Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door DDD »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:En verder snap ik Jantje helemaal. Ik vind het goed om je als gast aan te passen. Maar kleding is wel een bijzaak, al springt die wel in het oog.
Ik ga hierin een (heel) eind mee. Maar toch is hij soms best lastig. Als je nooit gewend bent om zwarte/donkere kleding te dragen in je eigen kerkelijke gemeente op zondag, hoe ga je dan om met kleding bij de viering van het HA? Donkere / zwarte kleding is gebruikelijk (vooral de eerste tafel :bobo ), ga je dan ook andere kleding aan doen? Je zou je aan kunnen passen, met het gevaar dat je jezelf verliest en het een beetje hypocriet overkomt. Wij doen het zelf niet en steeds meer (jongere) mensen niet. Ik weet echter niet of ik gemeenteleden hiermee tegen het hoofd stoot.
In je eigen gemeente ben je geen gast. Daar hoef je je hooguit aan te passen als anders andere mensen ongelovig zouden worden (= geërgerd worden). Al is het ook aardig om in minder extreme gevallen geen onnodige ruzie te maken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door DDD »

Hollander schreef:
Amstelodamense schreef:Helemaal eens, hoog tijd om eens met elkaar af te spreken om te stoppen met die onzin. Zou veel gedoe schelen en hopelijk zou het leiden tot de echt betere gesprekken.
Doe eens een voorzet voor een goed, inhoudelijk gespreksonderwerp. ;)
Nou, ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de onderbouwing van de standpunten van dr. De Vries. Ik vind zijn argumentatie tamelijk willekeurig.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Hollander »

DDD schreef:
Hollander schreef:
Amstelodamense schreef:Helemaal eens, hoog tijd om eens met elkaar af te spreken om te stoppen met die onzin. Zou veel gedoe schelen en hopelijk zou het leiden tot de echt betere gesprekken.
Doe eens een voorzet voor een goed, inhoudelijk gespreksonderwerp. ;)
Nou, ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de onderbouwing van de standpunten van dr. De Vries. Ik vind zijn argumentatie tamelijk willekeurig.
Ik vind dat hij een redelijk goede classificatie geeft. Maar dat het aan diepgang wel ontbreekt, maar daarvoor is het ook een (korte) blog. Kort gezegd vind ik het een heel waardevol artikel.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Bruna »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:En verder snap ik Jantje helemaal. Ik vind het goed om je als gast aan te passen. Maar kleding is wel een bijzaak, al springt die wel in het oog.
Ik ga hierin een (heel) eind mee. Maar toch is hij soms best lastig. Als je nooit gewend bent om zwarte/donkere kleding te dragen in je eigen kerkelijke gemeente op zondag, hoe ga je dan om met kleding bij de viering van het HA? Donkere / zwarte kleding is gebruikelijk (vooral de eerste tafel :bobo ), ga je dan ook andere kleding aan doen? Je zou je aan kunnen passen, met het gevaar dat je jezelf verliest en het een beetje hypocriet overkomt. Wij doen het zelf niet en steeds meer (jongere) mensen niet. Ik weet echter niet of ik gemeenteleden hiermee tegen het hoofd stoot.
Het Heilig Avondmaal hou je toch in je eigen gemeente, ik zou zeggen dat je dezelfde kleding draagt als andere zondagen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Jantje »

Kun je dat ook uitleggen, @Hollander? Want eigenlijk ben ik het grotendeels met @DDD eens.

Waarom vond je het dan een goed artikel en waarom had hij goede argumenten?


@Bruna, ik ken mensen die speciaal op Avondmaalszondag een colbert aandoen. Als je dat normaal niet doet, vind ik het dan ook niet perse nodig. Maar goed; ieder zijn ding.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:
Hollander schreef:
Amstelodamense schreef:Helemaal eens, hoog tijd om eens met elkaar af te spreken om te stoppen met die onzin. Zou veel gedoe schelen en hopelijk zou het leiden tot de echt betere gesprekken.
Doe eens een voorzet voor een goed, inhoudelijk gespreksonderwerp. ;)
Nou, ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de onderbouwing van de standpunten van dr. De Vries. Ik vind zijn argumentatie tamelijk willekeurig.
Vind het best een aardig stuk, al moet ik zeggen dat ik het voor mezelf niet echt nodig heb. Wat dr. De Vries schrijft, ervaar ik ook zo. Dus niet heel veel nieuws.

De onderbouwing waarom het ene van belangrijker orde zou zijn dan het andere (bijv. alleen psalmen in de eredienst staat al wat hoger in rangorde dan het gebruik van een Bijbelvertaling), vind ik mager. Dan zie je toch weer dat subjectiviteit om de hoek komt kijken (hoe begrijpelijk ook....).
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Amstelodamense »

Bruna schreef:
Amstelodamense schreef:
DDD schreef:En verder snap ik Jantje helemaal. Ik vind het goed om je als gast aan te passen. Maar kleding is wel een bijzaak, al springt die wel in het oog.
Ik ga hierin een (heel) eind mee. Maar toch is hij soms best lastig. Als je nooit gewend bent om zwarte/donkere kleding te dragen in je eigen kerkelijke gemeente op zondag, hoe ga je dan om met kleding bij de viering van het HA? Donkere / zwarte kleding is gebruikelijk (vooral de eerste tafel :bobo ), ga je dan ook andere kleding aan doen? Je zou je aan kunnen passen, met het gevaar dat je jezelf verliest en het een beetje hypocriet overkomt. Wij doen het zelf niet en steeds meer (jongere) mensen niet. Ik weet echter niet of ik gemeenteleden hiermee tegen het hoofd stoot.
Het Heilig Avondmaal hou je toch in je eigen gemeente, ik zou zeggen dat je dezelfde kleding draagt als andere zondagen.
Het ging me eigenlijk meer om het aanpassen. Dan maakt het wat mij betreft niet zoveel uit of dat in je eigen kerkelijke gemeente is of als je ergens als gast komt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door DDD »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef: Nou, ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de onderbouwing van de standpunten van dr. De Vries. Ik vind zijn argumentatie tamelijk willekeurig.
Vind het best een aardig stuk, al moet ik zeggen dat ik het voor mezelf niet echt nodig heb. Wat dr. De Vries schrijft, ervaar ik ook zo. Dus niet heel veel nieuws.

De onderbouwing waarom het ene van belangrijker orde zou zijn dan het andere (bijv. alleen psalmen in de eredienst staat al wat hoger in rangorde dan het gebruik van een Bijbelvertaling), vind ik mager. Dan zie je toch weer dat subjectiviteit om de hoek komt kijken (hoe begrijpelijk ook....).
Het gaat niet om wat jij ervaart. De dominee beweert dat mensen die er op deelonderwerpen anders over denken rechtstreeks ingaan tegen de scheppingsorde en daarom per definitie verloren gaan.

Zo'n standpunt mag wat mij betreft wel een wat uitvoeriger onderbouwing kennen dan dat je het ongeveer hetzelfde ervaart.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Hollander »

@DDD, ik neem aan dat je het hier over de blog over hoofd- en bijzaken hebt, toch?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:
Amstelodamense schreef:
DDD schreef: Nou, ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de onderbouwing van de standpunten van dr. De Vries. Ik vind zijn argumentatie tamelijk willekeurig.
Vind het best een aardig stuk, al moet ik zeggen dat ik het voor mezelf niet echt nodig heb. Wat dr. De Vries schrijft, ervaar ik ook zo. Dus niet heel veel nieuws.

De onderbouwing waarom het ene van belangrijker orde zou zijn dan het andere (bijv. alleen psalmen in de eredienst staat al wat hoger in rangorde dan het gebruik van een Bijbelvertaling), vind ik mager. Dan zie je toch weer dat subjectiviteit om de hoek komt kijken (hoe begrijpelijk ook....).
Het gaat niet om wat jij ervaart. De dominee beweert dat mensen die er op deelonderwerpen anders over denken rechtstreeks ingaan tegen de scheppingsorde en daarom per definitie verloren gaan.

Zo'n standpunt mag wat mij betreft wel een wat uitvoeriger onderbouwing kennen dan dat je het ongeveer hetzelfde ervaart.
Graag wat concreter. Je bedoelt het homo huwelijk bijv?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:Het ging me eigenlijk meer om het aanpassen. Dan maakt het wat mij betreft niet zoveel uit of dat in je eigen kerkelijke gemeente is of als je ergens als gast komt.
Daar ben ik het geheel mee oneens. In onze gemeente is de kledingkeuze vrij breed voor de zondagse kerkgang. Maar als ik naar een omliggende plaats hier in de omgeving zou gaan, zou ik toch minder keuze hebben, laat staan als ik op vakantie ben op de Veluwe. Ik vind dat ik me dan moet aanpassen aan die gemeente en niet moet gaan provoceren door in een spijkerbroek en sneakers de kerk binnen te komen, eventjes los van het feit dat ik dat toch al nooit doe. (Het gaat even om het voorbeeld.)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Het gaat niet om wat jij ervaart. De dominee beweert dat mensen die er op deelonderwerpen anders over denken rechtstreeks ingaan tegen de scheppingsorde en daarom per definitie verloren gaan.

Zo'n standpunt mag wat mij betreft wel een wat uitvoeriger onderbouwing kennen dan dat je het ongeveer hetzelfde ervaart.
De dominee spreekt de Bijbel na en heeft het nadrukkelijk over het volharden in het kwaad, de bewuste onbekeerlijkheid dus. Iemand die de zonde belijdt en laat, in welke situatie dan ook, zal op Gods ontferming kunnen rekenen. Ds. De Vries schrijft dat laatste ook heel duidelijk.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door DDD »

Hollander schreef:@DDD, ik neem aan dat je het hier over de blog over hoofd- en bijzaken hebt, toch?
Natuurlijk. Dat artikel was de aanleiding voor dit hele draadje.

@Amstelodamense:
Nee. Hoewel homooseksualiteit wel een punt is dat de dominee aanroert. Het gaat mij niet specifiek om dat punt, in die zin dat hij nog wel uitdrukkelijk een bijbeltekst aanvoert om toe te lichten dat dronkaards en dieven en nog een aantal zondaars voor eeuwig verloren gaan. Je kunt er over twisten of het dan nodig is om weer over homoseksualiteit te beginnen, maar daarover merk je al in een ander draadje op dat het niet is toegestaan om een ander standpunt te bepleiten dus dat zal ik ook zeker niet doen.

Ik vind in zijn algemeenheid dat de dominee de drie categorieën maar matig onderbouwt. Vooral ook omdat er toch veel mensen zijn die er heel anders naar kijken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Het ging me eigenlijk meer om het aanpassen. Dan maakt het wat mij betreft niet zoveel uit of dat in je eigen kerkelijke gemeente is of als je ergens als gast komt.
Daar ben ik het geheel mee oneens. In onze gemeente is de kledingkeuze vrij breed voor de zondagse kerkgang. Maar als ik naar een omliggende plaats hier in de omgeving zou gaan, zou ik toch minder keuze hebben, laat staan als ik op vakantie ben op de Veluwe. Ik vind dat ik me dan moet aanpassen aan die gemeente en niet moet gaan provoceren door in een spijkerbroek en sneakers de kerk binnen te komen, eventjes los van het feit dat ik dat toch al nooit doe. (Het gaat even om het voorbeeld.)
De keren dat ik op de Veluwe naar de kerk ging, bijvoorbeeld vanwege een verjaardag of vakantie, verbaasde ik mij juist over de diversiteit in dat opzicht, ook in de HHK Elspeet bijvoorbeeld. Minder in de GG Nijkerk. Dat is ook echt een heel klein kerkje met veel sociale verbanden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het als kerkelijke gemeente en/of gezindte staan in de christelijke vrijheid

Bericht door Jantje »

Het toeval treft dat ik beide gemeenten (tijdens vakanties) ook eens bezocht heb en ik vond juist dat mijn verwachtingen precies klopten. ;)

Verder is de GG van Nijkerk helemaal geen heel erg klein kerkje (meer). Ze tellen op dit moment inmiddels 438 (doop)leden. Die sociale verbanden wil ik nog wel aannemen, maar die zijn er in Elspeet heus niet minder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie