Soorten kerken

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: RE: Re: Soorten kerken

Bericht door Nathanaël »

HersteldHervormd schreef:
Marco schreef: ehh.. dat je in ieder geval wát je opschrijft ook correct opschrijft. Voor wat betreft PKN, CGK, en GKv doe je deze kerkgenootschappen al onrecht. Zeker de GKv (alsof een enkele GKv midden orthodox is en in de overgrote meerderheid dus niet over bekering wordt gesproken en vrijzinnigheid troef is - dat is echt onjuist).

Maar het grootste punt is dat er in deze opsomming geen plek is voor kerken waar zowel het ruime aanbod van genade als de noodzaak van bekering als de uitverkiezing worden geleerd. En die zijn er. In zowel GKv als in CGK als in PKN als in GG als in HHK. En misschien nog wel meer ook.
Het gaat niet om ruim of minder ruim aanbod van genade. Het is nog mooi dat er genade nodig is. Want sommige gemeente, zoals ik zei,
hebben geen genade nodig.

Je vind het blijkbaar jammer dat bepaalde gemeente niet onder het kopje rechts vallen, en zoals ik aangaf niet letterlijk Alle gemeente vallen onder een bepaalde ligging. Dus probeer gewoon niet zo raar te doen, en anders maak je zelf een lijstje? Als je het beter weet?
Het punt is gewoon dat door meerdere mensen aangegeven wordt dat jouw weergave gewoon totaal niet klopt. Als je wilt is inderdaad iedere gemeente wel in een hokje in te delen, maar uit jouw indeling blijkt wel dat je voor vooroordelen weergeeft in plaats van de werkelijkheid.
Dan kun je ook verwachten dat je daar reactie op krijgt. En dan vind ik het jammer om te zien dat je een volkomen normale reactie afdoet met: ¨probeer gewoon niet zo raar te doen¨. Dat is natuurlijk geen manier van discussiëren.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Soorten kerken

Bericht door HersteldHervormd »

Nathanaël schreef:
HersteldHervormd schreef:
Marco schreef: ehh.. dat je in ieder geval wát je opschrijft ook correct opschrijft. Voor wat betreft PKN, CGK, en GKv doe je deze kerkgenootschappen al onrecht. Zeker de GKv (alsof een enkele GKv midden orthodox is en in de overgrote meerderheid dus niet over bekering wordt gesproken en vrijzinnigheid troef is - dat is echt onjuist).

Maar het grootste punt is dat er in deze opsomming geen plek is voor kerken waar zowel het ruime aanbod van genade als de noodzaak van bekering als de uitverkiezing worden geleerd. En die zijn er. In zowel GKv als in CGK als in PKN als in GG als in HHK. En misschien nog wel meer ook.
Het gaat niet om ruim of minder ruim aanbod van genade. Het is nog mooi dat er genade nodig is. Want sommige gemeente, zoals ik zei,
hebben geen genade nodig.

Je vind het blijkbaar jammer dat bepaalde gemeente niet onder het kopje rechts vallen, en zoals ik aangaf niet letterlijk Alle gemeente vallen onder een bepaalde ligging. Dus probeer gewoon niet zo raar te doen, en anders maak je zelf een lijstje? Als je het beter weet?
Het punt is gewoon dat door meerdere mensen aangegeven wordt dat jouw weergave gewoon totaal niet klopt. Als je wilt is inderdaad iedere gemeente wel in een hokje in te delen, maar uit jouw indeling blijkt wel dat je voor vooroordelen weergeeft in plaats van de werkelijkheid.
Dan kun je ook verwachten dat je daar reactie op krijgt. En dan vind ik het jammer om te zien dat je een volkomen normale reactie afdoet met: ¨probeer gewoon niet zo raar te doen¨. Dat is natuurlijk geen manier van discussiëren.
Tuurlijk mag dat wel! Zeg gerust wat je vind! Gen probleem. Maar ook aan jou wil ik dan vragen, kom met een beter lijstje, dan zou dat beter zijn voor Salamo, en de rest van het forum. Helemaal geen punt.

Alleen maar klagen helpt ook niks.

Wat misschien wel zo is, is dat ik beter de kerken kan beoordelen die ik goed ken, ipv kerken die ik iets mindee goed ken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Soorten kerken

Bericht door DDD »

Wel als het gaat om rechts of links in de kerken, daar heb ik een heel mooi draadje over gehad, al zeg ik het zelf.

Een kwestie van even zoeken.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Soorten kerken

Bericht door Salomo »

DDD schreef:Wel als het gaat om rechts of links in de kerken, daar heb ik een heel mooi draadje over gehad, al zeg ik het zelf.

Een kwestie van even zoeken.
Ik zie het woord draadje wel vaker voorbij komen. Maar wat houd dat in? Een ander topic?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Soorten kerken

Bericht door DDD »

Precies. Maar dan in normaal Nederlands.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Soorten kerken

Bericht door -DIA- »

Salomo schreef:
DDD schreef:Wel als het gaat om rechts of links in de kerken, daar heb ik een heel mooi draadje over gehad, al zeg ik het zelf.

Een kwestie van even zoeken.
Ik zie het woord draadje wel vaker voorbij komen. Maar wat houd dat in? Een ander topic?
Het is nacht... Donker en stil.
Ik dacht even kijken. En hier wil ik wel wat nader op ingaan.
Ik vind persoonlijk de termen links en rechts niet goed.
Deze termen stammen uit de politiek: Links was niet-confessioneel en rechts was confessioneel.
Voor kerken kan dit in feite niet.
Daarom is het beter om ben meer behoudende kerken en meer vrijere kerken te spreken
Behoudende kerken houden zich strikt aan de Drie Formulieren van Enigheid, Lezen de Statenvertaling, zingen geen gezangen.
Dat betreft het uiterlijke van de kerken in Nederland.
Meer innerlijk, is te noemen de diepgang in de leer, de bevinding, het noodzakelijk kennen daarvan, en de gemeente wordt niet als een bekeerde gemeente aangesproken, maar er wordt met klem opgeroepen ons te bekeren. Deze kerken beklemtonen
de waarachtige bekering (niet alleen in op schrift in de Belijdenis, maar daadwerkelijk), dat maakt dat in deze kerken der ernst en de klem op de hoorders wordt gelegd.

Kort gezegd. Wat men rechts noemt zijn kerken die het dichtst bij de reformatie en Nadere Reformatie staan. In de leesdiensten worden dan ook nog wel oudvaders gelezen.
Het zijn wat globlale kenmerken, voor meer uitgebreide beschrijving: De Nederlandse Geloofsbelijdenis over de ware en valse kerk, doe licht te onderscheiden is, zoals de Belijdenis het zegt.

Artikel 29. Van het onderscheid en de merktekenen der ware en valse kerk.
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.

HIER DE VOLLEDIGE TEKST VAN DE NEDERLANDSE GELOOFSBELIJDENIS:
http://www.theologienet.nl/documenten/o ... jdenis.htm
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Soorten kerken

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Precies. Dat was ook het eerste wat ik dacht. Want dit is een totaal niet onderbouwd standpunt. Ik kan het veel beter beoordelen, en er zijn een heleboel dominees in de GB die prima in de GG zouden passen en andersom.
GG predikanten passen over het algemeen totaal niet in PKN-gemeentes met een GB-signatuur, zowel niet qua cultuur als qua inhoud van de prediking. Er zijn wellicht wat uitzonderingen te noemen in de biblebelt.
Je bent inmiddels wat bijgedraaid lees ik. :)
Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt wat betreft jouw thuisgemeente. Maar dat is bij mijn weten ook geen doorsnee GB.
Hier iets meer algemene informatie.
Mag ik even tussen aanhalingstekens informeren wat GB betekenent?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gereforme ... _Nederland
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie