Kind en kerk

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kind en kerk

Bericht door Amstelodamense »

GGotK schreef:Het zou in deze discussie toch niet moeten gaan wat wij natuurlijk of onnatuurlijk vinden, maar om eerbied en ontzag en het centraal stellen van God en Zijn Woord in de kerk. Dus ik ben het in deze met Jantje eens. Dit geldt tevens ook over zijn mening over de zaak in een ander topic waarbij de doopdienst een soort van familiehappening wordt.
Snap je punt. Nou laat ik het zo zeggen: als je als predikant een andere stem op zet dan je "normale" stem, dan vind ik dat niet bijdragen aan eerbied voor God. Spurgeon vergelijkt dit zelfs met theaterspel. Dan tien keer liever een kind dat tijdens de dienst naar de crèche gaat.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:Het zou in deze discussie toch niet moeten gaan wat wij natuurlijk of onnatuurlijk vinden, maar om eerbied en ontzag en het centraal stellen van God en Zijn Woord in de kerk. Dus ik ben het in deze met Jantje eens. Dit geldt tevens ook over zijn mening over de zaak in een ander topic waarbij de doopdienst een soort van familiehappening wordt.
Dat eerste klopt. Echter, daar heeft ieder een andere gedachte bij. Ik denk dat verdraagzaamheid hierin een groot goed is.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Kind en kerk

Bericht door Bonny »

Is de huidige vorm van liturgie geschikt voor iedereen? Dus inclusief kinderen. Volgens mij was de start van dit topic ook bedoeld om te kijken in hoeverre de huidige kerkdiensten geschikt zijn voor kinderen.
En zo nee, hoe kan dat anders.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kind en kerk

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
samanthi schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Hoe zou het gegaan zijn met de kinderen die om de Heere Jezus gestaan hebben, de discipelen dachten er igg net zo over als Jantje en GGotk, wegwezen met die kinderen.
:nonnon begrijpend lezen is ook een kunst...
?
Waaruit blijkt dat?
Onzichtbaar onhoorbaar
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Wat betreft die collectezang ben ik het met je eens. In Zeeland zijn er nog een flink aantal gemeenten waar er aan de uitgang wordt gecollecteerd. En dat vind ik inderdaad ook veel handiger. Helaas gebeurt dat hier in de gemeente niet.
Bij ons gebeurt beide. En in de gemeente die je benoemt toch ook wel? Ik ken er eigenlijk geen met enkel een uitgangscollecte.
Jawel. In de Gereformeerde Gemeenten van Aagtekerke en Westkapelle wordt er alleen gecollecteerd bij de uitgang.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kind en kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Bonny schreef:Is de huidige vorm van liturgie geschikt voor iedereen? Dus inclusief kinderen. Volgens mij was de start van dit topic ook bedoeld om te kijken in hoeverre de huidige kerkdiensten geschikt zijn voor kinderen.
En zo nee, hoe kan dat anders.
Als kinderen kunnen lezen, kunnen ze ook wel meezingen, althans de meer makkelijkere woorden in de Bijbel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
GGotK schreef:Het zou in deze discussie toch niet moeten gaan wat wij natuurlijk of onnatuurlijk vinden, maar om eerbied en ontzag en het centraal stellen van God en Zijn Woord in de kerk. Dus ik ben het in deze met Jantje eens. Dit geldt tevens ook over zijn mening over de zaak in een ander topic waarbij de doopdienst een soort van familiehappening wordt.
Snap je punt. Nou laat ik het zo zeggen: als je als predikant een andere stem op zet dan je "normale" stem, dan vind ik dat niet bijdragen aan eerbied voor God. Spurgeon vergelijkt dit zelfs met theaterspel. Dan tien keer liever een kind dat tijdens de dienst naar de crèche gaat.
We zitten weer op totaal verschillende golflengtes.

Of je doet alsof je me niet wil begrijpen. Die indruk krijg ik wel een beetje namelijk.

Het doet me deugd dat @GGotK het met me eens is, ook in het andere draadje. De eredienst draait om God en Zijn Heilig Woord en niet om onze begeerlijkheden en wenselijkheden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kind en kerk

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:Onzichtbaar onhoorbaar
?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Kind en kerk

Bericht door Bonny »

Geytenbeekje schreef:
Bonny schreef:Is de huidige vorm van liturgie geschikt voor iedereen? Dus inclusief kinderen. Volgens mij was de start van dit topic ook bedoeld om te kijken in hoeverre de huidige kerkdiensten geschikt zijn voor kinderen.
En zo nee, hoe kan dat anders.
Als kinderen kunnen lezen, kunnen ze ook wel meezingen, althans de meer makkelijkere woorden in de Bijbel.
Ik bedoelde het breder dan alleen het zingen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kind en kerk

Bericht door Dodo »

Klavart schreef:
samanthi schreef:Onzichtbaar onhoorbaar
?
Kinderen moeten onzichtbaar en onhoorbaar zijn. Ze moeten netjes stilzitten, niet naar de wc hoeven, niet kraken met snoepjes, en zodra ze kunnen lezen moeten ze alles meezingen.
En als er gedoopt wordt, hoeven ze dat helemaal niet te kunnen zien. Het is geen familiefeestje, tenslotte.

:banghead
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kind en kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Bonny schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bonny schreef:Is de huidige vorm van liturgie geschikt voor iedereen? Dus inclusief kinderen. Volgens mij was de start van dit topic ook bedoeld om te kijken in hoeverre de huidige kerkdiensten geschikt zijn voor kinderen.
En zo nee, hoe kan dat anders.
Als kinderen kunnen lezen, kunnen ze ook wel meezingen, althans de meer makkelijkere woorden in de Bijbel.
Ik bedoelde het breder dan alleen het zingen.
Ja maar je kan niet alleen maar rekening houden met kinderen.
Het gaat toch nu goed zo ?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kind en kerk

Bericht door Klavart »

Dodo schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Onzichtbaar onhoorbaar
?
Kinderen moeten onzichtbaar en onhoorbaar zijn. Ze moeten netjes stilzitten, niet naar de wc hoeven, niet kraken met snoepjes, en zodra ze kunnen lezen moeten ze alles meezingen.
En als er gedoopt wordt, hoeven ze dat helemaal niet te kunnen zien. Het is geen familiefeestje, tenslotte.

:banghead
:heuu:
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Wat betreft die collectezang ben ik het met je eens. In Zeeland zijn er nog een flink aantal gemeenten waar er aan de uitgang wordt gecollecteerd. En dat vind ik inderdaad ook veel handiger. Helaas gebeurt dat hier in de gemeente niet.
Bij ons gebeurt beide. En in de gemeente die je benoemt toch ook wel? Ik ken er eigenlijk geen met enkel een uitgangscollecte.
Jawel. In de Gereformeerde Gemeenten van Aagtekerke en Westkapelle wordt er alleen gecollecteerd bij de uitgang.
Ook in de zomer? En dan met meerdere zakken? Dat vertraagd best wel toch of valt het wel mee?
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Kind en kerk

Bericht door Maanenschijn »

Dodo schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Onzichtbaar onhoorbaar
?
Kinderen moeten onzichtbaar en onhoorbaar zijn. Ze moeten netjes stilzitten, niet naar de wc hoeven, niet kraken met snoepjes, en zodra ze kunnen lezen moeten ze alles meezingen.
En als er gedoopt wordt, hoeven ze dat helemaal niet te kunnen zien. Het is geen familiefeestje, tenslotte.

:banghead
Dat zegt hier werkelijk niemand.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Kind en kerk

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Dodo schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Onzichtbaar onhoorbaar
?
Kinderen moeten onzichtbaar en onhoorbaar zijn. Ze moeten netjes stilzitten, niet naar de wc hoeven, niet kraken met snoepjes, en zodra ze kunnen lezen moeten ze alles meezingen.
En als er gedoopt wordt, hoeven ze dat helemaal niet te kunnen zien. Het is geen familiefeestje, tenslotte.

:banghead
Dat zegt hier werkelijk niemand.
Klopt. Jammer dat sommigen ook dit topic in het belachelijke trekken. Blijkbaar is het rustig van gedachten wisselen en dan andermans mening respecteren, zonder het er mee eens te zijn, heel ingewikkeld.
Plaats reactie