Hoed/hoofddoek

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef:
Ik heb met 'gij geheel anders' helemaal niet bedoeld een bijbeltekst te citeren. Ik bedoelde aan te geven dat het helemaal niet verkeerd is om als man en vrouw herkenbaar christen te zijn in een seculiere samenleving. Wat mij opmerking over de vrouwen in oa. Rusland uitdragen. Met daarbij de aanvulling van Herman hierboven.

Verder.. ik lees wel eens wat anders dan 'onder ons gebruikelijk is'.
En wat doe jij aan of om om herkend te worden als christen? Laat je je baard staan?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:
Ik heb met 'gij geheel anders' helemaal niet bedoeld een bijbeltekst te citeren. Ik bedoelde aan te geven dat het helemaal niet verkeerd is om als man en vrouw herkenbaar christen te zijn in een seculiere samenleving. Wat mij opmerking over de vrouwen in oa. Rusland uitdragen. Met daarbij de aanvulling van Herman hierboven.

Verder.. ik lees wel eens wat anders dan 'onder ons gebruikelijk is'.
En wat doe jij aan of om om herkend te worden als christen? Laat je je baard staan?
Nee, ik kom schromelijk te kort. Ga eigentijds gekleed, glad gezicht, de weinige haren in een modern modelletje.

Het enige niet gebruikelijke is dat ik vaak een hoed draag. Een Italiaanse, dus dat is ook al niet 'matig'.

Misschien heb ik juist daarom wel bewondering en achting voor hen die los van deze wereld gelijkvormigheid zich kleden en gedragen. Ik herken bij mij zelf hier veel zwakte.

En jij?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef:Nee, ik kom schromelijk te kort. Ga eigentijds gekleed, glad gezicht, de weinige haren in een modern modelletje.

Het enige niet gebruikelijke is dat ik vaak een hoed draag. Een Italiaanse, dus dat is ook al niet 'matig'.

Misschien heb ik juist daarom wel bewondering en achting voor hen die los van deze wereld gelijkvormigheid zich kleden en gedragen. Ik herken bij mij zelf hier veel zwakte.

En jij?
Persoonlijk heb ik niet zoveel met dit soort bewegingen, ik ben niet zo trendgevoelig.

Een christen herken je aan zijn of haar daden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:Nee, ik kom schromelijk te kort. Ga eigentijds gekleed, glad gezicht, de weinige haren in een modern modelletje.

Het enige niet gebruikelijke is dat ik vaak een hoed draag. Een Italiaanse, dus dat is ook al niet 'matig'.

Misschien heb ik juist daarom wel bewondering en achting voor hen die los van deze wereld gelijkvormigheid zich kleden en gedragen. Ik herken bij mij zelf hier veel zwakte.

En jij?
Persoonlijk heb ik niet zoveel met dit soort bewegingen, ik ben niet zo trendgevoelig.

Een christen herken je aan zijn of haar daden.
Klopt, in de tijd van de Heere Jezus waren er mensen die volgens de code gekleed waren, die de sabbat netjes hielden, alles was keurig, maar ondertussen aten ze de huisjes van de weduwen op.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef: Ik heb met 'gij geheel anders' helemaal niet bedoeld een bijbeltekst te citeren. Ik bedoelde aan te geven dat het helemaal niet verkeerd is om als man en vrouw herkenbaar christen te zijn in een seculiere samenleving.
Maar als ik in de tram zit met een hoofddoekje om, zal er echt niemand zeggen: jij bent christen, dat zie ik.
Het zit m niet in een hoofddoek of sluier of bandana.
En ik hoef toch geen voorbeeld te nemen aan vrouwen in Rusland?
Als ik een voorbeeld neem aan de christelijke vrouwen in China, loop ik morgen in een sober broekpak.
Zie je nu hoe onzinnig dat argument is? :)
Maanenschijn schreef:erder.. ik lees wel eens wat anders dan 'onder ons gebruikelijk is'.
Goed zo.
Ik ook.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef: Ik heb met 'gij geheel anders' helemaal niet bedoeld een bijbeltekst te citeren. Ik bedoelde aan te geven dat het helemaal niet verkeerd is om als man en vrouw herkenbaar christen te zijn in een seculiere samenleving.
Maar als ik in de tram zit met een hoofddoekje om, zal er echt niemand zeggen: jij bent christen, dat zie ik.
Het zit m niet in een hoofddoek of sluier of bandana.
En ik hoef toch geen voorbeeld te nemen aan vrouwen in Rusland?
Als ik een voorbeeld neem aan de christelijke vrouwen in China, loop ik morgen in een sober broekpak.
Zie je nu hoe onzinnig dat argument is? :)
Maanenschijn schreef:erder.. ik lees wel eens wat anders dan 'onder ons gebruikelijk is'.
Goed zo.
Ik ook.
Ik heb de indruk dat je mijn punt niet vat. Komt vast dat ik het niet goed verwoord.

Ik bedoel niet te zeggen dat je er bij moet lopen als een Russische baptist, een Chinese christen, een Canadese Hutterite, enz. Wat zij allen wel gemeen hebben is dat ze voor hun omgeving herkenbaar zijn als christen.

En natuurlijk zijn we als het goed is zeker herkenbaar aan onze daden. Ook is goede kleding geen garantie voor goede daden.

Mijn punt is alleen, en ik heb al aangegeven dat ik ook niet zo herkenbaar ben, dat ik er best wat van uit vind gaan als je als christen uiterlijk herkenbaar ben. Waarbij vrouwen naar de letter van de Bijbel dan ook met gedekt hoofd kunnen bidden en profeteren. Al is dat laatste onder ons niet meer gebruikelijk en hebben wat veranderd tot enkel de kerkdienst.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Mara schreef:Als ik een hoofddoekje ga dragen, denken de mensen dat ik moslima ben geworden. :D
Sorry hoor, maar ik snap hier de meerwaarde echt niet van.
Dat ligt er wel aan wat voor hoofddoekje, een bandana lijkt in de verste verte niet op iets wat een moslima draagt, ik vind wel dat we elkaar vrij moeten laten, ik draag wel altijd een bandana, ik ben een zwart wit denker, of een hoofdbedekking de hele dag, of helemaal niet, ook niet in de eredienst of begrafenissen.

Maar ik zal er andersdenkende niet als wet voorschrijven, zoals Paulus ook ergens zegt, de een eet vlees, de ander niet...
Ik vind het heel mooi en daarom kan denk ik een sjaal o.i.d ook slim zijn. Telkens wanneer o.a. de gebedsmomenten er zijn, bedek je je hoofd. En het gaat er niet om of je herkend wordt, maar of je het met de juiste intentie doe vanuit je hart.
En ja dan kan idd een sober tuniek-pak om dezelfde reden gedragen worden.
Ik kan het wel waarderen maar voel me tegelijk niet verplicht het ook te doen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:Als ik een hoofddoekje ga dragen, denken de mensen dat ik moslima ben geworden. :D
Sorry hoor, maar ik snap hier de meerwaarde echt niet van.
Dat ligt er wel aan wat voor hoofddoekje, een bandana lijkt in de verste verte niet op iets wat een moslima draagt, ik vind wel dat we elkaar vrij moeten laten, ik draag wel altijd een bandana, ik ben een zwart wit denker, of een hoofdbedekking de hele dag, of helemaal niet, ook niet in de eredienst of begrafenissen.

Maar ik zal er andersdenkende niet als wet voorschrijven, zoals Paulus ook ergens zegt, de een eet vlees, de ander niet...
Ik vind het heel mooi en daarom kan denk ik een sjaal o.i.d ook slim zijn. Telkens wanneer o.a. de gebedsmomenten er zijn, bedek je je hoofd. En het gaat er niet om of je herkend wordt, maar of je het met de juiste intentie doe vanuit je hart.
En ja dan kan idd een sober tuniek-pak om dezelfde reden gedragen worden.
Ik kan het wel waarderen maar voel me tegelijk niet verplicht het ook te doen.
Nee dat vind ik ook, dat is de Christelijke vrijheid, 31 Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

dit geldt voor alle dingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef: Persoonlijk heb ik niet zoveel met dit soort bewegingen, ik ben niet zo trendgevoelig.

Een christen herken je aan zijn of haar daden.
Deze brief is al vaker geplaatst, maar in deze context toch nog maar even:
De brief aan Diognetus

Het geheim van het christendom

"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.

Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."

De ziel van de wereld

"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."

(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door HersteldHervormd »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef: Ik heb met 'gij geheel anders' helemaal niet bedoeld een bijbeltekst te citeren. Ik bedoelde aan te geven dat het helemaal niet verkeerd is om als man en vrouw herkenbaar christen te zijn in een seculiere samenleving.
Maar als ik in de tram zit met een hoofddoekje om, zal er echt niemand zeggen: jij bent christen, dat zie ik.
Het zit m niet in een hoofddoek of sluier of bandana.
En ik hoef toch geen voorbeeld te nemen aan vrouwen in Rusland?
Als ik een voorbeeld neem aan de christelijke vrouwen in China, loop ik morgen in een sober broekpak.
Zie je nu hoe onzinnig dat argument is? :)
Maanenschijn schreef:erder.. ik lees wel eens wat anders dan 'onder ons gebruikelijk is'.
Goed zo.
Ik ook.
Het gaat ook niet om moeten...
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:Nee, ik kom schromelijk te kort. Ga eigentijds gekleed, glad gezicht, de weinige haren in een modern modelletje.

Het enige niet gebruikelijke is dat ik vaak een hoed draag. Een Italiaanse, dus dat is ook al niet 'matig'.

Misschien heb ik juist daarom wel bewondering en achting voor hen die los van deze wereld gelijkvormigheid zich kleden en gedragen. Ik herken bij mij zelf hier veel zwakte.

En jij?
Persoonlijk heb ik niet zoveel met dit soort bewegingen, ik ben niet zo trendgevoelig.

Een christen herken je aan zijn of haar daden.
Klopt, in de tijd van de Heere Jezus waren er mensen die volgens de code gekleed waren, die de sabbat netjes hielden, alles was keurig, maar ondertussen aten ze de huisjes van de weduwen op.
Mag ik aanvullen?

Een christen herken je aan zijn of haar daden, maar ook aan uiterlijke zaken, onder andere kleding.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:
samanthi schreef:
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:Nee, ik kom schromelijk te kort. Ga eigentijds gekleed, glad gezicht, de weinige haren in een modern modelletje.

Het enige niet gebruikelijke is dat ik vaak een hoed draag. Een Italiaanse, dus dat is ook al niet 'matig'.

Misschien heb ik juist daarom wel bewondering en achting voor hen die los van deze wereld gelijkvormigheid zich kleden en gedragen. Ik herken bij mij zelf hier veel zwakte.

En jij?
Persoonlijk heb ik niet zoveel met dit soort bewegingen, ik ben niet zo trendgevoelig.

Een christen herken je aan zijn of haar daden.
Klopt, in de tijd van de Heere Jezus waren er mensen die volgens de code gekleed waren, die de sabbat netjes hielden, alles was keurig, maar ondertussen aten ze de huisjes van de weduwen op.
Mag ik aanvullen?

Een christen herken je aan zijn of haar daden, maar ook aan uiterlijke zaken, onder andere kleding.
lees de brief aan diagnetus eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door helma »

Gehoorzaamheid is ook een belangrijk kenmerk.
Het is niet om het even hoe we gekleed gaan, de Bijbel spreekt daar in het NT ook over.

Ik vond alle argumenten in het artikel niet even overtuigend, toch vind ik het mooi om te lezen hoe deze jonge christenen bereid zijn om hun denkwijze aan te passen aan Gods Woord. Doet weldadig aan in een tijd waarin steeds meer dingen weggerelativeerd worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door samanthi »

helma schreef:Gehoorzaamheid is ook een belangrijk kenmerk.
Het is niet om het even hoe we gekleed gaan, de Bijbel spreekt daar in het NT ook over.

Ik vond alle argumenten in het artikel niet even overtuigend, toch vind ik het mooi om te lezen hoe deze jonge christenen bereid zijn om hun denkwijze aan te passen aan Gods Woord. Doet weldadig aan in een tijd waarin steeds meer dingen weggerelativeerd worden.
Eenvoudig, kuis, eerbaar
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed/hoofddoek

Bericht door HersteldHervormd »

[/quote]
Persoonlijk heb ik niet zoveel met dit soort bewegingen, ik ben niet zo trendgevoelig.

Een christen herken je aan zijn of haar daden.[/quote]
Klopt, in de tijd van de Heere Jezus waren er mensen die volgens de code gekleed waren, die de sabbat netjes hielden, alles was keurig, maar ondertussen aten ze de huisjes van de weduwen op.[/quote]

Mag ik aanvullen?

Een christen herken je aan zijn of haar daden, maar ook aan uiterlijke zaken, onder andere kleding.[/quote]
lees de brief aan diagnetus eens.[/quote]

Een aanvulling betekent toch niet dat je het niet eens bent met deel A?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie