Kind en kerk

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Wat betreft die collectezang ben ik het met je eens. In Zeeland zijn er nog een flink aantal gemeenten waar er aan de uitgang wordt gecollecteerd. En dat vind ik inderdaad ook veel handiger. Helaas gebeurt dat hier in de gemeente niet.
Bij ons gebeurt beide. En in de gemeente die je benoemt toch ook wel? Ik ken er eigenlijk geen met enkel een uitgangscollecte.
Jawel. In de Gereformeerde Gemeenten van Aagtekerke en Westkapelle wordt er alleen gecollecteerd bij de uitgang.
Ook in de zomer? En dan met meerdere zakken? Dat vertraagd best wel toch of valt het wel mee?
Ook in de zomer. En nee, dat vertraagt niet, want er zijn wel een stuk of 4 uitgangen in Aagtekerke. En in Westkapelle staan de banken tegen de muur aan, dus dat is ook niet zo handig. Als je het tijdens de zang moet doen, moet je óf een voorspel houden van ongeveer 10 minuten, óf iets van 4 of 5 Psalmverzen zingen. Veel dominees vinden dat te lang duren of (helaas) te veel zingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kind en kerk

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Ook in de zomer. En nee, dat vertraagt niet, want er zijn wel een stuk of 4 uitgangen in Aagtekerke. En in Westkapelle staan de banken tegen de muur aan, dus dat is ook niet zo handig. Als je het tijdens de zang moet doen, moet je óf een voorspel houden van ongeveer 10 minuten, óf iets van 4 of 5 Psalmverzen zingen. Veel dominees vinden dat te lang duren of (helaas) te veel zingen.
òf meer collectezakken laten rondgaan.
Over collecteren tijden het zingen is al weleens iets gezegd op dit forum :OO3
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kind en kerk

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Of je doet alsof je me niet wil begrijpen. Die indruk krijg ik wel een beetje namelijk.
Ik zeg niet dat ik je niet wil begrijpen, ik kan je gewoon niet begrijpen. Ik snap niet dat je een bepaalde preekstem van een dominee niet hinderlijk vindt en het geloop van kinderen naar de crèche wel.

In zeker opzicht ben ik blij dat we op een andere golflengte zitten, want jouw denkwereld is idd niet de mijne.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
GGotK schreef:Het zou in deze discussie toch niet moeten gaan wat wij natuurlijk of onnatuurlijk vinden, maar om eerbied en ontzag en het centraal stellen van God en Zijn Woord in de kerk. Dus ik ben het in deze met Jantje eens. Dit geldt tevens ook over zijn mening over de zaak in een ander topic waarbij de doopdienst een soort van familiehappening wordt.
Dat eerste klopt. Echter, daar heeft ieder een andere gedachte bij. Ik denk dat verdraagzaamheid hierin een groot goed is.
Zeeuw het was echt niet mijn bedoeling om het belachelijk te maken, maar eerbied en ontzag zit beslist niet in wel of geen broertjes en zusjes rond het doopvont, hier in Nederland is het allemaal stijf en stil, in andere culturen los en luidruchtig, zouden die mensen dan geen eerbied en ontzag voor God hebben? Wij hebben, zoals ok al schreef, kinderen met ADHD/Autisme, we hebben heel veel verdriet van onze medekergangers gehad, er was echt geen plek voor kinderen waar het anders mee ging. Daarom zeg ik onhoorbaar en onzichtbaar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
GGotK schreef:Het zou in deze discussie toch niet moeten gaan wat wij natuurlijk of onnatuurlijk vinden, maar om eerbied en ontzag en het centraal stellen van God en Zijn Woord in de kerk. Dus ik ben het in deze met Jantje eens. Dit geldt tevens ook over zijn mening over de zaak in een ander topic waarbij de doopdienst een soort van familiehappening wordt.
Dat eerste klopt. Echter, daar heeft ieder een andere gedachte bij. Ik denk dat verdraagzaamheid hierin een groot goed is.
Zeeuw het was echt niet mijn bedoeling om het belachelijk te maken, maar eerbied en ontzag zit beslist niet in wel of geen broertjes en zusjes rond het doopvont, hier in Nederland is het allemaal stijf en stil, in andere culturen los en luidruchtig, zouden die mensen dan geen eerbied en ontzag voor God hebben? Wij hebben, zoals ok al schreef, kinderen met ADHD/Autisme, we hebben heel veel verdriet van onze medekergangers gehad, er was echt geen plek voor kinderen waar het anders mee ging. Daarom zeg ik onhoorbaar en onzichtbaar.
Dat weet ik. Daarom schreef ik ‘verdraagzaamheid’. Dat werkt 2 kanten op. Ik doe mijn best mijn kinderen rustig en netjes te houden. Met wisselend succes. En hoop dat anderen verdraagzaam genoeg zijn er tegen te kunnen als dat succes minder is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
GGotK schreef:Het zou in deze discussie toch niet moeten gaan wat wij natuurlijk of onnatuurlijk vinden, maar om eerbied en ontzag en het centraal stellen van God en Zijn Woord in de kerk. Dus ik ben het in deze met Jantje eens. Dit geldt tevens ook over zijn mening over de zaak in een ander topic waarbij de doopdienst een soort van familiehappening wordt.
Dat eerste klopt. Echter, daar heeft ieder een andere gedachte bij. Ik denk dat verdraagzaamheid hierin een groot goed is.
Zeeuw het was echt niet mijn bedoeling om het belachelijk te maken, maar eerbied en ontzag zit beslist niet in wel of geen broertjes en zusjes rond het doopvont, hier in Nederland is het allemaal stijf en stil, in andere culturen los en luidruchtig, zouden die mensen dan geen eerbied en ontzag voor God hebben? Wij hebben, zoals ok al schreef, kinderen met ADHD/Autisme, we hebben heel veel verdriet van onze medekergangers gehad, er was echt geen plek voor kinderen waar het anders mee ging. Daarom zeg ik onhoorbaar en onzichtbaar.
Dat weet ik. Daarom schreef ik ‘verdraagzaamheid’. Dat werkt 2 kanten op. Ik doe mijn best mijn kinderen rustig en netjes te houden. Met wisselend succes. En hoop dat anderen verdraagzaam genoeg zijn er tegen te kunnen als dat succes minder is.
Maar daarom heeft het nog steeds niets met eerbied en ontzag te maken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef: Maar daarom heeft het nog steeds niets met eerbied en ontzag te maken.
Als je daar een reactie op wil, moet je ‘het’ wat meer definiëren. Er is al zoveel genoemd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Maar daarom heeft het nog steeds niets met eerbied en ontzag te maken.
Als je daar een reactie op wil, moet je ‘het’ wat meer definiëren. Er is al zoveel genoemd.
Als de kinderen uit het gezin rond het doopvont staan oa.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kind en kerk

Bericht door Amstelodamense »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Maar daarom heeft het nog steeds niets met eerbied en ontzag te maken.
Als je daar een reactie op wil, moet je ‘het’ wat meer definiëren. Er is al zoveel genoemd.
Als de kinderen uit het gezin rond het doopvont staan oa.
Helemaal met je eens. Is heel subjectief allemaal en alleen een kwestie van smaak. Ik vind het juist heel indrukwekkend een heel gezin rond het doopvont te zien staan.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

Amstelodamense schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Maar daarom heeft het nog steeds niets met eerbied en ontzag te maken.
Als je daar een reactie op wil, moet je ‘het’ wat meer definiëren. Er is al zoveel genoemd.
Als de kinderen uit het gezin rond het doopvont staan oa.
Helemaal met je eens. Is heel subjectief allemaal en alleen een kwestie van smaak. Ik vind het juist heel indrukwekkend een heel gezin rond het doopvont te zien staan.
Dat vind ik ook. Als het in het algemeen gaat over een stukje rust en orde in de dienst ben ik daar absoluut voor. Maar de exacte invulling daarvan zal voor ieder anders zijn.
Plaats reactie