan ik mij een persoonlijke afweging voorstellen, maar als je daartoe niet behoort zie ik niet dat dit advies zwaarder weegt dan de andere kant.

Het is goed om de overheid te gehoorzamen, maar over kerkelijke samenkomsten gaat de overheid niet.
Plaats reactie