Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Jack
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2019, 19:48

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Jack »

Jantje schreef:Uiteraard.

Maar dat houdt meestal wel in dat de sterkgelovige meer moet laten, omdat er doorgaans veel meer zwakgelovigen zijn, zeker in de GG, bijvoorbeeld over HSV-gebuik in de eredienst. Zelfs in mijn gemeente is een significant deel tegen.

Ander voorbeeld: als ik op vakantie ga naar de Veluwe, dan trek ik zondags waarschijnlijk andere kleren aan (een donkerder pak of overhemd, mét stropdas), dan in mijn eigen gemeente, waar ik ook gerust zonder pak of colbert naar de kerk zou kunnen komen. Dat heeft niets met gevangenschap te maken, maar met liefde tot de ander en zo de begeerte tot bevordering van de éénheid binnen de kerk.

Ik ga ook binnenkort naar de veluwe een weekend wat wordt er van me verwacht bij de g g ? ;)
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door GGotK »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:En verder snap ik Jantje helemaal. Ik vind het goed om je als gast aan te passen. Maar kleding is wel een bijzaak, al springt die wel in het oog.
Ik ga hierin een (heel) eind mee. Maar toch is hij soms best lastig. Als je nooit gewend bent om zwarte/donkere kleding te dragen in je eigen kerkelijke gemeente op zondag, hoe ga je dan om met kleding bij de viering van het HA? Donkere / zwarte kleding is gebruikelijk (vooral de eerste tafel :bobo ), ga je dan ook andere kleding aan doen? Je zou je aan kunnen passen, met het gevaar dat je jezelf verliest en het een beetje hypocriet overkomt. Wij doen het zelf niet en steeds meer (jongere) mensen niet. Ik weet echter niet of ik gemeenteleden hiermee tegen het hoofd stoot.
Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Orchidee »

Ik "pik" er even wat uit (natuurlijk ik weer)
Die eerste bijzondere tafel aan het HA snap ik niet.
Wat is daar bijzonder aan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Als het om begrafenissen gaat: helemaal eens. Bij het Heilig Avondmaal vind ik dat niet een eis. Stemmig kleden is mijns inziens wel een vereiste, maar dat kan ook in antraciet, donkerblauw, grijs of bruin.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef:Ik "pik" er even wat uit (natuurlijk ik weerAfbeelding)
Die eerste bijzondere tafel aan het HA snap ik niet.
Wat is daar bijzonder aan?
Dat kun je heel snel voorkomen door een afspraak van orde te maken: 1e tafel linkervak, 2e tafel middenvak, 3e tafel rechtervak, 4e tafel galerij - etc.

Maar inderdaad zijn er gemeentes waar de 1e tafel kennelijk is voorbehouden aan kerkenraad plus enkele bevoorrechten (waar die voorrechten dan beschreven staan? nergens, lijkt me)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door DDD »

Het lijkt me handiger als de kerkenraad als laatste gaat. Dan hoeft er niemand alleen te zitten. En bovendien past dat ook beter in de bijbelse aanwijzingen voor de kerkregering.

Maar dat geheel terzijde.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Orchidee »

Hendrikus schreef:
Orchidee schreef:Ik "pik" er even wat uit (natuurlijk ik weerAfbeelding)
Die eerste bijzondere tafel aan het HA snap ik niet.
Wat is daar bijzonder aan?
Dat kun je heel snel voorkomen door een afspraak van orde te maken: 1e tafel linkervak, 2e tafel middenvak, 3e tafel rechtervak, 4e tafel galerij - etc.

Maar inderdaad zijn er gemeentes waar de 1e tafel kennelijk is voorbehouden aan kerkenraad plus enkele bevoorrechten (waar die voorrechten dan beschreven staan? nergens, lijkt me)
Daarom ook mijn vraag @HendrikusAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Als het om begrafenissen gaat: helemaal eens. Bij het Heilig Avondmaal vind ik dat niet een eis. Stemmig kleden is mijns inziens wel een vereiste, maar dat kan ook in antraciet, donkerblauw, grijs of bruin.
Vereiste?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Jantje »

Stemmig kleden hé? Goed lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:
Amstelodamense schreef:
DDD schreef:En verder snap ik Jantje helemaal. Ik vind het goed om je als gast aan te passen. Maar kleding is wel een bijzaak, al springt die wel in het oog.
Ik ga hierin een (heel) eind mee. Maar toch is hij soms best lastig. Als je nooit gewend bent om zwarte/donkere kleding te dragen in je eigen kerkelijke gemeente op zondag, hoe ga je dan om met kleding bij de viering van het HA? Donkere / zwarte kleding is gebruikelijk (vooral de eerste tafel :bobo ), ga je dan ook andere kleding aan doen? Je zou je aan kunnen passen, met het gevaar dat je jezelf verliest en het een beetje hypocriet overkomt. Wij doen het zelf niet en steeds meer (jongere) mensen niet. Ik weet echter niet of ik gemeenteleden hiermee tegen het hoofd stoot.
Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Ik vind deze opmerking droevig... waar lees je in het Nieuweuwe Testament over zwarte kleding?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Orchidee »

Naar een bruiloft ga je toch ook niet in zwarte kleding?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Naar een bruiloft ga je toch ook niet in zwarte kleding?
Nee en bij de bruiloft van het Lam krijg je witte kleding.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Hollander »

GGotK schreef: Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Dit is precies zo'n punt dat past in de blog van dr. De Vries. Het (wel/niet) kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
GGotK schreef: Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Dit is precies zo'n punt dat past in de blog van dr. De Vries. Het (wel/niet) kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken.
Dat is niet helemaal waar. Je kunt de familie behoorlijk kwetsen als je in het rood naar een begrafenis komt. Dat heeft eigenlijk niet eens zo zeer meer te maken met dit draadje.

En of je je tijdens de Avondmaalsdienst zo opzichtig mogelijk moet kleden, vraag ik me ook af.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
GGotK schreef: Het geen zwart dragen tijdens bijvoorbeeld het HA en begrafenissen is ten diepste een droevige ontwikkeling.
Dit is precies zo'n punt dat past in de blog van dr. De Vries. Het (wel/niet) kunnen onderscheiden van hoofd- en bijzaken.
Dat is niet helemaal waar. Je kunt de familie behoorlijk kwetsen als je in het rood naar een begrafenis komt. Dat heeft eigenlijk niet eens zo zeer meer te maken met dit draadje.

En of je je tijdens de Avondmaalsdienst zo opzichtig mogelijk moet kleden, vraag ik me ook af.
Opzichtig mogelijk of verplicht zwart. Maak het niet zo zwart wit Jan.
Plaats reactie