Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Oja, ook nog flesjes op een tafeltje.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

O ja, in de kantine bij AH hangt een uitgebreid protocol voor het handen wassen... Handen zeker 30 seconden, een halve minuut dus, goed wassen, en dan visueel hoe.... En ja, sorry, ik zie net dat er "kerk" in de topictitel staat, dus als dit offtopic is mag het weggehaald worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

refo schreef:Oja, ook nog flesjes op een tafeltje.
In de kerk?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
eilander schreef:
Dodo schreef:De PKN blijft er nogal nuchter onder. Het is waarschijnlijk beter om bekertjes te gebruiken bij het Heilig Avondmaal, verder hoef je geen aanpassingen te doen. Maar de kerkenraden beslissen zelf.
https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/ ... ronavirus/
Bij ons dus geen aanpassingen. Je krijgt nog steeds een hand als je binnenkomt, de ouderling van dienst geeft ook nog steeds een hand en er worden bij het Heilig Avondmaal geen bekertjes gebruikt. Collecteren gebeurt zoals altijd met de lange stok.
De lange stok! Wat een goed idee, in de meeste Dorpskerken hangen die nog wel. Heel hygiënisch. Als de spinnen en stofpluizen er uit geschud zijn.
We waren altijd ouderwets, maar plotseling misschien vooruitstrevend. :)
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ouddorp »

In Ouddorp, HHG: collecte bij de uitgang en geen handen schudden door de kerkenraad. Gisteren is het avondmaal wel gewoon gevierd, ongewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Dodo schreef:
eilander schreef:
Dodo schreef:De PKN blijft er nogal nuchter onder. Het is waarschijnlijk beter om bekertjes te gebruiken bij het Heilig Avondmaal, verder hoef je geen aanpassingen te doen. Maar de kerkenraden beslissen zelf.
https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/ ... ronavirus/
Bij ons dus geen aanpassingen. Je krijgt nog steeds een hand als je binnenkomt, de ouderling van dienst geeft ook nog steeds een hand en er worden bij het Heilig Avondmaal geen bekertjes gebruikt. Collecteren gebeurt zoals altijd met de lange stok.
De lange stok! Wat een goed idee, in de meeste Dorpskerken hangen die nog wel. Heel hygiënisch. Als de spinnen en stofpluizen er uit geschud zijn.
We waren altijd ouderwets, maar plotseling misschien vooruitstrevend. :)
Dat zijn jullie nog steeds toch ? :haha
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Ouddorp schreef:In Ouddorp, HHG: collecte bij de uitgang en geen handen schudden door de kerkenraad. Gisteren is het avondmaal wel gewoon gevierd, ongewijzigd.
Ook niet de handdruk voorin de kerk tussen de ouderling van dienst en de dominee?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ik begrijp volstrekt niet dat het Avondmaal uitgesteld moet worden. Alsof de Heere zelf de instelling niet onder de schaduw van het kruis liet plaatsvinden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Ik vind dat ook een vergaande maatregel. Zou wel pleiten voor kleine bekertjes
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Dat is toch volkomen logisch? Net zoals de kerkenraad de verantwoordelijkheid draagt dat het kerkgebouw veilig is, draagt men ook de verantwoordelijkheid om enige maatregelen te nemen tegen een zeer besmettelijke ziekte. Je gaat dan niet iets organiseren waarbij er honderden personen uit dezelfde beker drinken en speeksel uitwisselen. Al vind ik het wel jammer dat in bepaalde kerken het sacrament gewoon gevierd wordt met kleinere bekers en dat bij ons niet kan, eens met Helma. In onze kerken ligt dat blijkbaar te gevoelig en vinden we al het ongebruikelijke raar dus wordt het dan maar helemaal afgelast.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door helma »

Kleine bekertjes of helemaal niet... Zo moeilijke keus lijkt mij dat niet.

Onze em. Predikant heeft zondag wel indringend gewezen op de noodzaak van biddag in deze omstandigheden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

refo schreef:Wij hadden ook collecte bij de uitgang. Niettemin gaf ds Tanis veel verzen op voor de 'collectezang'.
Wat is veel?

Maar goed, fijn toch? Een Psalmversje meer is heus niet erg.

Hier werd er ook bij de uitgang gecollecteerd. Er waren speciaal houders voor de collectezakken gemaakt. Die stonden bij de uitgang.

Gisterenavond hoorde ik ds. De Kok er nog op wijzen dat het geen toeval was dat Zondag 10 aan de orde van behandeling was. De preek was dan ook zeer actueel. Eigenlijk ook een aanéénrijging op de preek van vorige week, over Zondag 9, die ik in het draadje van de Preekluisterkring heb aanbevolen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 09 mar 2020, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Met twee besmettingen in de gemeente West-Betuwe van mensen die bovendien in quarantaine zijn, kan je hier in de omgeving dat risico best nemen om gewoon op de klassieke wijze Avondmaal te vieren.

De risico-afweging bestaat momenteel namelijk alleen uit het naspreken van een angstige samenleving en overheid. Dat weegt volstrekt niet op tegen zondag 10, waarvan het geloof juist in deze tijd versterkt moet worden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:Wij hadden ook collecte bij de uitgang. Niettemin gaf ds Tanis veel verzen op voor de 'collectezang'.
Wat is veel?

Maar goed, fijn toch? Een Psalmversje meer is heus niet erg.

Hier werd er ook bij de uitgang gecollecteerd. Er waren speciaal houders voor de collectezakken gemaakt. Die stonden bij de uitgang.
De houders waren in Gouda diakenen.
Laatst gewijzigd door refo op 09 mar 2020, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:Ik begrijp volstrekt niet dat het Avondmaal uitgesteld moet worden. Alsof de Heere zelf de instelling niet onder de schaduw van het kruis liet plaatsvinden.

Eens. "Doe dat tot Mijn gedachtenis"
Zeker met kleine bekertjes zie ik geen belemmering. Wat is dan het verschil met gewoon naast iemand in de bank zitten?
Plaats reactie