Andere gemeenten bezoeken

-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: Ja, dat is dus die HWBA
Ik noem het dus gewoon Bethel kerk...
Zo staat het overigens ook op de website.
Tip: Er staat ook een preek op van ds. Van Boven, voor de GBS
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef: Ja, dat is dus die HWBA
Ik noem het dus gewoon Bethel kerk...
Zo staat het overigens ook op de website.
Tip: Er staat ook een preek op van ds. Van Boven, voor de GBS
Nee dat is de HHK, die heet Bethel.
de hervormde-pkn kerkt in Stjaavelin.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:@Dia
Volgens mij had het te maken met de kerkvisie van hen.
Op hun site staat ook de brochure die destijds Ds Budding heeft gemaakt waarom hij opging in de PKN.
Want diegene die voorgaan zijn allemaal rechtse Bond dominees
Zit je dan bij de Bethel gemeente? Of bij degenen die terug gingen naar de PKN? In Vriezenveen staat nu ds. IJ. R. Bijl.
Dat is eigenlijk de gemeente die ik bedoel. Eigenlijk ook de voortzetting van de Hervormde Evangelisatie.
Je hebt 2 hervormde gemeentes, in vriezenveen een vrijzinnige en een rechtse Bond gemeente (hwba)
die laatste bedoel ik.
Nee ik woon meer dan een uur van Vriezenveen
Vrijzinnig is wel erg kort door de bocht. De gemeente bestaat uit vijf wijken, waarvan een een wba is. Een van de andere wijken is ook een GB-wijk.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef: Ja, dat is dus die HWBA
Ik noem het dus gewoon Bethel kerk...
Zo staat het overigens ook op de website.
Tip: Er staat ook een preek op van ds. Van Boven, voor de GBS
Nee dat is de HHK, die heet Bethel.
de hervormde-pkn kerkt in Stjaavelin.
Die bedoelde ik ook! Hoe kunnen wij langs malkanderen henen praeten….
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door -DIA- »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:@Dia
Volgens mij had het te maken met de kerkvisie van hen.
Op hun site staat ook de brochure die destijds Ds Budding heeft gemaakt waarom hij opging in de PKN.
Want diegene die voorgaan zijn allemaal rechtse Bond dominees
Zit je dan bij de Bethel gemeente? Of bij degenen die terug gingen naar de PKN? In Vriezenveen staat nu ds. IJ. R. Bijl.
Dat is eigenlijk de gemeente die ik bedoel. Eigenlijk ook de voortzetting van de Hervormde Evangelisatie.
Je hebt 2 hervormde gemeentes, in vriezenveen een vrijzinnige en een rechtse Bond gemeente (hwba)
die laatste bedoel ik.
Nee ik woon meer dan een uur van Vriezenveen
Vrijzinnig is wel erg kort door de bocht. De gemeente bestaat uit vijf wijken, waarvan een een wba is. Een van de andere wijken is ook een GB-wijk.
De kerk in De Pollen valt ook onder Vriezenveen. Welke richting dat is weet ik niet.
In de grote kerk in het centrum ben ik wel geweest met begrafenissen en huwelijken van familie, overigens alweer jaren geleden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Geytenbeekje »

Volgens mij ook geen grote gemeente, volgens mij beroepen ze ook nooit.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Volgens mij ook geen grote gemeente, volgens mij beroepen ze ook nooit.
Ik zei dat die ook Vriezenveen viel, net zoals het PKN-kerkje in Elsen onder Rijssen valt. En de kerk van Hoge Hexel onder Wierden. Deze kerkjes hebben geen eigen predikant, maar de dienst des Woords wordt geregeld vanuit de moedergemeenten respectievelijk Vriezenveen, Rijssen en Wierden.
Voor een duidelijkheid overzicht
Vriezenveen --> De Pollen
Rijssen --> Elsen
Wierden --> Hoge Hexel
En daar wil ik nog aan toevoegen
Holten --> Dijkerhoek (hoewel het kerkje daar meer tot een soort dorpshuis is verbouwd), ik meen dat er nog een keer per maand een dienst wordt gehouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Hendrikus »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef: Je hebt 2 hervormde gemeentes, in vriezenveen een vrijzinnige en een rechtse Bond gemeente (hwba)
die laatste bedoel ik.
Nee ik woon meer dan een uur van Vriezenveen
Vrijzinnig is wel erg kort door de bocht. De gemeente bestaat uit vijf wijken, waarvan een een wba is. Een van de andere wijken is ook een GB-wijk.
Inderdaad, kletskoek. Vr'veen heeft nooit een vrijzinnige gemeente gehad. Daarvoor moet je naar de Kapel in Wierden.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Delftenaar »

Het is een confessionele gemeente.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door parsifal »

Wij zitten in een bijzondere situatie. Onze internationale gemeente is onderdeel van een grotere gemeente waar elke zondag Zweedstalige, Engelstalige en Koreaanstalige diensten worden gehouden. Er is redelijke vrijheid in de diensten. De Koreaanse predikant is presbyteriaan en staat in de reformatorische traditie (dichtbij ouderwets Kuyperiaans). De Engelse diensten zijn vrij breed, evangelicaal maar soms hete hangijzers vermijdend, de preken zijn mij vaak iets te praktijk gericht zonder diepgang in de tekst zelf. Aan de andere kant is er veel Bijbelstudie en gebed buiten de zondagse diensten en de liederen zijn vaak mooi en theologisch diepgaand. De Zweedse afdeling is erg vrijzinnig, liefhebben lijkt bevestigen etc.

Zo af en toe zijn er gezamenlijke diensten, die we vaak overslaan, dan, en ook bij problemen met OV, gaan we regelmatig naar de plaatselijke Baptisten, waar we het theologisch best kunnen vinden buiten dat ze kinderdoop echt niet erkennen, of een evangelische gemeente iets verder op.
De enige echt Zweedseralige reformatorische kerk in de buurt van Stockholm waar ik van weet is te ver reizen (zelfs als we een auto zouden hebben is het meer dan een half uur rijden). We zijn daar een keer geweest en zullen hopelijk meer gaan mochten we een auto aanschaffen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door DDD »

Grappig. Je ziet vaker dat de Engelstalige diensten orthodoxer zijn dan de diensten in de landstaal.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:We zijn daar een keer geweest en zullen hopelijk meer gaan mochten we een auto aanschaffen.
Uit puur interesse:
Is er in Zweden ook een Indre Mission in de landskerk, net zoals in Denemarken? En zijn er in de landskerk nog levende bijbelgetrouwe gemeenten?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:We zijn daar een keer geweest en zullen hopelijk meer gaan mochten we een auto aanschaffen.
Uit puur interesse:
Is er in Zweden ook een Indre Mission in de landskerk, net zoals in Denemarken? En zijn er in de landskerk nog levende bijbelgetrouwe gemeenten?
Ik denk het wel er zijn zeker gemeenten die hun missie serieus nemen ook met het evangelie naar bijvoorbeeld vluchtelingen brengen, of Alphacursussen draaien. Het maakt ook wel duidelijk dat we in Nederland het vrij luxe hebben zodat we de Alpha cursus kunnen bekritiseren, terwijl het hier een teken is van een gemeente waar je best heen kunt gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door pierre27 »

Augustienus schreef:Ik had de zin weg kunnen laten, maar het was iets wat me opviel (overigens in meer zware gemeenten).
Kun jij @Augustienus dit eens onderbouwd uitleggen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Augustienus »

Waarom zou dat moeten en hoe zou ik dat moeten doen? Ik noem slechts een ervaring en observatie.
Plaats reactie