Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

Het probleem van het verkeerd verstaan is het oordelen en veroordelen van anderen op basis van hun slechte of geringere kerkgang. De overdrachtelijke betekenis van 'dagelijks' in Gods huis verkeren, wordt dan een meetlat om een ander de maat te nemen als hij maar 10 van de 12 weekdiensten per jaar bezoekt. Want wat zijn nu 12 of 4 kerkdiensten in een jaar, als je dat dagelijks moet doen? In dat geval gaat de letterlijke betekenis langs de overdrachtelijke betekenis oplopen en kom je zeker tot misverstanden.

Daarachter ligt dan het probleem dat het oproepen tot het bezoeken van weekdiensten doorgaans gepaard gaat met een verzuchting naar meer geestelijke leven. Die negatieve associatie wordt nauwelijks tot nooit gecompenseerd door een hartelijke oproep op God te vrezen (pl 25:6) en zo blijven we in een negatieve spiraal doorgaan en het bezoeken van weekdiensten een terugkerend twistpunt.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Thea »

Ik vind het gelijkstellen van een bijbelkring aan een kerkdienst niet goed. De kerkdienst is een instelling van God. Daar is de bediening van de verzoening. Op een kring kan het ook goed zijn, maar dat zou ik niet willen zien als bediening van verzoening. (en op kringen wordt ook nogal eens de gram geuit op bepaald soort predikanten). Dat vind ik ook niet zo zegenrijk.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Dodo »

Niemand ziet een bijbelkring als de dienst der verzoening. Daar is de (zondagse) eredienst voor. En kritiek op predikanten kan overal klinken, bij een goede bijbelkring gaat het om studie en onderlinge contacten.
Een bijbelkring is een heel goede manier om vorm te geven aan de gemeenschap der heiligen, omdat je daar soms van hart tot hart met anderen kunt spreken. Dat gebeurt in een dienst niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Thea schreef:Ik vind het gelijkstellen van een bijbelkring aan een kerkdienst niet goed. De kerkdienst is een instelling van God. Daar is de bediening van de verzoening. Op een kring kan het ook goed zijn, maar dat zou ik niet willen zien als bediening van verzoening. (en op kringen wordt ook nogal eens de gram geuit op bepaald soort predikanten). Dat vind ik ook niet zo zegenrijk.
Volgens mij heeft beiden de oorsprong in de Schrift
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Thea »

@Dodo, ja goede kringen is iets moois. Maar er is vaak ook veel menselijks......
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erskinees »

Thea schreef:(en op kringen wordt ook nogal eens de gram geuit op bepaald soort predikanten). Dat vind ik ook niet zo zegenrijk.
Meestal? Dan heb je echt in de verkeerde kringen gezeten.
Ik denk dat je dan beter tegen koffiedrinken op zondag kunt zijn dan tegen het houden van bijbelkringen om deze reden. Daar wordt m.i. meer kritiek gespuid. Dan kijk ik ook naar mijzelf.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Thea schreef:@Dodo, ja goede kringen is iets moois. Maar er is vaak ook veel menselijks......
Dat is in de kerkdiensten evenzo, maar geen reden on het dan maar te laten, net als de Bijbelkringen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Wij hebben een keer in de maand een weekdienst.
Elke week zou ik best veel vinden. En niet omdat ik geen preek extra zou willen horen, want die beluister ik tussendoor regelmatig.
Ik vind het soms een beetje dwangmatig overkomen dat je overal bij moet zijn wat de gemeente organiseert. Eigenlijk consumeer je dan alleen maar terwijl je heel weinig tijd overhoudt om uit te delen.

Toen de kinderen klein waren en op bed lagen 's avonds vond ik het makkelijker om doordeweeks naar de kerk te gaan dan nu.
En ze' verplichten' mee te gaan als ze in diezelfde week ook catechisatie hebben en evt jv, vind ik ook best een beetje mmmm.
Laatst gewijzigd door helma op 14 feb 2020, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zag op kerktijden bij HHK Alblasserdam.
2 doordeweekse diensten.
volgende week dinsdags ds Verschuure en donderdags ds C.L. Onderdelinden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Erskinees schreef:
Thea schreef:(en op kringen wordt ook nogal eens de gram geuit op bepaald soort predikanten). Dat vind ik ook niet zo zegenrijk.
Meestal? Dan heb je echt in de verkeerde kringen gezeten.
Ik denk dat je dan beter tegen koffiedrinken op zondag kunt zijn dan tegen het houden van bijbelkringen om deze reden. Daar wordt m.i. meer kritiek gespuid. Dan kijk ik ook naar mijzelf.
Koffiedrinken na de dienst is juist zo waardevol.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Zo zie je dat de meesten toch naar de kerk gaan als zijnde naar een theater;
Je neemt de preek tot je en je gaat weer naar huis.
En hop naar de volgende keer.
Kijken wat ze dan weer te vertellen hebben.
Geen contact met gemeenteleden, geen belangstelling in en naar elkaar, geen gesprek, geen hulp (niet praktisch en niet geestelijk)
,géén "bonding" met elkaar als gemeente, als los zand en vreemden langs elkaar leven.
Ik weet dat niet iedereen zo is en leeft en het zo beleefd maar véél mensen wél!
Zo is het gemeenteleven niet bedoeld!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Dat is logisch. Het gaat in de reformatorische gemeente alleen om het persoonlijk heil. Over de gemeente van Christus gaat het vrijwel nooit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

refo schreef:Dat is logisch. Het gaat in de reformatorische gemeente alleen om het persoonlijk heil. Over de gemeente van Christus gaat het vrijwel nooit.
Dat zal ter rechterzijde zo zijn. Ter linkerzijde is het tegendeel waar. En dat is ook niet altijd prettig, weet ik uit ervaring.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
refo schreef:Dat is logisch. Het gaat in de reformatorische gemeente alleen om het persoonlijk heil. Over de gemeente van Christus gaat het vrijwel nooit.
Dat zal ter rechterzijde zo zijn. Ter linkerzijde is het tegendeel waar. En dat is ook niet altijd prettig, weet ik uit ervaring.
Jij hebt toch alleen maar in de GG gezeten ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Dat is logisch. Het gaat in de reformatorische gemeente alleen om het persoonlijk heil. Over de gemeente van Christus gaat het vrijwel nooit.
Dat zal ter rechterzijde zo zijn. Ter linkerzijde is het tegendeel waar. En dat is ook niet altijd prettig, weet ik uit ervaring.
Jij hebt toch alleen maar in de GG gezeten ?
Zeker. Maar die heeft ook een linker- en een rechterzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie