Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef: Dat begrijp ik helemaal. Maar ik doel op het mogelijke causale verband tussen enerzijds een moderne visie op sekserollen en anderzijds hoogopgeleid/GB.
Waar baseer je deze gedachte op?
Alle hoogopgeleiden die ik ken willen hun kennis en vaardigheden maatschappelijk inzetten. Je doet niet een studie om te stofzuigen en de was te doen.
Met dat laatste ben ik wel deels eens. Maar je krijgt ook geen kinderen om ze 4 dagen naar de opvang te brengen. Ik ken jouw gezinssituatie niet en hoef deze ook niet te kennen, maar ik zie voor mezelf wel echt een verschil tussen of er wel of geen kinderen zijn. Wij werken samen, volgens de contracten tenminste, 56 uur. Dus is er vrijwel altijd 1 van ons thuis. Los van wie welk diploma heeft gehaald overigens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef: Dat begrijp ik helemaal. Maar ik doel op het mogelijke causale verband tussen enerzijds een moderne visie op sekserollen en anderzijds hoogopgeleid/GB.
Waar baseer je deze gedachte op?
Alle hoogopgeleiden die ik ken willen hun kennis en vaardigheden maatschappelijk inzetten. Je doet niet een studie om te stofzuigen en de was te doen.
Verbreed je blikveld, zou ik zeggen. In mijn omgeving ken ik verschillende hoog-opgeleiden, deels van de GB, die hun baan hebben opgegeven en fulltime moeder zijn.

Mijn eigen vrouw heeft ook een HBO-opleiding en behoort tot de GB. Ze had een goede baan, die ze met veel vreugde vervulde. Die heeft ze opgegeven toen de eerste werd geboren. Is dat altijd makkelijk? Nee, tot op de dag van vandaag niet. Maar ze doet het wel. Ze leest hier niet mee, maar zou je kunnen begrijpen dat jouw opmerking "Je doet niet een studie om te stofzuigen en de was te doen" een beetje pijnlijk zou kunnen zijn voor haar? Volgens mij verdient ze respect voor deze keuze, en niet jouw laatdunkende houding.

Dus als je met je opmerking dat in jouw omgeving alleen maar hoogopgeleide GB-ers tweeverdieners zijn, wilt zeggen dat dat in alle gevallen zo is, klopt dat in elk geval niet. Daarom: verbreed je blikveld.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef: Dat begrijp ik helemaal. Maar ik doel op het mogelijke causale verband tussen enerzijds een moderne visie op sekserollen en anderzijds hoogopgeleid/GB.
Waar baseer je deze gedachte op?
Alle hoogopgeleiden die ik ken willen hun kennis en vaardigheden maatschappelijk inzetten. Je doet niet een studie om te stofzuigen en de was te doen.
Ik heb mijn HBO echt niet weggegooid. Mijn pedagogische kennis heb ik nog veel en vaak kunnen gebruiken of inzetten op verschillende gebeurtenissen. In traject pleeg en adoptiezorg bijvoorbeeld. Of ook gewoon in andere activiteiten met kinderen.
Sneu als er gedacht wordt dat een opleiding alleen nut heeft als je betaald wordt. Het is vooral gewoon een stukje algemene vorming wat je later betaald maar meer nog onbetaald in je dagelijks leven van pas komt. Dat is ook maatschappelijk!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Hollander schreef: Dat begrijp ik helemaal. Maar ik doel op het mogelijke causale verband tussen enerzijds een moderne visie op sekserollen en anderzijds hoogopgeleid/GB.
Waar baseer je deze gedachte op?
Alle hoogopgeleiden die ik ken willen hun kennis en vaardigheden maatschappelijk inzetten. Je doet niet een studie om te stofzuigen en de was te doen.
Verbreed je blikveld, zou ik zeggen. In mijn omgeving ken ik verschillende hoog-opgeleiden, deels van de GB, die hun baan hebben opgegeven en fulltime moeder zijn.

Mijn eigen vrouw heeft ook een HBO-opleiding en behoort tot de GB. Ze had een goede baan, die ze met veel vreugde vervulde. Die heeft ze opgegeven toen de eerste werd geboren. Is dat altijd makkelijk? Nee, tot op de dag van vandaag niet. Maar ze doet het wel. Ze leest hier niet mee, maar zou je kunnen begrijpen dat jouw opmerking "Je doet niet een studie om te stofzuigen en de was te doen" een beetje pijnlijk zou kunnen zijn voor haar? Volgens mij verdient ze respect voor deze keuze, en niet jouw laatdunkende houding.

Dus als je met je opmerking dat in jouw omgeving alleen maar hoogopgeleide GB-ers tweeverdieners zijn, wilt zeggen dat dat in alle gevallen zo is, klopt dat in elk geval niet. Daarom: verbreed je blikveld.
Het huishouden besturen is ook geen makkelijke taak natuurlijk. Mijn moeder noemde zichzelf altijd "de manager van het gezin".
Natuurlijk is de vrouw geen huishoudelijk sloofje die alleen maar aan het schoonmaken is.
Ik las ooit dit verhaal en dat is natuurlijk nooit de bedoeling.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... jesgedrag/

Voor het goed besturen van het huis is ook wijsheid en geduld nodig en ik vind het zeker geen minderwaardig iets, integendeel zelfs.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Geytenbeekje »

Goed van je vrouw hoor.
Eerder deden bijna alle vrouwen dat en konden de mensen ook leven,
Nu kan je bijna niet rondkomen van 1 verdiener,
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Met dat laatste ben ik wel deels eens. Maar je krijgt ook geen kinderen om ze 4 dagen naar de opvang te brengen. Ik ken jouw gezinssituatie niet en hoef deze ook niet te kennen, maar ik zie voor mezelf wel echt een verschil tussen of er wel of geen kinderen zijn. Wij werken samen, volgens de contracten tenminste, 56 uur. Dus is er vrijwel altijd 1 van ons thuis. Los van wie welk diploma heeft gehaald overigens.
Daar heb ik al eerder op gereageerd. De kinderen gaan drie dagen naar de BSO.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Mijn eigen vrouw heeft ook een HBO-opleiding en behoort tot de GB. Ze had een goede baan, die ze met veel vreugde vervulde. Die heeft ze opgegeven toen de eerste werd geboren. Is dat altijd makkelijk? Nee, tot op de dag van vandaag niet. Maar ze doet het wel. Ze leest hier niet mee, maar zou je kunnen begrijpen dat jouw opmerking "Je doet niet een studie om te stofzuigen en de was te doen" een beetje pijnlijk zou kunnen zijn voor haar? Volgens mij verdient ze respect voor deze keuze, en niet jouw laatdunkende houding.
Ik respecteer ieders keuze en wil zeker niet laatdunkend doen over vrouwen die kiezen om niet te werken. Als je een opleiding gaat doen, dan is natuurlijk de verwachting dat je in min of meerdere mate een bepaald beroep zult uitoefenen.
Dus als je met je opmerking dat in jouw omgeving alleen maar hoogopgeleide GB-ers tweeverdieners zijn, wilt zeggen dat dat in alle gevallen zo is, klopt dat in elk geval niet. Daarom: verbreed je blikveld.
Dat heb ik ook zeker niet willen beweren. Ik sprak dan ook over mijn eigen omgeving.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:[
Ik heb mijn HBO echt niet weggegooid. Mijn pedagogische kennis heb ik nog veel en vaak kunnen gebruiken of inzetten op verschillende gebeurtenissen. In traject pleeg en adoptiezorg bijvoorbeeld. Of ook gewoon in andere activiteiten met kinderen.
Sneu als er gedacht wordt dat een opleiding alleen nut heeft als je betaald wordt. Het is vooral gewoon een stukje algemene vorming wat je later betaald maar meer nog onbetaald in je dagelijks leven van pas komt. Dat is ook maatschappelijk!
Dat ontken ik dan ook niet, noch denk ik dat een opleiding enkel toegevoegde waarde heeft als je bepaald werk doet. Ik redeneer andersom, je doet een opleiding omdat je de intentie hebt een bepaald beroep uit te oefenen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door ejvl »

Geytenbeekje schreef:Goed van je vrouw hoor.
Eerder deden bijna alle vrouwen dat en konden de mensen ook leven,
Nu kan je bijna niet rondkomen van 1 verdiener,
Ik spreek niet voor eilander maar in onze situatie is dat ook best moeilijk.
Echter willen we wel dat er altijd iemand voor de kinderen is, daarom kom ik af en toe eerder uit m'n werk en m'n vrouw werkt 1 of meerdere avonden en vaak de zaterdag. Dat betekent wel dat ik ook m'n rol in het huishouden en de kinderzorg op mij moet nemen maar dat vind ik geen enkel probleem, integendeel.
Online
DDD
Berichten: 28469
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:[
Ik heb mijn HBO echt niet weggegooid. Mijn pedagogische kennis heb ik nog veel en vaak kunnen gebruiken of inzetten op verschillende gebeurtenissen. In traject pleeg en adoptiezorg bijvoorbeeld. Of ook gewoon in andere activiteiten met kinderen.
Sneu als er gedacht wordt dat een opleiding alleen nut heeft als je betaald wordt. Het is vooral gewoon een stukje algemene vorming wat je later betaald maar meer nog onbetaald in je dagelijks leven van pas komt. Dat is ook maatschappelijk!
Dat ontken ik dan ook niet, noch denk ik dat een opleiding enkel toegevoegde waarde heeft als je bepaald werk doet. Ik redeneer andersom, je doet een opleiding omdat je de intentie hebt een bepaald beroep uit te oefenen.
Je doet een opleiding voor je persoonlijke ontwikkeling, zou ik zeggen. En het is fijn als je daar in je werk wat mee doet. Maar dat kan ook in het opvoeden van een gezin.

Overigens zijn er natuurlijk ook mensen die zelf bij iemand anders gaan werken om schoon te maken. Die kunnen niet ondertussen hun kinderen in de gaten houden. Ik denk dat het in sommige gevallen het ook een zegen kan zijn om niet te hoeven werken, zowel voor de ouder als voor het gezin.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door samanthi »

Amstelodamense schreef:
samanthi schreef:
Amstelodamense schreef:
samanthi schreef:Als je buitenshuis werkt, ben je zeker sloofje...
:quoi
Uit je werk koken, kinderen in bad doen, boodschappen, alle karweitjes die je anders over de hele dag kan verspreiden, ook al doe je het samen, kinderen moeten aandacht, je bent geen eigen baas... als je thuis werkt wel, als de kinderen onverwachts vrij zijn moet je gaan lopen leuren met ze, als ze ziek zijn, zit je met je hoofd bij het zieke kind, en... dat is nog eens sloven.
Nee hoor, totaal anders. M'n vrouw werkt vanuit huis primair, vergaderingen vaan 's avonds. Dus bovenstaande is totaal niet aan de orde. Daarnaast een hele goede hulp (die maakt het hele huis schoon) en boodschappen worden bezorgd door de Appie.
Het eten ook besteld? De was opgehaald, voor de kinderen(als je die hebt) een kindermeisje, een huishoudster, een speljuf, een verpleegster als er iemand ziek is?

Ik overdrijf een beetje omdat ik wilde weerleggen dat een huisvrouw een sloofje zou zijn, dat als je voor elkaar wil zorgen er laatdunkend over gedaan wordt en dat je met een hoge(re) opleiding je neus op zou halen voor alleen vrouw en moeder zijn.

Daar reageer ik fel tegen... ik ben zelf na 16 jaar huwelijk uit nood gaan werken, mijn man heeft een chronische aandoening, ik heb me niet meer of minder gevoeld, of ik nu huismoeder was of toen ik bij de GLIAGG werkte, ik heb toen een opleiding gedaan, maar ik miste de contacten, ik had geen tijd meer om even bij de oudere uit de gemeente binnen te wippen of mee te doen bij activiteiten op school of even naar een zieke toe oid.
Ik doe nu twee dagen vrijwilligerswerk, mijn kinderen zijn volwassen en op een na uitgevlogen.
Nu heb ik tijd voor mijn Kleinkinderen voor de mensen om me heen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Tiberius »

Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:
Hollander schreef: Dat begrijp ik helemaal. Maar ik doel op het mogelijke causale verband tussen enerzijds een moderne visie op sekserollen en anderzijds hoogopgeleid/GB.
Waar baseer je deze gedachte op?
Alle hoogopgeleiden die ik ken willen hun kennis en vaardigheden maatschappelijk inzetten. Je doet niet een studie om te stofzuigen en de was te doen.
Ik heb mijn HBO echt niet weggegooid. Mijn pedagogische kennis heb ik nog veel en vaak kunnen gebruiken of inzetten op verschillende gebeurtenissen. In traject pleeg en adoptiezorg bijvoorbeeld. Of ook gewoon in andere activiteiten met kinderen.
Sneu als er gedacht wordt dat een opleiding alleen nut heeft als je betaald wordt. Het is vooral gewoon een stukje algemene vorming wat je later betaald maar meer nog onbetaald in je dagelijks leven van pas komt. Dat is ook maatschappelijk!
:super
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Nee hoor maar er wordt door deze of gene laatdunkend gedaan over alleen huisvrouw zijn. Daar zal ik tegen blijven ageren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28469
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Het hele idee van een forum is mijns inziens, dat je je best doet om elkaar serieus te nemen en open te staan voor nieuwe inzichten, ook al vind je dat in een concreet geval moeilijk. Dat zal de reden zijn, al klinkt het laatste er soms iets te veel in door.
Plaats reactie