Andere gemeenten bezoeken

HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door HersteldHervormd »

Augustienus schreef:
HersteldHervormd schreef:
Augustienus schreef:
HersteldHervormd schreef:Het gebeurd denk zeer regelmatig dat kerkgangers jaar in jaar uit iedere week op hetzelfde plekje in hun gemeente zitten. Dat is op zich natuurlijk heel niet raar, maar ik ben van mening dat het ook mooi is om andere gemeenten uit je kerkverband eens te bezoeken. Zo zie je ook eens hoe het bij andere gemeenten gaat. Ik sta zelf ook wel open voor het bezoeken van andere gemeenten.

Doen jullie dit ook wel is?

Zelf ben ik binnen de HHK in de de volgende gemeenten geweest:

Vriezenveen, Elspeet, Oldenbroek, Apeldoorn, Ede, Lunteren, Soest, Woudenberg, Wijk en Aalburg, Katwijk, Voorburg, Waddinxveen, Waarder, Middelharnis, Sommelsdijk, Ouddorp, Numansdorp, Goedereede, Middelharnis, Stellendam, Oudekerk en ik denk dat ik er nog wel een paar vergeet.

PS: voor de speurneuzen onder ons, ik zeg niet of mijn thuisgemeente er wel of niet bij staat ;)
En wat waren je bevindingen?
Er zijn verschillen in ligging. We kunnen dat verzwijgen of ontkennen, maar dat zou niet eerlijk wezen.

Aan de andere, overal hoor je van vrije genade, voor de zondaar. Ik heb dus eigenlijk geen negatieve ervaringen. Alleen sommige gemeente zingen wel vlug, maar dat is puur een kwestie van gewenning :)
Dat laat wel zien uit welke gemeenten je iig niet komt ;-). Ik ben ooit eens in Vriezenveen geweest maar dat vond ik echt extreem langzaam.
Nouja, dat klopt, ik doel een beetje op Apeldoorn. Das echt niet te geloven haha.

Verder een mooie kerk / gemeente hoor.

Opzich een beetje de vaart erin is ook niet verkeerd, maar het gedragen zingen heeft bij mij persoonlijk wel de voorkeur. Beetje P. Heijkoop style :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door HersteldHervormd »

Hollander schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik sta zelf ook wel open voor het bezoeken van andere gemeenten.
Bezoek je ook, zonder speciale reden, andere gemeenten ten koste van een dienst in eigen gemeente?
Nee absoluut nooit ten koste van mijn eigen gemeente(n). Maarja, wat is speciaal...? Ik denk dat ik ieder jaar wel ongeveer 5x in een andere HHK te vinden ben. En dat verrijkt eigenlijk best wel.

Het zijn puur vrienden/ambstdragers/predikanten die ervoor zorgen hoor :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Hollander »

HersteldHervormd schreef:
Hollander schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik sta zelf ook wel open voor het bezoeken van andere gemeenten.
Bezoek je ook, zonder speciale reden, andere gemeenten ten koste van een dienst in eigen gemeente?
Nee absoluut nooit ten koste van mijn eigen gemeente(n). Maarja, wat is speciaal...? Ik denk dat ik ieder jaar wel ongeveer 5x in een andere HHK te vinden ben. En dat verrijkt eigenlijk best wel.

Het zijn puur vrienden/ambstdragers/predikanten die ervoor zorgen hoor :)
Ik bedoel meer dat als je een 'eigen dienst' verzuimt, zonder dat daar een speciale reden voor is. Het bezoeken van een andere gemeente lijkt mij verder niet verkeerd. Persoonlijk vind ik de 'eigen gemeente' de plaats waar ik hoor te zijn. Maar net zo goed ben ik weleens ergens anders.

Ooit bezocht/beluisterd in het binnenland:
CGK, PKN, (O)GG, HHK, GGiN, Lutherse kerk, vrije charismatisch christelijke gemeente.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:[
Ik bedoel meer dat als je een 'eigen dienst' verzuimt, zonder dat daar een speciale reden voor is. Het bezoeken van een andere gemeente lijkt mij verder niet verkeerd. Persoonlijk vind ik de 'eigen gemeente' de plaats waar ik hoor te zijn. Maar net zo goed ben ik weleens ergens anders.
.
Ik deel je mening. Toch valt me op, dat het per kerkverband wisselend is hoe strak men deze regel hanteert.
In sommige kerkverbanden (gemeenten) is het echt not-done om zondags een dienst elders te bezoeken, in andere kerkverbanden(gemeenten) gaat men daar veel meer ontspannen mee om, en gebeurd het ook veel vaker. En vind men het ook heel gewoon dat er gasten in de gemeenten zijn, die dat dan dus ook elders kerken dan in eigen gemeente.
Heeft dat met kerkelijk besef te maken, of is het gewoon een stukje cultuur?
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door HersteldHervormd »

Hollander schreef:
HersteldHervormd schreef:
Hollander schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik sta zelf ook wel open voor het bezoeken van andere gemeenten.
Bezoek je ook, zonder speciale reden, andere gemeenten ten koste van een dienst in eigen gemeente?
Nee absoluut nooit ten koste van mijn eigen gemeente(n). Maarja, wat is speciaal...? Ik denk dat ik ieder jaar wel ongeveer 5x in een andere HHK te vinden ben. En dat verrijkt eigenlijk best wel.

Het zijn puur vrienden/ambstdragers/predikanten die ervoor zorgen hoor :)
Ik bedoel meer dat als je een 'eigen dienst' verzuimt, zonder dat daar een speciale reden voor is. Het bezoeken van een andere gemeente lijkt mij verder niet verkeerd. Persoonlijk vind ik de 'eigen gemeente' de plaats waar ik hoor te zijn. Maar net zo goed ben ik weleens ergens anders.

Ooit bezocht/beluisterd in het binnenland:
CGK, PKN, (O)GG, HHK, GGiN, Lutherse kerk, vrije charismatisch christelijke gemeente.
Ja duidelijk. Er is uiteraard wel een speciale rede. Ik denk dat het ook niet heel gepast is om 'zomaar' de dienst in je thuisgemeente te verzuimen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Maanenschijn »

Wat zijn de redenen om het 'niet gepast' te vinden om in een andere kerk te zijn als er in de eigen gemeente dienst is?

Overigens ben ik heel zelden in een andere gemeente, alleen in vakanties of bij doopdiensten van bekenden en familie. Dat heeft veel meer te maken dat ik het belangrijk voor ons gezin vind om een regelmatige en stabiele kerkgang in de eigen gemeente te hebben, als vast onderdeel van de zondag. En omdat ik met regelmaat op de orgelbank zit.

Maar argumenten van: 'je hoort in de eigen gemeente' zonder verdere onderbouwing vind ik altijd wat mager.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Nouja, dat klopt, ik doel een beetje op Apeldoorn. Das echt niet te geloven haha.

Verder een mooie kerk / gemeente hoor.
Prachtige kerk en plezierig tempo van zingen (smaken verschillen). Goede organisten ook! Ik was er toen ik een weekend in de omgeving was, samen met mijn zoon gekampeerd bij de Boswachter.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door CvdW »

Ik denk dat het ook niet heel gepast is om 'zomaar' de dienst in je thuisgemeente te verzuimen.

Wat zegt de Bijbel daar over?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Dodo »

Ik ben een keer in een rouwdienst in de GGiN geweest, en ook een keer in een RK dienst in het ziekenhuis, en een keer in een vrijzinnige dienst. Dat zijn wel ongeveer de uitersten. Alle drie niet voor herhaling vatbaar, geen goede herinneringen aan qua inhoud.
De vrijzinnige dienst was een speciale dovendienst, dochter deed de studie voor gebarentolk. Ik was wel onder de indruk van de inhoudsloosheid van de boodschap. We zijn allemaal sterretjes (maak met vinger ster-teken in de lucht). En ik weet nu hoe je Pilatus in gebarentaal zegt: het handenwasgebaar.
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef:Wat zijn de redenen om het 'niet gepast' te vinden om in een andere kerk te zijn als er in de eigen gemeente dienst is?

Overigens ben ik heel zelden in een andere gemeente, alleen in vakanties of bij doopdiensten van bekenden en familie. Dat heeft veel meer te maken dat ik het belangrijk voor ons gezin vind om een regelmatige en stabiele kerkgang in de eigen gemeente te hebben, als vast onderdeel van de zondag. En omdat ik met regelmaat op de orgelbank zit.

Maar argumenten van: 'je hoort in de eigen gemeente' zonder verdere onderbouwing vind ik altijd wat mager.
Er zit vaak een bepaalde mate van onvrede achter, het zal daar of daar wel beter zijn. Kijk en dat is denk ik niet een rede om dan maar eens bij buren te gaan loeren. Je bent immers in jouw gemeente gezet.

Wanneer mag je dan wel "terecht" is bij andere gemeenten kijken? Waar ligt dan de grens? Zullen we daar maar een ander of bestaand topic voor gebruiken?

En buiten dat om. Stel je eens voor als de helft van alle Nederlandse kerkgangers zo gaat gluren bij de buren... denk je dat dat juist is?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef:Wat zijn de redenen om het 'niet gepast' te vinden om in een andere kerk te zijn als er in de eigen gemeente dienst is?

Overigens ben ik heel zelden in een andere gemeente, alleen in vakanties of bij doopdiensten van bekenden en familie. Dat heeft veel meer te maken dat ik het belangrijk voor ons gezin vind om een regelmatige en stabiele kerkgang in de eigen gemeente te hebben, als vast onderdeel van de zondag. En omdat ik met regelmaat op de orgelbank zit.

Maar argumenten van: 'je hoort in de eigen gemeente' zonder verdere onderbouwing vind ik altijd wat mager.
Er zit vaak een bepaalde mate van onvrede achter, het zal daar of daar wel beter zijn. Kijk en dat is denk ik niet een rede om dan maar eens bij buren te gaan loeren. Je bent immers in jouw gemeente gezet.

Wanneer mag je dan wel "terecht" is bij andere gemeenten kijken? Waar ligt dan de grens? Zullen we daar maar een ander of bestaand topic voor gebruiken?

En buiten dat om. Stel je eens voor als de helft van alle Nederlandse kerkgangers zo gaat gluren bij de buren... denk je dat dat juist is?
Mijn reactie heeft geen ondertoon van kritiek, maar veel meer een oprecht nadenken waarom in onze kerken er veel nadruk gelegd wordt op het bezoeken van de eigen kerkdienst. Veelal ontbreken Bijbelse argumenten, hoewel ik praktische argumenten zeker kan benoemen. Dat heb ik ook al gedaan, in mijn eigen situatie. Maar Bijbelse argumenten heb ik zo niet (ik bedoel dit los van onvrede o.i.d. uit het andere topic).

ik denk dat in vroeger dagen er veel meer onderling verkeer was van kerkvolk, dat men soms dagen bij deze of gene was om een bepaalde dominee te kunnen horen. Daar lees je wel van in boekjes over het vroegere kerkelijke leven. Nu zijn de kerken natuurlijk meer in kadertjes te vatten, met onderlinge verschillen en toch ook vaak het idee dat de kerk waar je aansloten bent de juiste kerk is.

Ik zou wel willen pleiten voor minder krampachtigheid met het onderling bezoeken van kerkdiensten, en meer en meer in deze seculiere samenleving willen uitdragen dat we allen tot één huisgezin behoren en die familiebanden ook willen aanhalen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef:
Maanenschijn schreef:Wat zijn de redenen om het 'niet gepast' te vinden om in een andere kerk te zijn als er in de eigen gemeente dienst is?

Overigens ben ik heel zelden in een andere gemeente, alleen in vakanties of bij doopdiensten van bekenden en familie. Dat heeft veel meer te maken dat ik het belangrijk voor ons gezin vind om een regelmatige en stabiele kerkgang in de eigen gemeente te hebben, als vast onderdeel van de zondag. En omdat ik met regelmaat op de orgelbank zit.

Maar argumenten van: 'je hoort in de eigen gemeente' zonder verdere onderbouwing vind ik altijd wat mager.
Er zit vaak een bepaalde mate van onvrede achter, het zal daar of daar wel beter zijn. Kijk en dat is denk ik niet een rede om dan maar eens bij buren te gaan loeren. Je bent immers in jouw gemeente gezet.

Wanneer mag je dan wel "terecht" is bij andere gemeenten kijken? Waar ligt dan de grens? Zullen we daar maar een ander of bestaand topic voor gebruiken?

En buiten dat om. Stel je eens voor als de helft van alle Nederlandse kerkgangers zo gaat gluren bij de buren... denk je dat dat juist is?
Is het juist dat in een plaats meerdere kerken zijn? Er zijn dorpjes waar wel drie of meer kerken zijn. Is dat juist?
Ik zou het geen gluren bij de buren noemen, maar ik ben een vriend en een metgezel alleen die Uw Naam ootmoedig vrezen.
Wanneer de helft van alle Nederlandse kerkgangers elders gaan kerken komen de kerken wellicht sneller bij elkaar.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door -DIA- »

Augustienus schreef:
HersteldHervormd schreef: Er zijn verschillen in ligging. We kunnen dat verzwijgen of ontkennen, maar dat zou niet eerlijk wezen.

Aan de andere, overal hoor je van vrije genade, voor de zondaar. Ik heb dus eigenlijk geen negatieve ervaringen. Alleen sommige gemeente zingen wel vlug, maar dat is puur een kwestie van gewenning :)
Dat laat wel zien uit welke gemeenten je iig niet komt ;-). Ik ben ooit eens in Vriezenveen geweest maar dat vond ik echt extreem langzaam.
Dit geval heeft ook te maken met de historie van een gemeente. In Vriezenveen is de HHK voor een groot deel de voortzetting van een Ned. Herv. Evangelisatie. Dit was een degelijke bevindelijke groep. Bekende voorganger was onder meer de weleerwaarde heer W. van Leeuwen, en ook een prediker als dhr. A. de Redelijkheid ging daar wel voor. Deze predikers zaten op dezelfde lijn van de bevindelijke kerken, en waren niet anders dan, zeg maar, de Ger. Gem. (in Ned.)
Nog altijd zijn de preken van dhr. W. van Leeuwen geliefd in bevindelijke kringen. Preken worden nog wel eens gelezen in Oud ger. gem. (in Ned.). Van hem zijn nog verschillende prekenbundels te koop. Bekend zijn de Bijbellezingen over het boek Jona.
Vanzelf, het ritme in zingen van de psalmen op zich is geen hoofdzaak, daar hebben we het meer over gehad, maar het zegt wel eens wat over de ligging van een gemeente, al gaat ook dit waar niet altijd op. Het gaat natuurlijk om het Woord dat gebracht word. Maar wel kunnen we opmerken dat heel langzaam zingen in meer modernere gemeenten veel minder voorkomt. Ik maak daar verder ook geen punt van.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Ik zou wel willen pleiten voor minder krampachtigheid met het onderling bezoeken van kerkdiensten, en meer en meer in deze seculiere samenleving willen uitdragen dat we allen tot één huisgezin behoren en die familiebanden ook willen aanhalen.
Omdat ik je beter wil begrijpen op dit punt, enkele vragen:
- Hoe breed zou je dat "allen" willen trekken? Alles wat christelijk heet (inclusief vrijzinnig, RKK etcetera), of zou je hier de definitie van de Nederlandse Geloofsbelijdenis omtrent de ware kerk bij willen betrekken?
- Hoe voorkom je op deze manier het achternalopen van dominees die je goed liggen, ten nadele van dominees die wellicht te confronterende boodschap hebben naar onze zin (Timoteüs 4:3)?
- Als dit op grote schaal gebeurt, hoe verhoud dit zich tot de stabiliteit, opbouw en band met de eigen gemeente? En met de verantwoordelijkheid van de ouderlingen van de eigen gemeente, die verantwoordelijk zijn voor je geestelijke welzijn.

Ik heb wellicht op dit moment niet helemaal recht van spreken in verband met mijn persoonlijke situatie ;) Maar de bovenstaande vragen komen bij mij op bij een pleidooi voor over en weer kerkdiensten bezoeken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Andere gemeenten bezoeken

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Augustienus schreef:
HersteldHervormd schreef: Er zijn verschillen in ligging. We kunnen dat verzwijgen of ontkennen, maar dat zou niet eerlijk wezen.

Aan de andere, overal hoor je van vrije genade, voor de zondaar. Ik heb dus eigenlijk geen negatieve ervaringen. Alleen sommige gemeente zingen wel vlug, maar dat is puur een kwestie van gewenning :)
Dat laat wel zien uit welke gemeenten je iig niet komt ;-). Ik ben ooit eens in Vriezenveen geweest maar dat vond ik echt extreem langzaam.
Dit geval heeft ook te maken met de historie van een gemeente. In Vriezenveen is de HHK voor een groot deel de voortzetting van een Ned. Herv. Evangelisatie. Dit was een degelijke bevindelijke groep. Bekende voorganger was onder meer de weleerwaarde heer W. van Leeuwen, en ook een prediker als dhr. A. de Redelijkheid ging daar wel voor. Deze predikers zaten op dezelfde lijn van de bevindelijke kerken, en waren niet anders dan, zeg maar, de Ger. Gem. (in Ned.)
Nog altijd zijn de preken van dhr. W. van Leeuwen geliefd in bevindelijke kringen. Preken worden nog wel eens gelezen in Oud ger. gem. (in Ned.). Van hem zijn nog verschillende prekenbundels te koop. Bekend zijn de Bijbellezingen over het boek Jona.
Vanzelf, het ritme in zingen van de psalmen op zich is geen hoofdzaak, daar hebben we het meer over gehad, maar het zegt wel eens wat over de ligging van een gemeente, al gaat ook dit waar niet altijd op. Het gaat natuurlijk om het Woord dat gebracht word. Maar wel kunnen we opmerken dat heel langzaam zingen in meer modernere gemeenten veel minder voorkomt. Ik maak daar verder ook geen punt van.
Er was toch een evangelisatie die overging in de PKN toch ?
Plaats reactie