Andere gemeenten bezoeken

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Andere gemeenten bezoeken

Bericht door HersteldHervormd »

Het gebeurd denk zeer regelmatig dat kerkgangers jaar in jaar uit iedere week op hetzelfde plekje in hun gemeente zitten. Dat is op zich natuurlijk heel niet raar, maar ik ben van mening dat het ook mooi is om andere gemeenten uit je kerkverband eens te bezoeken. Zo zie je ook eens hoe het bij andere gemeenten gaat. Ik sta zelf ook wel open voor het bezoeken van andere gemeenten.

Doen jullie dit ook wel is?

Zelf ben ik binnen de HHK in de de volgende gemeenten geweest:

Vriezenveen, Elspeet, Oldenbroek, Apeldoorn, Ede, Lunteren, Soest, Woudenberg, Wijk en Aalburg, Katwijk, Voorburg, Waddinxveen, Waarder, Middelharnis, Sommelsdijk, Ouddorp, Numansdorp, Goedereede, Middelharnis, Stellendam, Oudekerk en ik denk dat ik er nog wel een paar vergeet.

PS: voor de speurneuzen onder ons, ik zeg niet of mijn thuisgemeente er wel of niet bij staat ;)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Hollander »

HersteldHervormd schreef:Doen jullie dit ook wel is?
Ja, dat doe ik weleens. Doorgaans is wel een specifieke reden te noemen. Want een dienst in de eigen kerk zal ik niet zomaar verzuimen. Een enkele keer ga ik tijdens weekdiensten of een derde dienst, naar een andere gemeente. Zowel binnen- als buiten het eigen kerkgenootschap.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Mistig »

Ik doet het eigenlijk heel weinig. Er zijn maar enkele gemeenten die ik frequent bezoek, waar mijn eigen gemeente (GG Capelle-Middelwatering) uiteraard de voorkeur heeft. Daarbuiten kom ik niet zo veel. Wel luister ik regelmatig met een andere gemeente mee of later via internet.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Geytenbeekje »

Als ik door omstandigheden wat anders luister luister ik niet vaak naar eigen kerkverband.
Meestal OGGiN, GG, CGK-BHP of een rechtse Bondsgemeente
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Mara »

Op zondag neem ik in principe altijd mijn eigen plaatsje in.
Met een enkele uitzondering en dan bezoek ik inderdaad andere gemeenten. Maar niet alleen van de CGK, ik spring graag over kerkmuurtjes heen (en weer terug uiteraard).
Zo lang dat nog kan tenminste....
En online luisteren doe ik echt over de gehele breedte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Ouddorp »

Vriezenveen, Elspeet, Oldenbroek, Apeldoorn, Ede, Lunteren, Soest, Woudenberg, Wijk en Aalburg, Katwijk, Voorburg, Waddinxveen, Waarder, Middelharnis, Sommelsdijk, Ouddorp, Numansdorp, Goedereede, Middelharnis, Stellendam, Oudekerk en ik denk dat ik er nog wel een paar vergeet.
HHG Middelharnis-Sommelsdijk staat 3x in het lijstje ;)
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Ouddorp »

Ik doe het ook maar weinig, eigenlijk alleen vakanties en af en toe een doopdienst.

Mijn lijstje, maar nog niet compleet geloof ik.

HHG Ouddorp, Goedereede, Stellendam, Melissant, Middelharnis, Elspeet, Garderen, Elst, Putten, Staphorst, Rijssen
GG Ouddorp, Middelharnis, Aagtekerke, Rijssen-Noord, Rijssen-Zuid, Uddel
GGiN De Beek-Uddel, Barneveld
CGK Middelharnis, Bunde
GKV Ede
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Geytenbeekje »

Ouddorp schreef:Ik doe het ook maar weinig, eigenlijk alleen vakanties en af en toe een doopdienst.

Mijn lijstje, maar nog niet compleet geloof ik.

HHG Ouddorp, Goedereede, Stellendam, Melissant, Middelharnis, Elspeet, Garderen, Elst, Putten, Staphorst, Rijssen
GG Ouddorp, Middelharnis, Aagtekerke, Rijssen-Noord, Rijssen-Zuid, Uddel
GGiN De Beek-Uddel, Barneveld
CGK Middelharnis, Bunde
GKV Ede
Nog nooit in een PKN-gemeente geweest ?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door HersteldHervormd »

Ouddorp schreef:
Vriezenveen, Elspeet, Oldenbroek, Apeldoorn, Ede, Lunteren, Soest, Woudenberg, Wijk en Aalburg, Katwijk, Voorburg, Waddinxveen, Waarder, Middelharnis, Sommelsdijk, Ouddorp, Numansdorp, Goedereede, Middelharnis, Stellendam, Oudekerk en ik denk dat ik er nog wel een paar vergeet.
HHG Middelharnis-Sommelsdijk staat 3x in het lijstje ;)
Oops :)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door aggieoudje »

HersteldHervormd schreef:Het gebeurd denk zeer regelmatig dat kerkgangers jaar in jaar uit iedere week op hetzelfde plekje in hun gemeente zitten. Dat is op zich natuurlijk heel niet raar, maar ik ben van mening dat het ook mooi is om andere gemeenten uit je kerkverband eens te bezoeken. Zo zie je ook eens hoe het bij andere gemeenten gaat. Ik sta zelf ook wel open voor het bezoeken van andere gemeenten.

Doen jullie dit ook wel is?

Zelf ben ik binnen de HHK in de de volgende gemeenten geweest:

Vriezenveen, Elspeet, Oldenbroek, Apeldoorn, Ede, Lunteren, Soest, Woudenberg, Wijk en Aalburg, Katwijk, Voorburg, Waddinxveen, Waarder, Middelharnis, Sommelsdijk, Ouddorp, Numansdorp, Goedereede, Middelharnis, Stellendam, Oudekerk en ik denk dat ik er nog wel een paar vergeet.

PS: voor de speurneuzen onder ons, ik zeg niet of mijn thuisgemeente er wel of niet bij staat ;)
Heel soms bezoek ik de Herv. Westerkerk in Capelle a/d IJssel omdat vrienden daar kerken.
Op vakanties met regelmaat in de Herv. Gemeentes van Katwijk aan Zee, Hoevelaken/Achterveld, Barneveld en Woudenberg geweest.
Voor doopdienst of belijdenisdienst de hhk van Ridderkerk en Rotterdam Kralingseveer bezocht.
Via internet luister ik graag naar Herv. Tholen en ook Katwijk aan Zee.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb ooit op enig punt in mijn leven weleens een dienst bezocht in:

- HHK
- PKN-H
- OGG
- GG
- GGiN
- CGK
- Evang
- Baptist
- Vergadering
- Volle Evangelisch
- Messiaans
- RKK
- Anglicaans
- Congregational
- Reformed Baptist
- Free Church of Scotland Continuing
- Evangelische Kirche (Luthers)
- Friedensstimme Baptisten
- Altreformierte Kirche
- Evangelisch Reformierte Kirche
- Bible Presbyterian Church
- Besirca Evangelica Pentecostale

En dan vergeet ik er nog wat. Ik voel me achter het meest thuis in mijn Reformatorische roots, en de lijn van (Nadere) Reformatie en Puritanisme.

Ondanks al mijn (vakantie)ervaringen, is de leer van vrije en soevereine genade, zoals verwoord in de DL, mij steeds waardevoller geworden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 18 nov 2019, 18:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Mannetje »

Enkel in vakanties en bij bijzondere gelegenheden kerk ik niet in de eigen gemeente.
Een principiële keuze: ik ben geplaatst in de gemeente hier, dus hier ga ik naar de kerk.
-
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Ik heb ooit op enig punt in mijn leven weleens een dienst bezocht in:

- HHK
- PKN-H
- OGG
- GG
- GGiN
- CGK
- Evang
- Baptist
- Vergadering
- Volle Evangelisch
- Messiaans
- RKK
- Anglicaans
- Congregational
- Reformed Baptist
- Free Church of Scotland Continuing
- Evangelische Kirche (Luthers)
- Friedensstimme Baptisten
- Altreformierte Kirche
- Evangelisch Reformierte Kirche
- Bible Presbyterian Church
- Besirca Evangelica Pentecostale

En dan vergeet ik er nog wat. Ik voel me achter het meest thuis in mijn Reformatorische roots, en de lijn van (Nadere) Reformatie en Puritanisme.

Ondanks al mijn (vakantie)ervaringen, is de leer van vrije en soevereine genade, zoals verwoord in de DL, mij steeds waardevoller geworden.
Altreformierte waar kan je dat het beste mee vergelijken ? Midden-Bond ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef: Altreformierte waar kan je dat het beste mee vergelijken ? Midden-Bond ?
Een traditionele PKN Gereformeerde Kerk.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 18 nov 2019, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door -DIA- »

Vanuit het principe dat je door God in de gemeente bent geplaatst zie ik het niet als een goede zaak om je plek in je eigen gemeente (zonder grondige reden) leeg te laten.
Toch is er volop gelegenheid om in andere kerken diensten te bezoeken of via internet te beluisteren.

Buiten eigen gemeente heb ik min of meer regelmatig gekerkt in:
OGGiN (Oranjekerk) in Rijssen
GGiN (Eskerk) in Rijssen
Vrije OGG in Rijssen
Geref. Gem. in Enter
Geref. Gem. in Wierden
Geref. Gem. in Almelo (tot de opheffing)
GGiN te Vriezenveen
GGiN (buiten verband) in Rijssen
HHK te Rijssen

Vaste diensten die via internet volg:
GG Thaborkerk Rotterdam-IJsselmonde
GG Elimkerk Capelle a/d IJssel-Middelwatering
PKN (Schildkerk) te Rijssen

En tussendoor nog oudere preken die op mijn pc staan
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie