RD een kwaliteitskrant

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door -DIA- »

Eenzijdige voorlichting...? Veel zogenaamde 'neutrale' kranten zijn pas echt eenzijdig. Het AD zegt van zichzelf meer linksliberaal te zijn, sinds ze deel uit maakt van de Persgroep. Het is ongeveer de Nederlandse zusterkrant van de Belgische krant "Het Laatste Nieuws".

Ik lees allereerst het RD. Daar staat nog wat in waar andere kranten gewoon aan voorbijgaan. Net zoals het RD gewoon voorbij gaat aan Sport, film, popmuziek, behalve dan als er nieuws over is, als bv. voetbaloorlog. Dan mis je echt niets, want wat missen we in onze kring aan voetbal en ander sportgeweld als Olympiades en Tour-de-Frances, niets toch? Wel aandacht voor als een kerkdienst in Utrecht niet door kan gaan omdat er zo nodig een paar jongens lang moeten fietsen, dat heette zoiets als Giro.. eh... giroloterij... nee, ik ben efkes de naam kwijt, Maar ook de loterijen en andere gekheid kan ik in het RD goed missen.
Maar zou een andere krant zo schrijven als bv het hoofdredactioneel Commentaar? Heer weinig, en dan te bedenken dat het RD nog erg voorzichtig in om man en paard te benoemen. Halfzacht, of halfbakken..

Voor de rest blijf ik wel op de hoogte via de plaatselijke krant, en dat is gewoon een regionale versie van het AD. Die blader ik meest snel door, terwijl ik het RD wel grondiger lees. Ook lees ik regelmatig, dat is 2 maal per week De Telegraaf, omdat dat de enige krant is die dan op de kantinetafel ligt. Wat dat betreft hoeft niemand wereldvreemd te zijn. De wereld wordt je wel opgedrongen, door reclame en internet, enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Mara »

eilander schreef:Nieuws is per definitie oud nieuws, het gaat er maar om of je het al weet.
Het gaat in de krant niet alleen over nieuws, maar ook over een opinie, of een interview met iemand die in het nieuws is waarvan ik denk: he, nu pas?
Als ik iemand die in het nieuws is geweest, aan de tafel bij Jinek heb gehoord, heb ik niet zoveel behoefte om dan 2 weken later nog eens een uitgebreid interview te lezen.
Maar ik begrijp dat dit strikt persoonlijk is. Daarom zijn er zoveel kranten en daarom is het lastig om iedereen te vriend te houden. ;)
-DIA- schreef:Sport, film, popmuziek, behalve dan als er nieuws over is, als bv. voetbaloorlog. Dan mis je echt niets, want wat missen we in onze kring aan voetbal en ander sportgeweld als Olympiades en Tour-de-Frances, niets toch?
Ik zou niets missen nee. .
Het AD heeft een regionale bijlage en dat vind ik toch wel prettig. Maar deze krant lezen wij alleen op zaterdag.
Wat interviews betreft vist het RD vaak in een zelfde vijver en dat vind ik jammer.
Er zijn buiten de biblebelt ook mensen die inhoud hebben en een interessant interview kunnen geven. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
eilander schreef:Nieuws is per definitie oud nieuws, het gaat er maar om of je het al weet.
Het gaat in de krant niet alleen over nieuws, maar ook over een opinie, of een interview met iemand die in het nieuws is waarvan ik denk: he, nu pas?
Als ik iemand die in het nieuws is geweest, aan de tafel bij Jinek heb gehoord, heb ik niet zoveel behoefte om dan 2 weken later nog eens een uitgebreid interview te lezen.
Maar ik begrijp dat dit strikt persoonlijk is. Daarom zijn er zoveel kranten en daarom is het lastig om iedereen te vriend te houden. ;)
-DIA- schreef:Sport, film, popmuziek, behalve dan als er nieuws over is, als bv. voetbaloorlog. Dan mis je echt niets, want wat missen we in onze kring aan voetbal en ander sportgeweld als Olympiades en Tour-de-Frances, niets toch?
Ik zou niets missen nee. .
Het AD heeft een regionale bijlage en dat vind ik toch wel prettig. Maar deze krant lezen wij alleen op zaterdag.
Wat interviews betreft vist het RD vaak in een zelfde vijver en dat vind ik jammer.
Er zijn buiten de biblebelt ook mensen die inhoud hebben en een interessant interview kunnen geven. :)
Misschien zijn er ook nog (en die ken ik gelukkig ook nog!) die echt niet weten wat het is als je Jinek noemt. En ik geloof niet dat deze mensen minder weten dan die dat wel weten. Er zijn nog mensen die zich verre wensen te houden van een medium als televisie. Ook als er programma's via internet te bekijken zijn. Ik volg min of meer regelmatig via internet het NOS Journaal. Die is echt eenzijdig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door eilander »

Ik weet wel wat je bedoelt met Jinek, maar ik geloof niet dat ik het programma ooit heb gezien. Wat heb ik gemist?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik weet wel wat je bedoelt met Jinek, maar ik geloof niet dat ik het programma ooit heb gezien. Wat heb ik gemist?
Ik ken alleen de naam Jinek omdat mijn broer er wel eens wat over zegt, verder kan ik er me ook geen voorstelling bij maken. Is dat een mezelf tekort doen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Dodo »

Ik snap wel dat mensen iets buiten het RD lezen, maar waarom iemand dan de Telegraaf pakt? Dat vind ik echt een minderwaardige krant.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik weet wel wat je bedoelt met Jinek, maar ik geloof niet dat ik het programma ooit heb gezien. Wat heb ik gemist?
Dan ben je nu te laat ;)
En vaak heb je niets gemist. Ik blijf er echt niet elke avond voor op. Ook niet voor Pauw.
-DIA- schreef:Ik ken alleen de naam Jinek omdat mijn broer er wel eens wat over zegt, verder kan ik er me ook geen voorstelling bij maken. Is dat een mezelf tekort doen?
Luister je weleens naar Het oog op morgen? Zoiets is het, maar dan op beeld.
En tegenwoordig kun je de meeste radioprogramma's ook bekijken, maar dat doe ik nooit. Ik klik altijd: luister live aan.
Het programma gaat trouwens op de schop. De bedoeling is om er een Oog.... van te maken, met elke avond 2 wisselende presentatoren.
Dat lijkt mij nogal veel. Maar dan hoop ik wel dat Tijs van den Brink er bij zit. En hij kan dat uitstekend alleen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik weet wel wat je bedoelt met Jinek, maar ik geloof niet dat ik het programma ooit heb gezien. Wat heb ik gemist?
Dan ben je nu te laat ;)
En vaak heb je niets gemist. Ik blijf er echt niet elke avond voor op. Ook niet voor Pauw.
-DIA- schreef:Ik ken alleen de naam Jinek omdat mijn broer er wel eens wat over zegt, verder kan ik er me ook geen voorstelling bij maken. Is dat een mezelf tekort doen?
Luister je weleens naar Het oog op morgen? Zoiets is het, maar dan op beeld.
En tegenwoordig kun je de meeste radioprogramma's ook bekijken, maar dat doe ik nooit. Ik klik altijd: luister live aan.
Het programma gaat trouwens op de schop. De bedoeling is om er een Oog.... van te maken, met elke avond 2 wisselende presentatoren.
Dat lijkt mij nogal veel. Maar dan hoop ik wel dat Tijs van den Brink er bij zit. En hij kan dat uitstekend alleen.
Vroeger, dan spreek ik over de jaren 80, 90, luisterde ik 's avond naar 'het oog'. Buiten is het 7 graden, binnen zit Dia! De laatste jaren geen "oog" meer beluisterd. Ik heb nog een radio, maar ik weet niet eens of die het nog doet... :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Vroeger, dan spreek ik over de jaren 80, 90, luisterde ik 's avond naar 'het oog'. Buiten is het 7 graden, binnen zit Dia! De laatste jaren geen "oog" meer beluisterd. Ik heb nog een radio, maar ik weet niet eens of die het nog doet... :love
Buiten is het nog steeds zoveel graden en nog steeds: Gute Nacht, Freunde, es wird Zeit für mich zu gehen.
Was ich noch zu sagen hätte, dauert eine Zigarette und ein letztes Glas im Stehen.


Ik luisterde vroeger ook heel vaak. Ze hadden toen nog aansprekende presentators.
Vaste waarde in menig huisgezin, net als De toestand in de wereld, door mr. G.B.J. Hiltermann.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Vroeger, dan spreek ik over de jaren 80, 90, luisterde ik 's avond naar 'het oog'. Buiten is het 7 graden, binnen zit Dia! De laatste jaren geen "oog" meer beluisterd. Ik heb nog een radio, maar ik weet niet eens of die het nog doet... :love
Buiten is het nog steeds zoveel graden en nog steeds: Gute Nacht, Freunde, es wird Zeit für mich zu gehen.
Was ich noch zu sagen hätte, dauert eine Zigarette und ein letztes Glas im Stehen.


Ik luisterde vroeger ook heel vaak. Ze hadden toen nog aansprekende presentators.
Vaste waarde in menig huisgezin, net als De toestand in de wereld, door mr. G.B.J. Hiltermann.
Mr. Hiltermann was geen christen volgens mij, maar hij had wel een uitgesproken mening, en sprak ook met een soort van gezag, ik meen meer een oud-orthodoxe liberaal. Ooit las ik: Als we het verkiezingsprogram van de VVD lezen in de jaren 50, dan zou dat van de SGP kunnen zijn, uitgenomen de christelijke grond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Ik snap wel dat mensen iets buiten het RD lezen, maar waarom iemand dan de Telegraaf pakt? Dat vind ik echt een minderwaardige krant.
Dat is waar. Ik neem wel 2 maal per week kennis van wat De Telegraaf publiceert, althans, lezen? overheen kijken misschien. Ik weet zodoende wel wat De Telegraaf is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Ik snap wel dat mensen iets buiten het RD lezen, maar waarom iemand dan de Telegraaf pakt? Dat vind ik echt een minderwaardige krant.
Dat is waar. Ik neem wel 2 maal per week kennis van wat De Telegraaf publiceert, althans, lezen? overheen kijken misschien. Ik weet zodoende wel wat De Telegraaf is.
Een van de zonen kreeg via zijn werk waardebonnen voor twee weken gratis de Telegraaf. Iets voor u, mam? Welja jongen.
De eerste twee of drie werden nog bekeken, de rest ging ongelezen het oud papier in. Troep.
Bij mijn dochter lees ik af en toe de Volkskrant, die heeft interessante dingen. Helaas ook echte troep af en toe. Dingen die je niet voor je kinderen zou willen laten slingeren.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Stof »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:Ik snap wel dat mensen iets buiten het RD lezen, maar waarom iemand dan de Telegraaf pakt? Dat vind ik echt een minderwaardige krant.
Dat is waar. Ik neem wel 2 maal per week kennis van wat De Telegraaf publiceert, althans, lezen? overheen kijken misschien. Ik weet zodoende wel wat De Telegraaf is.
Een van de zonen kreeg via zijn werk waardebonnen voor twee weken gratis de Telegraaf. Iets voor u, mam? Welja jongen.
De eerste twee of drie werden nog bekeken, de rest ging ongelezen het oud papier in. Troep.
Bij mijn dochter lees ik af en toe de Volkskrant, die heeft interessante dingen. Helaas ook echte troep af en toe. Dingen die je niet voor je kinderen zou willen laten slingeren.
Afgezien van alle schunnigheid hebben diverse seculiere kranten onderzoeksjournalisten in die dienst die regelmatig voor scoops zorgen en daadwerkelijk als controlerende macht fungeren. Dat mis ik in het RD. Het is naar binnen gekeerd, zelden spraakmakend en telt in het medialandschap niet tot nauwelijks mee. Ietwat halfzacht. Dat is waarschijnlijk ook wat de achterban wil, dus prima. Maar een prikkelend dagblad wat je echt aan het denken zet? Nee.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Delftenaar »

Dodo schreef:Bij mijn dochter lees ik af en toe de Volkskrant, die heeft interessante dingen. Helaas ook echte troep af en toe. Dingen die je niet voor je kinderen zou willen laten slingeren.
Die troep staat vooral in de bijlage. De SGP komt in de Volkskrant vaak positief naar voren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Ik zie zelden troep in de bijlage. Ik vind het een onnodig onaardige kwalificatie, ook.
Plaats reactie