Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Jij slaat de spijker op zijn kop ;)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Hollander schreef: Dat begrijp ik helemaal. Maar ik doel op het mogelijke causale verband tussen enerzijds een moderne visie op sekserollen en anderzijds hoogopgeleid/GB.
Waar baseer je deze gedachte op?
Alle hoogopgeleiden die ik ken willen hun kennis en vaardigheden maatschappelijk inzetten. Je doet niet een studie om te stofzuigen en de was te doen.
Met dat laatste ben ik wel deels eens. Maar je krijgt ook geen kinderen om ze 4 dagen naar de opvang te brengen. Ik ken jouw gezinssituatie niet en hoef deze ook niet te kennen, maar ik zie voor mezelf wel echt een verschil tussen of er wel of geen kinderen zijn. Wij werken samen, volgens de contracten tenminste, 56 uur. Dus is er vrijwel altijd 1 van ons thuis. Los van wie welk diploma heeft gehaald overigens.
Wie heeft het over 4 dagen opvang? Ik ken niemand die dat doet. Wij werken samen 70 uur en ook bij ons is er altijd iemand thuis.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door merel »

samanthi schreef: :quoi
Het eten ook besteld? De was opgehaald, voor de kinderen(als je die hebt) een kindermeisje, een huishoudster, een speljuf, een verpleegster als er iemand ziek is?

Ik overdrijf een beetje omdat ik wilde weerleggen dat een huisvrouw een sloofje zou zijn, dat als je voor elkaar wil zorgen er laatdunkend over gedaan wordt en dat je met een hoge(re) opleiding je neus op zou halen voor alleen vrouw en moeder zijn.
.[/quote]

Ik ben vrouw en moeder, maar gelukkig ook merel met een eigen professie. Ik zou niet weten waarom dat niet samen kan gaan.

Er wordt nu gedaan alsof het huishouden een dagtaak is waar je echt 80 uur in deweek mee bezig bent. Dat was vroeger toen de was nog met de hand gedaan werd, maar nu doet het merendeel van de mensen dat gewoon tussendoor naast hun werk. En zonder dat ze zwaar overspannen raken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?


Open zenuw... ach misschien. Ik zal er eens over nadenken...

Het altijd het gevoel te moeten hebben je te verdedigen alsof je niet 100 procent aan de maatschappij deelneemt. Waar eerder het in je kerkelijke omgeving nog wel werd geaccepteerd is dat nu min of meer weg. Dat maakt dat je je gaat verdedigen. Alsof je alleen aan het poetsen bent.
Dus niet.

Tegelijkertijd zie je wel degelijk gevolgen van bepaalde ontwikkelingen in gedrag op school, bij vriendjes. Wat gevolgen heeft in het onderwijs, kwaliteit maar ook wat jouw kinderen vanzelf leren vanuit hun omgeving. Wat gewoon niet positief is altijd. Maar ook dat geldt niet voor elke situatie.
Wel dat het gezin, hoek van de samenleving, is aangetast. Niet alleen buiten maar ook in de kerk. Dat blijft niet zonder gevolgen. En mag niet onderschat worden.

Aan de andere kant. Vroeger werkte een vrouw misschien niet buitenshuis. Maar vaak wel in de winkel van hun man. Of op de boerderij etc. Gereformeerd gezindte, de kleine luyden. De vrouw stond echt niet alleen aan de zijlijn. En was druk in gezin en bedrijf. (Maar je was in ieder geval wel in de buurt. )

En ja een keus die je t.o. God kan verantwoorden ligt goed. Maar betekent niet dat je geheel ongevoelig bent als er onbegrip wordt ervaren door mede christenen. Waar eerder die veiligheid wel was.
Het gekke is dat je soms meer begrip ervaart vanuit de seculiere wereld hierover als onder de zgn hoog opgeleide "refo"_ upper klasse.

Die min of meer suggereert dat je jezelf zo tekort doet. (Opmerkingen aks ik zou er niet tegen kunnen als of ik zou gek worden als) Alsof je in hun ogen nog onder een steen leeft en de traditionele rolverdeling aanhoudt. Terwijl je zelf hebt ervaren dat juist dat laatste bevrijding gaf. Je het gevoel had je huishouden beter in de hand te hebben op alle gebieden. Zorg en opvoeding rust en aandacht. En de maatschappelijke betrokkenheid in kerk en maatschappij.
En dat mensen die dat roepen vaak *(k spreek algemeen) niet zelf werkelijk hebben ervaren deze thuismoeder rol te vervullen. En ik soms het idee hebt dat het napraat is.

Daarnaast triggert er iets bij mij. Als er een rooskleurig beeld wordt geschept. En niemand problemen lijkt te ervaren. Terwijl je om je heen of misschien zelf wel, de problemen ziet en hoort.
Tegelijkertijd is thuismoeder ook geen garantie voor de toekomst. En is dat heus ook niet altijd rozengeur en maneschijn.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 08 nov 2019, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Thuisvrouw »

Ik ken geen mensen die 80 uur per week de was doen maar ook geen mensen die 80 uur in de week werken.


Daarbij is het maar net welke gedachten je volgt. Ik denk als de partner vind dat je naast het huishouden best een baan kan nemen want jammer van opleidingen, huishouden alleen is te weinig invulling etc, dat je vanzelf die gedachten overneemt, je bent althans gehouden om er ook zo over te denken, anders lijkt het mij een vorm van onderdrukking en een voedingsbodem voor onenigheid.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Adje »

Dit topic gaat in ieder geval al lang niet meer over hoeden en andere mode... :haha
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Het is jammer dat het allemaal zo in "uiterlijkheden" blijft hangen. Al de praktische uitwerkingen zijn keuzen die gemaakt zijn o.b.v. wensen (en invulling daarvan) gebaseerd op normen, waarden en bronnen. En het gesprek zou moeten gaan over welke zijn de bronnen, de normen en de waarden. Hoe die te duiden?

Wat mij opvalt is de redeneertrant, vanuit welke bron word gedacht? Is dat de vraag: wat wil ik?, wat kan ik? en hoe komt ik daar het best? of is de vraag: Hoe krijgt Christus in mij gestalte? Hoe beantwoord ik aan het doel waartoe ik geschapen ben?

Want al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Het is jammer dat het allemaal zo in "uiterlijkheden" blijft hangen. Al de praktische uitwerkingen zijn keuzen die gemaakt zijn o.b.v. wensen (en invulling daarvan) gebaseerd op normen, waarden en bronnen. En het gesprek zou moeten gaan over welke zijn de bronnen, de normen en de waarden. Hoe die te duiden?

Wat mij opvalt is de redeneertrant, vanuit welke bron word gedacht? Is dat de vraag: wat wil ik?, wat kan ik? en hoe komt ik daar het best? of is de vraag: Hoe krijgt Christus in mij gestalte? Hoe beantwoord ik aan het doel waartoe ik geschapen ben?

Want al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Klopt Wim. Toch heeft niemand mij nog kunnen aangeven waarom keuze voor werk en God niet samen kan gaan.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Dat is een beetje onzin Tiberius. Want het hele idee van het forum is m.i. het uitwisselen van meningen met tamelijk anonieme anderen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Met dat laatste ben ik wel deels eens. Maar je krijgt ook geen kinderen om ze 4 dagen naar de opvang te brengen. Ik ken jouw gezinssituatie niet en hoef deze ook niet te kennen, maar ik zie voor mezelf wel echt een verschil tussen of er wel of geen kinderen zijn. Wij werken samen, volgens de contracten tenminste, 56 uur. Dus is er vrijwel altijd 1 van ons thuis. Los van wie welk diploma heeft gehaald overigens.
Daar heb ik al eerder op gereageerd. De kinderen gaan drie dagen naar de BSO.
Die had ik niet gelezen. Dat zou voor mij persoonlijk teveel zijn. Wat uiteraard niet zegt dat ik vind dat een ander dit ook moet vinden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Het bijzondere aan dit topic vind ik, dat jullie hier je keuzes gaan zitten verdedigen tegenover tamelijk anonieme medeforummers.
Wat kan het jou schelen wat mensen als Ambtenaar of Merel van jouw keuze vinden? Andersom trouwens ook.
Als je die zelf maar kan verantwoorden tegenover jezelf, je partner en God.
Of raken ze misschien een open zenuw aan?
Het is jammer dat het allemaal zo in "uiterlijkheden" blijft hangen. Al de praktische uitwerkingen zijn keuzen die gemaakt zijn o.b.v. wensen (en invulling daarvan) gebaseerd op normen, waarden en bronnen. En het gesprek zou moeten gaan over welke zijn de bronnen, de normen en de waarden. Hoe die te duiden?

Wat mij opvalt is de redeneertrant, vanuit welke bron word gedacht? Is dat de vraag: wat wil ik?, wat kan ik? en hoe komt ik daar het best? of is de vraag: Hoe krijgt Christus in mij gestalte? Hoe beantwoord ik aan het doel waartoe ik geschapen ben?

Want al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Klopt Wim. Toch heeft niemand mij nog kunnen aangeven waarom keuze voor werk en God niet samen kan gaan.
God heeft mij deze man en deze kinderen gegeven. En vanuit een dienende liefde tot Hem en mijn naaste kom ik tot deze beslissing. Om hen ieder te geven watze nodig hebben, bovenal uit een biddend leven, kan ik niet alles.
Ik merkte dat het dienen van Hem, een biddend leven en de zorg die onze kinderen nodig hadden in het gedrang kwam. Waren wij op deze voet doorgegaan hadden we aanspraak moeten maken op dure vormen van onderwijs en zorg.

Ik heb als vrouw de taak en het voorrecht om te zorgen dat het huishouden in brede zin van het woord loopt. Is ook een bijbels beeld. Waar ieder individue tot zijn of haar recht komt. In aandacht in rust in liefde en in voorleven. Wanneer ik als een stresskip niet de rust heb om ze voorr te leven in liefdegeduld en dankbaarheid dan gaat er iets mis.
Wanneer mijn tijd zo vol gepland is om alles strak te llaten verlopen en dat biddende en dienende leven tot Hem en vanuit Hem in het gedrang komt. Is er maar een die in zijn handen wrijft.

Vanuit de taak die de Heere heeft gegeven kijk je verder. Dat is je vertrekpunt.
En uiteraard kan dan soms ook sprake zijn van een kleine baan.

De Heere heeft mij samengebracht met mijn man om weer een nieuwe eenheid te zijn. Gericht op elkaar en niet op mijzelf hoe ik aan mijn trekken kom.( Werkt beide kanten op)
Hij heeft ons samengebracht om samen dienstbaar te zijn. In gezin en samenleving. Ieder met hun eigen taak. Er staat nergens dat dat betaald moet zijn. Hij heeft mij kennis gegeven in bepaalde dingen d iue ik in heb kunnen zetten (gaven) tot hulp van mijn naasten. Onbaatzuchtig zonder geldelijk gewin. Mooie vorm van barmhrtigheid m.i.
Daarmee zeg ik niet dat je geen geld mag verdienen. Want ook dat hoort bij samen zorg dragen. Alleen het is niet mijn vertrekpunt.


Een klein voorzetje @Wim.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Nee hoor maar er wordt door deze of gene laatdunkend gedaan over alleen huisvrouw zijn. Daar zal ik tegen blijven ageren.
Toen de jongste naar de middelbare ging en dus de hele dag van huis was, ben ik parttime gaan werken.
Maar ik had het minder druk en liep minder te rennen dan toen ik volledig moeder/huisvrouw/mantelzorgster was.
Want als men weet dat je geen baan hebt, wordt er heel vaak een beroep op je gedaan en ik durfde geen nee te zeggen.
Dus ik sleet heel wat uren in allerlei wachtkamers e.d.
Zodra je een baantje van 2 uur per week krijgt, gaan de mensen hun vraag heel anders stellen (ik weet niet of je dan moet werken, of je tijd hebt...)
M.a.w. als je fulltime gezinsmanager bent, denkt men dat je dan oceanen van tijd over hebt
Nu zeg ik: sorry, maar die ochtend moet ik werken en dat vindt men dan een plausibele reden.
Lilian1975 schreef:God heeft mij deze man en deze kinderen gegeven.
Is dat in alle gevallen zo denk jij?
Er worden ook keuzes gemaakt buiten God om.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door merel »

Precies Lilian, jij komt tot die conclusie. Jij hebt wel eens aangegeven dat jij een burn out hebt gehad. Wellicht dat dat jouw keuze hierin ook beinvloedt.
Er zijn genoeg mensen waar werken, God en gezin prima samengaan
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Precies Lilian, jij komt tot die conclusie. Jij hebt wel eens aangegeven dat jij een burn out hebt gehad. Wellicht dat dat jouw keuze hierin ook beinvloedt.
Er zijn genoeg mensen waar werken, God en gezin prima samengaan
Uiteraard. Het heeft mijn neus weer in de goede richting gezet ;)
De cijfers van burnouts en echtscheidingen en beroep op jeugdzorg schrikbarend hoog. Ook in de geref gezindte. Wat heeft jou dat te zeggen? Opvoedingsvragen idem. Hoe komt het dat de gezinnen in de kerk meer en meer eilandjes zijn geworden. Waarop op het eilandje zelf niet eens iedereen meer goed op de hoogte is van waar bijv. hun kinderen mee bezig zijn?
Waar ook de mantelzorg in het gedrang komt?

De burn out heeft mij in ieder geval stilgezet. En ik kan er niet anders zien dat de Heere mij hier iets heeft willen leren. Niets gebeurt bij geval he?

Maar dat is geen reden om te zeggen dat huismoeders hun talenten niet in kunnen zetten bijvoorbeeld. Juist nu kan ik het beter en effectiever omdat ik er de kracht voor krijg.

Echt Merel ik dacht ook heel lang alle ballen in de lucht te moeten en kunnen houden. Tot het teveel en te lang wordt. En voor je het weet een grote puinboel is. Omdat ik dacht dat ik mijn werk voor mijn geluk nodig had. En alleen vanuit mijzelf kon redeneren.

En dan ben ik maar een watje in de ogen van sommigen. Het zij zo.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef: Is dat in alle gevallen zo denk jij?
Er worden ook keuzes gemaakt buiten God om.
Ik heb het over een huwelijk waarbij er sprake is van een drievoudig snoer.
Plaats reactie