Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

merel
Berichten: 9823
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door merel »

Jullie maken het erg zwart wit. Ik niet. Ik heb nooit aangegeven dat wij niet samen winkelen, maar wel dat ik zijn kleding niet koop. Hij zoekt het zelf uit. Dat deed hij al ruim 20 jaar zelf voordat ik hem leerde kennen. Waarom moet ik het dan overnemen?
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Jullie maken het erg zwart wit. Ik niet. Ik heb nooit aangegeven dat wij niet samen winkelen, maar wel dat ik zijn kleding niet koop. Hij zoekt het zelf uit. Dat deed hij al ruim 20 jaar zelf voordat ik hem leerde kennen. Waarom moet ik het dan overnemen?
Nee hoor, dat hoeft niet. Maar je reacties zijn best kort door de bocht, zonder wat nuance voor omstandigheden bv. Het wordt nu wel heel erg in het broodjes smeren en kleertjes klaarleggen getrokken.
merel
Berichten: 9823
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door merel »

Deze dingen standaard voor je man overnemen, valt bij mij inderdaad onder hetzelfde genre. De nuance zit hem standaard, dus het merendeel van de tijd, niet in een uitzondering.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Herman »

Overigens vind ik de achterliggende gedachte best interessant. Als het een bijbelse opdracht is voor de vrouw om je man tot hulp te zijn, hoe ver reikt dat bijbelse advies dan?
Ik snap dat er een verschil ligt tussen 'hulp tegenover' en 'sloofje', maar in onze tijd lijkt de taakinhoud van ecthgenote te zijn gewijzigd in 'geheel zelfstandige positie' ten opzicht van de echtgenoot.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Orchidee »

Er is niets mis met zorgzaam voor elkaar te zijn!
Ik ben geen sloof en word zo ook niet "gebruikt"!
Als ik er niet ben of ziek ben of een jaar uit de roulatie ben (ook dat is gebeurd), kan iedereen zichzelf redden én is/word er extra voor mij gezorgd

En wat betreft zelfstandig worden van de kinderen is het ook helemaal goed gekomen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Terri »

Herman schreef:Overigens vind ik de achterliggende gedachte best interessant. Als het een bijbelse opdracht is voor de vrouw om je man tot hulp te zijn, hoe ver reikt dat bijbelse advies dan?
Ik snap dat er een verschil ligt tussen 'hulp tegenover' en 'sloofje', maar in onze tijd lijkt de taakinhoud van ecthgenote te zijn gewijzigd in 'geheel zelfstandige positie' ten opzicht van de echtgenoot.
:tilt

Elkaar helpen vind ik persoonlijk fundamenteel.
En hoe je dat invult, maak niet uit, maar een 'geheel zelfstandige positie' lijkt me niet Bijbels.
Ik denk dat 'elkaar bijstaan in alle dingen' gebeurt in een goed huwelijk. Alleen zal het bij iedereen uit verschillende 'dingen' bestaan en daarom misschien in eerste instantie niet herkenbaar?
Maar brood smeren, kleding kopen vallen onder dezelfde noemer als eten koken, kinderen op bed leggen of wat dan ook.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door windorgel »

Orchidee schreef:Er is niets mis met zorgzaam voor elkaar te zijn!
Ik ben geen sloof en word zo ook niet "gebruikt"!
Als ik er niet ben of ziek ben of een jaar uit de roulatie ben (ook dat is gebeurd), kan iedereen zichzelf redden én is/word er extra voor mij gezorgd AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En wat betreft zelfstandig worden van de kinderen is het ook helemaal goed gekomenAfbeeldingAfbeelding
Helemaal waar Orchidee!
Ik bewaar warme herinneringen aan de zorgzaamheid van mijn moeder. En ook ik ben zelfstandig geworden;-)
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door ejvl »

merel schreef:Koken behoort m.i. tot de gewone dagelijkse bezigheden. Daar begint degene mee die als eerste thuis is met de kinderen. Dat doen wij over en weer. Idem met schoonmaken, stofzuigen, de was en het repareren van een fiets. Het aankleden van je man behoort m.i. daar niet toe. Een kleuter help je kleding uitzoeken en zichzelf aankleden en zeggen wat er in de was moet. Idem met standaard zijn lunchpakketje klaarmaken. Wij dekken 's morgens uitgebreid de tafel en helpen de kinderen op weg met ontbijt en lunch en smeren ons eigen brood voor het werk.
Het is toch de bedoeling dat een kind zelfstandig wordt. Dat betekent niet aan het lot overlaten, maar wel leren ontwikkelen tot een zelfstandig mens. Op het moment dat zij het huis uitgaan is het de bedoeling dat zij dit soort dingen zelf kunnen.
Zo gaat het hier ook, behalve het repareren van de fiets, dat doe ik toch echt zelf :)
M'n vrouw koopt wel eens kleren voor mij en ik koop wel eens kleren voor m'n vrouw, ook het huishouden doen we samen, al doet zij wel meer dan ik omdat ze meer thuis is dan ik.
Ook het eten koken doe ik vaak op zaterdag en zondag.
Kinderen bad/bed doe ik ook meestal. Prima!
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door ejvl »

Herman schreef:Overigens vind ik de achterliggende gedachte best interessant. Als het een bijbelse opdracht is voor de vrouw om je man tot hulp te zijn, hoe ver reikt dat bijbelse advies dan?
Ik snap dat er een verschil ligt tussen 'hulp tegenover' en 'sloofje', maar in onze tijd lijkt de taakinhoud van ecthgenote te zijn gewijzigd in 'geheel zelfstandige positie' ten opzicht van de echtgenoot.
Ds Droger zegt het als volgt op Refoweb:

Dat de vrouw de man “ter hulpe” is, komt uit Genesis 2:18,20. Dat zijn teksten die vaak misbruikt zijn, bekritiseerd of belachelijk gemaakt. Maar er is werkelijk helemaal niets mee. Het woord dat hier in het Hebreeuws staat, wordt in de Bijbel ook vaak voor de HEERE gebruikt (bijv. in Ps. 121). Letterlijk staat er in Genesis 2 dat de vrouw de hulp is die bij haar man past. Dat wil zeggen: de man heeft haar nodig, kan niet zonder haar, zij vult hem aan (en vaak ook op!), biedt hem de hulp die hij nodig heeft. Minderwaardig? Kom nou, een prachtige taak die de vrouw met liefde en toewijding mag doen en waar zij veel voor terug krijgt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Mara »

Herman schreef:Overigens vind ik de achterliggende gedachte best interessant. Als het een bijbelse opdracht is voor de vrouw om je man tot hulp te zijn, hoe ver reikt dat bijbelse advies dan?
Ik snap dat er een verschil ligt tussen 'hulp tegenover' en 'sloofje', maar in onze tijd lijkt de taakinhoud van ecthgenote te zijn gewijzigd in 'geheel zelfstandige positie' ten opzicht van de echtgenoot.
Als je dat aan mij vraagt zul je een ander antwoord krijgen dan wanneer je het aan mijn schoondochter vraagt.
Terwijl zij toch ook in een traditioneel refogezin is opgegroeid.
Maar mijn schoondochter was van mening dat mijn zoon best zelf zijn overhemden kan strijken, zijn lunchpakket klaar kan maken en zijn schoenen kan poetsen.
En ik heb dat prima kunnen loslaten.
En als je die bijbelse opdracht door zou trekken, zou dat betekenen dat de man werkt en het geld inbrengt, en de vrouw thuis voor kinderen en huis zorgt. Maar zo is dat vrijwel nergens meer te vinden. Sommige vrouwen kiezen er bewust voor!, dus dat zegt dan wel wat over de zeldzaamheid daarvan. En ook dat het een zeer bewust gemaakte keuze is.
Maar ik kan me voorstellen dat je na een 40 urige werkweek geen trek hebt om alles te doen, terwijl manlief met zijn benen op tafel een krant zit te lezen. Of nou ja vooruit, dan wel de kamer stofzuigt.
windorgel schreef:Ik bewaar warme herinneringen aan de zorgzaamheid van mijn moeder. En ook ik ben zelfstandig geworden;-)
:love
Er komt nooit meer iemand in je leven die zich zo wegcijfert voor jou.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door samanthi »

merel schreef:Jullie maken het erg zwart wit. Ik niet. Ik heb nooit aangegeven dat wij niet samen winkelen, maar wel dat ik zijn kleding niet koop. Hij zoekt het zelf uit. Dat deed hij al ruim 20 jaar zelf voordat ik hem leerde kennen. Waarom moet ik het dan overnemen?
Dat hoef helemaal niet, maar dit kpmt een btje laatdunkend over en dat klinkt niet aardig
Wij ook. Ik heb nog nooit een sok voor hem gekocht.

Leggen jullie ook de kleding klaar of smeren zijn brood voor de lunch?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9823
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door merel »

ik vind het ook een bizar fenomeen en dacht tot voor een paar jaar gelden dat dit niet meer bestond.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Nathanaël »

merel schreef:ik vind het ook een bizar fenomeen en dacht tot voor een paar jaar gelden dat dit niet meer bestond.
Je kunt je echt niet voorstellen dat dit behoorlijk laatdunkend overkomt?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Overigens vind ik de achterliggende gedachte best interessant. Als het een bijbelse opdracht is voor de vrouw om je man tot hulp te zijn, hoe ver reikt dat bijbelse advies dan?
Ik snap dat er een verschil ligt tussen 'hulp tegenover' en 'sloofje', maar in onze tijd lijkt de taakinhoud van ecthgenote te zijn gewijzigd in 'geheel zelfstandige positie' ten opzicht van de echtgenoot.
Het formulier dat tijdens onze huwelijksdienst werd gebruikt, bevatte deze passage niet.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoeden en andere mode (uit: Gebruiken bij begrafenissen)

Bericht door Zeeuw »

Nathanaël schreef:
merel schreef:ik vind het ook een bizar fenomeen en dacht tot voor een paar jaar gelden dat dit niet meer bestond.
Je kunt je echt niet voorstellen dat dit behoorlijk laatdunkend overkomt?
En egoïstisch en veroordelend etc.
Plaats reactie