Het collecteren tijdens de eredienst

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Mara »

In zeer grote gemeentes zijn er naast de diakenen, ook broeders aangesteld die rondgaan met de collectezak.
Tijdens buitengewone diensten, mogen kinderen die taak ook weleens vervullen.
Maar ik kreeg de indruk dat dit vroeger heel wat plechtiger eraan toeging.
De diakenen droegen nl. zwarte lederen handschoenen tijdens het collecteren.
In een verslag stond nl. dat broeder X. moeite had om de handschoenen aan en uit te trekken i.v.m. stijfheid en pijnklachten.

Was het dragen van handschoenen gebruikelijk? En wat was de reden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door John Galt »

Ik heb dat in een hervormde gemeente wel eens gezien. Dacht dat het gewoon vanwege de hygiëne was. Vroeger zat er een nogal deftige vrouw naast ons in de kerk die altijd na het doorgeven van de zakken haar handen schoonmaakte met een zakdoek met eau de cologne.

Maar 't kan ook zijn dat men het vanwege de plechtigheid deed. Overbodige opsmuk dus ;) Ik heb het zelf in mijn diakentijd nooit gemist.
Who is John Galt? :quoi
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Mistig »

Wij hebben inderdaad ook een aantal mannen in de gemeente die vast collecteren.
Daarnaast collecteren de 5 jongste diakenen ook standaard.
Echter, als er 1 van van die 5 diakenen of vaste collectanten uitvalt, dan vallen de twee andere diakenen in.
In een enkel geval de koster. In de zomerperiode gebeurt het nog wel eens dat er een paar broeders ouderlingen invallen om te collecteren, maar dit is uitzonderlijk.

Hygiënisch is collecteren inderdaad geenszins. Ik kan me voorstellen dat je als collectant de behoefte hebt om je handen te wassen na het collecteren. Ik heb het overigens nog nooit iemand zien doen.
Daarvoor zou handschoenen nog zo gek niet zijn. Maar van die overdreven leren handschoenen heb ik nog nooit gezien (gelukkig).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Hygiënisch is collecteren inderdaad geenszins. Ik kan me voorstellen dat je als collectant de behoefte hebt om je handen te wassen na het collecteren.
John Galt schreef:Vroeger zat er een nogal deftige vrouw naast ons in de kerk die altijd na het doorgeven van de zakken haar handen schoonmaakte met een zakdoek met eau de cologne.
Ik kan me voorstellen dat voor iemand met smetvrees dit horror is. Een handvat beetpakken waar al tientallen handen net hun beestjes hebben achtergelaten.
En het opmerkelijke is, dat kort daarna met die hand een snoepje in de monden gestoken wordt.

Er is in 2009 wel aandacht aan besteed overigens, toen de mexicaanse griep net ons land binnenkwam. Ook w.b. de beker van het H.A., de handdoekjes in de toiletten e.d.
Met een beker kun je ook nare aandoeningen overbrengen, zoals een herpes virus.
Dus zo overdreven is het eigenlijk niet, als je erover nadenkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Mistig »

Mara schreef:Ik kan me voorstellen dat voor iemand met smetvrees dit horror is. Een handvat beetpakken waar al tientallen handen net hun beestjes hebben achtergelaten.
En het opmerkelijke is, dat kort daarna met die hand een snoepje in de monden gestoken wordt.

Er is in 2009 wel aandacht aan besteed overigens, toen de mexicaanse griep net ons land binnenkwam. Ook w.b. de beker van het H.A., de handdoekjes in de toiletten e.d.
Met een beker kun je ook nare aandoeningen overbrengen, zoals een herpes virus.
Dus zo overdreven is het eigenlijk niet, als je erover nadenkt.
Inderdaad. Daarom is het goed als de bekers in ieder geval na elke tafel worden schoongemaakt, zoals ik gisteren ook weer zag gebeuren.
Ook (juist) tijdens de avondmaalsbediening mag er best plaats zijn voor hygiëne.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Ambtenaar »

Handschoenen aan herken ik van vroeger. Verder mochten de kinderen collecteren bij de uitgang. Met een ouderwetse kerk met 5 uitgangen en een consistorie, konden er 12 kinderen tegelijkertijd collecteren.

Overigens vind ik collecteren maar ouderwets. Wat mij betreft maken ze het digitaal.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:Handschoenen aan herken ik van vroeger. Verder mochten de kinderen collecteren bij de uitgang. Met een ouderwetse kerk met 5 uitgangen en een consistorie, konden er 12 kinderen tegelijkertijd collecteren.

Overigens vind ik collecteren maar ouderwets. Wat mij betreft maken ze het digitaal.
Of via de GIVT-app.
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef:Handschoenen aan herken ik van vroeger. Verder mochten de kinderen collecteren bij de uitgang. Met een ouderwetse kerk met 5 uitgangen en een consistorie, konden er 12 kinderen tegelijkertijd collecteren.

Overigens vind ik collecteren maar ouderwets. Wat mij betreft maken ze het digitaal.
Of via de GIVT-app.
Moet je weer van die digitale apparatuur meenemen naar de kerk.
Geef mij maar gewoon geld of collectebonnen/-munten.

Enerzijds snap ik het punt hygiëne wel, maar anderzijds heeft het ook iets krampachtigs. Jassen hangen tegen elkaar aan, diverse mensen pakken de bank vast, je zit een behoorlijke tijd vlak bij elkaar, dus via de lucht wordt ook al het nodige uitgewisseld.
Dan is een collectezak echt niet ineens een veel grotere risicofactor.

De handschoenen van vroeger waren vast niet nodig voor de hygiëne. Als je collecteerde met de hengelstok, zat je niet aan de zak.
-
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Nathanaël »

Ik begreep pas dat het in een bepaalde gemeente (maar dat zal vast voor meer gemeenten de reden zijn geweest) de gewoonte was om handschoenen te dragen om zo splinters in de handen van de collectanten te voorkomen. Die moesten die lange hengelstokken steeds door hun handen laten glijden.
En als iets eenmaal traditie is (en men niet meer weet waarom iemand er ooit mee begonnen is) dan blijft het erin he :D
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:
De handschoenen van vroeger waren vast niet nodig voor de hygiëne.
Er werden toen sowieso vaak handschoenen gedragen, net als nu nog bij uniformen (lakei, in het leger, vaandelzwaaiers e.d.)
In de R.K. kerk zat er een belletje onderaan de zak genaaid, herinner ik me. Dat was voor de slapers. :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door eilander »

Nathanaël schreef:Ik begreep pas dat het in een bepaalde gemeente (maar dat zal vast voor meer gemeenten de reden zijn geweest) de gewoonte was om handschoenen te dragen om zo splinters in de handen van de collectanten te voorkomen. Die moesten die lange hengelstokken steeds door hun handen laten glijden.
En als iets eenmaal traditie is (en men niet meer weet waarom iemand er ooit mee begonnen is) dan blijft het erin he :D
Splinters aan de hengelstok lijkt me nogal bijzonder. De hengelstok is in elk geval wel een oplossing voor de hygiëne.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Of via de GIVT-app.
Ben gelijk voor.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Orchidee »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Of via de GIVT-app.
Ben gelijk voor.
Dan zal je toch heel wat geld mislopen denk ik.
Véél 70 plussers gebruiken géén smartphone.
Sommige 50 en 60 plussers ook niet.
Én niet iedereen neemt zijn of haar telefoon altijd en overal mee heen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door samanthi »

Mara schreef:In zeer grote gemeentes zijn er naast de diakenen, ook broeders aangesteld die rondgaan met de collectezak.
Tijdens buitengewone diensten, mogen kinderen die taak ook weleens vervullen.
Maar ik kreeg de indruk dat dit vroeger heel wat plechtiger eraan toeging.
De diakenen droegen nl. zwarte lederen handschoenen tijdens het collecteren.
In een verslag stond nl. dat broeder X. moeite had om de handschoenen aan en uit te trekken i.v.m. stijfheid en pijnklachten.

Was het dragen van handschoenen gebruikelijk? En wat was de reden?
Ooit in de Ger Gem in Rotterdam West gezien, witte handschoenen, ik had het idee dat ze een rouwkist gingen halen, het was kort na het overlijden van mijn vader, ik was nog geen twintig en heb het toen als erg naar ervaren, maar nu kijk ik er anders tegenaan, ik denk dat de stok met handschoenen beter doorglijdt en dat het toen de doorgeefzakjes kwamen handschoenen een gewoonte was geworden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Met GIVT kan beide: contant en via de app.
Plaats reactie