Het collecteren tijdens de eredienst

CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door CvdW »

Bepaalde longpatiënten moeten bij besmetting met bovengenoemde bacterie levenslang antibiotica.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Dodo »

Toch snap ik die focus op de collecte niet. De wc bij de hema is gevaarlijker, of de deurknop van de trein, überhaupt het openbaar vervoer, noem maar op.
Als je zo kwetsbaar bent (wat volgens mij vrij zeldzaam is) kun je ook zelf handschoenen dragen.
En één collecte gaat niet, omdat er verschillende doelen zijn en wie bepaalt dan de verdeelsleutel?
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
Pseudonomas aeruginosa
je quote verkeerd. Maar wat is nu eigenlijk je punt?
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Toch snap ik die focus op de collecte niet. De wc bij de hema is gevaarlijker, of de deurknop van de trein, überhaupt het openbaar vervoer, noem maar op.
Als je zo kwetsbaar bent (wat volgens mij vrij zeldzaam is) kun je ook zelf handschoenen dragen.
En één collecte gaat niet, omdat er verschillende doelen zijn en wie bepaalt dan de verdeelsleutel?
Dat bedoelde ik ook. Ik begrijp best dat er risico's zijn, maar die zijn echt niet exclusief voor een collecte. Als iemand dusdanig vatbaar en in slechte lichamelijke conditie is, dan is het sowieso niet raadzaam jezelf in een ruimte met veel mensen te begeven.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Adje »

Mara schreef:In zeer grote gemeentes zijn er naast de diakenen, ook broeders aangesteld die rondgaan met de collectezak.
Tijdens buitengewone diensten, mogen kinderen die taak ook weleens vervullen.
Maar ik kreeg de indruk dat dit vroeger heel wat plechtiger eraan toeging.
De diakenen droegen nl. zwarte lederen handschoenen tijdens het collecteren.
In een verslag stond nl. dat broeder X. moeite had om de handschoenen aan en uit te trekken i.v.m. stijfheid en pijnklachten.

Was het dragen van handschoenen gebruikelijk? En wat was de reden?
In onze gemeente mogen in de morgendiensten kinderen (leeftijd 6 tot en met 12 jaar) de diakenen assisteren met collecteren.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
Pseudonomas aeruginosa
je quote verkeerd. Maar wat is nu eigenlijk je punt?
Quote is inderdaad verkeerd.
Ik noemde een bacterie die zeer gevaarlijk is voor bepaalde mensen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Toch snap ik die focus op de collecte niet. De wc bij de hema is gevaarlijker, of de deurknop van de trein, überhaupt het openbaar vervoer, noem maar op.
En niet te vergeten de winkelwagentjes. ;)
Dodo schreef:ls je zo kwetsbaar bent (wat volgens mij vrij zeldzaam is) kun je ook zelf handschoenen dragen.
A is het niet vrij zeldzaam en B heeft het dragen van alleen handschoenen niet zoveel nut, dan zou je ook een speciaal mondmasker moeten dragen.
Dodo schreef:En één collecte gaat niet, omdat er verschillende doelen zijn en wie bepaalt dan de verdeelsleutel?
Dat kan bepaald worden door de kerkenraad. En als iemand persé een bepaald bedrag wil geven aan 1 van de doelen, kan middels een envelopje. Of achteraf overmaken via bank, maar dan is het niet anoniem.
Zeeuw schreef:Als iemand dusdanig vatbaar en in slechte lichamelijke conditie is, dan is het sowieso niet raadzaam jezelf in een ruimte met veel mensen te begeven.
Dan maakt een collecte inderdaad niet zoveel uit.
CvdW schreef:Ik noemde een bacterie die zeer gevaarlijk is voor bepaalde mensen.
Hij kan voor iedereen gevaarlijk zijn. Ik heb hem ook opgelopen terwijl ik een normale afweer had.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:En één collecte gaat niet, omdat er verschillende doelen zijn en wie bepaalt dan de verdeelsleutel?
Dat kan bepaald worden door de kerkenraad. En als iemand persé een bepaald bedrag wil geven aan 1 van de doelen, kan middels een envelopje. Of achteraf overmaken via bank, maar dan is het niet anoniem.
Het is wat off-topic, maar dat gaat niet. Dan is elke euro die je geeft voorbestemd voor vaste doelen, in een van te voren bepaalde verdeling. Dat haalt het hart uit het liefdevol geven voor een bepaald doel. Ik denk niet dat er kerken zijn waar ze dit doen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:Het is wat off-topic, maar dat gaat niet. Dan is elke euro die je geeft voorbestemd voor vaste doelen, in een van te voren bepaalde verdeling. Dat haalt het hart uit het liefdevol geven voor een bepaald doel. Ik denk niet dat er kerken zijn waar ze dit doen.
Sowieso moet een kerkenraad uitermate zorgvuldig omgaan met het scheiden van geldstromen die bestemd zijn voor kerk en diaconie en overige doeleinden, in welke vorm de benamingen ook gegeven worden.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door eilander »

Hollander schreef:
Dodo schreef:Het is wat off-topic, maar dat gaat niet. Dan is elke euro die je geeft voorbestemd voor vaste doelen, in een van te voren bepaalde verdeling. Dat haalt het hart uit het liefdevol geven voor een bepaald doel. Ik denk niet dat er kerken zijn waar ze dit doen.
Sowieso moet een kerkenraad uitermate zorgvuldig omgaan met het scheiden van geldstromen die bestemd zijn voor kerk en diaconie en overige doeleinden, in welke vorm de benamingen ook gegeven worden.
Eens. Eén collecte kan inderdaad niet. Er is een strikte scheiding tussen kerk en diaconie. Zo kan bv. de diaconie niet zomaar renteloos geld lenen aan de kerk.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door NorahLinde »

Ik hoorde laatst van een gemeente waar ze tegenwoordig een chip? in de collectezak hebben. Wanneer je een bepaalde app op je telefoon hebt geïnstalleerd en de collectezak gaat door je handen schrijft het automatisch af wat je in de app hebt ingevoerd. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Ik heb mn twijfels er wat bij, alleen al om de simpele reden dat ik het niet fijn vind mijn telefoon mee te moeten nemen naar de kerk.
Daarnaast vraag ik me af hóe men dan nog geeft. Is de collecte immers ook niet iets wat je biddend doet en wat je afstemt op een eventueel doel? (Bij ons is 1 van de bidpunten in het grote gebed ook altijd het collectedoel van de tweede collecte) Ik stel me zo voor dat dat ook best wel kan via die app, maar ik denk maar zo dat mensen een bedrag eens instellen per collecte en er nóóit meer aan denken dat eens aan te passen. Of ben ik dan te negatief?

Nou ja, benieuwd wat jullie denken, vinden.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door DDD »

O, dat zou ik helemaal geweldig vinden. Als ik dan maar eens in het jaar een afrekening krijg, anders is dat heel complex. Maar ik heb nu negen soorten collectebonnen, dus zo'n app zou wel erg praktisch zijn.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door NorahLinde »

DDD schreef:O, dat zou ik helemaal geweldig vinden. Als ik dan maar eens in het jaar een afrekening krijg, anders is dat heel complex. Maar ik heb nu negen soorten collectebonnen, dus zo'n app zou wel erg praktisch zijn.
Okey! En je zou dan ook wel het bedrag aanpassen zoals je nu uit die 9 (Wat veel trouwens!) soorten bonnen kiest?

En vind je het niet bezwaarlijk je telefoon dan mee te moeten nemen? (Misschien heb je dat al wel hoor, geen idee, dan is t natuurlijk geen bijkomend iets)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door DDD »

Ik heb collectebonnen voor negen kerkelijke gemeenten, overigens is dat ook voor weekdiensten. Ik heb nog meer verschillende soorten, maar dat zijn dan verschillende bedragen. Voor de meest voorkomende gemeenten heb ik twee tarieven.

Ik heb altijd een telefoon bij mij voor pech onderweg en om te kunnen appen, bijvoorbeeld als ik onverwachts op bezoek ga en anders de hele middag onbereikbaar ben. Dan zouden mensen zich zorgen kunnen gaan maken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Het collecteren tijdens de eredienst

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:O, dat zou ik helemaal geweldig vinden. Als ik dan maar eens in het jaar een afrekening krijg, anders is dat heel complex. Maar ik heb nu negen soorten collectebonnen, dus zo'n app zou wel erg praktisch zijn.
Ik heb het inderdaad pas gezien. Er zit een soort balletje in de collecte zak. Via NFC maakt je telefoon verbinding met de chip in dat balletje. Een vooraf ingevoerd bedrag in de app Givt wordt dan afgeschreven van je rekening.

Dus in de zak zitten muntjes, briefjes, bonnetjes en de chip.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie