Dat is niet waar, talenten gebruik je voor de Heere, in het koninkrijk van God, anders doe je vrijwilligerswerk.Ambtenaar schreef:Daar is in ons geval helemaal geen sprake van. Je werkt niet om het geld maar om een maatschappelijk bijdrage te leveren en je talenten te benutten. Een karikaturaal beeld wordt hier neergezet.Jantje schreef:Het is in deze discussie wel van belang: pas hoorde ik in een catechismuspreek over het 8ste gebod, in een naburige gemeente de dominee waarschuwen tegen tweeverdieners die koste wat het kost geld willen verdienen en hun kinderen overlaten aan vreemden; hoogopgeleiden die werken voor het geld, maar niet omdat het perse moet. Ik zou erop willen aandringen, om als dat kan, in de gezinnen van onze reformatorische gezindte één ouder thuis te laten, bij voorkeur de moeder. Zeker, er zijn voorbeelden waarbij beiden genoodzaakt zijn om te werken om het gezin van inkomsten te voorzien, maar, en de dominee wees daar ook op, is dat vandaag de dag in vaak wel noodzakelijk? Hij meende van niet. We moeten niet tweeverdiener willen zijn voor die mooie dure auto en die luxe vliegvakantie, terwijl ondertussen onze kinderen uitbesteed worden aan kinderdagverblijven.
Moeders die op een school werken of in de zorg worden meestal buiten beschouwing gelaten, omdat anders de reformatorische school en zorg niet kunnen bestaan.
Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
@ Terri Ik ken dit van huis uit niet. Zelfs bij mijn opa en oma kon mijn opa koken en verstellen en
Ik kwam er pas een jaar of zes geleden achter dat " dit" nog bestond.
Ik zie ook niet waarom het "uitvoeren" van deze taken bijbelser is dan de wijze waarop wij ( en wellicht ambtenaar ook) het doen. Mijn man en ik zijn samen een team en hebben elkaar nodig. Waarschijnlijk op andere vlakken als die hier genoemd worden.
Ik heb eerder aangegeven dat ik moeite heb met het zinsgedeelte " hoofd". @ eilander heeft in een ander topic, op mijn vraag wanneer en hoe de man uitvoering geeft aan het hoofd zijn, eerder zijn visie hierop aangegeven. Hij was, met @Helma, de enige die dit indertijd kon toelichten. Helma kon ook directe voorbeelden geven, waarin zij zich kon/ moest schikken.
Ik kan daar alleen weinig mee. Bij meningsverschillen hebben wij onze argumenten. De ene keer zijn mijn argumenten sterker, de andere keer de zijne. Belangrijke beslissingen bespreken wij en ook de impact op ons gezin bv met werk. Toch maakt hij niet de keuzes hierin. Dat doe ik zelf.
Ik kwam er pas een jaar of zes geleden achter dat " dit" nog bestond.
Ik zie ook niet waarom het "uitvoeren" van deze taken bijbelser is dan de wijze waarop wij ( en wellicht ambtenaar ook) het doen. Mijn man en ik zijn samen een team en hebben elkaar nodig. Waarschijnlijk op andere vlakken als die hier genoemd worden.
Ik heb eerder aangegeven dat ik moeite heb met het zinsgedeelte " hoofd". @ eilander heeft in een ander topic, op mijn vraag wanneer en hoe de man uitvoering geeft aan het hoofd zijn, eerder zijn visie hierop aangegeven. Hij was, met @Helma, de enige die dit indertijd kon toelichten. Helma kon ook directe voorbeelden geven, waarin zij zich kon/ moest schikken.
Ik kan daar alleen weinig mee. Bij meningsverschillen hebben wij onze argumenten. De ene keer zijn mijn argumenten sterker, de andere keer de zijne. Belangrijke beslissingen bespreken wij en ook de impact op ons gezin bv met werk. Toch maakt hij niet de keuzes hierin. Dat doe ik zelf.
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Dat is niet waar. Talenten gebruik je ook in je werk en in je hele dagelijkse leven. Mijn ethiek en talenten en visie op het leven houden niet op als ik mijn werk ben.samanthi schreef:Dat is niet waar, talenten gebruik je voor de Heere, in het koninkrijk van God, anders doe je vrijwilligerswerk.Ambtenaar schreef:Daar is in ons geval helemaal geen sprake van. Je werkt niet om het geld maar om een maatschappelijk bijdrage te leveren en je talenten te benutten. Een karikaturaal beeld wordt hier neergezet.Jantje schreef:Het is in deze discussie wel van belang: pas hoorde ik in een catechismuspreek over het 8ste gebod, in een naburige gemeente de dominee waarschuwen tegen tweeverdieners die koste wat het kost geld willen verdienen en hun kinderen overlaten aan vreemden; hoogopgeleiden die werken voor het geld, maar niet omdat het perse moet. Ik zou erop willen aandringen, om als dat kan, in de gezinnen van onze reformatorische gezindte één ouder thuis te laten, bij voorkeur de moeder. Zeker, er zijn voorbeelden waarbij beiden genoodzaakt zijn om te werken om het gezin van inkomsten te voorzien, maar, en de dominee wees daar ook op, is dat vandaag de dag in vaak wel noodzakelijk? Hij meende van niet. We moeten niet tweeverdiener willen zijn voor die mooie dure auto en die luxe vliegvakantie, terwijl ondertussen onze kinderen uitbesteed worden aan kinderdagverblijven.
Moeders die op een school werken of in de zorg worden meestal buiten beschouwing gelaten, omdat anders de reformatorische school en zorg niet kunnen bestaan.
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Dat gaat niet over een betaalde baan voor levensonderhoud, maar werken inMerel schreef: Dat is niet waar. Talenten gebruik je ook in je werk en in je hele dagelijkse leven. Mijn ethiek en talenten en visie op het leven houden niet op als ik mijn werk ben.
Gods koninkrijk of in zijn wijngaard, is liefdedienst.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Dat ben ik niet met je eens. Ook ten aanzien van je werk kan je keuzes maken en zo werken in Gods koninkrijk. Alsof je dat alleen als vrijwilliger kan doen.
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Precies. Ik ben dit met Merel eens.
Maar ik begrijp niet zo goed wat er mis mee is als een vrouw of man het fijn vindt om voor de ander de tafel te dekken of brood te smeren. Dat hoeft mijns inziens helemaal geen ongelijkwaardigheid in de relatie mee te brengen. Al zou ik er zelf niet aan moeten denken. Niet iedereen zal zoiets ervaren als nare bemoeizucht. Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met zoiets als beide partijen het fijn vinden.
Maar ik begrijp niet zo goed wat er mis mee is als een vrouw of man het fijn vindt om voor de ander de tafel te dekken of brood te smeren. Dat hoeft mijns inziens helemaal geen ongelijkwaardigheid in de relatie mee te brengen. Al zou ik er zelf niet aan moeten denken. Niet iedereen zal zoiets ervaren als nare bemoeizucht. Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met zoiets als beide partijen het fijn vinden.
Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Dat begrijp ik helemaal. Maar ik doel op het mogelijke causale verband tussen enerzijds een moderne visie op sekserollen en anderzijds hoogopgeleid/GB.Ambtenaar schreef:Geen idee of daar een verband is. Maar als je in een universiteitsstad woont, met ook meerdere hogescholen is het niet vreemd dat het grootste deel van de gemeente hoogopgeleid is.Hollander schreef: Ik zoek het mogelijke causale verband met de woorden 'hoogopgeleid' en 'GB'.
Waar baseer je deze gedachte op?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Dat lijkt mij een algemeen bekend feit. Hoogopgeleiden lopen meestal voorop in de adaptie van nieuwe ideeën. Daar hoef je geen socioloog voor te zijn. Dat zie je bij vrijwel alle onderwerpen.
-
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26
Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Grappig, mijn vrouw en ik hebben allebei ook de universiteit afgerond. Toch maakt ze regelmatig mijn bammetjes klaar. Vind ik super lief. Ik zet elke ochtend haar bakfiets buiten, pomp haar banden op en zorg dat er altijd benzine in de tank zit. Zij is mijn steun en toeverlaat als het gaat om kleding: ze heeft een uitstekende smaak ;-)Ambtenaar schreef:Dat is jouw conclusie.Wim Anker schreef: Ja. Een cultuur gestempeld door bijbels denken en een luisteren naar het Woord versus een cultuur wat de eigen opvattingen en denken als norm heeft en de Bijbel daarop laat aansluiten of gewoon terzijde schuift.
(En ja, ik kan overhemden strijken, wassen etc. En ik winkel met mijn vrouw.)
Onze vrienden- en kennissenkring en GB-gemeente bestaat grotendeels uit hoogopgeleide tweeverdieners. Dan kijk je wellicht anders aan tegen de rollen die man en vrouw hebben in het gezin.
Kortom, wellicht best een beetje traditioneel allemaal. Maar we zijn er helemaal happy mee. En oh ja, m'n vrouw werkt ook nog buitenshuis (okay, zo je wilt, op universitair niveau). Dus is zeker niet het huis sloofje, het idee alleen al...….
Laatst gewijzigd door Amstelodamense op 07 nov 2019, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Helemaal eens!Jantje schreef:Het is in deze discussie wel van belang: pas hoorde ik in een catechismuspreek over het 8ste gebod, in een naburige gemeente de dominee waarschuwen tegen tweeverdieners die koste wat het kost geld willen verdienen en hun kinderen overlaten aan vreemden; hoogopgeleiden die werken voor het geld, maar niet omdat het perse moet. Ik zou erop willen aandringen, om als dat kan, in de gezinnen van onze reformatorische gezindte één ouder thuis te laten, bij voorkeur de moeder. Zeker, er zijn voorbeelden waarbij beiden genoodzaakt zijn om te werken om het gezin van inkomsten te voorzien, maar, en de dominee wees daar ook op, is dat vandaag de dag in vaak wel noodzakelijk? Hij meende van niet. We moeten niet tweeverdiener willen zijn voor die mooie dure auto en die luxe vliegvakantie, terwijl ondertussen onze kinderen uitbesteed worden aan kinderdagverblijven.
-
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Exact. Komt een beetje D66-dweperig over: gij zult gelijk zijn in alles.DDD schreef:Precies. Ik ben dit met Merel eens.
Maar ik begrijp niet zo goed wat er mis mee is als een vrouw of man het fijn vindt om voor de ander de tafel te dekken of brood te smeren. Dat hoeft mijns inziens helemaal geen ongelijkwaardigheid in de relatie mee te brengen. Al zou ik er zelf niet aan moeten denken. Niet iedereen zal zoiets ervaren als nare bemoeizucht. Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met zoiets als beide partijen het fijn vinden.
Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Als je buitenshuis werkt, ben je zeker sloofje...Amstelodamense schreef:Grappig, mijn vrouw en ik hebben allebei ook de universiteit afgerond. Toch maakt ze regelmatig mijn bammetjes klaar. Vind ik super lief. Ik zet elke ochtend haar bakfiets buiten, pomp haar banden op en zorg dat er altijd benzine in de tank zit. Zij is mijn steun en toeverlaat als het gaat om kleding: ze heeft een uitstekende smaak ;-)Ambtenaar schreef:Dat is jouw conclusie.Wim Anker schreef: Ja. Een cultuur gestempeld door bijbels denken en een luisteren naar het Woord versus een cultuur wat de eigen opvattingen en denken als norm heeft en de Bijbel daarop laat aansluiten of gewoon terzijde schuift.
(En ja, ik kan overhemden strijken, wassen etc. En ik winkel met mijn vrouw.)
Onze vrienden- en kennissenkring en GB-gemeente bestaat grotendeels uit hoogopgeleide tweeverdieners. Dan kijk je wellicht anders aan tegen de rollen die man en vrouw hebben in het gezin.
Kortom, wellicht best een beetje traditioneel allemaal. Maar we zijn er helemaal happy mee. En oh ja, m'n vrouw werkt ook nog buitenshuis, dus is zeker niet het huis sloofje. Het idee alleen al...….
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26
Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
samanthi schreef:Als je buitenshuis werkt, ben je zeker sloofje...
Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Dit bedoelde ik idd. Op een ander vlak weliswaar, maar jullie zijn ook elkaars 'hulpen' . Je noemt het alleen niet zo.Ambtenaar schreef:In het traditionele huwelijksformulier wordt gesproken over een hiërarchische relatie tussen man en vrouw en over een de rol van de vrouw in het huishouden en gezin. Bij maatschappelijke participatie van vrouwen moeten mannen een grote(re) rol spelen in het huishouden en gezin. Om mijzelf als voorbeeld te nemen, ik zorg o.a. voor de boodschappen, de maaltijden en de vaat en breng en haal de kinderen het merendeel van de dagen.Hollander schreef:Wat zou dat voor visieverschil maken, denk je?
En dat is volgens mij prima.
En @ Merel, ook jullie helpen en vullen elkaar aan. Ik vond een van je eerste bijdrage's erg pittig. Want zoals @DDD schreef, wat is er mis mee om elkaar blij te maken met een lunchtrommeltje en een setje sokken die nodig zijn?
Ik denk dat jullie er veel te veel 'rangorde' in zien, dan dat het werkelijk is.
Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)
Maar je moet ook begrijpen dat ik mijn ogen uitkeek toen ik er over las. Ik had serieus niet in mijn hoofd dat zoiets kon voorkomen. Dat zegt iets over mijn beperkte referentiekader, natuurlijk, maar ik begrijp dus de reactie van Merel in zoverre wel.
Maar als ik er rustig over nadenk, en ook de verschillende manieren betrek waarop mensen hun liefde voor elkaar uiten, vind ik het juist heel mooi als iemand jaar in jaar uit boterhammen voor haar man smeert, of andersom natuurlijk, afhankelijk van wie dat fijn vindt om te doen.
Maar als ik er rustig over nadenk, en ook de verschillende manieren betrek waarop mensen hun liefde voor elkaar uiten, vind ik het juist heel mooi als iemand jaar in jaar uit boterhammen voor haar man smeert, of andersom natuurlijk, afhankelijk van wie dat fijn vindt om te doen.