Het collecteren tijdens de eredienst

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Mara schreef:In zeer grote gemeentes zijn er naast de diakenen, ook broeders aangesteld die rondgaan met de collectezak.
Tijdens buitengewone diensten, mogen kinderen die taak ook weleens vervullen.
Maar ik kreeg de indruk dat dit vroeger heel wat plechtiger eraan toeging.
De diakenen droegen nl. zwarte lederen handschoenen tijdens het collecteren.
In een verslag stond nl. dat broeder X. moeite had om de handschoenen aan en uit te trekken i.v.m. stijfheid en pijnklachten.

Was het dragen van handschoenen gebruikelijk? En wat was de reden?
Ooit in de Ger Gem in Rotterdam West gezien, witte handschoenen, ik had het idee dat ze een rouwkist gingen halen, het was kort na het overlijden van mijn vader, ik was nog geen twintig en heb het toen als erg naar ervaren, maar nu kijk ik er anders tegenaan, ik denk dat de stok met handschoenen beter doorglijdt en dat het toen de doorgeefzakjes kwamen handschoenen een gewoonte was geworden.
Voor het door laten glijden van de stok heb je echt geen handschoenen nodig hoor. Ik denk dat grip belangrijker is :)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:In zeer grote gemeentes zijn er naast de diakenen, ook broeders aangesteld die rondgaan met de collectezak.
Tijdens buitengewone diensten, mogen kinderen die taak ook weleens vervullen.
Maar ik kreeg de indruk dat dit vroeger heel wat plechtiger eraan toeging.
De diakenen droegen nl. zwarte lederen handschoenen tijdens het collecteren.
In een verslag stond nl. dat broeder X. moeite had om de handschoenen aan en uit te trekken i.v.m. stijfheid en pijnklachten.

Was het dragen van handschoenen gebruikelijk? En wat was de reden?
Ooit in de Ger Gem in Rotterdam West gezien, witte handschoenen, ik had het idee dat ze een rouwkist gingen halen, het was kort na het overlijden van mijn vader, ik was nog geen twintig en heb het toen als erg naar ervaren, maar nu kijk ik er anders tegenaan, ik denk dat de stok met handschoenen beter doorglijdt en dat het toen de doorgeefzakjes kwamen handschoenen een gewoonte was geworden.
Voor het door laten glijden van de stok heb je echt geen handschoenen nodig hoor. Ik denk dat grip belangrijker is :)
Oh dan weet ik het niet, sommige gewoonte sluipen er gewoon in...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Dodo »

Zondag viel mijn oog op de handen van een van de kerkrentmeesters, hij is hovenier. Die handen worden niet meer schoon, denk ik. Ik kan me voorstellen dat hij vroeger handschoenen aangedaan had, omdat het dan veel netter staat dan die verweerde handen.
En ik heb nooit gehoord van een hygiëne-aspect bij de collectezakken, dat lijkt me onzin. Iedereen zit daar met schone handen, en die minuut dat je een paar munten in je handen hebt...
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door ejvl »

Dodo schreef:Zondag viel mijn oog op de handen van een van de kerkrentmeesters, hij is hovenier. Die handen worden niet meer schoon, denk ik. Ik kan me voorstellen dat hij vroeger handschoenen aangedaan had, omdat het dan veel netter staat dan die verweerde handen.
En ik heb nooit gehoord van een hygiëne-aspect bij de collectezakken, dat lijkt me onzin. Iedereen zit daar met schone handen, en die minuut dat je een paar munten in je handen hebt...
Nou een paar honderd handen kunnen best wel wat vuiligheid achterlaten.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Dodo »

Ik vind het zwaar overtrokken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door J.C. Philpot »

Die paar bacteriën extra door middel van de collectezak zijn goed voor het immuunsysteem.

Een tijd geleden kwam in het nieuws dat kinderen die opgroeien in stoffige ruimtes, minder vaak astma krijgen als kinderen die in een steriele omgeving opgroeien.

Datzelfde geld ook voor bacteriën. Natuurlijk is hygiëne belangrijk, maar je hebt ook bacteriën en ziektekiemen nodig om een goed functionerend afweersysteem te ontwikkelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Eljane
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 apr 2017, 22:05

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Eljane »

Wat grappig dat ik met al dat meelezen steeds maar weer dingen leer. Dingen die ik heel gewoon vind, maar die dus niet algemeen zijn. Nu dus weer iets. Bij ons in de hervormde kerk gb voor 2014 was het al gebruikelijk dat de diakenen geen en de collectanten wel handschoenen droegen in de erediensten, en ook daarna in de hhk is dat plaatselijk zo gebleven. Bij de gg/gin/cgk ter plaatse kan ik dat niet meer uit mijn geheugen opdiepen, niet op gelet/te lang geleden.
De reden? Geen idee.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door helma »

Gistermiddag had ik in de kerk een paar keer flinke hoestbui. Toen de collectezak voorbij was dacht ik toch wel wat bezwaard aan het virus wat ik zou hebben kunnen achterlaten :?

Ik dacht nog aan een deftige mevrouw uit mijn jeugd,
bij ons in de kerkbank. Die deed voor de collecte handschoentjes aan en na de collecte deed ze ze weer uit. (grappig dat Jonh Galt ook zo'n soort herinnering heeft)
Misschien had ze wel weinig weerstand. Na gistermiddag ben ik haar beter gaan begrijpen :huhu
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Herman »

„Het is een raadsel voor me geweest; jaren lang. Totdat ik er eindelijk toe kwam om opheldering te vragen. Wat dan wel? Dat zal ik u vertellen: In de plaats waar ik woon gebeurt iedere zondag iets merkwaardigs tijdens de kerkdienst. Op het moment dat de dominee de collecte gaat aankondigen ontstaat er een zekere onrust in de kerkeraadsbank onder de diakenen. Als bij afspraak gaan ze allemaal een beetje scheef in de bank hangen. De één tast in zijn binnenzak; anderen graaien in de zak van hun colbert. Eerst dacht ik dat ze ijverig naar hun portemonnee zochten. Maar wie schetst mijn verbazing toen er zwarte handschoenen te voorschijn kwamen die ze stuk voor stuk aantrokken. (Tussen haakjes: het was een zeer warme zondag toen ik dat voor het eerst zag). Bij mij rezen vragen: Waarom zouden ze dat doen? Het zal wel een bepaalde betekenis hebben, maar welke? Misschien willen ze ermee uitdrukken dat geld „aards slijk" is, dacht ik, dat je niet met je blote handen aan moet pakken. Of misschien stamt het uit de tijd dat er nog geen verwarming was in de kerk en collecteren dus nog een koud karweitje was. Misschien is het gewoon een teken van deftigheid. Of zou het misschien om hygiënische redenen zijn; die zakjes gaan door zoveel handen dat de diaken dat niet fris vindt. Maar dat leek me toch erg onwaarschijnlijk in de kerk. Een diaken hielp me uit de droom: Vroeger gebruikte men de zakjes aan lange stokken. En die stok gleed gemakkelijker door die handschoen dan door de blote hand. De stokken zijn al jaren uit de kerk verdwenen, maar de handschoenen bleven. Merkwaardig hè! Zou dat met meer dingen zo gaan in de kerk?

Gepubliceerd op: 14 februari 1987 UIT DE KERKELIJKE PERS
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Bezorgd »

Het wordt tijd voor een digitale wijze van collecteren.
Dat je gewoon met een kaart, telefoon of horloge kunt betalen.
Ook dit gaat zeker doorgevoerd worden, als zal er eerst weer een periode aan voorafgaan dat er allemaal zogenaamde principiële bezwaren genoemd gaan worden, die een paar jaar later geen bezwaren meer zullen blijken.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door aggieoudje »

Bij ons collecteren niet alleen de diakenen, maar ook de (ouderling)kerkrentmeesters.
In de Rehobothkerk doet de koster ook een stukje.
Er zit nog weinig echt geld meer in de zak, vooral veel collectebonnen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Klopt, dat gaat via de al eerder door mij genoemde GIVT app. Er is zelfs al een GerGem die daar gebruik van maakt. :super
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Hollander »

Bezorgd schreef:Het wordt tijd voor een digitale wijze van collecteren.
Dat je gewoon met een kaart, telefoon of horloge kunt betalen.
Ook dit gaat zeker doorgevoerd worden, als zal er eerst weer een periode aan voorafgaan dat er allemaal zogenaamde principiële bezwaren genoemd gaan worden, die een paar jaar later geen bezwaren meer zullen blijken.
Ik ben best vóór digitalisering, maar ik vind privacy wel een belangrijk ding. En voor de toekomstige generatie vind ik het belangrijk dat ze ook zien dat mensen een gift doen aan de kerk. Het opvoedingselement in het collecteren als symbool van de inzameling van giften, zou ik niet graag in willen ruilen.

Bij ons in de gemeente is overigens het contante deel hard afgenomen, sinds invoering van collectemunten/-bonnen. De inkomsten zijn daardoor behoorlijk gestegen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Klopt, dat gaat via de al eerder door mij genoemde GIVT app. Er is zelfs al een GerGem die daar gebruik van maakt. :super
Kan een erg dure app zijn. Even uitgerekend voor onze kerk en dan kom ik al tussen de € 6.000 en € 8.000 per jaar. Ofwel: oninteressant. De collectemunten/-bonnen zijn veel en veel voordeliger. De aftrekbaarheid maakt geen verschil.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Dodo »

Duurt collecteren met Givt niet veel langer dan normaal?
Plaats reactie