Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Klavart »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
GGotK schreef: Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Dit is precies zo'n punt dat past in de blog van dr. De Vries. Het (wel/niet) kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken.
Dat is niet helemaal waar. Je kunt de familie behoorlijk kwetsen als je in het rood naar een begrafenis komt. Dat heeft eigenlijk niet eens zo zeer meer te maken met dit draadje.

En of je je tijdens de Avondmaalsdienst zo opzichtig mogelijk moet kleden, vraag ik me ook af.
Opzichtig mogelijk of verplicht zwart. Maak het niet zo zwart wit Jan.
Zwart-rood in dit geval...
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Amstelodamense »

GGotK schreef:
Amstelodamense schreef:
DDD schreef:En verder snap ik Jantje helemaal. Ik vind het goed om je als gast aan te passen. Maar kleding is wel een bijzaak, al springt die wel in het oog.
Ik ga hierin een (heel) eind mee. Maar toch is hij soms best lastig. Als je nooit gewend bent om zwarte/donkere kleding te dragen in je eigen kerkelijke gemeente op zondag, hoe ga je dan om met kleding bij de viering van het HA? Donkere / zwarte kleding is gebruikelijk (vooral de eerste tafel :bobo ), ga je dan ook andere kleding aan doen? Je zou je aan kunnen passen, met het gevaar dat je jezelf verliest en het een beetje hypocriet overkomt. Wij doen het zelf niet en steeds meer (jongere) mensen niet. Ik weet echter niet of ik gemeenteleden hiermee tegen het hoofd stoot.
Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.[/q

Dit is nu net wat met dit topic wordt bedoeld, een "mooi" voorbeeld van het ontbreken van christelijke vrijheid. Je doet een one-liner, totaal niet onderbouwd. Waarom vind je het droevig?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door DDD »

Ik zou niet willen dat er mensen in het zwart naar mijn begrafenis komen, tenzij ze zich daar zelf gewoon prettig in voelen en dat ook zouden aandoen naar een andere nette gelegenheid. Dat is dus nogal persoonlijk.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
GGotK schreef: Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Dit is precies zo'n punt dat past in de blog van dr. De Vries. Het (wel/niet) kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken.
Dat is niet helemaal waar. Je kunt de familie behoorlijk kwetsen als je in het rood naar een begrafenis komt. Dat heeft eigenlijk niet eens zo zeer meer te maken met dit draadje.

En of je je tijdens de Avondmaalsdienst zo opzichtig mogelijk moet kleden, vraag ik me ook af.
Je haalt nu dingen door elkaar. Namelijk sociaal-culturele redenen en Bijbelse redenen.

Ik vind het persoonlijk heel normaal om in mijn zwarte pak naar een begrafenis te gaan of met ditzelfde pak zondags naar de kerk te gaan. Maar dat maakt nog niet dat het daarmee een hoofdzaak is geworden. De kleur van kleding is een zeer kleine bijzaak. De zedigheid van kleding is weer van hogere orde.
Laatst gewijzigd door Hollander op 16 jan 2020, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Jantje »

Klavart schreef:
Zeeuw schreef:Opzichtig mogelijk of verplicht zwart. Maak het niet zo zwart wit Jan.
Zwart-rood in dit geval...
Ik heb nergens geschreven dat je verplicht in het zwart hoeft te komen; al vind ik dat op een begrafenis wel zo netjes.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Thea »

Tijdens het Heilig Avondmaal verkondig je de dood des Heeren, dus is zwarte kleding toch heel gepast?
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Bertiel »

Thea schreef:Tijdens het Heilig Avondmaal verkondig je de dood des Heeren, dus is zwarte kleding toch heel gepast?
het gebed van het formulier noemt het een heerlijke gedachtenis.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef: Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Bertiel schreef:
Thea schreef:Tijdens het Heilig Avondmaal verkondig je de dood des Heeren, dus is zwarte kleding toch heel gepast?
het gebed van het formulier noemt het een heerlijke gedachtenis.

En ik vermoed niet dat bij de inzetting van het HA, de discipelen er speciaal op gekleed waren, en zeker niet in het zwart.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door samanthi »

Thea schreef:Tijdens het Heilig Avondmaal verkondig je de dood des Heeren, dus is zwarte kleding toch heel gepast?
Waarom?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Jantje »

Thea schreef:Tijdens het Heilig Avondmaal verkondig je de dood des Heeren, dus is zwarte kleding toch heel gepast?
Stemmig is wel gepast ja; maar voor het Heilig Avondmaal zou ik niet zwart als vereiste stellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door J.C. Philpot »

In de vroege kerk werden de dopelingen na hun doop met witte klederen gekleed, en namen in witte klederen voor het eerst deel aan het avondmaal.

Ik zie geen argumenten voor een bepaalde kleur, behalve om in gemeenten waar dit speelt rekening teh ouden met zwakke gelovigen. Uit liefde voor God en de naaste, en om door afwijkend gedrag de aandacht niet van Christus af te leiden bij het avondmaal.

Dat gezegt hebbende pleit ik wel voor nette en respectvolle kleding. Als we iets van de heiligheid van God en het avondmaal beseffen, kan ik me niet voorstellen dat je in vrijetijdskleding hier deel aan neemt. Ik heb het helaas meegemaakt in de gemeente waar ik kerkte dat jongelui aangingen met vrijetijdskleding en t-shirts en een jonge meid haar rokje iedere keer naar beneden zat te trekken aan de avondmaalstafel, omdat het rokje zo kort was. Ik vind dat oprecht aangrijpend en zeer ongepast.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Orchidee »

Gepaste nette kleding hoort altijd!
Kleuren zijn ons zo mooi gegeven
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:
Thea schreef:Tijdens het Heilig Avondmaal verkondig je de dood des Heeren, dus is zwarte kleding toch heel gepast?
het gebed van het formulier noemt het een heerlijke gedachtenis.
...van de bittere dood van de Heere Jezus. Ik begrijp de gedachte van Thea hier wel. Toch vind ik het ook geen hoofdzaak. Ik draag bij het Heilig Avondmaal altijd een pak, donkerblauw, antraciet, donkerbruin etc. Ik heb niet eens een zwart pak eigenlijk.
Ik zie anderen andere kleding dragen, maar eigenlijk, als je tijdens het Avondmaal echt de Meester aan Zijn tafel mag ontmoeten, zie ik zeer weinig van anderen moet ik zeggen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Geytenbeekje »

Thea schreef:Tijdens het Heilig Avondmaal verkondig je de dood des Heeren, dus is zwarte kleding toch heel gepast?
Ja maar leg dit niet de mensen op, het is ook een feestmaal omdat je betuigd dat je deel hebt in Zijn Koninkrijk
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Amstelodamense »

Thea schreef:Tijdens het Heilig Avondmaal verkondig je de dood des Heeren, dus is zwarte kleding toch heel gepast?
Als je "is zwarte kleding toch heel gepast" verandert in "vind ik zwarte kleding heel gepast", dan snap ik je. Vraag je dit aan 10 avondmaalgangers, dan krijg je waarschijnlijk 3 verschillende antwoorden: 1) ja, ik vind zwart gepast 2) zwart hoeft voor mij niet, maar graag wel stemmig in het blauw of grijs 3) totaal niet belangrijk, God heeft ook alle kleuren geschapen.

Dit zijn zaken die in mijn optiek niet vast te leggen zijn en niet Bijbels te funderen. Daarom bijzaken en daarom christelijke vrijheid. Als dat niet functioneert, heb je als gemeente een probleem.
Plaats reactie