Het collecteren tijdens de eredienst

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Dodo schreef:
Geytenbeekje schreef:Het voordeel met muntjes is dat je ze kan hergebruiken.
Maar hoe worden ze daarna in zakjes of rolletjes gedaan? Dat lijkt me veel werk.
Ze worden in van die plastic-achtige zakjes gedaan met zo'n sluiting die je kunt dichtklippen, als je met je vinger en duim erlangs gaat. (Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen.)
Dat lijkt me veel werk.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door DDD »

Het is ook veel werk om rozijnen in zakjes te doen, maar daar zijn apparaten voor.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Jantje schreef:
Dodo schreef:
Geytenbeekje schreef:Het voordeel met muntjes is dat je ze kan hergebruiken.
Maar hoe worden ze daarna in zakjes of rolletjes gedaan? Dat lijkt me veel werk.
Ze worden in van die plastic-achtige zakjes gedaan met zo'n sluiting die je kunt dichtklippen, als je met je vinger en duim erlangs gaat. (Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen.)
Dat lijkt me veel werk.
Ik denk dat ze er wel een apparaat voor hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Marco »

Bij ons worden kokertjes gebruikt van rioolpijpjes (afvoerpijpjes zoals die onder een wasbak zitten). Aan de ene kant een dopje, aan de andere kant zit het dopje vast. Als die eenmaal goed op lengte zijn hoef je de munten die er in gaan niet meer te tellen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Dodo »

Ik hoorde pas van iemand een bezwaar van collectemunten, en dat is dat je de waarde niet meer kunt veranderen. Wij hebben papieren bonnen, en als de voorraad op is, kun je overwegen nieuwe te maken met andere (meestal: hogere) waarden.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Geytenbeekje »

Dodo schreef:Ik hoorde pas van iemand een bezwaar van collectemunten, en dat is dat je de waarde niet meer kunt veranderen. Wij hebben papieren bonnen, en als de voorraad op is, kun je overwegen nieuwe te maken met andere (meestal: hogere) waarden.
Je kan de prijs voor de munten toch ophogen ?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Dodo »

Geytenbeekje schreef:
Dodo schreef:Ik hoorde pas van iemand een bezwaar van collectemunten, en dat is dat je de waarde niet meer kunt veranderen. Wij hebben papieren bonnen, en als de voorraad op is, kun je overwegen nieuwe te maken met andere (meestal: hogere) waarden.
Je kan de prijs voor de munten toch ophogen ?
Bij de munten die ik heb gezien, staat er een bedrag op.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Nathanaël »

Dodo schreef:
Geytenbeekje schreef:
Dodo schreef:Ik hoorde pas van iemand een bezwaar van collectemunten, en dat is dat je de waarde niet meer kunt veranderen. Wij hebben papieren bonnen, en als de voorraad op is, kun je overwegen nieuwe te maken met andere (meestal: hogere) waarden.
Je kan de prijs voor de munten toch ophogen ?
Bij de munten die ik heb gezien, staat er een bedrag op.
Bij ons staat er geen bedrag op, dus hier kan het aangepast worden. Is ook wel eens gebeurd trouwens.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Marco »

Dodo schreef:Bij de munten die ik heb gezien, staat er een bedrag op.
Dat is dus niet handig. Bij de munten die ik gezien heb staat dat er niet op :D
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door crossmountain »

Tiberius schreef: Je moet wel rekenen met gemiddeld ca. 12% overheadkosten, maar afstorten van contant geld is ook niet gratis (kost in ieder geval tijd om te tellen en voor een diaken om naar de bank te gaan).
Voordeel is ook, dat kerktelefoon-luisteraars kunnen geven via de app.
12% vind ik extreem hoog! Hoe komt dat zo hoog? Of is dat ook afschrijving op de soft en hardware?
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
NorahLinde schreef:
Jantje schreef:Bij ons in de gemeente zijn er munten, variërend van € 0,60 tot € 5,00. Maar ik gebruik die nooit. Ik stop er écht geld in.
Heb je daar een specifieke reden voor?
Zeker. Ik vind het niet nodig. Bovendien kost het me teveel tijd om ze te halen.
Maar als je het fiscaal als gift zou aftrekken dan kan je bruto aanzienlijk meer geven aan de kerk, terwijl het je netto net zoveel kost als nu contant in de zak doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:
NorahLinde schreef:
Jantje schreef:Bij ons in de gemeente zijn er munten, variërend van € 0,60 tot € 5,00. Maar ik gebruik die nooit. Ik stop er écht geld in.
Heb je daar een specifieke reden voor?
Zeker. Ik vind het niet nodig. Bovendien kost het me teveel tijd om ze te halen.
Maar als je het fiscaal als gift zou aftrekken dan kan je bruto aanzienlijk meer geven aan de kerk, terwijl het je netto net zoveel kost als nu contant in de zak doen.
Dat weet ik. Ik ben ook werkzaam in de financiële wereld.

Maar ze zeggen weleens dat je het geld wat je dan daarmee terugkrijgt ook moet geven aan de kerk. Ik geef iets aan de kerk en daarmee hoef ik niet nog geld terug. Want dan is het niet een eerlijke zaak en wil ik er zelf nog steeds beter van worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Maar ze zeggen weleens dat je het geld wat je dan daarmee terugkrijgt ook moet geven aan de kerk. Ik geef iets aan de kerk en daarmee hoef ik niet nog geld terug. Want dan is het niet een eerlijke zaak en wil ik er zelf nog steeds beter van worden.
Dat eerste doe je door méér te geven dan in de situatie daarvoor. Als je evenveel blijft geven als daarvóór, dan blijft het financiële voordeel beperkt tot je eigen portemonnee in plaats van dat het naar de kerk gaat.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Er staat vandaag een aardig artikel over GIVT in het RD.
Vooral de toevoeging van Jan Smelik vind ik interessant; zo had ik het nog niet bekeken.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door crossmountain »

Tiberius schreef:Er staat vandaag een aardig artikel over GIVT in het RD.
Vooral de toevoeging van Jan Smelik vind ik interessant; zo had ik het nog niet bekeken.
Maar de 12% overheadkosten zie ik niet in terug in het artikel @ Tiberius.
Plaats reactie