RD een kwaliteitskrant

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:Over het algemeen genomen vind ik Trouw een betere krant dan RD.
Alleen het kerknieuws van Trouw vind ik niet altijd even goed,,
Maar dat ligt meer aan dat ze over het algemeen vrijzinnigen interviewen
Waarom dan 'beter'?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Hollander »

Ik vind het RD een goede krant, behoorlijk niveau en inspelend op de actualiteit. Wel zijn er een aantal journalisten waar ik, wat kwaliteit betreft, mijn grote twijfels over heb.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ambtenaar »

Als ik eens in de zoveel tijd bij mijn moeder het RD lees, valt mij juist de weinige diepgang op. Ik vind het een krant van niks.

Ook de opiniërende stukken komen telkens van dezelfde auteurs. Weinig verrassende inzichten levert dat op.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Welke dagen lees je dan meestal?

Wat de zaterdagkrant betreft, ben ik het gemiddeld genomen wel met je eens. Maar de donderdag- en vrijdagkranten hebben vrijwel altijd een heel aantal goede artikelen. Ik lees zelf Trouw en het RD, heb ook lang NRC en Volkskrant gelezen, maar de bijlage van de Volkskrant is echt niet van een hoger niveau.

Ik heb ook wel het idee dat de vorige twee opinie-redacteuren er een betere opiniepagina van maakten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Welke dagen lees je dan meestal?

Wat de zaterdagkrant betreft, ben ik het gemiddeld genomen wel met je eens. Maar de donderdag- en vrijdagkranten hebben vrijwel altijd een heel aantal goede artikelen. Ik lees zelf Trouw en het RD, heb ook lang NRC en Volkskrant gelezen, maar de bijlage van de Volkskrant is echt niet van een hoger niveau.

Ik heb ook wel het idee dat de vorige twee opinie-redacteuren er een betere opiniepagina van maakten.
Ik lees dagelijks de Volkskrant en het FD, in het weekend ook Trouw en de NRC.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Ik bedoel van het RD.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door -DIA- »

(kleine opmerking tussendoor)
Ik lees dat verschillende mensen Trouw een goede krant vinden.
Toen het Reformatorisch Dagblad werd opgericht was dat uit nood:
Reformatorische mensen hadden Trouw de deur uit gedaan vanwege de 'goddeloze en schaamteloze' zaken die in deze krant stonden.
Iets minder revolutionair waren de kranten van Diemer. Het Diemer concern gaf 4 kranten uit, waaronder de Rotterdammer.
Iets meer behoudend als Trouw. Trouw nam niet lang na alle bedankjes het Diemer-kwartet over, waaronder De Rotterdammer. De Rotterdammer verschoot al snel van kleur en ging tenslotte geheel op in Trouw.
En wat toen? Er was geen alternatief meer. Toen werd uit de NOOD het Reformatorisch Dagblad geboren, waarvan het eerste nummer verscheen op 1 april 1971.

Toen was TROUW niet langer verantwoord, en nu vinden verschillende mensen Trouw een goede krant. Wat is er veranderd? Is Trouw veranderd, is het RD veranderd? Of....

In het eerste nummer van het nieuwe dagblad (Reformatorisch Dagblad) stond onder dit:
Ons Reformatorisch Dagblad is mogelijk geworden door de inzet van velen die de belijdenis der reformatie lief hadden en die voor zichzelf en hun kinderen een dagblad wensten waarin met Gods Woord en met Zijn volk niet wordt gespot. Op de redactie ligt thans de zware taak om die doelstelling te verwezenlijken; niet alleen nu, maar ''ook in de toekomst. Want terecht wees ds. A. Vergunst er in de SRP-bijeenkomst van vorige week zaterdag op, dat het misschien nog niet zo moeilijk is om een reformatorisch dagblad op te richten, maar veel moeilijker om een reformatorisch dagblad ook inderdaad reformatorisch te houden. Daarom is het zo nodig dat ons Reformatorisch Dagblad gedragen wordt door het gebed om de onmisbare zegen des Heeren.

Is ons onderscheidend vermogen veranderd? Want we zien toch enorme verschillen, zelfs bij het vergelijken van Trouw met het RD van nu.
Ik vrees dat ds. A. Vergunst een juist inzicht had.

Ds. van Haaren sprak op een streekbijeenkomst van de Stichting Reformormatorisch Publikatie, die tot het uitgeven van het RD trachtte te komen:

Wij zijn samengekomen om zo. mogelijk straks te komen tot de uitgave van een eigen krant. Een krant die wij, om het heel eenvoudig te zeggen, naast Gods Woord kunnen neerleggen. Dat kan van de hedendaagse kranten helaas niet gezegd worden. Want dan moet met Gods Woord aan de ene zijde van de kamer neerleggen en de krant aan de andere zijde van de kamer. Want in die krant staan dingen, 'die geheel en al in strijd zijn met Gods Woord, staan verderfelijke leringen, ja, daar worden dingen ons voor ogen gesteld, waarover vrij ons moeten schamen. En daarom is dat streven om te komen tot een eigen dagblad een goed streven. En wat zou het een voorrecht zijn als het bekroond werd met Gods zegen, zodat wij t.z.t. die krant in huis zouden mogen hebben. En dan heb ik u in verband daarmede een gedeelte voorgelezen uit de tweede brief van de Apostel Paulus aan de Thessalonicensen. Wij gaan daar natuurlijk nu niet in den brede over spreken, maar ik wil toch enkele gedachten er zo maar even uitlichten.

Verderop sprak ds. van Haaren in die bijeenkomst (1969):
Wij leven in de tijd van het einde en het is te vrezen dat het erger zal worden en het wordt erger! Zeker, als wij lezen wat de apostel hier schrijft, dan bemerken we dat er bange, zeer bange dagen voor de deur staan. En dan denk ik ook aan de pers, aan de berichtgeving. Wat wordt de mens hoog geroemd als hij het kwade voorstaat! Wat wordt de zonde ons beminnelijk voorgesteld. Als men de krant openslaat, dan moet men dat haast doen met een blos op het gelaat: een blos van schaamte, als men ziet op de advertenties, als men let op de inhoud. En hoe verachtelijk worden diegenen ons voorgespiegeld, die daartegen protesteren, die daartegen waarschuwen.- Wat geeft men Gods kinderen een slechte naam, nietwaar? Zo zouden we door kunnen gaan.

Uit bovenstaande reacties op Trouw zie ik ook een heel ander denken over wat goed en kwaad is. Er kan ontzettend veel meer bij door dan bij de oprichting van het RD. Ik het de hele geschiedenis van de totstandkoming van een Reformatorisch Dagblad bewust en van nabij meegemaakt.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 dec 2019, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Jantje »

Dat laatste kan @DDD ieder geval niet zeggen. :D Ik ook niet overigens. ;)
DDD schreef:Ik heb ook wel het idee dat de vorige twee opinie-redacteuren er een betere opiniepagina van maakten.
Wie bedoel je en over welke krant heb je het?

Je zegt dat je de zaterdagkrant van het RD niets vind. Wat vind je dan bijvoorbeeld van een interview met Jan Baan, enige tijd geleden, of over de Reformatorische Omroep?

Wist je trouwens dat De Bruijn fel gekant is tegen Netflix en meer van dat soort zaken? Dat heeft ze verschillende keren beschreven.

Wat betreft die vriend, waarom heeft hij de overstap gemaakt van ND naar RD? Dat is toch wel een verrassende keuze.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik bedoel van het RD.
Ik blader meestal de krant vanaf donderdag tot en met zaterdag door.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Ik bedoel van het RD.
Ik blader meestal de krant vanaf donderdag tot en met zaterdag door.
Goed zo! :super Vooral blijven doen. Er staan goed zaken in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

@DIA:

Het gaat hier om de vraag of het RD een kwaliteitskrant is. Daarbij komt ter sprake of Trouw een goede krant is, vanuit het oogpunt van journalistieke kwaliteit en dat zegt niet alles over de vraag of er in Trouw wellicht dingen staan die vanuit christelijk perspectief zuiverder kunnen worden geduid. Dat is hier niet het discussiepunt en jouw bijdrage is dan ook onterecht en niet ter zake.

Ds. Tj. de Jong, van de GBS, las het NRC. Er is niets mis mee om een goede algemene ontwikkeling te hebben.

@Ambtenaar:
Ik ben zeker geen kritiekloos krantenlezer, maar ik vind het RD zeker van een betere kwaliteit dan het AD en gezien de doelgroep niet onderdoen voor de Volkskrant. Trouw is naar mijn idee wat diepgravender, en NRC bij tijd en wijle ook.

@Jantje:
Ik heb niet gezegd dat ik de zaterdagkrant niets vind. Ik heb onlangs de bijlage nog verdedigd tegen een van de gebroeders Anker, toen die ging over mode.

Wat betreft de opinie-pagina had ik het over het RD.

Ik heb nooit een artikel gelezen dat Enny de Bruijn fel is gekant tegen Netflix. Ik heb wel verschillende uitstekende artikelen van haar over Netflix gelezen. Goed lezen is ook een kunst. Niet minder van belang dan goed schrijven, als het gaat om het verstaan van de boodschap.

Het ND vond hij weinig meer om het lijf hebben, inhoudelijk gezien.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:

Het gaat hier om de vraag of het RD een kwaliteitskrant is. Daarbij komt ter sprake of Trouw een goede krant is, vanuit het oogpunt van journalistieke kwaliteit en dat zegt niet alles over de vraag of er in Trouw wellicht dingen staan die vanuit christelijk perspectief zuiverder kunnen worden geduid. Dat is hier niet het discussiepunt en jouw bijdrage is dan ook onterecht en niet ter zake.

Ds. Tj. de Jong, van de GBS, las het NRC. Er is niets mis mee om een goede algemene ontwikkeling te hebben.

@Ambtenaar:
Ik ben zeker geen kritiekloos krantenlezer, maar ik vind het RD zeker van een betere kwaliteit dan het AD en gezien de doelgroep niet onderdoen voor de Volkskrant. Trouw is naar mijn idee wat diepgravender, en NRC bij tijd en wijle ook.
(ik zei ook even tussendoor) Verder heb ik al meerdere malen opgemerkt (zie topic Erdee) dat deze krant ook veel breder is geworden. De kwaliteit van de berichtgeving is niet altijd principeel maar zweverig, durft geen duidelijke standpunten meer in te nemen, probeert te balanceren tussen verschillende uitersten, net als Refoforum) en verder hoeft het van mij niet een kwaliteitskrant te zijn, dan had ik liever dat kleine blaadje van 1971 dat (niet zo actueel, eerst een dag later, per post) in de brievenbus kwam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Ik heb gelezen dat je schreef dat het even tussendoor was. Maar mijn punt is, dat het echt een ander onderwerp is.

Maar goed. Ook een belangrijk onderwerp.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
(ik zei ook even tussendoor) Verder heb ik al meerdere malen opgemerkt (zie topic Erdee) dat deze krant ook veel breder is geworden. De kwaliteit van de berichtgeving is niet altijd principeel maar zweverig, durft geen duidelijke standpunten meer in te nemen, probeert te balanceren tussen verschillende uitersten, net als Refoforum) en verder hoeft het van mij niet een kwaliteitskrant te zijn, dan had ik liever dat kleine blaadje van 1971 dat (niet zo actueel, eerst een dag later, per post) in de brievenbus kwam.
Bij het RD willen ze graag de hele achterban te vriend houden, dat is mijns inziens een van de redenen waarom de krant nogal flets is. En kritisch richting de eigen achterban is men ook niet echt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
(ik zei ook even tussendoor) Verder heb ik al meerdere malen opgemerkt (zie topic Erdee) dat deze krant ook veel breder is geworden. De kwaliteit van de berichtgeving is niet altijd principeel maar zweverig, durft geen duidelijke standpunten meer in te nemen, probeert te balanceren tussen verschillende uitersten, net als Refoforum) en verder hoeft het van mij niet een kwaliteitskrant te zijn, dan had ik liever dat kleine blaadje van 1971 dat (niet zo actueel, eerst een dag later, per post) in de brievenbus kwam.
Bij het RD willen ze graag de hele achterban te vriend houden, dat is mijns inziens een van de redenen waarom de krant nogal flets is. En kritisch richting de eigen achterban is men ook niet echt.
Precies, lauw, een beetje Laodicea-achtig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie