Bezoek aan een GGiN

Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

Gisterenavond op bezoek geweest bij de GGiN in Leerdam. Een beetje over mijn achtergrond: opgegroeid in een Hervormde Gemeente met veel stromingen: bonders, confessionelen en evangelischen. In 2004 opgegaan in de PKN. Zelf voel ik mij nauw verbonden met de gereformeerde belijdenis.

Ik ben er heen gegaan met veel "vooroordelen" zoals: stugge mensen, hel en verdoemenis, niet welkom voelen. Maar ik ben zeer positief verrast. Ik werd vriendelijk geholpen met een plaatsje, mensen om mij heen hielpen mij met opzoeken van de Bijbel en catechismus gedeelten (zondag 3). Zoals verwacht moest ik wel wennen aan de toon van de predikant, dat ging prima, maar wat Ds. van Voorden vertelde was een Bijbelse uitleg van waar de verdorvenheid van de mens vandaan komt. En bovendien dat bekering niet via een schema of volgens een boekje is. Ook de weg naar verlossing via Christus werd verkondigd. Heb nieuwe goede dingen geleerd. Na de dienst werd ik aangesproken en nogmaals een soort van welkom geheten, dat ik altijd vragen kan stellen.

Dus bij deze een zeer positief beeld van één van de GGiN gemeenten.

Nog wel een aantal vragen over de GGiN in het algemeen.
- Klopt het dat binnen de GGiN het aanbod van genade alleen mag uitgaan tot degenen die zichzelf hebben leren kennen als zondaar voor God en daarom een Zaligmaker of genade nodig hebben? Is dit 'nog steeds' een 'groot' issue/verschil tussen de GG en GGiN?
- Heb gelezen dat er binnen de GGiN een bepaalde gereserveerdheid is voor het verenigingsleven. Is dat nog steeds zo, en hoe uit zich dit?
- (vooroordeel) Vanuit de preek die ik gehoord heb, zou het niet onmogelijk voor mij zijn om 'bekeerd' of om 'tot Christus te komen' zijn. Heeft iemand die ervaring hier wel? Is het wel echt zo zwart allemaal?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Ad Anker »

Welkom Sputnik. Wat een mooie en eerlijke openingspost. Ik ben ook blij met de inhoud. Ik zie uit naar inhoudelijke reacties op je vragen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door J.C. Philpot »

Mooi om te horen dat je op onderzoek uit gaat, sputnik.

Ik kan je overigens ook de bijbellezing komende woensdag in de HHK kerk in Leerbroek aanbevelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

sputnik schreef:Gisterenavond op bezoek geweest bij de GGiN in Leerdam. Een beetje over mijn achtergrond: opgegroeid in een Hervormde Gemeente met veel stromingen: bonders, confessionelen en evangelischen. In 2004 opgegaan in de PKN. Zelf voel ik mij nauw verbonden met de gereformeerde belijdenis.

Ik ben er heen gegaan met veel "vooroordelen" zoals: stugge mensen, hel en verdoemenis, niet welkom voelen. Maar ik ben zeer positief verrast. Ik werd vriendelijk geholpen met een plaatsje, mensen om mij heen hielpen mij met opzoeken van de Bijbel en catechismus gedeelten (zondag 3). Zoals verwacht moest ik wel wennen aan de toon van de predikant, dat ging prima, maar wat Ds. van Voorden vertelde was een Bijbelse uitleg van waar de verdorvenheid van de mens vandaan komt. En bovendien dat bekering niet via een schema of volgens een boekje is. Ook de weg naar verlossing via Christus werd verkondigd. Heb nieuwe goede dingen geleerd. Na de dienst werd ik aangesproken en nogmaals een soort van welkom geheten, dat ik altijd vragen kan stellen.

Dus bij deze een zeer positief beeld van één van de GGiN gemeenten.

Nog wel een aantal vragen over de GGiN in het algemeen.
- Klopt het dat binnen de GGiN het aanbod van genade alleen mag uitgaan tot degenen die zichzelf hebben leren kennen als zondaar voor God en daarom een Zaligmaker of genade nodig hebben? Is dit 'nog steeds' een 'groot' issue/verschil tussen de GG en GGiN?
- Heb gelezen dat er binnen de GGiN een bepaalde gereserveerdheid is voor het verenigingsleven. Is dat nog steeds zo, en hoe uit zich dit?
- (vooroordeel) Vanuit de preek die ik gehoord heb, zou het niet onmogelijk voor mij zijn om 'bekeerd' of om 'tot Christus te komen' zijn. Heeft iemand die ervaring hier wel? Is het wel echt zo zwart allemaal?
Hoe bedoel je de weg naar verlossing via Christus ?

Ik ben geen GGiN'er dus daar kan ik niets over zeggen, wellicht dat Bruna of Pietje Puk wat zinnigs kan zeggen.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Salomo »

sputnik schreef:Gisterenavond op bezoek geweest bij de GGiN in Leerdam. Een beetje over mijn achtergrond: opgegroeid in een Hervormde Gemeente met veel stromingen: bonders, confessionelen en evangelischen. In 2004 opgegaan in de PKN. Zelf voel ik mij nauw verbonden met de gereformeerde belijdenis.

Ik ben er heen gegaan met veel "vooroordelen" zoals: stugge mensen, hel en verdoemenis, niet welkom voelen. Maar ik ben zeer positief verrast. Ik werd vriendelijk geholpen met een plaatsje, mensen om mij heen hielpen mij met opzoeken van de Bijbel en catechismus gedeelten (zondag 3). Zoals verwacht moest ik wel wennen aan de toon van de predikant, dat ging prima, maar wat Ds. van Voorden vertelde was een Bijbelse uitleg van waar de verdorvenheid van de mens vandaan komt. En bovendien dat bekering niet via een schema of volgens een boekje is. Ook de weg naar verlossing via Christus werd verkondigd. Heb nieuwe goede dingen geleerd. Na de dienst werd ik aangesproken en nogmaals een soort van welkom geheten, dat ik altijd vragen kan stellen.

Dus bij deze een zeer positief beeld van één van de GGiN gemeenten.

Nog wel een aantal vragen over de GGiN in het algemeen.
- Klopt het dat binnen de GGiN het aanbod van genade alleen mag uitgaan tot degenen die zichzelf hebben leren kennen als zondaar voor God en daarom een Zaligmaker of genade nodig hebben? Is dit 'nog steeds' een 'groot' issue/verschil tussen de GG en GGiN?
- Heb gelezen dat er binnen de GGiN een bepaalde gereserveerdheid is voor het verenigingsleven. Is dat nog steeds zo, en hoe uit zich dit?
- (vooroordeel) Vanuit de preek die ik gehoord heb, zou het niet onmogelijk voor mij zijn om 'bekeerd' of om 'tot Christus te komen' zijn. Heeft iemand die ervaring hier wel? Is het wel echt zo zwart allemaal?
Ik had precies hetzelfde alleen met de GG. Altijd als kind zijnde grote vooroordelen gehad. M'n ouders waren er vaak negatief over en dan praat je dat een beetje mee. Uiteindelijk zelf een kerkdienst bijgewoond en het hevie6l me prima.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Hollander »

sputnik schreef:(…)
- Heb gelezen dat er binnen de GGiN een bepaalde gereserveerdheid is voor het verenigingsleven. Is dat nog steeds zo, en hoe uit zich dit?
(…)
Mooi om te horen, sputnik. Ik ben zelf niet van binnenuit bekend met de GGiN, maar het verenigingsleven krijgt steeds meer vorm, als ik de berichten mag geloven. Google maar eens op 'jeugdwerk GGiN', dan zie je dat er goede initiatieven zijn. Ook de zending krijgt steeds meer positieve aandacht. Ik vind dat als buitenstaander goede ontwikkelingen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Zeeuw »

sputnik schreef: - (vooroordeel) Vanuit de preek die ik gehoord heb, zou het niet onmogelijk voor mij zijn om 'bekeerd' of om 'tot Christus te komen' zijn. Heeft iemand die ervaring hier wel? Is het wel echt zo zwart allemaal?
Mooi dat je aanwezig ben geweest. En nee, natuurlijk is dat ook voor jou niet onmogelijk.
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

Geytenbeekje schreef: Hoe bedoel je de weg naar verlossing via Christus ?

Ik ben geen GGiN'er dus daar kan ik niets over zeggen, wellicht dat Bruna of Pietje Puk wat zinnigs kan zeggen.
Wat ik bedoel is, dat verteld is dat verlossing door Christus mogelijk is. Dat Hij de middelaar is. Christus en die gekruisigd. Dat we bij Christus moeten zijn. Dat Hij de tweede Adam is door wie het paradijs weer verworven is.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

sputnik schreef:
Geytenbeekje schreef: Hoe bedoel je de weg naar verlossing via Christus ?

Ik ben geen GGiN'er dus daar kan ik niets over zeggen, wellicht dat Bruna of Pietje Puk wat zinnigs kan zeggen.
Wat ik bedoel is, dat verteld is dat verlossing door Christus mogelijk is. Dat Hij de middelaar is. Christus en die gekruisigd. Dat we bij Christus moeten zijn. Dat Hij de tweede Adam is door wie het paradijs weer verworven is.
Ah mooi hoor, Want je bent zoekende ? Of was je een x benieuwd naar de prediking in de GGiN ?
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

Geytenbeekje schreef: Ah mooi hoor, Want je bent zoekende ? Of was je een x benieuwd naar de prediking in de GGiN ?
Zoekende in de zin van, wat is de juiste plek binnen kerkelijk Nederland, maar niet actief zoekende :) Ik ben op dit moment lid van een Hervormde Gemeente. Ik was inderdaad benieuwd!
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

sputnik schreef:
Geytenbeekje schreef: Ah mooi hoor, Want je bent zoekende ? Of was je een x benieuwd naar de prediking in de GGiN ?
Zoekende in de zin van, wat is de juiste plek binnen kerkelijk Nederland, maar niet actief zoekende :) Ik ben op dit moment lid van een Hervormde Gemeente. Ik was inderdaad benieuwd!
Oke, ja goed soms ook wel goed om wat breder te kijken dan alleen in je eigen gemeente.
In de Hervormde Kerk (GB) staat in zijn algemeniteit discipelschap in een hoog vaandel, in de GGiN meer het bevindelijke en het persoonlijke
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Mara »

Salomo schreef: Ik had precies hetzelfde alleen met de GG. Altijd als kind zijnde grote vooroordelen gehad. M'n ouders waren er vaak negatief over en dan praat je dat een beetje mee.
Op basis waarvan??
Vaak komt dit door 1 negatieve ervaring in 1 gemeente.
Bij mijn ouders kwam eens een mevrouw en die schamperde zo lelijk over een predikant en het kerkverband.
Mijn vader liet haar een preek horen, opgenomen op de band, maar zei verder niets.
Ze roemde de dominee, en vroeg of mijn vader nog meer preken op de band had van hem.
Want ze wilde daar graag meer van beluisteren.

Toen mijn vader zei dat het die predikant was, begon ze te huilen.
Ze had het van horen zeggen...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

Geytenbeekje schreef:
sputnik schreef:
Geytenbeekje schreef: Ah mooi hoor, Want je bent zoekende ? Of was je een x benieuwd naar de prediking in de GGiN ?
Zoekende in de zin van, wat is de juiste plek binnen kerkelijk Nederland, maar niet actief zoekende :) Ik ben op dit moment lid van een Hervormde Gemeente. Ik was inderdaad benieuwd!
Oke, ja goed soms ook wel goed om wat breder te kijken dan alleen in je eigen gemeente.
In de Hervormde Kerk (GB) staat in zijn algemeniteit discipelschap in een hoog vaandel, in de GGiN meer het bevindelijke en het persoonlijke
Het bevindelijke en persoonlijke is juist wat mij aanspreekt. Al heb ik wel geleerd dat het niet gaat om wat "mij" aanspreekt :)
Mijn jarenlange ervaring in de Hervormde Kerk is dat het soms wat algemeen en vrijblijvend is.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

sputnik schreef:
Geytenbeekje schreef:
sputnik schreef:
Geytenbeekje schreef: Ah mooi hoor, Want je bent zoekende ? Of was je een x benieuwd naar de prediking in de GGiN ?
Zoekende in de zin van, wat is de juiste plek binnen kerkelijk Nederland, maar niet actief zoekende :) Ik ben op dit moment lid van een Hervormde Gemeente. Ik was inderdaad benieuwd!
Oke, ja goed soms ook wel goed om wat breder te kijken dan alleen in je eigen gemeente.
In de Hervormde Kerk (GB) staat in zijn algemeniteit discipelschap in een hoog vaandel, in de GGiN meer het bevindelijke en het persoonlijke
Het bevindelijke en persoonlijke is juist wat mij aanspreekt. Al heb ik wel geleerd dat het niet gaat om wat "mij" aanspreekt :)
Mijn jarenlange ervaring in de Hervormde Kerk is dat het soms wat algemeen en vrijblijvend is.
Ja kan wel hoor, scheelt ook wel welke kerken je luistert, dominees in de hervormde kerk als Elspeet (van Kooten) Scherpenisse ( Lohuis)
Hebben dit echt niet.
Moet zeggen dat als het meer in algemene zin gezegd word dat je het toch meer gedwongen wordt om zelf aan te geven hoe je dan het gesprokene toepast en misschien er toch meer bezig kan zijn dan dat je alles 'voorgekauwd' krijgt.
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

Geytenbeekje schreef: Ja kan wel hoor, scheelt ook wel welke kerken je luistert, dominees in de hervormde kerk als Elspeet (van Kooten) Scherpenisse ( Lohuis)
Hebben dit echt niet.
Moet zeggen dat als het meer in algemene zin gezegd word dat je het toch meer gedwongen wordt om zelf aan te geven hoe je dan het gesprokene toepast en misschien er toch meer bezig kan zijn dan dat je alles 'voorgekauwd' krijgt.
Dat klopt wel, en het is ook iets waar ik zelf mee worstel: Soms ben je namelijk gemotiveerd om het gesprokene toe te passen, maar de noodzaak dringt blijkbaar niet door. Het kan natuurlijk ook aan de ligging van mijn gemeente liggen en de voorgangers die daar komen.
Gesloten