Kind en kerk

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kind en kerk

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Maar goed, daar kan hij zelf ook niets aan doen.
Onzin, hij kan gewoon presenteerlessen volgen. Dan zal hij misschien nog geen groot redenaar worden, maar verbetering is altijd mogelijk.
Of hij een groot redenaar is, laat ik aan de toehoorders over (al heeft hij nog niet één beroep ontvangen, sinds hij beroepbaar is, vanaf januari jl.), maar als iemand brouwt, is dat niet meer ongedaan te maken hoor. Dat weet ik ook vanuit mijn omgeving. Dat zit er zo ingesleten, daar helpt zelfs geen logopediste aan.
Ik vind het echt onder de maat dat je zo spreekt over een predikant. Het is makkelijk te herleiden wie je bedoelt. Bah.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Ik hoor hem graag hoor. Dus dat is het probleem helemaal niet. Iemand hoeft helemaal geen groot redenaar te zijn om toch eenvoudig te kunnen preken. Soms is het door de eenvoud dan nog beterder te begrijpen.

Je moet niet alles gelijk negatief opvatten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kind en kerk

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Ik hoor hem graag hoor. Dus dat is het probleem helemaal niet. Iemand hoeft helemaal geen groot redenaar te zijn om toch eenvoudig te kunnen preken. Soms is het door de eenvoud dan nog beterder te begrijpen.

Je moet niet alles gelijk negatief opvatten.
Niet alles, nee. Maar dit onzinnige geleuter noopt me af en toe tot het plaatsen van een reactie. Dus...
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Sorry, maar nu heb je geen idee hoe het werkt met meerdere vergaderingen. De kerkenraad blijft altijd autonoom in het gereformeerde kerkrecht. De GS kan niets verbieden, hooguit adviseren.
Hoe zit dat dan met de HSV of ritmisch zingen?
De GS heeft ook helemaal geen 'verbod' gegeven over ritmisch zingen. Daarover gaat de individuele kerkenraad.
De HSV betreft de leer van de kerk als totaal, binnen de eredienst, zodoende is daar een synodebesluit over gemaakt. De GS heeft niets te besluiten over het gebruik van de HSV in verenigingswerk of in het thuisgebruik.
Je schat kerkelijke vergaderingen iets verkeerd in. Het is geen totalitair regime, ofzo.

Dus als die kindernevendiensten, zondagscholen, verlengde crèches in de GG bestaan en op een ordelijke en verantwoorde wijze zijn geregeld, dan zou ik die maar fijn laten bestaan.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Ik hoor hem graag hoor. Dus dat is het probleem helemaal niet. Iemand hoeft helemaal geen groot redenaar te zijn om toch eenvoudig te kunnen preken. Soms is het door de eenvoud dan nog beterder te begrijpen.

Je moet niet alles gelijk negatief opvatten.
Niet alles, nee. Maar dit onzinnige geleuter noopt me af en toe tot het plaatsen van een reactie. Dus...
‘Ik hoor hem graag’. Volgens mij doet het er helemaal niet toe of je een predikant graag hoort. Het gaat om het Woord, niet om de ds.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Zeker. Dat mag je ook zo lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Zeker. Dat mag je ook zo lezen.
Mooi. :super
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kind en kerk

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Sorry, maar nu heb je geen idee hoe het werkt met meerdere vergaderingen. De kerkenraad blijft altijd autonoom in het gereformeerde kerkrecht. De GS kan niets verbieden, hooguit adviseren.
Hoe zit dat dan met de HSV of ritmisch zingen?
De GS heeft ook helemaal geen 'verbod' gegeven over ritmisch zingen. Daarover gaat de individuele kerkenraad.
De HSV betreft de leer van de kerk als totaal, binnen de eredienst, zodoende is daar een synodebesluit over gemaakt. De GS heeft niets te besluiten over het gebruik van de HSV in verenigingswerk of in het thuisgebruik.
Je schat kerkelijke vergaderingen iets verkeerd in. Het is geen totalitair regime, ofzo.

Dus als die kindernevendiensten, zondagscholen, verlengde crèches in de GG bestaan en op een ordelijke en verantwoorde wijze zijn geregeld, dan zou ik die maar fijn laten bestaan.
Ook wat de HSV betreft, staat het een individuele kerkenraad vrij om van dat advies af te wijken.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Ook wat de HSV betreft, staat het een individuele kerkenraad vrij om van dat advies af te wijken.
Voor wat betreft de erediensten twijfel ik dat. Waar baseer je dit op?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kind en kerk

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:Ook wat de HSV betreft, staat het een individuele kerkenraad vrij om van dat advies af te wijken.
Voor wat betreft de erediensten twijfel ik dat. Waar baseer je dit op?
Op de autonomie van de kerkenraad.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:
Hollander schreef:
Tiberius schreef:Ook wat de HSV betreft, staat het een individuele kerkenraad vrij om van dat advies af te wijken.
Voor wat betreft de erediensten twijfel ik dat. Waar baseer je dit op?
Op de autonomie van de kerkenraad.
Oké. Ik vermoed dat er in zo'n situatie wel wat appelschriften zullen volgen. ;)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:
Hollander schreef:
Tiberius schreef:Ook wat de HSV betreft, staat het een individuele kerkenraad vrij om van dat advies af te wijken.
Voor wat betreft de erediensten twijfel ik dat. Waar baseer je dit op?
Op de autonomie van de kerkenraad.
Oké. Ik vermoed dat er in zo'n situatie wel wat appelschriften zullen volgen. ;)
Dat denk ik ook. En er zullen vast ook niet veel predikanten komen preken.

Overigens betwijfel ik of dit daadwerkelijk klopt. Heb je daar ook een bron voor, @Tiberius?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kind en kerk

Bericht door Tiberius »

Dat is inderdaad de andere kant. Ik verwacht ook niet dat er veel gemeentes zullen afwijken van een advies van een meerdere vergadering, omdat het een beetje vreemd is om een meerdere vergadering te negeren, terwijl je er wel (getrapt) een afvaardiging heen stuurt.
Maar in theorie is het mogelijk.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kind en kerk

Bericht door Amstelodamense »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Ik hoor hem graag hoor. Dus dat is het probleem helemaal niet. Iemand hoeft helemaal geen groot redenaar te zijn om toch eenvoudig te kunnen preken. Soms is het door de eenvoud dan nog beterder te begrijpen.

Je moet niet alles gelijk negatief opvatten.
Niet alles, nee. Maar dit onzinnige geleuter noopt me af en toe tot het plaatsen van een reactie. Dus...
Idd, ongelooflijk stom geleuter. Kap toch eens met die flauwekul Jantje....
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kind en kerk

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Ik vind het overigens ook niet wenselijk om kinderen halverwege de dienst naar de crèche te brengen. Zeker in kinderrijke gemeenten zorgt dat voor geloop tijdens de collectezang, en dat is niet eerbiedig en leidt af van waar het in de dienst daadwerkelijk om gaat.
Zijn er ook zaken waar jij je niet aan stoort :jongle ?

We brengen onze kids regelmatig na het gemeenschappelijk gebed naar de crèche. Hele goede manier om ze te laten wennen.
Plaats reactie