De Canon van het Christendom

Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De Canon van het Christendom

Bericht door Christen »

Ben ik nog even mee bezig Dia. :) Maar ik las 50. Uit het hart van een dominee gegrepen, denk ik maar zo... en dat niet alleen..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: De Canon van het Christendom

Bericht door Amstelodamense »

helma schreef:
1773 – Nieuwe psalmberijming vervangt die van Datheen, maar is niet vrij van de geest der Verlichting. Toch heeft de Heere ook deze berijming willen gebruiken om de Zijnen te onderwijzen en te vertroosten.
Ik vind dit wel een intrigerende zin.
Kijken we zo later ook naar HSV (en/of BGT...)?
Vast wel. Al zal de term "Verlichting" waarschijnlijk niet gebruikt worden.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Canon van het Christendom

Bericht door -DIA- »

RECTIFICATIE

44
1953 – Scheuring in de Gereformeerde Gemeenten. Aanleiding is een leergeschil, onder meer over het aanbod van genade. De synode ontheft dr. Steenblok van het docentschap aan de Theologische School wegens ''eenzijdigheid''. Degenen die het met de synodemeerderheid niet eens zijn, vormen een kerkverband met de oude naam Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
[''Uitgetredenen'':8817 zielen in 34 gemeenten met 5 predikanten. ''Synodalen'' (Gereformeerde Gemeenten):58760 zielen in 133 gemeenten met 19 predikanten. Cijfers ontleend aan de jaarboekjes van 1954. In 1956 traden nog twee predikanten met verschillende gemeenten uit het synodaal verband.] Aan dit droeve gebeuren gingen jaren van onrust vooraf. Ds. Kersten en ds. Fraanje ontvielen de gemeenten door de dood. De prediking van ds. R. Kok riep vragen op. Hij werd in 1950 door de synode geschorst wegens vereenzelviging van de beloften met het aanbod der genade, en verliet het kerkverband om later christelijk gereformeerd te worden.
Na 1953 nieuwe groei, van 8817 zielen in 1954 tot 23440 in 2006. Dr. Steenblok overlijdt in 1966. Hij wordt als docent van de predikantsopleiding en als hoofdredacteur van De Wachter Sions opgevolgd door ds. F. Mallan.
1980 - Problemen rond de prediking van ds. A. van den Berg, die de wedergeboorte in engere zin niet gelijk wil stellen met de levendmaking als het begin van al het ware geestelijke leven. Hij treedt met nog twee predikanten eind 1980 ''buiten verband''.


Er werd (terecht!) de opmerking gemaakt dat de scheuring van 1980 niet werd vermeld. Er is daar iets misgegaan met het kopiëren of bewerken. Hierboven staat punt 44.

De titel, waar ook opmerkingen over waren was "Onze canon". Maar ik heb dit zelf wat uitgebreid omdat ik het woord 'onze' wat breder wilde zien. Het gaat in feite niet alleen over de GGiN maar over het hele christendom.
Verder is de tekst wel 1 op 1 gekopieerd via Digibron uit DWS.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie