Trouwen

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Trouwen

Bericht door Adagio »

Het trouwen is geen verzoenend middel voor een zondige levenswandel.
Er is een middel, en dat is als God Zich met een zondaar gaat bemoeien. Zie ook bij Hizkia, in Jesaja 38 staat zijn lofzang: "Heere, bij deze dingen leeft men, en in dit alles is het leven van mijn geest, want Gij hebt mij gezond gemaakt en mij genezen. Zie, in vrede is mij de bitterheid bitter geweest; maar Gij hebt mijn ziel lieflijk omhelsd, dat zij in de groeve der vertering niet kwame; want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Trouwen

Bericht door Dodo »

Geytenbeekje schreef:
Thea schreef:Naar een scheidingsfeestje gaan is m.i. zonde, want scheiden is zonde... Echt ongelooflijk dat men daar een feestje van wil geven.
Maar trouwen zonder kerkelijke bevestiging/Bijbelse bevestiging ook.
Dus hoe ziet u dit ?
Is dat zo?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Trouwen

Bericht door Thea »

@Geijtenbeekje, Ik denk dat de kerkelijke inzegening van het huwelijk een menselijke inzetting is, hoewel een goede! Het huwelijk is sowieso een goddelijke inzetting.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Trouwen

Bericht door samanthi »

Adagio schreef:Het trouwen is geen verzoenend middel voor een zondige levenswandel.
Er is een middel, en dat is als God Zich met een zondaar gaat bemoeien. Zie ook bij Hizkia, in Jesaja 38 staat zijn lofzang: "Heere, bij deze dingen leeft men, en in dit alles is het leven van mijn geest, want Gij hebt mij gezond gemaakt en mij genezen. Zie, in vrede is mij de bitterheid bitter geweest; maar Gij hebt mijn ziel lieflijk omhelsd, dat zij in de groeve der vertering niet kwame; want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen."
Klopt, maar het is toch goed dat ze die zondige levenswandel de rug toekeren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Trouwen

Bericht door Mara »

Thea schreef:Naar een scheidingsfeestje gaan is m.i. zonde, want scheiden is zonde... Echt ongelooflijk dat men daar een feestje van wil geven.
In hun geval kon ik wel begrijpen dat het voor beiden een opluchting was, maar natuurlijk past daar geen gezellig feestje bij.
Geytenbeekje schreef:Maar trouwen zonder kerkelijke bevestiging/Bijbelse bevestiging ook.
Het huwelijk is in Nederland wettig als je voor de burgerlijke stand, in gezelschap van getuigen, bent verschenen en je hebt beiden een handtekening gezet.
Dan wordt je huwelijk door alle kerken rechtsgeldig geacht.
Waarom jij het zonde noemt, begrijp ik dus niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Trouwen

Bericht door Geytenbeekje »

Ja maar is het Bijbels gezien zo'n huwelijk wettig als er geen kerk/Bijbel aan te pas komt ?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Trouwen

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:Ja maar is het Bijbels gezien zo'n huwelijk wettig als er geen kerk/Bijbel aan te pas komt ?
Ik lees in de Bijbel niets over een huwelijk dat in de tempel gesloten werd.
Ik ben niet in de kerk getrouwd, maar we kregen wel een trouwbijbel. Van mijn ouders!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:Ja maar is het Bijbels gezien zo'n huwelijk wettig als er geen kerk/Bijbel aan te pas komt ?
Zeker. Het is alleen de grote vraag wat je kerkelijk of Bijbels wil met je huwelijk, als je geen kerkelijke inzegening wil. Dit klinkt mij dan nl als een huwelijk in de oren wat weinig op heeft met God en godsdienst.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Trouwen

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja maar is het Bijbels gezien zo'n huwelijk wettig als er geen kerk/Bijbel aan te pas komt ?
Zeker. Het is alleen de grote vraag wat je kerkelijk of Bijbels wil met je huwelijk, als je geen kerkelijke inzegening wil. Dit klinkt mij dan nl als een huwelijk in de oren wat weinig op heeft met God en godsdienst.
Ja maar als je er wel naar toe gaat respecteer je dit dan ook ?
Net als misschien als 2 zelfde geslacht gaan trouwen, daar gaan ook heel veel refos niet naar toe
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Trouwen

Bericht door Adagio »

Geytenbeekje schreef:Ja maar is het Bijbels gezien zo'n huwelijk wettig als er geen kerk/Bijbel aan te pas komt ?
Een huwelijk kan in Gods gunst zijn, of niet. Maar of het wettig is, is slechts de uitkomst van de burgerlijke wetten van een land.
Matth. 24: Gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe in welken Noach in de ark ging; en bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam: alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
De 'juridische' handeling, ten overstaan van getuigen, bepaalt dus je burgerlijke staat: gehuwd of ongehuwd. Het huwelijk van een stel dat lange tijd samengewoond heeft, en dan op een dag besluit om te gaan trouwen omdat zij een kind 'willen nemen', zal niet elke kerk willen bevestigen. Bij veel kerken zal dit een hypothetische situatie zijn. Leden die voor het huwelijk nadrukkelijk openbaar samenwonen, zullen, als het goed is, door de kerk middels tucht en schuldbelijdenis geprobeerd worden te behouden.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Trouwen

Bericht door Amstelodamense »

Ik snap de vraag wel. Best een lastige vind ik. Zelfde geldt voor de vraag: feliciteer je mensen die samenwonen met het feit dat ze in verwachting zijn? Ik zou nooit naar een scheidingsfeestje gaan, aangezien het absurd is dat daar feestjes voor georganiseerd worden.

Toch zou ik in zo'n geval wel naar het huwelijksfeest gaan. Jezus hield toch ook de maaltijd met hoeren en tollenaars?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Trouwen

Bericht door Geytenbeekje »

Amstelodamense schreef:Ik snap de vraag wel. Best een lastige vind ik. Zelfde geldt voor de vraag: feliciteer je mensen die samenwonen met het feit dat ze in verwachting zijn? Ik zou nooit naar een scheidingsfeestje gaan, aangezien het absurd is dat daar feestjes voor georganiseerd worden.

Toch zou ik in zo'n geval wel naar het huwelijksfeest gaan. Jezus hield toch ook de maaltijd met hoeren en tollenaars?
Dat is waar, en als er later de gelegenheid is kan ik zeggen dat ik deze vorm niet respecteer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Trouwen

Bericht door Jantje »

Adagio schreef:Een huwelijk kan in Gods gunst zijn, of niet.
Geldt dat ook voor mensen (uit onze gezindte) die niet hebben samengewoond, die wel van elkaar houden en die ook in het huwelijk treden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Trouwen

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Ik wilde iets vragen, als het Bijbels niet verantwoord is wil ik het ook graag weten
Ik word een beetje moe van mag dit en mag dat vragen. Je kunt toch zelf een afweging maken of je iets verantwoord vindt? De Bijbel is niet een handboek waarin instructies staan geschreven hoe je met dergelijke zaken moet omgaan.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Trouwen

Bericht door Amstelodamense »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik wilde iets vragen, als het Bijbels niet verantwoord is wil ik het ook graag weten
Ik word een beetje moe van mag dit en mag dat vragen. Je kunt toch zelf een afweging maken of je iets verantwoord vindt? De Bijbel is niet een handboek waarin instructies staan geschreven hoe je met dergelijke zaken moet omgaan.
Jij hebt daar wellicht minder moeite mee dan andere mensen. Dus zou er niet zo zwaar aan tillen. Jij vindt dit geen relevante vragen, anderen vinden dit wel en zoeken hierin steun. Die worden wellicht weer moe van het feit dat jij dat niet begrijpt.
Plaats reactie