Soorten kerken

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Soorten kerken

Bericht door Geytenbeekje »

Het is jouw keuze, maar ik denk wel dat alle reformatorische Tielenaren naar Ochten, Veenendaal gaan ipv te blijven in Tiel.
Maar goed als jij vind dat je dit niet kan doen...
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Soorten kerken

Bericht door Geytenbeekje »

Salomo schreef:
Geytenbeekje schreef:
Salomo schreef:Dank jullie wel voor alle reacties. Ik vraag me nog wel af wat nou precies de verschillen zijn tussen bepaalde kerkverbanden. Want die moeten er lijk mij toch zijn anders zijn er niet zoveel kerkverbanden. Of zijn de verschillen tegenwoordig meer vervaagd.
Je moet het niet meer in kerkverbanden zien maar in dominees.
Zo zijn er PKN-predikanten die in een middenflank van de GG passen, en GG Predikanten die in de GB goed zouden passen,
T zelfde geld voor CGK-predikanten.
Voor (O) GGiN ligt het wel een beetje anders...
Valt de GG zoals in dordt een beetje in het midden?
Geen idee, maar gemeenten een cijfer geven in rechtzinnigheid is wel zon beetje het minst goede wat er is.
Het gaat er om dat het Woord in alle breedte verkondigd wordt zoals het zou horen
3 stukken.
En welke dominee dit doet daar gaat het ook niet om, dat je accenten hebt ja dat is de mens.
Je kan de reformatorische gezindte in 3 groepen verdelen zonder daar een oordeel over te geven. Net als dat je verschillen hebt in de meer orthodoxe kring, zo ook in de refo-kring.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Soorten kerken

Bericht door Salomo »

Geytenbeekje schreef:
Salomo schreef:
Geytenbeekje schreef:
Salomo schreef:Dank jullie wel voor alle reacties. Ik vraag me nog wel af wat nou precies de verschillen zijn tussen bepaalde kerkverbanden. Want die moeten er lijk mij toch zijn anders zijn er niet zoveel kerkverbanden. Of zijn de verschillen tegenwoordig meer vervaagd.
Je moet het niet meer in kerkverbanden zien maar in dominees.
Zo zijn er PKN-predikanten die in een middenflank van de GG passen, en GG Predikanten die in de GB goed zouden passen,
T zelfde geld voor CGK-predikanten.
Voor (O) GGiN ligt het wel een beetje anders...
Valt de GG zoals in dordt een beetje in het midden?
Geen idee, maar gemeenten een cijfer geven in rechtzinnigheid is wel zon beetje het minst goede wat er is.
Het gaat er om dat het Woord in alle breedte verkondigd wordt zoals het zou horen
3 stukken.
En welke dominee dit doet daar gaat het ook niet om, dat je accenten hebt ja dat is de mens.
Je kan de reformatorische gezindte in 3 groepen verdelen zonder daar een oordeel over te geven. Net als dat je verschillen hebt in de meer orthodoxe kring, zo ook in de refo-kring.
Ik probeer het geen cijfer te geven, ik wil het alleen vergelijken met de kerken die ik al ken.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Soorten kerken

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Zo zijn er PKN-predikanten die in een middenflank van de GG passen, en GG Predikanten die in de GB goed zouden passen,
Nu ken ik de GB vrij goed, maar ik zie niet dat predikanten uit de GG goed in de PKN zouden passen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Soorten kerken

Bericht door Van Ewijk »

Geytenbeekje schreef:Het is jouw keuze, maar ik denk wel dat alle reformatorische Tielenaren naar Ochten, Veenendaal gaan ipv te blijven in Tiel.
Maar goed als jij vind dat je dit niet kan doen...
Ik vind wel dat het kan, maar ik vind dat het niet hoeft.
Dat heeft te maken met het feit dat ik meer met de Heere Jezus heb dan met kerkmuren.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Soorten kerken

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Zo zijn er PKN-predikanten die in een middenflank van de GG passen, en GG Predikanten die in de GB goed zouden passen,
Nu ken ik de GB vrij goed, maar ik zie niet dat predikanten uit de GG goed in de PKN zouden passen.
De vraag is natuurlijk of jij de GG goed genoeg kent.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Soorten kerken

Bericht door DDD »

Precies. Dat was ook het eerste wat ik dacht. Want dit is een totaal niet onderbouwd standpunt.

Ik kan het veel beter beoordelen, en er zijn een heleboel dominees in de GB die prima in de GG zouden passen en andersom.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Soorten kerken

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Precies. Dat was ook het eerste wat ik dacht. Want dit is een totaal niet onderbouwd standpunt. Ik kan het veel beter beoordelen, en er zijn een heleboel dominees in de GB die prima in de GG zouden passen en andersom.
GG predikanten passen over het algemeen totaal niet in PKN-gemeentes met een GB-signatuur, zowel niet qua cultuur als qua inhoud van de prediking. Er zijn wellicht wat uitzonderingen te noemen in de biblebelt.

Het past ook niet bij jouw uitspraken dat predikanten in de GG verrechtsen. Binnen de GB zie je juist meer een langzame neiging tot meer progressief gedachtengoed.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Soorten kerken

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Precies. Dat was ook het eerste wat ik dacht. Want dit is een totaal niet onderbouwd standpunt. Ik kan het veel beter beoordelen, en er zijn een heleboel dominees in de GB die prima in de GG zouden passen en andersom.
GG predikanten passen over het algemeen totaal niet in PKN-gemeentes met een GB-signatuur, zowel niet qua cultuur als qua inhoud van de prediking. Er zijn wellicht wat uitzonderingen te noemen in de biblebelt.
Je bent inmiddels wat bijgedraaid lees ik. :)
Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt wat betreft jouw thuisgemeente. Maar dat is bij mijn weten ook geen doorsnee GB.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Soorten kerken

Bericht door Van Ewijk »

Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Precies. Dat was ook het eerste wat ik dacht. Want dit is een totaal niet onderbouwd standpunt. Ik kan het veel beter beoordelen, en er zijn een heleboel dominees in de GB die prima in de GG zouden passen en andersom.
GG predikanten passen over het algemeen totaal niet in PKN-gemeentes met een GB-signatuur, zowel niet qua cultuur als qua inhoud van de prediking. Er zijn wellicht wat uitzonderingen te noemen in de biblebelt.
Je bent inmiddels wat bijgedraaid lees ik. :)
Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt wat betreft jouw thuisgemeente. Maar dat is bij mijn weten ook geen doorsnee GB.
Mag ik even tussen aanhalingstekens informeren wat GB betekenent?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Soorten kerken

Bericht door Klavart »

Van Ewijk schreef:
Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Precies. Dat was ook het eerste wat ik dacht. Want dit is een totaal niet onderbouwd standpunt. Ik kan het veel beter beoordelen, en er zijn een heleboel dominees in de GB die prima in de GG zouden passen en andersom.
GG predikanten passen over het algemeen totaal niet in PKN-gemeentes met een GB-signatuur, zowel niet qua cultuur als qua inhoud van de prediking. Er zijn wellicht wat uitzonderingen te noemen in de biblebelt.
Je bent inmiddels wat bijgedraaid lees ik. :)
Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt wat betreft jouw thuisgemeente. Maar dat is bij mijn weten ook geen doorsnee GB.
Mag ik even tussen aanhalingstekens informeren wat GB betekenent?
Gereformeerde Bond (https://gereformeerdebond.nl)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Soorten kerken

Bericht door Hendrikus »

Van Ewijk schreef:
Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Precies. Dat was ook het eerste wat ik dacht. Want dit is een totaal niet onderbouwd standpunt. Ik kan het veel beter beoordelen, en er zijn een heleboel dominees in de GB die prima in de GG zouden passen en andersom.
GG predikanten passen over het algemeen totaal niet in PKN-gemeentes met een GB-signatuur, zowel niet qua cultuur als qua inhoud van de prediking. Er zijn wellicht wat uitzonderingen te noemen in de biblebelt.
Je bent inmiddels wat bijgedraaid lees ik. :)
Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt wat betreft jouw thuisgemeente. Maar dat is bij mijn weten ook geen doorsnee GB.
Mag ik even tussen aanhalingstekens informeren wat GB betekenent?
Tussen aanhalingstekens of tussen haakjes?
~~Soli Deo Gloria~~
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Soorten kerken

Bericht door Marco »

@ Salomo: Je stelt dat je in je gemeente in de preken en (onder andere) in het verenigingsleven zaken mist. Voordat je op zoek gaat naar een andere gemeente of kerk(verband) komt bij mij de vraag naar boven: heb je de betrokken personen (leiding vereniging, kerkenraad) daarmee geconfronteerd? Hoe werd daarmee omgegaan? Zoals eerder gezegd in dit topic: ook al is de Kerk van Christus, het is ook mensenwerk.

Daarnaast zie ik allerhande goed bedoelde adviezen over kerkverbanden en dominees die gelezen of geluisterd kunnen worden. Maar kennelijk is het heel moeilijk om aan te geven wat het verschil is tussen kerkverbanden. Er is kennelijk sprake van 'links' of 'rechts'. En in tegenstelling tot de eredivisie is het streven van sommigen om vooral in het rechterrijtje terecht te komen.. Is dat alles wat er over te zeggen valt?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Soorten kerken

Bericht door Van Ewijk »

Na dit onderwerp aangesneden te hebben met anderen die eveneens een overstap naar een andere kerk hebben gemaakt begin ik de motivatie steeds beter te begrijpen.

Als men de beklemmende sociale controle op ditjes en datjes (uiterlijkheden zoals kleding, buitenkerkelijke bezigheden) en zaken als roddels en achterklap belangrijker gaan vinden dan de Bijbel ben ik het er mee eens dat het hoog tijd word om te vertrekken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Soorten kerken

Bericht door Salomo »

Van Ewijk schreef:Na dit onderwerp aangesneden te hebben met anderen die eveneens een overstap naar een andere kerk hebben gemaakt begin ik de motivatie steeds beter te begrijpen.

Als men de beklemmende sociale controle op ditjes en datjes (uiterlijkheden zoals kleding, buitenkerkelijke bezigheden) en zaken als roddels en achterklap belangrijker gaan vinden dan de Bijbel ben ik het er mee eens dat het hoog tijd word om te vertrekken.
Dat valt bij ons wel mee. Bij ons gaan sommige jongeren met oortjes en capuchons in de bank zitten. Dus jij heb van beide kanten denk ik een uiterste.
Plaats reactie