Kerst 2019

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Kerst 2019

Bericht door J.C. Philpot »


Johannes 12:46:
Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve. - SV

I am come a light into the world, that whosoever believeth on me should not abide in darkness. - AV

Allen rijk gezegende kerstdagen toegewenst. En laten we ook bidden voor hen die kerst vieren onder dreiging van aanslagen in andere delen van de wereld.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerst 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Geloofsbelijdenis van Nicea schreef:Die, om ons mensen en om onze zaligheid, is neergekomen uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en een mens geworden is;
Heidelbergse Catechismus schreef:Wat is dat gezegd: Die ontvangen is van den Heilige Geest,geboren uit de maagd Maria?
Dat de eeuwige Zone Gods, die waarachtig en eeuwig God is , en blijft , de ware menselijke natuur, uit het vlees en bloed der maagd Maria, door de werking des Heiligen Geestes, aangenomen heeft , opdat Hij ook het ware zaad Davids zij , zijn broederen in alles gelijk , uitgenomen de zonde.

Wat nuttigheid verkrijgt gij door de heilige ontvangenisen geboorte van Christus?
Dat Hij onze Middelaar is , en met zijn onschuld en volkomen heiligheid mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt.
NGB schreef: Van de menswording van Jezus Christus
Wij belijden dan dat God de belofte die Hij den oudvaderen gedaan had door de mond Zijner heilige profeten, volbracht heeft, zendende Zijn eigen eniggeboren en eeuwigen Zoon in de wereld, ten tijde door Hem bestemd. Dewelke eens dienstknechts gestaltenis aangenomen heeft, en den mens gelijk geworden is, waarachtiglijk aannemende een ware menselijke natuur, met al haar zwakheden (uitgenomen de zonde), ontvangen zijnde in het lichaam der gelukzalige maagd Maria, door de kracht des Heiligen Geestes, zonder mans toedoen. En heeft niet alleen de menselijke natuur aangenomen, zoveel het lichaam aangaat, maar ook een ware menselijke ziel, opdat Hij een waar mens zou zijn. Want aangezien de ziel zowel verloren was als het lichaam, zo was het van node dat Hij ze beide aannam, om ze beide zalig te maken. Daarom belijden wij (tegen de ketterij der wederdopers, die loochenen dat Christus menselijk vlees van Zijn moeder aangenomen heeft), dat Christus is deelachtig geworden des vleses en bloeds der kinderen; dat Hij een Vrucht der lendenen Davids is, zoveel het vlees aangaat; geworden uit het zaad Davids naar het vlees; een Vrucht des buiks van Maria; geworden uit een vrouw; een Spruite Davids; een Scheut uit de wortelen van Isaï; uit Juda gesproten; afkomstig van de Joden zoveel het vlees aangaat; uit het zaad Abrahams, aangezien Hij aangenomen heeft het zaad Abrahams, en is Zijn broederen in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde; alzo dat Hij in der waarheid onze Immánuël is, dat is: God met ons.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerst 2019

Bericht door parsifal »

Nu met zelf een kleine, vraag ik me wel eens af hoe de Heere Jezus als jong kind was. Was Hij ook een kind dat veel kabaal maakte als hij wakker werd en Maria niet direct zag? Was Hij een kind dat Maria aan het schrikken maakte, omdat hij net dat greep wat ze over het hoofd had gezien bij het wegleggen van gevaarlijk spul. Wilde Hij ook juist spelen met de dingen die een ander kind net in zijn handen had. Enz?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerst 2019

Bericht door Tiberius »

Ons in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde.
Dus dan weet je het zelf wel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerst 2019

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Nu met zelf een kleine, vraag ik me wel eens af hoe de Heere Jezus als jong kind was. Was Hij ook een kind dat veel kabaal maakte als hij wakker werd en Maria niet direct zag? Was Hij een kind dat Maria aan het schrikken maakte, omdat hij net dat greep wat ze over het hoofd had gezien bij het wegleggen van gevaarlijk spul. Wilde Hij ook juist spelen met de dingen die een ander kind net in zijn handen had. Enz?
In de preek vanochtend, sprak de dominee hier ook over, meer tegen de kinderen in de kerk.
Hoe zou dit zijn geweest jongens en meisjes, om Jezus als broer te hebben gehad?
Misschien kreeg het jongere broertje zijn kleding, of moesten ze 1 bed slapen?
En Jezus kwam als hulpeloze baby, hij kon niets, moest gevoed en verschoond worden.
Hij lag in doeken gewikkeld, dus hij kon zich amper bewegen.

Ik vond het erg aansprekend, zeker voor de kinderen. Hoe groot het Kerstwonder is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Kerst 2019

Bericht door Susan »

Mara schreef:
parsifal schreef:Nu met zelf een kleine, vraag ik me wel eens af hoe de Heere Jezus als jong kind was. Was Hij ook een kind dat veel kabaal maakte als hij wakker werd en Maria niet direct zag? Was Hij een kind dat Maria aan het schrikken maakte, omdat hij net dat greep wat ze over het hoofd had gezien bij het wegleggen van gevaarlijk spul. Wilde Hij ook juist spelen met de dingen die een ander kind net in zijn handen had. Enz?
In de preek vanochtend, sprak de dominee hier ook over, meer tegen de kinderen in de kerk.
Hoe zou dit zijn geweest jongens en meisjes, om Jezus als broer te hebben gehad?
Misschien kreeg het jongere broertje zijn kleding, of moesten ze 1 bed slapen?
En Jezus kwam als hulpeloze baby, hij kon niets, moest gevoed en verschoond worden.
Hij lag in doeken gewikkeld, dus hij kon zich amper bewegen.

Ik vond het erg aansprekend, zeker voor de kinderen. Hoe groot het Kerstwonder is.
Er is niets bekend uit Zijn kindertijd. Dat Hij in doeken gewikkeld was, dat was hèt teken! Er waren meer baby's in Bethlehem rond de tijd van de inschrijving maar de herders moesten op zoek gaan naar een kleine baby in een kribbe, die nog ingebakerd was (pas tegen de tijd dat het kind ging lopen kreeg het ook zijn eerste kleertjes.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerst 2019

Bericht door samanthi »

Ik heb bij de Ontmoeting kerst gevierd, het ging er over dat de Heere Jezus een kwetsbaar lind geworden is, laag afgedaald... geen glamour en glitter, iedereen zou er bij kunnen.
Niemand is te slecht of te arm.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerst 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Vanmiddag een ernstige preek gehoord, Lukas 2, dat ons hart een herberg is die Jezus ook niet wil en hem samen met de herbergier afzwaait.
Maar ook de belofte dat Hij trouw is voor ieder die bij Hem knielt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerst 2019

Bericht door Zeeuw »

2 mooie diensten mogen meemaken vandaag. Beide uit Lukas 2. Vanmorgen uitleg vanuit de verschijning van de engelen aan de herders, vanmiddag vanuit de tekst ‘geen plaats voor hen’.

Mooie punten vanavond:
Geen plaats;
Toch plaats;
Nog plaats.

Ernstig, confronterend en bemoedigend.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Kerst 2019

Bericht door Roos2018 »

Goed om te lezen dat dit artikel ook in het RD aandacht krijgt; wij hebben het altijd zo geleerd:
https://www.rd.nl/opinie/herders-van-ke ... -1.1619852
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerst 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Roos2018 schreef:Goed om te lezen dat dit artikel ook in het RD aandacht krijgt; wij hebben het altijd zo geleerd:
https://www.rd.nl/opinie/herders-van-ke ... -1.1619852
Ja klopt ja, Hebben ze in het buitenland nu ook vrij ?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerst 2019

Bericht door Terri »

Roos2018 schreef:Goed om te lezen dat dit artikel ook in het RD aandacht krijgt; wij hebben het altijd zo geleerd:
https://www.rd.nl/opinie/herders-van-ke ... -1.1619852
Jaren geleden 'ontdekt' waarom als eerste de herders de aankondiging kregen. Heb het ervaren als een openbaring en zo rijk van inhoud!
Inmiddels hoor ik het in diverse preken terug.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kerst 2019

Bericht door Hollander »

Roos2018 schreef:Goed om te lezen dat dit artikel ook in het RD aandacht krijgt; wij hebben het altijd zo geleerd:
https://www.rd.nl/opinie/herders-van-ke ... -1.1619852
Mooi opinieartikel.
Alleen inmiddels heb ik al wel zoveel varianten gehoord van de omstandigheden waarin Jezus werd geboren, dat ik nauwelijks nog geloof dat een zo goed mogelijke reconstructie gemaakt kan worden.
Hoe meer het kerstverhaal ontdaan wordt van alle omstandigheden (en romantiek), hoe meer de vernedering én verhoging van de Heere Jezus zichtbaar worden. Zijn liefde en trouw schittert door de hele situatie heen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerst 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Roos2018 schreef:Goed om te lezen dat dit artikel ook in het RD aandacht krijgt; wij hebben het altijd zo geleerd:
https://www.rd.nl/opinie/herders-van-ke ... -1.1619852
Een heel interessante zienswijze, met veel symboliek!

Ik heb al langer gedacht dat de herders Christus in hun eigen stal vonden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 26 dec 2019, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerst 2019

Bericht door Jantje »

Kerst 2019

Gisteren ging in de beide diensten emerituspredikant ds. M. Karens, wonend te Middelburg, in de gemeente voor. In beide diensten stond het eeuwenoude Kerstevangelie uit Lukas 2 centraal.

In de morgendienst werd er gelezen uit Lukas 2: 1-7.
De tekst was Lukas 2: 7b: (...) en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor henlieden geen plaats was in de herberg.
Het thema was: Géén plaats en tóch gekomen!
1. Een door Jezus begeerde plaats
2. Een door Bethlehem geweigerde plaats
3. Een door God bereide plaats
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 98: 2
Psalm 136: 4 en 23 (na het lezen van de Geloofsbelijdenis van Nicéa)
Lofzang van Zacherias: 1, 2 en 5
Psalm 111: 5
Lofzang van Maria: 3
Na de zegenbede zongen we staande het Ere zij God.

In de middagdienst werd er gelezen uit Lukas 2: 8-21.
De tekst was uit Lukas 2: 15-17: En het geschiedde als de engelen van hen weggevaren waren naar den hemel, dat de herders tot elkander zeiden: Laat ons dan heengaan tot Bethlehem en laat ons zien het woord dat er geschied is, hetwelk de Heere ons heeft kond gedaan (= heeft verkondigd). En zij kwamen met haast en vonden Maria en Jozef, en het Kindeken liggende in de kribbe. En als zij Het gezien hadden, maakten zij alom bekend het woord dat hun van dit Kindeken gezegd was.
Het thema was: Het Kindeke en de herders
1. Horen en heengaan (vers 15: En het geschiedde als de engelen van hen weggevaren waren naar den hemel, dat de herders tot elkander zeiden: Laat ons dan heengaan tot Bethlehem en laat ons zien het woord dat er geschied is, hetwelk de Heere ons heeft kond gedaan (= heeft verkondigd).)
2. Komen en vinden (vers 16: En zij kwamen met haast en vonden Maria en Jozef, en het Kindeken liggende in de kribbe.)
3. Zien en bekendmaken (vers 17: En als zij Het gezien hadden, maakten zij alom bekend het woord dat hun van dit Kindeken gezegd was.)
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 89: 7
Psalm 135: 8 (na het lezen van de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, artikel 1, 2 en 3)
Psalm 68: 5 en 10
Psalm 138: 3
Psalm 145: 2
Het waren goede diensten, met name de morgendienst! Van harte aanbevolen!
https://saronkerk.nl/kerk/recente-preken
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie