Het collecteren tijdens de eredienst

Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door merel »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:En één collecte gaat niet, omdat er verschillende doelen zijn en wie bepaalt dan de verdeelsleutel?
Dat kan bepaald worden door de kerkenraad. En als iemand persé een bepaald bedrag wil geven aan 1 van de doelen, kan middels een envelopje. Of achteraf overmaken via bank, maar dan is het niet anoniem.
Het is wat off-topic, maar dat gaat niet. Dan is elke euro die je geeft voorbestemd voor vaste doelen, in een van te voren bepaalde verdeling. Dat haalt het hart uit het liefdevol geven voor een bepaald doel. Ik denk niet dat er kerken zijn waar ze dit doen.
Eerlijk gezegd vind ik dat ook met de collectemunten. Dat is ook altijd een vast bedrag dat je per collecte geeft.

En ik moest erg wennen aan de 3 collectes van de PKN. In de CGK waren het altijd 2 collectes en soms 3.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Hollander »

merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik dat ook met de collectemunten. Dat is ook altijd een vast bedrag dat je per collecte geeft.
Hoezo is dat altijd een vast bedrag? Je kan toch variëren in hoeveelheid of waarde? Wat maakt het anders dan gebruikelijk chartaal geld?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door merel »

Natuurlijk kan je 4 verschillende soorten munten kopen. Ik merk alleen in ons gezin dat wij standaard munten kopen van een bepaalde waarde en die gebruiken. Bij kleingeld wisselden de bedragen sneller, o en keek ik bij de collecte wat ik waaraan gaf. Dit doe ik nu niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:O, dat zou ik helemaal geweldig vinden. Als ik dan maar eens in het jaar een afrekening krijg, anders is dat heel complex. Maar ik heb nu negen soorten collectebonnen, dus zo'n app zou wel erg praktisch zijn.
Ik heb het inderdaad pas gezien. Er zit een soort balletje in de collecte zak. Via NFC maakt je telefoon verbinding met de chip in dat balletje. Een vooraf ingevoerd bedrag in de app Givt wordt dan afgeschreven van je rekening.

Dus in de zak zitten muntjes, briefjes, bonnetjes en de chip.
Het gaat met Bluetooth, niet via NFC.
Een gemeente waar ik regelmatig kom, gebruikt GIVT al. In onze gemeente gaan we het systeem vanaf 1 januari gebruiken. Het zal je niet verbazen, dat ik degene ben die dit project trekt. ;)

Omdat wij een missionaire gemeente zijn met een groot verspreidingsgebied van de leden/gasten en veel anderstaligen, hebben vrijwel alle mensen hun mobiel sowieso bij zich.

@NorahLinde, het collectebedrag kan je elke keer aanpassen, je hebt sowieso 3 presets waaruit je kiest, maar je kan ook altijd een ander bedrag invoeren.

In de praktijk blijkt dat mensen ca. 4 keer zoveel geven. Waarschijnlijk omdat ze nadenken welk bedrag ze geven voor een bepaald doel en niet standaard een muntje of collectebon uit hun zak trekken.
Je moet wel rekenen met gemiddeld ca. 12% overheadkosten, maar afstorten van contant geld is ook niet gratis (kost in ieder geval tijd om te tellen en voor een diaken om naar de bank te gaan).
Voordeel is ook, dat kerktelefoon-luisteraars kunnen geven via de app.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door ejvl »

NorahLinde schreef:Ik hoorde laatst van een gemeente waar ze tegenwoordig een chip? in de collectezak hebben. Wanneer je een bepaalde app op je telefoon hebt geïnstalleerd en de collectezak gaat door je handen schrijft het automatisch af wat je in de app hebt ingevoerd. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Ik heb mn twijfels er wat bij, alleen al om de simpele reden dat ik het niet fijn vind mijn telefoon mee te moeten nemen naar de kerk.
Daarnaast vraag ik me af hóe men dan nog geeft. Is de collecte immers ook niet iets wat je biddend doet en wat je afstemt op een eventueel doel? (Bij ons is 1 van de bidpunten in het grote gebed ook altijd het collectedoel van de tweede collecte) Ik stel me zo voor dat dat ook best wel kan via die app, maar ik denk maar zo dat mensen een bedrag eens instellen per collecte en er nóóit meer aan denken dat eens aan te passen. Of ben ik dan te negatief?

Nou ja, benieuwd wat jullie denken, vinden.
Het doel van de collecte is toch al ruim van tevoren bekend? Of in de kerkbode of in de vorige dienst als mededeling medegedeeld zodat je daar al rekening mee kunt houden en een hoger bedrag in kunt stellen?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef: Het gaat met Bluetooth, niet via NFC.
Hoe gaat dat in de praktijk? Is het niet wat traag om de collectezak rond te laten gaan of is het eenmalig authenticeren en als de collectezak een beetje in de buurt komt gaat het automatisch?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Tiberius schreef: Het gaat met Bluetooth, niet via NFC.
Hoe gaat dat in de praktijk? Is het niet wat traag om de collectezak rond te laten gaan of is het eenmalig authenticeren en als de collectezak een beetje in de buurt komt gaat het automatisch?
Het gaat snel genoeg, dat is het probleem niet.
De app maakt geen BT-verbinding tot stand, maar leest alleen het BT-id uit.
Ik ken de technische details niet precies, maar volgens mij is dat de eerste stap in authenticatie-proces. Na ontvangst van het id, wordt het proces afgebroken en weet de app genoeg.

Klein nadeel is wel, dat er voeding nodig is, i.t.t. NFC. Na 3 jaar worden de modules vervangen, inclusief de batterij.
En als je een vaste collecteplek hebt, bijvoorbeeld een bakje achterin de kerkzaal, moet je vaker vervangen. Het systeem van de zender wordt op beweging ingeschakeld (in de zak) of staat continu aan (bij het bakje achterin).
Voordeel t.o.v. NFC is natuurlijk dat je je mobiel niet tegen de collectezak aan hoeft te houden, maar een halve meter afstand is al voldoende.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Hollander »

merel schreef:Natuurlijk kan je 4 verschillende soorten munten kopen. Ik merk alleen in ons gezin dat wij standaard munten kopen van een bepaalde waarde en die gebruiken. Bij kleingeld wisselden de bedragen sneller, o en keek ik bij de collecte wat ik waaraan gaf. Dit doe ik nu niet.
Helder, maar dat is dan wel persoonsgebonden. Voorheen kochten wij munten bij de bank. Vrijwel altijd van dezelfde waarde. Nu bestellen we munten/bonnen van verschillende waarde. De invoering van kerkgeld heeft juist gezorgd dat de bedragen per collecte meer afgestemd kunnen worden dan voorheen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door NorahLinde »

merel schreef:Natuurlijk kan je 4 verschillende soorten munten kopen. Ik merk alleen in ons gezin dat wij standaard munten kopen van een bepaalde waarde en die gebruiken. Bij kleingeld wisselden de bedragen sneller, o en keek ik bij de collecte wat ik waaraan gaf. Dit doe ik nu niet.
Dat ligt dan misschien aan jullie gezin, want met het zelfde gemak koop je verschillende waarden en kun je alsnog per collecte variëren in bedrag.

Wij hebben 3 verschillende waarden en ik varieer al naar gelang het doel, kerk en diaconie krijgt in principe altijd hetzelfde, mits daar iets bijzonders mee is.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:(...)
Voordeel is ook, dat kerktelefoon-luisteraars kunnen geven via de app.
Maar dan niet via Bluetooth of NFC, maar via een QR code, neem ik aan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:
Tiberius schreef:(...)
Voordeel is ook, dat kerktelefoon-luisteraars kunnen geven via de app.
Maar dan niet via Bluetooth of NFC, maar via een QR code, neem ik aan.
Het kan via een QR-code inderdaad, of via een lijst met kerken waaruit je kan kiezen in de GIVT-app.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door aggieoudje »

Wij hebben meerdere collectebonnen met verschillende waardes(0,65, 1,25 en 2,50), maar ik koop altijd dezelfde die van 0,65 En als ik dan een keer meer wil geven bij een bijzondere collecte bijv. dan stop ik er gewoon meerdere van 0,65 in 1 zak of als ik echt een groot bedrag wil geven stop ik er papiergeld in.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Jantje »

Bij ons in de gemeente zijn er munten, variërend van € 0,60 tot € 5,00. Maar ik gebruik die nooit. Ik stop er écht geld in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door NorahLinde »

Jantje schreef:Bij ons in de gemeente zijn er munten, variërend van € 0,60 tot € 5,00. Maar ik gebruik die nooit. Ik stop er écht geld in.
Heb je daar een specifieke reden voor?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Jantje »

NorahLinde schreef:
Jantje schreef:Bij ons in de gemeente zijn er munten, variërend van € 0,60 tot € 5,00. Maar ik gebruik die nooit. Ik stop er écht geld in.
Heb je daar een specifieke reden voor?
Zeker. Ik vind het niet nodig. Bovendien kost het me teveel tijd om ze te halen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie