Het is belangrijk voor de gemeente. Als een kind alleen maar de nevendiensten bezoekt, en niet van jongs af aan de erediensten bezoekt, dan is dat een wankele basis voor het latere leven, mijns inziens, óf zorgt dat voor nog meer problemen als het gaat om de verstaanbaarheid van de prediking. Vanzelf, náást de eredienst keur ik dit niet af. Maar als het tíjdens de eredienst gebeurt, dan vind ik dat de Generale Synode dat moet verbieden. Want zo vervreemd de jeugd der gemeente van de daadwerkelijke eredienst. Dáár en dáár in het bijzonder komt het Evangelie van vrije genade in het bijzonder tot ons: Christus openbaart Zich in het gewaad van Zijn Woord, door middel van Zijn knechten. En één woord kan voor een klein kind genoeg zijn (voor iedereen trouwens), dus de argumenten dat een 5-jarige niet naar de eredienst kan omdat het niet te begrijpen is, is mijns inziens flauwekul.Hollander schreef:Prima, dat is een mening. Alleen je zei iets anders: "En als dit alles wel zo is, dan hoop ik dat de Generale Synode het liever vandaag dan morgen verbiedt."Jantje schreef:Ik ben er niet op tegen, maar wel als het tijdens de eredienst gebeurt. Ik zie nergens aanleiding om hier voor te pleiten. En dus ben ik pertinent tegen.
Op mijn normale vraag krijg ik vooralsnog geen antwoord. Wat heeft een GS daarover te zeggen? En aanvullend, waarom mag een kerkenraad dit volgens jou dan niet zelf beslissen?
Ik vind het overigens ook niet wenselijk om kinderen halverwege de dienst naar de crèche te brengen. Zeker in kinderrijke gemeenten zorgt dat voor geloop tijdens de collectezang, en dat is niet eerbiedig en leidt af van waar het in de dienst daadwerkelijk om gaat. Dus mijn voorkeur zou toch zijn om kinderen zo vroeg mogelijk mee te nemen naar de kerk, in het begin misschien bij een (korte) leesdienst (hier in Zeeland is dat makkelijker, omdat de middagdienst in gemeenten die driemaal ter kerke gaan, meestentijds korter duurt), en later misschien bij een doopdienst, om dit vervolgens steeds verder uit te bouwen.