Kind en kerk

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Ik ben er niet op tegen, maar wel als het tijdens de eredienst gebeurt. Ik zie nergens aanleiding om hier voor te pleiten. En dus ben ik pertinent tegen.
Prima, dat is een mening. Alleen je zei iets anders: "En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt."

Op mijn normale vraag krijg ik vooralsnog geen antwoord. Wat heeft een GS daarover te zeggen? En aanvullend, waarom mag een kerkenraad dit volgens jou dan niet zelf beslissen?
Het is belangrijk voor de gemeente. Als een kind alleen maar de nevendiensten bezoekt, en niet van jongs af aan de erediensten bezoekt, dan is dat een wankele basis voor het latere leven, mijns inziens, óf zorgt dat voor nog meer problemen als het gaat om de verstaanbaarheid van de prediking. Vanzelf, náást de eredienst keur ik dit niet af. Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. Want zo vervreemd de jeugd der gemeente van de daadwerkelijke eredienst. Dáár en dáár in het bijzonder komt het Evangelie van vrije genade in het bijzonder tot ons: Christus openbaart Zich in het gewaad van Zijn Woord, door middel van Zijn knechten. En één woord kan voor een klein kind genoeg zijn (voor iedereen trouwens), dus de argumenten dat een 5-jarige niet naar de eredienst kan omdat het niet te begrijpen is, is mijns inziens flauwekul.

Ik vind het overigens ook niet wenselijk om kinderen halverwege de dienst naar de crèche te brengen. Zeker in kinderrijke gemeenten zorgt dat voor geloop tijdens de collectezang, en dat is niet eerbiedig en leidt af van waar het in de dienst daadwerkelijk om gaat. Dus mijn voorkeur zou toch zijn om kinderen zo vroeg mogelijk mee te nemen naar de kerk, in het begin misschien bij een (korte) leesdienst (hier in Zeeland is dat makkelijker, omdat de middagdienst in gemeenten die driemaal ter kerke gaan, meestentijds korter duurt), en later misschien bij een doopdienst, om dit vervolgens steeds verder uit te bouwen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:[...] Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. [...]

Prima, dat is een heldere mening. Maar dat is geen antwoord op mijn vragen. Dus ik stel ze nog maar een keer, want een stevige uitspraak wordt vooralsnog afgedaan met een enthousiaste omhaal van woorden, die werkelijk niets met de vragen te doen hebben.

Jij herhaalde zojuist een deel en je zei eerder: "En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt."

Mijn vragen:
1. Wat heeft de GS daarover te zeggen?
2. Waarom mag een kerkenraad dit volgens jou dan niet zelf beslissen?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kind en kerk

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Het is belangrijk voor de gemeente. Als een kind alleen maar de nevendiensten bezoekt, en niet van jongs af aan de erediensten bezoekt, dan is dat een wankele basis voor het latere leven, mijns inziens, óf zorgt dat voor nog meer problemen als het gaat om de verstaanbaarheid van de prediking. Vanzelf, náást de eredienst keur ik dit niet af. Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. Want zo vervreemd de jeugd der gemeente van de daadwerkelijke eredienst. Dáár en dáár in het bijzonder komt het Evangelie van vrije genade in het bijzonder tot ons: Christus openbaart Zich in het gewaad van Zijn Woord, door middel van Zijn knechten. En één woord kan voor een klein kind genoeg zijn (voor iedereen trouwens), dus de argumenten dat een 5-jarige niet naar de eredienst kan omdat het niet te begrijpen is, is mijns inziens flauwekul.
Moet je de eredienst wel aanpassen aan de belevingswereld van kinderen en de kerkdienst drastisch inkorten. Het concentratievermogen van kinderen is nu eenmaal beperkt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:[...] Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. [...]

Prima, dat is een heldere mening. Maar dat is geen antwoord op mijn vragen. Dus ik stel ze nog maar een keer, want een stevige uitspraak wordt vooralsnog afgedaan met een enthousiaste omhaal van woorden, die werkelijk niets met de vragen te doen hebben.

Jij herhaalde zojuist een deel en je zei eerder: "En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt."

Mijn vragen:
1. Wat heeft de GS daarover te zeggen?
2. Waarom mag een kerkenraad dit volgens jou dan niet zelf beslissen?
Dat is heel eenvoudig; sommige gemeenten zullen het de komende tientallen jaren niet eens in hun hoofd halen om een kindernevendienst te doen, maar andere gemeenten (althans de leden) staan wellicht te trappelen van ongeduld. Als zoiets door de kerkenraad beslist zou mogen worden, dan krijg je alleen maar meer verschillen in de Gereformeerde Gemeenten. Dan heb je straks gemeenten waar jongeren/kinderen tot hun 10de niet eens een eredienst meemaken (met als gevolg dat ze alleen maar meer vervreemden van de daadwerkelijke eredienst). En dat heeft ook zijn vrucht voor het latere leven. Daarom moet de Generale Synode hier zelf over beslissen, om zo de eenheid van de gemeenten hierin te bewaren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Het is belangrijk voor de gemeente. Als een kind alleen maar de nevendiensten bezoekt, en niet van jongs af aan de erediensten bezoekt, dan is dat een wankele basis voor het latere leven, mijns inziens, óf zorgt dat voor nog meer problemen als het gaat om de verstaanbaarheid van de prediking. Vanzelf, náást de eredienst keur ik dit niet af. Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. Want zo vervreemd de jeugd der gemeente van de daadwerkelijke eredienst. Dáár en dáár in het bijzonder komt het Evangelie van vrije genade in het bijzonder tot ons: Christus openbaart Zich in het gewaad van Zijn Woord, door middel van Zijn knechten. En één woord kan voor een klein kind genoeg zijn (voor iedereen trouwens), dus de argumenten dat een 5-jarige niet naar de eredienst kan omdat het niet te begrijpen is, is mijns inziens flauwekul.
Moet je de eredienst wel aanpassen aan de belevingswereld van kinderen en de kerkdienst drastisch inkorten. Het concentratievermogen van kinderen is nu eenmaal beperkt.
Óf ouderen moeten hun kinderen meer leren om beter geconcentreerd te zijn. Als je een kleuter een tablet of i-pad geeft, is hij/zij tegenwoordig ook al geconcentreerd. Waarom zou dat dan in de kerk niet lukken?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Het is belangrijk voor de gemeente. Als een kind alleen maar de nevendiensten bezoekt, en niet van jongs af aan de erediensten bezoekt, dan is dat een wankele basis voor het latere leven, mijns inziens, óf zorgt dat voor nog meer problemen als het gaat om de verstaanbaarheid van de prediking. Vanzelf, náást de eredienst keur ik dit niet af. Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. Want zo vervreemd de jeugd der gemeente van de daadwerkelijke eredienst. Dáár en dáár in het bijzonder komt het Evangelie van vrije genade in het bijzonder tot ons: Christus openbaart Zich in het gewaad van Zijn Woord, door middel van Zijn knechten. En één woord kan voor een klein kind genoeg zijn (voor iedereen trouwens), dus de argumenten dat een 5-jarige niet naar de eredienst kan omdat het niet te begrijpen is, is mijns inziens flauwekul.
Moet je de eredienst wel aanpassen aan de belevingswereld van kinderen en de kerkdienst drastisch inkorten. Het concentratievermogen van kinderen is nu eenmaal beperkt.
Óf ouderen moeten hun kinderen meer leren om beter geconcentreerd te zijn. Als je een kleuter een tablet of i-pad geeft, is hij/zij tegenwoordig ook al geconcentreerd. Waarom zou dat dan in de kerk niet lukken?
Dit is een heel flauwe redenatie, toen mijn kinderen klein waren hadden we nog geen PC, mobiel of i_pad, we hadden ook geen TV, al die redenaties gingen niet op, concentratie groeit met de jaren, maar ook volwassenen hebben geen eindeloze concentratie, een tussenzang en de punten goed benoemen helpt al heel goed om de preek in stukken te knippen... en behapbaar voor iedereen te maken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kind en kerk

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:[...] Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. [...]

Prima, dat is een heldere mening. Maar dat is geen antwoord op mijn vragen. Dus ik stel ze nog maar een keer, want een stevige uitspraak wordt vooralsnog afgedaan met een enthousiaste omhaal van woorden, die werkelijk niets met de vragen te doen hebben.

Jij herhaalde zojuist een deel en je zei eerder: "En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt."

Mijn vragen:
1. Wat heeft de GS daarover te zeggen?
2. Waarom mag een kerkenraad dit volgens jou dan niet zelf beslissen?
Dat is heel eenvoudig; sommige gemeenten zullen het de komende tientallen jaren niet eens in hun hoofd halen om een kindernevendienst te doen, maar andere gemeenten (althans de leden) staan wellicht te trappelen van ongeduld. Als zoiets door de kerkenraad beslist zou mogen worden, dan krijg je alleen maar meer verschillen in de Gereformeerde Gemeenten. Dan heb je straks gemeenten waar jongeren/kinderen tot hun 10de niet eens een eredienst meemaken (met als gevolg dat ze alleen maar meer vervreemden van de daadwerkelijke eredienst). En dat heeft ook zijn vrucht voor het latere leven. Daarom moet de Generale Synode hier zelf over beslissen, om zo de eenheid van de gemeenten hierin te bewaren.
Sorry, maar nu heb je geen idee hoe het werkt met meerdere vergaderingen. De kerkenraad blijft altijd autonoom in het gereformeerde kerkrecht. De GS kan niets verbieden, hooguit adviseren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kind en kerk

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Dat is heel eenvoudig; sommige gemeenten zullen het de komende tientallen jaren niet eens in hun hoofd halen om een kindernevendienst te doen, maar andere gemeenten (althans de leden) staan wellicht te trappelen van ongeduld. Als zoiets door de kerkenraad beslist zou mogen worden, dan krijg je alleen maar meer verschillen in de Gereformeerde Gemeenten. Dan heb je straks gemeenten waar jongeren/kinderen tot hun 10de niet eens een eredienst meemaken (met als gevolg dat ze alleen maar meer vervreemden van de daadwerkelijke eredienst). En dat heeft ook zijn vrucht voor het latere leven. Daarom moet de Generale Synode hier zelf over beslissen, om zo de eenheid van de gemeenten hierin te bewaren.
Begrijp je wel dat een GS daar niets over te zeggen heeft? Dat valt onder de autonomie van een individuele kerkenraad.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:[...] Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. [...]

Prima, dat is een heldere mening. Maar dat is geen antwoord op mijn vragen. Dus ik stel ze nog maar een keer, want een stevige uitspraak wordt vooralsnog afgedaan met een enthousiaste omhaal van woorden, die werkelijk niets met de vragen te doen hebben.

Jij herhaalde zojuist een deel en je zei eerder: "En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt."

Mijn vragen:
1. Wat heeft de GS daarover te zeggen?
2. Waarom mag een kerkenraad dit volgens jou dan niet zelf beslissen?
Dat is heel eenvoudig; sommige gemeenten zullen het de komende tientallen jaren niet eens in hun hoofd halen om een kindernevendienst te doen, maar andere gemeenten (althans de leden) staan wellicht te trappelen van ongeduld. Als zoiets door de kerkenraad beslist zou mogen worden, dan krijg je alleen maar meer verschillen in de Gereformeerde Gemeenten. Dan heb je straks gemeenten waar jongeren/kinderen tot hun 10de niet eens een eredienst meemaken (met als gevolg dat ze alleen maar meer vervreemden van de daadwerkelijke eredienst). En dat heeft ook zijn vrucht voor het latere leven. Daarom moet de Generale Synode hier zelf over beslissen, om zo de eenheid van de gemeenten hierin te bewaren.
Sorry, maar nu heb je geen idee hoe het werkt met meerdere vergaderingen. De kerkenraad blijft altijd autonoom in het gereformeerde kerkrecht. De GS kan niets verbieden, hooguit adviseren.
Dat is een van de dingen waar de reformators zich hard voor gemaakt hebben, dat een gemeente autonoom blijft, in de RK werd alles van boven opgelegd en hadden plaatselijke gemeenten geen bevoegdheid om zelf te beslissen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kind en kerk

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:[...] Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. [...]

Prima, dat is een heldere mening. Maar dat is geen antwoord op mijn vragen. Dus ik stel ze nog maar een keer, want een stevige uitspraak wordt vooralsnog afgedaan met een enthousiaste omhaal van woorden, die werkelijk niets met de vragen te doen hebben.

Jij herhaalde zojuist een deel en je zei eerder: "En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt."

Mijn vragen:
1. Wat heeft de GS daarover te zeggen?
2. Waarom mag een kerkenraad dit volgens jou dan niet zelf beslissen?
Dat is heel eenvoudig; sommige gemeenten zullen het de komende tientallen jaren niet eens in hun hoofd halen om een kindernevendienst te doen, maar andere gemeenten (althans de leden) staan wellicht te trappelen van ongeduld. Als zoiets door de kerkenraad beslist zou mogen worden, dan krijg je alleen maar meer verschillen in de Gereformeerde Gemeenten. Dan heb je straks gemeenten waar jongeren/kinderen tot hun 10de niet eens een eredienst meemaken (met als gevolg dat ze alleen maar meer vervreemden van de daadwerkelijke eredienst). En dat heeft ook zijn vrucht voor het latere leven. Daarom moet de Generale Synode hier zelf over beslissen, om zo de eenheid van de gemeenten hierin te bewaren.
Niet zo overdrijven joh.
In onze gemeente is er na de crèche, vanaf 3,5 jaar de mogelijkheid om de kinderen onder de dienst naar een voortgezette crèche te brengen tot max. groep 3 basisschool. Als voorbereiding op de kerkdienst. De meesters en juffen behandelen een bijbelverhaal, leren ze een psalm en ze knutselen wat. Alles is vrijwillig, wil je je kind meenemen naar de dienst dan kan dat ook....

Je bent Roomser dan je denkt Jantje met de dwang van bovenaf.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Sorry, maar nu heb je geen idee hoe het werkt met meerdere vergaderingen. De kerkenraad blijft altijd autonoom in het gereformeerde kerkrecht. De GS kan niets verbieden, hooguit adviseren.
Hoe zit dat dan met de HSV of ritmisch zingen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kind en kerk

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Óf ouderen moeten hun kinderen meer leren om beter geconcentreerd te zijn. Als je een kleuter een tablet of i-pad geeft, is hij/zij tegenwoordig ook al geconcentreerd. Waarom zou dat dan in de kerk niet lukken?
Ook een volwassen kan zich maar voor ongeveer 30 minuten lang concentreren. Overigens vergt het een heel wat ander concentratievermogen om naar iemand te luisteren in vergelijking tot een filmpje kijken of een spelletje doen. Dit nog los gezien van de wijze van presentatie. Predikanten die een zogenaamde preekstem gebruiken of met lange uithalen spreken zorgen ervoor dat ik ook binnen een minuut afhaak.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Óf ouderen moeten hun kinderen meer leren om beter geconcentreerd te zijn. Als je een kleuter een tablet of i-pad geeft, is hij/zij tegenwoordig ook al geconcentreerd. Waarom zou dat dan in de kerk niet lukken?
Ook een volwassen kan zich maar voor ongeveer 30 minuten lang concentreren. Overigens vergt het een heel wat ander concentratievermogen om naar iemand te luisteren in vergelijking tot een filmpje kijken of een spelletje doen. Dit nog los gezien van de wijze van presentatie. Predikanten die een zogenaamde preekstem gebruiken of met lange uithalen spreken zorgen ervoor dat ik ook binnen een minuut afhaak.
Ik kan me over het algemeen prima concentreren tijdens een preek. Weliswaar verschilt dat ook per predikant uiteraard, maar ik heb nooit problemen met preekstem, intonatie of wat dan ook. Het enige wat ik soms lastig vind, is een dominee die brouwt; hier in de omgeving is er ook zo'n dominee. Maar goed, daar kan hij zelf ook niets aan doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kind en kerk

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Maar goed, daar kan hij zelf ook niets aan doen.
Onzin, hij kan gewoon presenteerlessen volgen. Dan zal hij misschien nog geen groot redenaar worden, maar verbetering is altijd mogelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Maar goed, daar kan hij zelf ook niets aan doen.
Onzin, hij kan gewoon presenteerlessen volgen. Dan zal hij misschien nog geen groot redenaar worden, maar verbetering is altijd mogelijk.
Of hij een groot redenaar is, laat ik aan de toehoorders over (al heeft hij nog niet één beroep ontvangen, sinds hij beroepbaar is, vanaf januari jl.), maar als iemand brouwt, is dat niet meer ongedaan te maken hoor. Dat weet ik ook vanuit mijn omgeving. Dat zit er zo ingesleten, daar helpt zelfs geen logopediste aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie