Bezoek aan een GGiN

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Tja als je wilt dat de mensen thuis gaan luisteren moet je dat doen.
Ik vraag me af of de gemiddelde kerkganger wel het onderscheidingsvermogen heeft om verschil in theologische opvattingen, die leidden tot het ontstaan van de HHK, op te merken. En dat geldt overigens ook meer in bredere zin binnen de gereformeerde gezindte. Zelf heb ik dat onderscheidingsvermogen maar in zeer beperkte mate. Ik heb toch vooral het idee dat het voornamelijk gaat om traditie en vormen, in de lijn van wat de boer niet kent, dat eet hij niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Tja als je wilt dat de mensen thuis gaan luisteren moet je dat doen.
Ik vraag me af of de gemiddelde kerkganger wel het onderscheidingsvermogen heeft om verschil in theologische opvattingen, die leidden tot het ontstaan van de HHK, op te merken. En dat geldt overigens ook meer in bredere zin binnen de gereformeerde gezindte. Zelf heb ik dat onderscheidingsvermogen maar in zeer beperkte mate. Ik heb toch vooral het idee dat het voornamelijk gaat om traditie en vormen, in de lijn van wat de boer niet kent, dat eet hij niet.
Ik neem niet aan dat als de HHK terug gaat naar de moederkerk dat er velen zijn die alsnog teruggaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door eilander »

Het gaat hier over 'bezoek aan een GGiN'.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Van Ewijk »

Er is maar een goede kerkleraar en dat is de Heilige Geest.
Vraag in al Jezus naam om zijn bijstand en nabijheid in al je gangen en dan komt het ook.
Nimmer heeft God diegenen die hem zochten tevergeefs laten dolen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Er is maar een goede kerkleraar en dat is de Heilige Geest.
Vraag in al Jezus naam om zijn bijstand en nabijheid in al je gangen en dan komt het ook.
Nimmer heeft God diegenen die hem zochten tevergeefs laten dolen.
Dat is de meest waardevolle opmerking. En wat de vruchten van de Geest zijn staat in het Woord, tegenover de vruchten van het vlees.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Bruna »

sputnik schreef:Gisterenavond op bezoek geweest bij de GGiN in Leerdam. Een beetje over mijn achtergrond: opgegroeid in een Hervormde Gemeente met veel stromingen: bonders, confessionelen en evangelischen. In 2004 opgegaan in de PKN. Zelf voel ik mij nauw verbonden met de gereformeerde belijdenis.

Ik ben er heen gegaan met veel "vooroordelen" zoals: stugge mensen, hel en verdoemenis, niet welkom voelen. Maar ik ben zeer positief verrast. Ik werd vriendelijk geholpen met een plaatsje, mensen om mij heen hielpen mij met opzoeken van de Bijbel en catechismus gedeelten (zondag 3). Zoals verwacht moest ik wel wennen aan de toon van de predikant, dat ging prima, maar wat Ds. van Voorden vertelde was een Bijbelse uitleg van waar de verdorvenheid van de mens vandaan komt. En bovendien dat bekering niet via een schema of volgens een boekje is. Ook de weg naar verlossing via Christus werd verkondigd. Heb nieuwe goede dingen geleerd. Na de dienst werd ik aangesproken en nogmaals een soort van welkom geheten, dat ik altijd vragen kan stellen.

Dus bij deze een zeer positief beeld van één van de GGiN gemeenten.

Nog wel een aantal vragen over de GGiN in het algemeen.
- Klopt het dat binnen de GGiN het aanbod van genade alleen mag uitgaan tot degenen die zichzelf hebben leren kennen als zondaar voor God en daarom een Zaligmaker of genade nodig hebben? Is dit 'nog steeds' een 'groot' issue/verschil tussen de GG en GGiN??
Beste Sputnik,
Ik doe een poging als GGiN’er. het is best lastig om dit in een paar zinnen uit te leggen. Het aanbod van genade wordt aan allen gepredikt. De beloften zijn echter alleen voor de uitverkorenen.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... angelie/47

- Heb gelezen dat er binnen de GGiN een bepaalde gereserveerdheid is voor het verenigingsleven. Is dat nog steeds zo, en hoe uit zich dit? [/quote]

Inderdaad werd dat in het verleden afgewezen. In veel gemeenten is dit aan het verdwijnen, is een inhaalslag gaande en zijn er allerlei soorten verenigingen: jeugd, zang, vrouwen, ouderen, gemeente-eigendom etc. Het zit echter bij de GGiN door de periode dat dit werd afgewezen nog niet zo in de genen als bij GG. Het zal ook per gemeente verschillen
Het afwijzen had (volgens mij) te maken met het feit dat het blad Daniël van jeugdbond voor 1953 werd gebruikt om te schrijven tegen dr. Steenblok. Verder dat men bang was dat er gauw verkeerde sentimenten kwamen als het door eigen werken, aktieve godsdienst zalig worden. Nogmaals dit is wat ik zo gauw kan opdiepen.
Het belang van verenigingsleven wordt zeker door alle predikanten en veel gemeenten onderschreven.

- (vooroordeel) Vanuit de preek die ik gehoord heb, zou het niet onmogelijk voor mij zijn om 'bekeerd' of om 'tot Christus te komen' zijn. Heeft iemand die ervaring hier wel? Is het wel echt zo zwart allemaal?[/quote]
het is zeker niet onmogelijk om bekeerd te worden.

Heb geprobeerd eea te beantwoorden. predikanten van mijn kerkverband heb ik hoog staan, ga ze dus gerust allemaal luisteren en uiteraard zij er verschillen. De preken zijn schriftuurlijk, goede exegese en bevindelijk. Helaas zijn na de scheuring in 1953 met de GG m.i. ook zaken lang afgewezen, zoals bijv. verenigingsleven, om het verschil te rechtvaardigen. Deze scherpe kantjes gaan er mi nu wel wat vanaf.

Ik kan de opmerkingen van Dia in dit topic hierover ook wel begrijpen en onderschrijf die wel grotendeels.
Laatst gewijzigd door Bruna op 23 jan 2020, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

Bruna, bedankt voor je reactie. Vooral het artikel in de wachter sions is zeer verhelderend!
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Salomo »

Bruna schreef: Beste Sputnik,
Ik doe een poging als GGiN’er. het is best lastig om dit in een paar zinnen uit te leggen. Het aanbod van genade wordt aan allen gepredikt. De beloften zijn echter alleen voor de uitverkorenen.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... angelie/47
Hoe denkt de GG hier dan over?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door DDD »

@Salomo:
Op Refoweb en Digibron vind je dit soort dingen eenvoudig terug. Daarnaast is de officiële leer van de GG omschreven in Louter genade. Er zijn echter ook predikanten die afwijken van de officiële leer van de GG en die min of meer op de oude lijn van de GGiN zitten.
HersteldHervormd
Berichten: 6112
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Tja als je wilt dat de mensen thuis gaan luisteren moet je dat doen.
Ik vraag me af of de gemiddelde kerkganger wel het onderscheidingsvermogen heeft om verschil in theologische opvattingen, die leidden tot het ontstaan van de HHK, op te merken. En dat geldt overigens ook meer in bredere zin binnen de gereformeerde gezindte. Zelf heb ik dat onderscheidingsvermogen maar in zeer beperkte mate. Ik heb toch vooral het idee dat het voornamelijk gaat om traditie en vormen, in de lijn van wat de boer niet kent, dat eet hij niet.
Is echt onzin, maar de verschillen komen voort uit het feit dat er verschillene redenen zijn geweest om niet mee te gaan in de PKN.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Is echt onzin, maar de verschillen komen voort uit het feit dat er verschillene redenen zijn geweest om niet mee te gaan in de PKN.
Dan zal het wel aan mij liggen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Ad Anker »

On-topic a.u.b. Titel is duidelijk genoeg.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

Ik ben 1 x in een GGiN geweest en ik weet de hoofdstuk waar het over ging, hooglied over de appelboom.
Maar meer weet ik niet.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Mistig »

Geytenbeekje schreef:Ik ben 1 x in een GGiN geweest en ik weet de hoofdstuk waar het over ging, hooglied over de appelboom.
Maar meer weet ik niet.
Bedankt voor de informatie!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Salomo:
Op Refoweb en Digibron vind je dit soort dingen eenvoudig terug. Daarnaast is de officiële leer van de GG omschreven in Louter genade. Er zijn echter ook predikanten die afwijken van de officiële leer van de GG en die min of meer op de oude lijn van de GGiN zitten.
Goed dat je dit zo formuleert. Inmiddels is er ook in de GGiN een nieuwe lijn waar te nemen. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten