Bezoek aan een GGiN

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

sputnik schreef:
Geytenbeekje schreef: Ja kan wel hoor, scheelt ook wel welke kerken je luistert, dominees in de hervormde kerk als Elspeet (van Kooten) Scherpenisse ( Lohuis)
Hebben dit echt niet.
Moet zeggen dat als het meer in algemene zin gezegd word dat je het toch meer gedwongen wordt om zelf aan te geven hoe je dan het gesprokene toepast en misschien er toch meer bezig kan zijn dan dat je alles 'voorgekauwd' krijgt.
Dat klopt wel, en het is ook iets waar ik zelf mee worstel: Soms ben je namelijk gemotiveerd om het gesprokene toe te passen, maar de noodzaak dringt blijkbaar niet door. Het kan natuurlijk ook aan de ligging van mijn gemeente liggen en de voorgangers die daar komen.
Breng dit in het gesprek met de kerkenraad, als dit je dwars zit.
Of bespreek dit met de dominees die regelmatig bij je voorgaan.
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

Geytenbeekje schreef: Breng dit in het gesprek met de kerkenraad, als dit je dwars zit.
Of bespreek dit met de dominees die regelmatig bij je voorgaan.
Dat kan ik zeker doen. Bedankt.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Salomo »

Mara schreef:
Salomo schreef: Ik had precies hetzelfde alleen met de GG. Altijd als kind zijnde grote vooroordelen gehad. M'n ouders waren er vaak negatief over en dan praat je dat een beetje mee.
Op basis waarvan??
Vaak komt dit door 1 negatieve ervaring in 1 gemeente.
Bij mijn ouders kwam eens een mevrouw en die schamperde zo lelijk over een predikant en het kerkverband.
Mijn vader liet haar een preek horen, opgenomen op de band, maar zei verder niets.
Ze roemde de dominee, en vroeg of mijn vader nog meer preken op de band had van hem.
Want ze wilde daar graag meer van beluisteren.

Toen mijn vader zei dat het die predikant was, begon ze te huilen.
Ze had het van horen zeggen...
Op basis wat mensen je altijd vertellen. En als je dan nog nooit naar een andere kerk bent geweest denk je dat die mensen wel de waarheid zullen vertellen. (Ze hebben namelijk hun hele leven in de GG gezeten, dus ze zouden het wel weten denk je dan)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Mara »

Salomo schreef: Op basis wat mensen je altijd vertellen. En als je dan nog nooit naar een andere kerk bent geweest denk je dat die mensen wel de waarheid zullen vertellen. (Ze hebben namelijk hun hele leven in de GG gezeten, dus ze zouden het wel weten denk je dan)
O ja.
Maar dan blijven het ook de ervaringen van jouw ouders en niet van jou. ;)
Alhoewel ik ook wel negatieve ervaringen heb, vertel ik dit niet zo aan mijn kinderen. Ik wil dat ze onbevooroordeeld zelf kiezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Salomo »

Mara schreef:
Salomo schreef: Op basis wat mensen je altijd vertellen. En als je dan nog nooit naar een andere kerk bent geweest denk je dat die mensen wel de waarheid zullen vertellen. (Ze hebben namelijk hun hele leven in de GG gezeten, dus ze zouden het wel weten denk je dan)
O ja.
Maar dan blijven het ook de ervaringen van jouw ouders en niet van jou. ;)
Alhoewel ik ook wel negatieve ervaringen heb, vertel ik dit niet zo aan mijn kinderen. Ik wil dat ze onbevooroordeeld zelf kiezen.
Ja dat is inderdaad het beste, maar ik snap ze wel. Ze hebben het beste met je voor.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Zeeuw »

Salomo schreef:
Mara schreef:
Salomo schreef: Op basis wat mensen je altijd vertellen. En als je dan nog nooit naar een andere kerk bent geweest denk je dat die mensen wel de waarheid zullen vertellen. (Ze hebben namelijk hun hele leven in de GG gezeten, dus ze zouden het wel weten denk je dan)
O ja.
Maar dan blijven het ook de ervaringen van jouw ouders en niet van jou. ;)
Alhoewel ik ook wel negatieve ervaringen heb, vertel ik dit niet zo aan mijn kinderen. Ik wil dat ze onbevooroordeeld zelf kiezen.
Ja dat is inderdaad het beste, maar ik snap ze wel. Ze hebben het beste met je voor.
Van dat laatste zou ik me, als het over kerkverbanden gaat, niet al te veel illusies maken. Mijn ervaring is dat mensen die veel over, andere, kerkverbanden spreken, maar weinig over daadwerkelijke inhoud van geloof en evangelie spreken.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Salomo »

Zeeuw schreef:
Salomo schreef:
Mara schreef:
Salomo schreef: Op basis wat mensen je altijd vertellen. En als je dan nog nooit naar een andere kerk bent geweest denk je dat die mensen wel de waarheid zullen vertellen. (Ze hebben namelijk hun hele leven in de GG gezeten, dus ze zouden het wel weten denk je dan)
O ja.
Maar dan blijven het ook de ervaringen van jouw ouders en niet van jou. ;)
Alhoewel ik ook wel negatieve ervaringen heb, vertel ik dit niet zo aan mijn kinderen. Ik wil dat ze onbevooroordeeld zelf kiezen.
Ja dat is inderdaad het beste, maar ik snap ze wel. Ze hebben het beste met je voor.
Van dat laatste zou ik me, als het over kerkverbanden gaat, niet al te veel illusies maken. Mijn ervaring is dat mensen die veel over, andere, kerkverbanden spreken, maar weinig over daadwerkelijke inhoud van geloof en evangelie spreken.


Ik had het over het beste met je voor in z'n algemeenheid, maar ik snap je punt.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door SecorDabar »

Ik ben zelf geen lid van dit kerkverband.
Ik beluister via kerkdienstgemist.nl weleens Ds. D. E. van de Kieft.
Ik vind dat deze dominee een fijne duidelijke spreekstem heeft.
Zijn preken zijn eenvoudig en pastoraal.
De lezingen in Urk over de artikelen over de Nederlandse Geloofsbelijdenis, die vanwege de stof wat dogmatisch zijn,
hebben toch een begrijpelijke uitleg.
Ik heb in zijn prediking die ik tot nu toe beluisterd heb, niet iets gemerkt over het standpunt van de GGN waar in 1953 het geschil om ging.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Van Ewijk »

sputnik schreef:Gisterenavond op bezoek geweest bij de GGiN in Leerdam. Een beetje over mijn achtergrond: opgegroeid in een Hervormde Gemeente met veel stromingen: bonders, confessionelen en evangelischen. In 2004 opgegaan in de PKN. Zelf voel ik mij nauw verbonden met de gereformeerde belijdenis.

Ik ben er heen gegaan met veel "vooroordelen" zoals: stugge mensen, hel en verdoemenis, niet welkom voelen. Maar ik ben zeer positief verrast. Ik werd vriendelijk geholpen met een plaatsje, mensen om mij heen hielpen mij met opzoeken van de Bijbel en catechismus gedeelten (zondag 3). Zoals verwacht moest ik wel wennen aan de toon van de predikant, dat ging prima, maar wat Ds. van Voorden vertelde was een Bijbelse uitleg van waar de verdorvenheid van de mens vandaan komt. En bovendien dat bekering niet via een schema of volgens een boekje is. Ook de weg naar verlossing via Christus werd verkondigd. Heb nieuwe goede dingen geleerd. Na de dienst werd ik aangesproken en nogmaals een soort van welkom geheten, dat ik altijd vragen kan stellen.

Dus bij deze een zeer positief beeld van één van de GGiN gemeenten.

Nog wel een aantal vragen over de GGiN in het algemeen.
- Klopt het dat binnen de GGiN het aanbod van genade alleen mag uitgaan tot degenen die zichzelf hebben leren kennen als zondaar voor God en daarom een Zaligmaker of genade nodig hebben? Is dit 'nog steeds' een 'groot' issue/verschil tussen de GG en GGiN?
- Heb gelezen dat er binnen de GGiN een bepaalde gereserveerdheid is voor het verenigingsleven. Is dat nog steeds zo, en hoe uit zich dit?
- (vooroordeel) Vanuit de preek die ik gehoord heb, zou het niet onmogelijk voor mij zijn om 'bekeerd' of om 'tot Christus te komen' zijn. Heeft iemand die ervaring hier wel? Is het wel echt zo zwart allemaal?
De PKN en de gereformeerde kerken onderschrijven dezelfde formulieren hoor...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: RE: Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

Van Ewijk schreef: De PKN en de gereformeerde kerken onderschrijven dezelfde formulieren hoor...
Klopt, maar in de praktijk wordt bij het grootste deel van die gemeenten er niets mee gedaan, of zelfs niet als nuttig aangemerkt.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door -DIA- »

Ik heb me ook altijd goed kunnen vinden in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Maar ik ben daar geen lid. Een kerk verlaat je niet zonder zwaarwegende redenen. En we mogen toch dezelfde prediking ook in de Gereformeerde Gemeenten horen, althans in een deel daarvan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:Ik heb me ook altijd goed kunnen vinden in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Maar ik ben daar geen lid. Een kerk verlaat je niet zonder zwaarwegende redenen. En we mogen toch dezelfde prediking ook in de Gereformeerde Gemeenten horen, althans in een deel daarvan.
Zo’n uitspraak maakt me verdrietig @Dia. Wat voegt dit toe. We moeten maar niet teveel naar anderen wijzen. Als we met één vinger naar een ander wijzen, wijzen er nog altijd 3 naar ons zelf. Laten we de gelijkenis van de balk en de splinter maar vaak lezen.
En niet roepen Des Heeren tempel is deze.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

sputnik schreef:
Van Ewijk schreef: De PKN en de gereformeerde kerken onderschrijven dezelfde formulieren hoor...
Klopt, maar in de praktijk wordt bij het grootste deel van die gemeenten er niets mee gedaan, of zelfs niet als nuttig aangemerkt.
Heb je familie in de GGiN ?
Of hoe komt het dat je daar interesse in heb ?
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

crossmountain schreef: Zo’n uitspraak maakt me verdrietig @Dia. Wat voegt dit toe. We moeten maar niet teveel naar anderen wijzen. Als we met één vinger naar een ander wijzen, wijzen er nog altijd 3 naar ons zelf. Laten we de gelijkenis van de balk en de splinter maar vaak lezen.
En niet roepen Des Heeren tempel is deze.
Ik heb er verder geen verstand van verschil GG en GGiN, maar het is toch niet perse een negatieve constatering? Het zal toch wel zo zijn dat er verschillen zijn binnen de GG? In andere kerkverbanden verschilt het per gemeente :)
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: RE: Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door sputnik »

Geytenbeekje schreef:
sputnik schreef:
Van Ewijk schreef: De PKN en de gereformeerde kerken onderschrijven dezelfde formulieren hoor...
Klopt, maar in de praktijk wordt bij het grootste deel van die gemeenten er niets mee gedaan, of zelfs niet als nuttig aangemerkt.
Heb je familie in de GGiN ?
Of hoe komt het dat je daar interesse in heb ?
Geen familie, wel familie gehad binnen bevindelijk gereformeerd, daar niet perse goede ervaringen mee: discussies afkappen en ook werkelijk verontwaardigd zijn over andersdenkenden.

Was vooral benieuwd naar de prediking en sfeer in de GGiN. GG ben ik al wel een keer geweest, maar toen stond mijn 'gereformeerde' kennis nog zo in de kinderschoenen dat het tegen de haren in streek.

Mijn interesse is verder vooral persoonlijk. Er zijn een aantal dingen (waarbij mij de tip al is gegeven om dat met de ouderlingen/voorganger van mijn gemeente te bespreken) waar ik niet uitkom, o.a. de vrijblijvendheid in de linkervleugel. Daarnaast vind ik dat voordat je een positief of negatief 'oordeel' kunt vellen je dit uit eerste hand moet hebben. En dat is vanuit die ene dienst die ik heb meegemaakt positief.

Ik hoop alleen wel dat er nog mensen zijn die de vragen nog kunnen beantwoorden in mijn OP :slurp
Gesloten