Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Ik zat er ook al aan te denken.

In een classisgemeente hier in de omgeving zal zondag geen bediening van het Heilig Avondmaal plaatsvinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Posthoorn »

Zo zie je maar weer: reizen en carnaval is slecht voor een mens. :OO3
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:Zo zie je maar weer: reizen en carnaval is slecht voor een mens. :OO3
Carnaval volledig mee eens. Reizen ligt eraan waar naar toe. En hoe en wanneer. :)
En ziekenhuizen zijn ook plekken die je beter kunt vermijden als het kan. ;)
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tom »

De landen Oostenrijk en Denemarken gaan bijeenkomsten met meer dan honderd man verbieden. In ons land is het nog niet zo ver. Desondanks lijkt het me goed dat alle kerkenraden in reformatorisch nederland zich bezinnen op het houden van erediensten in zulke situaties. Filmapparatuur aanschaffen en videodiensten uitzenden is niet zo 123 geregeld. Er zijn nog kerken waarbij de diensten helemaal niet via het internet uitgezonden kunnen worden. Bezinning en (technische) voorbereiding moet nu al plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Arja »

FlyingEagle schreef:Ik ben benieuwd welke maatregelen jullie gemeente heeft genomen ivm het coronavirus.

In onze gemeente GG Ede werden sinds gisteren alle collecten bij de uitgang gehouden en is het Heilig Avondmaal over twee weken uitgesteld.
Een broederlijk knikje in plaats van een hand onderaan de preekstoel
Collecteren bij de uitgang
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Dat broederlijke knikje deden de ouderlingen bij ons vandaag ook. Overigens vind ik dat wel wat overdreven. Als je je handen goed ontsmet, kun je best een hand schudden onder aan de preekstoel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Arja »

Jantje schreef:Dat broederlijke knikje deden de ouderlingen bij ons vandaag ook. Overigens vind ik dat wel wat overdreven. Als je je handen goed ontsmet, kun je best een hand schudden onder aan de preekstoel.
Dan zou je ongehoorzaam zijn aan het gezag dat over je gesteld is toch?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Arja schreef:
Jantje schreef:Dat broederlijke knikje deden de ouderlingen bij ons vandaag ook. Overigens vind ik dat wel wat overdreven. Als je je handen goed ontsmet, kun je best een hand schudden onder aan de preekstoel.
Dan zou je ongehoorzaam zijn aan het gezag dat over je gesteld is toch?
Niet overdrijven. Er is nergens een verbod uitgevaardigd. Het is een advies van het RIVM.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Precies. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de student aanstaande zondagochtend doet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zonnebloem »

eilander schreef:
Arja schreef:
Jantje schreef:Dat broederlijke knikje deden de ouderlingen bij ons vandaag ook. Overigens vind ik dat wel wat overdreven. Als je je handen goed ontsmet, kun je best een hand schudden onder aan de preekstoel.
Dan zou je ongehoorzaam zijn aan het gezag dat over je gesteld is toch?
Niet overdrijven. Er is nergens een verbod uitgevaardigd. Het is een advies van het RIVM.
Als kerk heb je een voorbeeldfunctie. Het wordt niet voor niks gezegd.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Niet overdrijven. Er is nergens een verbod uitgevaardigd. Het is een advies van het RIVM.
En waarom zou je de richtlijn van het RIVM negeren? Je hebt inderdaad een voorbeeldfunctie als kerkenraad
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Precies. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de student aanstaande zondagochtend doet.
Kan je gelijk zien of het een wijze of dwaze student is. ;)
Het hand-geven als een soort schibbolet.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

De eerste kerkdiensten worden geschrapt en men gaat over tot online diensten: https://coronaviering.nl/
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Niet overdrijven. Er is nergens een verbod uitgevaardigd. Het is een advies van het RIVM.
En waarom zou je de richtlijn van het RIVM negeren? Je hebt inderdaad een voorbeeldfunctie als kerkenraad
Spontaan handen geven is wat anders dan dit. Een dienstdoende ouderling en predikant kunnen voor de dienst handen wassen. Elkaar onder de kansel hand geven en na de dienst desnoods ook nog hun handen wassen. Als ze tijdens de dienst ook nog niet aan hun gezicht zitten... de koster de bijbels goed schoonmaakt...
Kan er weinig aan de hand zijn.

Vorige week in zh. Bezoek polikliniek infectieziekten. Academisch ziekenhuis. Arts gaf gewoon een hand. (Want zij hij. Ik was mijn handen voordat jullie binnen komen. En voor de volgende komt...)

Wbt die online dienst... zou die kerk zo vol zitten dat men elkaar besmet met inachtneming van hygiënische maatregelen? Of is het gebruik maken vaan situatie in de hoop wat luisteraars te krijgen. In sdpelen op Corona en niet Jezus Christus en Die gekruisigd staat centraal? Etc.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 12 mar 2020, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Arja schreef:
Jantje schreef:Dat broederlijke knikje deden de ouderlingen bij ons vandaag ook. Overigens vind ik dat wel wat overdreven. Als je je handen goed ontsmet, kun je best een hand schudden onder aan de preekstoel.
Dan zou je ongehoorzaam zijn aan het gezag dat over je gesteld is toch?
Het is een advies. Overigens is de hand onderaan de preekstoel geen symbolisch gebaar dat zomaar weggehaald kan worden. Het is bij ons voorlopig de enige handdruk die wél wordt gedaan.
Gewoon kort van tevoren je handen ontsmetten.
Plaats reactie