Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Overigens vind ik de achterliggende gedachte best interessant. Als het een bijbelse opdracht is voor de vrouw om je man tot hulp te zijn, hoe ver reikt dat bijbelse advies dan?
Ik snap dat er een verschil ligt tussen 'hulp tegenover' en 'sloofje', maar in onze tijd lijkt de taakinhoud van ecthgenote te zijn gewijzigd in 'geheel zelfstandige positie' ten opzicht van de echtgenoot.
Het formulier dat tijdens onze huwelijksdienst werd gebruikt, bevatte deze passage niet.
Post dat formulier dan maar eens. Erg benieuwd wat erin stond.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Post dat formulier dan maar eens. Erg benieuwd wat erin stond.
Dan moet ik op zoek. Kost enige tijd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Het formulier dat tijdens onze huwelijksdienst werd gebruikt, bevatte deze passage niet.
Jammer dat je het in je leven allemaal zonder bijbel moet uitzoeken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Orchidee »

Nathanaël schreef:
merel schreef:ik vind het ook een bizar fenomeen en dacht tot voor een paar jaar gelden dat dit niet meer bestond.
Je kunt je echt niet voorstellen dat dit behoorlijk laatdunkend overkomt?
Een bizar fenomeen nog welAfbeelding
Het is echt laatdunkend/minachtend.Afbeelding
Verre van bijbels!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:ik vind het ook een bizar fenomeen en dacht tot voor een paar jaar gelden dat dit niet meer bestond.
Ik zou zeggen. Verruim je blik :bobo
En dat gezegd door die stijve Refo's met hun beperkte blik op de werkelijkheid :)
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 07 nov 2019, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Nathanaël schreef:
merel schreef:ik vind het ook een bizar fenomeen en dacht tot voor een paar jaar gelden dat dit niet meer bestond.
Je kunt je echt niet voorstellen dat dit behoorlijk laatdunkend overkomt?
Een bizar fenomeen nog welAfbeelding
Het is echt laatdunkend/minachtend.Afbeelding
Verre van bijbels!
Ik vind het eerder zorgelijk.
Je kunt je afvragen hoe de vriendenkring van merel er dan over denkt. Blijkbaar is dat nu de insteek, dat het met sloven en onzelfstandigheid te maken heeft.
En ik denk dat dit toch wel de gevolgen zijn van het moderne ego-denken.
Dienen of de minste zijn wil niemand meer aan. Het is ook lastig, zeker als het ongezien blijft.
Dus ik denk niet dat merel dit laatdunkend bedoelt. Maar als je dit nooit in je nabijheid gezien hebt en nu al helemaal niet, ga je zo denken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Jammer dat je het in je leven allemaal zonder bijbel moet uitzoeken.
Waar slaat dat nu weer op?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Post dat formulier dan maar eens. Erg benieuwd wat erin stond.
De wederzijdse afhankelijkheid in het huwelijk
Ten derde mogen jullie nooit uit het oog verliezen, dat jullie je aan elkaar moeten onderwerpen, uit ontzag voor Christus. De verhouding tussen man en vrouw binnen het huwelijk wordt in de Bijbel vergeleken met de verhouding van Christus, de Bruidegom, tot zijn gemeente, de bruid. Paulus wijst er dan op, dat Christus zijn gemeente heeft liefgehad en zich voor haar prijsgegeven heeft om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden. Daarom: heb elkaar lief met de liefde die we van Christus leerden. Hij is in zijn liefde onvoorwaardelijk trouw en hij vraagt dat ook van jullie. Zijn liefde is gevende liefde en dat zullen jullie ook van elkaar moeten merken. Bovenal bewees hij ons vergevende liefde en in alle dagen die nog volgen zul je ook vergeving tegenover elkaar nodig hebben. Als de zorgen van het leven op jullie afkomen, mag je er samen mee naar de Heer gaan. Draag elkaar zo in het gebed, dat de levensader van een christelijk huwelijk is. Leef samen naar al Gods geboden, opdat jullie huwelijk een huis op de rots mag zijn. Laat Christus je Heer zijn, opdat de deuren van het huis open zullen zijn voor je naaste. En laat Gods Geest erin wonen, zodat hij jullie kracht geeft om je taak als christenen te vervullen, thuis, in de gemeente en in de samenleving.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik vind het eerder zorgelijk.
Je kunt je afvragen hoe de vriendenkring van merel er dan over denkt. Blijkbaar is dat nu de insteek, dat het met sloven en onzelfstandigheid te maken heeft.
En ik denk dat dit toch wel de gevolgen zijn van het moderne ego-denken.
Dienen of de minste zijn wil niemand meer aan. Het is ook lastig, zeker als het ongezien blijft.
Dus ik denk niet dat merel dit laatdunkend bedoelt. Maar als je dit nooit in je nabijheid gezien hebt en nu al helemaal niet, ga je zo denken.
Heel herkenbaar wat merel zegt. Misschien een cultuurverschil?
Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Post dat formulier dan maar eens. Erg benieuwd wat erin stond.
De wederzijdse afhankelijkheid in het huwelijk
Ten derde mogen jullie nooit uit het oog verliezen, dat jullie je aan elkaar moeten onderwerpen, uit ontzag voor Christus. De verhouding tussen man en vrouw binnen het huwelijk wordt in de Bijbel vergeleken met de verhouding van Christus, de Bruidegom, tot zijn gemeente, de bruid. Paulus wijst er dan op, dat Christus zijn gemeente heeft liefgehad en zich voor haar prijsgegeven heeft om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden. Daarom: heb elkaar lief met de liefde die we van Christus leerden. Hij is in zijn liefde onvoorwaardelijk trouw en hij vraagt dat ook van jullie. Zijn liefde is gevende liefde en dat zullen jullie ook van elkaar moeten merken. Bovenal bewees hij ons vergevende liefde en in alle dagen die nog volgen zul je ook vergeving tegenover elkaar nodig hebben. Als de zorgen van het leven op jullie afkomen, mag je er samen mee naar de Heer gaan. Draag elkaar zo in het gebed, dat de levensader van een christelijk huwelijk is. Leef samen naar al Gods geboden, opdat jullie huwelijk een huis op de rots mag zijn. Laat Christus je Heer zijn, opdat de deuren van het huis open zullen zijn voor je naaste. En laat Gods Geest erin wonen, zodat hij jullie kracht geeft om je taak als christenen te vervullen, thuis, in de gemeente en in de samenleving.
Ok. Dat is een heldere 'man en vrouw zijn exact hetzelfde' formulering. Niet gelijkwaardig, maar echt gelijk. Wij hoorden:

Ten derde, zult gij weten, hoe zich de één jegens den ander, naar Gods Woord schuldig is te houden.

Eerstelijk, zult gij, man, weten, dat God u gezet heeft tot een hoofd der vrouw; opdat gij haar naar uw vermogen, verstandig leidende, zoudt onderwijzen, troosten en beschermen, ge- lijk het hoofd het lichaam regeert, ja gelijk Christus het Hoofd, de wijsheid, troost en bijstand zijner gemeente is. Bovendien zult gij uw huisvrouw liefhebben als uw eigen lichaam, gelijk Christus zijn gemeente liefgehad heeft. Gij zult niet bitter tegen haar zijn, maar bij haar wonen met verstand, en aan de vrouw, als het zwakkere vat, haar eer geven; als die ook mede- erfgenamen der genade des levens zijt, opdat uw gebed niet verhinderd worde. En naardien het Gods bevel is, dat de man in het zweet zijns aanschijns zijn brood eten zal, zo zult gij getrouw en naarstig in uw Goddelijk beroep arbeiden; opdat gij uw huisgezin met God en met eer moogt onderhouden en ook daarenboven iets hebt, om aan de nooddruftigen mede te delen.

Ten andere, zult gij, vrouw, weten, hoe gij u, naar het Woord van God, houden zult jegens uw man. Gij zult uw wettige man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan Christus onderdanig is. Gij zult geen heerschappij gebruiken over uw man, maar stil zijn; want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva, Adam tot hulp. En na de val heeft God tot Eva, en in haar persoon, tot het ganse vrouwelijk geslacht gesproken: Tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben. Deze ordinantie van God zult gij niet tegenstaan, maar veel meer het gebod van God gehoorzaam zijn en het voorbeeld der heilige vrouwen navolgen, welke op God hoopten en aan hun mannen onderdanig waren; gelijkerwijs Sara gehoorzaam geweest is aan haar man Abraham, hem noemende haar heer. Gij zult ook uw man in alle goede en oprechte dingen behulpzaam zijn, op uw huishouding goede acht hebben en in alle zedigheid en eerbaarheid, zonder wereldlijke pracht, wandelen, opdat gij anderen een goed voorbeeld der zedigheid moogt geven.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 07 nov 2019, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Nathanaël »

Het gaat helemaal niet om herkenbaarheid. Uiteraard zal de een hier meer van herkennen dan de ander. Maar ook al herken je er niets van in je eigen omgeving, dan hoef je het toch niet direct te classificeren als een ´bizar fenomeen´?
Volgens mij is het gewoon een uiting van liefde en zorgzaamheid.
Voor de volledigheid: als iemand dat niet doet voor zijn partner, bedoel ik uiteraard niet meteen te zeggen dat daar liefde en zorgzaamheid ontbreekt.
Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Zeeuw »

Nathanaël schreef:Het gaat helemaal niet om herkenbaarheid. Uiteraard zal de een hier meer van herkennen dan de ander. Maar ook al herken je er niets van in je eigen omgeving, dan hoef je het toch niet direct te classificeren als een ´bizar fenomeen´?
Volgens mij is het gewoon een uiting van liefde en zorgzaamheid.
Voor de volledigheid: als iemand dat niet doet voor zijn partner, bedoel ik uiteraard niet meteen te zeggen dat daar liefde en zorgzaamheid ontbreekt.
Exact.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Jammer dat je het in je leven allemaal zonder bijbel moet uitzoeken.
Waar slaat dat nu weer op?
Dat lijkt me vrij duidelijk. De passage waar het gaat over de man als hoofd van de vrouw staat in de bijbel, maar is nu niet relevant meer. Toch?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Orchidee »

Nee, natuurlijk niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Terri »

Ambtenaar schreef: Heel herkenbaar wat merel zegt. Misschien een cultuurverschil?
Misschien kunnen Merel en Ambtenaar aangegeven wat er zo onherkenbaar is, wat triggert hen zo?, want ik ervaar hun postings als bevreemdend.
Zonder ook te willen gaan oordelen, komt het zo 'kil' over.
Plaats reactie