RD een kwaliteitskrant

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Ik ben het daar niet mee eens.

Het getuigt niet altijd van wijsheid om zaken op scherp te stellen. Met ruziemakers is het koninkrijk van God niet gediend.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Stof »

DDD schreef:Ik ben het daar niet mee eens.

Het getuigt niet altijd van wijsheid om zaken op scherp te stellen. Met ruziemakers is het koninkrijk van God niet gediend.
Dat maakt het maken van deze krant ook zo complex. Want al is dat niet hun eigenlijke taak, ik denk dat men ook wel de verantwoordelijkheid voelt van het niet verder voeden van de verdeeldheid.

Terwijl ik er in dit topic eens wat beter over nadenk besef ik eigenlijk temeer hoeveel gebed de redactie nodig heeft.

Overigens: die Loadicea-kwalificatie ben ik het deels wel mee eens (al geloof ik dat het ontzettend moeilijk is, neem bijvoorbeeld het podium bieden voor de recensies di. Schot/Klaassen bijvoorbeeld, die op veel plaatsen leidden tot hete hoofden en koude harten) maar wat wat mij betreft dan weer veel goedmaakt: elke dag "Oud Goud" op pagina twee, niet gebonden aan een kerkverband of aan hedendaags gerommel in de marge. Heel verfrissend.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik ben het daar niet mee eens.

Het getuigt niet altijd van wijsheid om zaken op scherp te stellen. Met ruziemakers is het koninkrijk van God niet gediend.
Als je als krant misstanden in eigen kring bewust onbesproken laat of weigert duiding te geven, dan kun je je afvragen wat de journalistieke meerwaarde is van het RD.

Het journaille heeft o.a. als taak machthebbers te controleren, en daar blinkt het RD niet echt in uit, zowel niet in politiek als kerkelijk opzicht.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door DDD »

Aan welke misstanden denk je?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Aan welke misstanden denk je?
Misstanden is wat zwaar uitgedrukt, maar ik denk o.a. aan de recente ontwikkelingen in de SGP, de kwesties Kruiningen en Opheusden, etc.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Aan welke misstanden denk je?
Misstanden is wat zwaar uitgedrukt, maar ik denk o.a. aan de recente ontwikkelingen in de SGP, de kwesties Kruiningen en Opheusden, etc.
Volgens mij heeft zijn dat geen goede voorbeelden.
* In de kwestie bij de SGP is het RD kritisch geweest t.o.v. de heer Zevenbergen.
* Lees met betrekking tot de kwestie Kruiningen: https://www.rd.nl/opinie/commentaar/is- ... -1.1420100
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Aan welke misstanden denk je?
Misstanden is wat zwaar uitgedrukt, maar ik denk o.a. aan de recente ontwikkelingen in de SGP, de kwesties Kruiningen en Opheusden, etc.
Volgens mij heeft zijn dat geen goede voorbeelden.
* In de kwestie bij de SGP is het RD kritisch geweest t.o.v. de heer Zevenbergen.
* Lees met betrekking tot de kwestie Kruiningen: https://www.rd.nl/opinie/commentaar/is- ... -1.1420100
Eens. Juist in het verleden leek het RD wel eens een GG en een SGP blaadje.
Maar men durft nu kritischer te zijn dan vroeger. En dat is goed.
Ik heb al meermalen het RD opgezegd, of over gegaan naar een weekend abo. Want prijzig is de krant wel.
Maar steeds duurt het hooguit een maand. Dan heb ik toch weer graag de papieren krant in huis. Ik vind het echt een krant met toegevoegde waarde.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Volgens mij heeft zijn dat geen goede voorbeelden.
* In de kwestie bij de SGP is het RD kritisch geweest t.o.v. de heer Zevenbergen.
* Lees met betrekking tot de kwestie Kruiningen: https://www.rd.nl/opinie/commentaar/is- ... -1.1420100
Ik vind de mate van kritiek nogal meevallen.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Ouddorp »

Ik vind de kwaliteit van het RD beter dan Trouw. De berichten in Trouw zijn toch meer eenzijdig links. Kritische geluiden t.a.v. de EU, immigratie en het klimaatakkoord komen er in Trouw niet of nauwelijks doorheen. Het RD staat hier wat genuanceerder in en dat vind ik te prijzen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Volgens mij heeft zijn dat geen goede voorbeelden.
* In de kwestie bij de SGP is het RD kritisch geweest t.o.v. de heer Zevenbergen.
* Lees met betrekking tot de kwestie Kruiningen: https://www.rd.nl/opinie/commentaar/is- ... -1.1420100
Ik vind de mate van kritiek nogal meevallen.
In vergelijking met de Telegraaf of Geenstijl zijn ze inderdaad genuanceerder. Maar dat zijn dan ook geen kwaliteitsmedia.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 03 dec 2019, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Geytenbeekje »

Ouddorp schreef:Ik vind de kwaliteit van het RD beter dan Trouw. De berichten in Trouw zijn toch meer eenzijdig links. Kritische geluiden t.a.v. de EU, immigratie en het klimaatakkoord komen er in Trouw niet of nauwelijks doorheen. Het RD staat hier wat genuanceerder in en dat vind ik te prijzen.
Het gaat niet zozeer om de berichtgeving zelf maar om de diepgang.
Trouw is idd links, dus als je dat niet bevalt...
Ik vind het RD echt wel een SGP-blaadje en eenzijdig rechts maar goed dit omdat de achterban dat ook zo is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door J.C. Philpot »

Qua achtergronden van het nieuws vind ik de Trouw overigens inderdaad veel uitgebreider en diepgaander.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik vind het echt een krant met toegevoegde waarde.
Geweldig om dit te horen! :super
Ambtenaar schreef:Ik vind de mate van kritiek nogal meevallen.
Enerzijds is dat wel waar. Over Kruiningen is vooral informatief gesproken en nu in de kwestie Opheusden zie je dat ook weer. De kwestie Ridderkerk werd helemaal sober gehouden.

De oorzaak hiervan is dat je niet moet vergeten dat het voor het RD niet slim is om in deze zaken zomaar partij te kiezen. @Stof schreef daar ook al wijze woorden over. Zoiets kan simpelweg honderden abonnementen kosten. Bij een krant als Trouw of de Volkskrant is dat veel minder merkbaar dan bij een kleinere krant zoals het RD.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind het echt een krant met toegevoegde waarde.
Geweldig om dit te horen! :super
Ambtenaar schreef:Ik vind de mate van kritiek nogal meevallen.
Enerzijds is dat wel waar. Over Kruiningen is vooral informatief gesproken en nu in de kwestie Opheusden zie je dat ook weer. De kwestie Ridderkerk werd helemaal sober gehouden.

De oorzaak hiervan is dat je niet moet vergeten dat het voor het RD niet slim is om in deze zaken zomaar partij te kiezen. @Stof schreef daar ook al wijze woorden over. Zoiets kan simpelweg honderden abonnementen kosten. Bij een krant als Trouw of de Volkskrant is dat veel minder merkbaar dan bij een kleinere krant zoals het RD.
Maar lees je dan nooit wat anders dan RD ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RD een kwaliteitskrant

Bericht door Jantje »

Ik kijk af en toe wel eens op NOS ofzo. Maar die is duidelijk politiek gerelateerd.

Als krant lees ik alleen het RD.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie